sobota 7. března 2015

Vlci hltaví - fanatici uprostřed církve

První čtení
Ez 34, 1-10

   I mezi věřícími povstávají lidé, kteří mají plná ústa zbožnosti, ale Pána Boha neposlouchají. Tito lidé byli proti Ježíšovi.
Tito lidé jsou v každém čase.
I v evangeliu čteme: Mat 7:15 Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci.
  
Druhé čtení
Sk 20, 17-32


Kázání
Minulý týden jsme četli o chlapci v městě Troada, který vypadl z okna při nočním dlouhém kázání apoštola Pavla. Ten jeho pád byl obrazem pádu člověka ze společenství kristových následovníků.
Dnešní oddíl v ekumenickém překladu nese nadpis „Loučení s Efezskými“.
Pavel poslal z Milétu vzkaz efezským presbyterům, aby k němu přišli. Když dorazili, pronesl řeč na rozloučenou.
Ta řeč nebyla ledajaká řeč, bylo to kázání i proroctví. Pavel shrnul svou dosavadní činnost, ale především se v té řeči věnuje tématu evangelia.
Ta řeč je rámována apoštolovým tušením, že se s efezskými již nesetká. Své poslání v jejich středu ukončil. Čeká ho nejistá a nebezpečná budoucnost. Pavel by mohl mluvit jen o tom, co krásného a dobrého spolu prožili.
Apoštol ale obrací pohled presbyterů od minulosti k budoucnosti. To je podstatné. Mohli by se všichni utopit ve vzpomínkách, dlouze vzpomínat, jak to bylo krásné. A mohli by se utopit v obavách z toho, co přijde.
Stejně jako dnes se mnoho lidí utápí v obavách z budoucnosti a při těch obavách zapomenou na evangelium. Myslí jen na sebe a na své obavy.

Pavlova řeč není jednoduchá, mluví v ní o mnoha zkouškách i trápeních.
Přesto ve své řeči – i přes všechny zkoušky, které je čekají a které i Pavel jmenuje - Pavel připomíná, že mohou počítat s Boží věrností:
Skutky apoštolské 20:31  Buďte proto bdělí a pamatujte, že jsem se slzami v očích po tři roky ve dne v noci každému z vás neustále ukazoval cestu.
32  Nyní vás svěřuji Bohu a slovu jeho milosti, které má moc vás proměnit a dát vám podíl mezi všemi, kdo jsou posvěceni.
Apoštol Pavel ve své řeči k presbyterům mluví opakovaně o Duchu svatém. Duch apoštola nevede do pohody, klidu či ráje - ale vede jej do dalších a dalších nebezpečných situací (vzpomeňme, že stejně tak Duch sv. vyvedl (dosl. vypudil) Ježíše do nebezpečenství pouště, aby tam byl pokoušen ďáblem).
Apoštol vidí jako svůj životní úkol, který dostal od vzkříšeného Pána – hlásat evangelium o Boží milosti.
Tedy o tom, že Bůh se plně zjevil právě v Ježíši Kristu a splnil tak svá zaslíbení. A že v Kristu může každý dojít spásy, záchrany.
Apoštol mluví k presbyterům a připomíná jim, že Duch sv. také ustanovil právě tyto lidi jako presbytery v Efezu. Apoštol připomíná presbyterům, že jejich služba není nic zbytečného nebo formálního nebo jen tak ze zvyku nebo z potřeby instituce.
Apoštol věří, že církev nevznikla jen lidským ustanovením instituce, ale že vznikla dosl. krví Božího Syna.
Tzn. toho, který se vydal za ostatní. Toho, který sestoupil k člověku, aby potom i jeho následovníci z této moci žili a také ke druhým podobně sestupovali, učili, uzdravovali.
To má být podstatou církve. Hlásat odpuštění a smíření mezi všemi lidmi.
Duch sv. v podání apoštola Pavla je také ten, který otevírá srdce člověka pro apoštolskou zvěst o Boží milosti, o Božím Synu. Člověk se pak touto mocí proměňuje a jedná jinak, než před tím. Viděli jsme to nedávno právě v Efezu, kdy lidé proměnění evangeliem byli dokonce nebezpeční pro místní ekonomiku. Přestali se podílet na náboženském obchodu.
Efezští presbyteři tedy mají pečovat o tuto zvěst, kterou sám apoštol přijal a uprostřed nich odevzdal. Apoštol zdůrazňuje – jako prorok -, že jim nic z Boží vůle nezamlčel, jeho vinou tedy nikdo nezahyne. Pavel se tu odvolává na SZ prorockou tradici.
Apoštolovo slovo milosti, které jim v efezu odevzdal je paradoxně slovo, které krom veliké naděje přináší v tomto světě i veliké nebezpečí. Vždyť, ten, kdo následuje Krista – snáší pro něj v tomto světě mnoho protivenství – a to často i od věřících.
Apoštolovo slovo milosti není tedy útěchou pro útěchu, není to laciné pohlazení po dušičce, není to líbivý předvolební projev. Není to povrchní útěcha.
Vzpomeňme – kvůli tomuto slovu milosti se stal Pavel obětí pouličního násilí, prohlašovali ho za anarchistu, provokatéra, bořitele slušného náboženství, tradičních hodnot. Stejně jako Ježíše. V Lystře byl Pavel prohlášen za boha, pak byl kamenován.
Ve Filipech zavřen do kriminálu a do klády. V Tesalonice a Korintě vyslýchán jako cizinec, který rozvrací stát.
Být někde cizincem je těžké, např. dnes vidíme, jak česká společnost prožívá hrůzy z cizinců. Tohle na sobě Pavel prožil. V Efezu kvůli němu vypukly davové bouře. Byl totiž považován za nebezpečného cizince, ne toho, který se přizpůsobí daným pořádkům.
A to vše proto, že Pavel vyřizoval vzkaz od Pána Boha lidem, že právě v Ježíši Bůh vyjevil svou vůli. Bořil tak obvyklé náboženské předsudky – o tom, že Bůh se ukazuje jenom určitým způsobem schopným a mocným lidem.
Pavlův Bůh ruší lidskou vypočítavost, vysvobozuje zavržené a ponížené, odhaluje pověry, fóbie, modlářství. Mocným bere jistoty. Vyráží zbraně z rukou všem fanatikům a lidem, kteří se umí ohánět povrchní zbožností.
Za to všechno Pavla nenáviděli, za to všechno nenáviděli před tím i Ježíše.

Proto Pavel tušil, že ho nečeká pohodová budoucnost ani lehké a příjemné stáří. Byl si však jist, že to co dělá je správné a to ho naplňovalo. Vždyť lepší je prožít život naplněný a třeba krátký, než život dlouhý a prázdný nebo pod mocí strachu.
Presbyteři mají bránit sbor před útoky dravých vlků.
(λύκοι βαρεῖς dosl – vlci obtěžující – kteří vás budou obtěžovat a budou stále dotírat)
Dokonce mezi nimi samotnými povstanou ti, kteří povedou scestné řeči (v. 30). (dosl. zkřivené, otočené, překroucené, převrácené). A to vše jen proto, aby získali ostatní na svou stranu – nikoli na stranu JK.

 Protivníci nejsou tedy jen ti, kteří přicházejí zvenku, ale i z řad věřících.
Jaké protivníky má apoštol na mysli?
Ty, kteří jdou proti učení Ježíšově.
Ježíšovo učení dává prostor svobody, milosrdenství a naděje. Všude tam, kde se začne zdůrazňovat něco jiného, je prostor Božího království umenšován.
Hltaví vlci jsou např. ti, kteří chtějí považovat jedny za přednější. Jsou to ti, kteří přezírají tzv. bezvýznamné. Jsou to ti, kteří někoho degradují jen proto, že nese znak nějaké skupiny.
Draví vlci v rouše beránčím jsou ti, kteří se na venek chovají jako zbožní lidé, vedou zbožné řeči, ale najednou kousnou. Jejich plody jsou rozvrat, fanatismus a sektářství.
Nacházíme je ve všech náboženstvích.

Presbyteři mají za úkol toto nebezpečí rozpoznat, mají bránit druhé, aby se nenechali svést. Jejich úkolem je střežit sbor – ne jako hlídací pes – který odrazuje štěkáním a ceněním zubů nově příchozí – ale mají střežit společenství jako místo zájmu jedněch o druhé. Po vzoru apoštola hledat v Písmu a napomínat druhé, když se vzdálí od Ježíšovy cesty.

Není to samozřejmé ani jednoduché. Mnoho lidí – i mezi věřícími – se uzavírá před ostatními. Nemají zapotřebí, aby se kdokoli jiný staral o ně - a sami se nechtějí starat o druhé.
Mají představu, že křesťanství je duchovní směr, který se nemá příliš prezentovat na veřejnosti. A to ani v případě, když se děje nějaká nespravedlnost.
Hlavně nikomu do ničeho nemluvit a očekávat na druhou stranu, že svět nebude mluvit do ničeho nám.
Presbyteři mají být jako první, kteří dovedou rozpoznat tato nebezpečí, tyto předsudky.

Pavel připomíná, že tu jsme jedni pro druhé a ne sami pro sebe.
Právě tento Boží zájem – o lidi – o druhé – Bůh stvrdil v JK, který prolil svou krev. Neprolil ji kvůli sobě, ale pro lidi.
A tak my nemáme žít pro sebe, ale pro druhé.
Dosl. říká Pavel – jak překládají kraličtí - Duch svatý ustanovil vás presbytery, abyste pásli církev Boží, kteréž sobě dobyl svou vlastní krví. (20, 28)

Apoštol končí výzvou, slovy Pána Ježíše: Blaze tomu, kdo dává, ne tomu, kdo bere (v. 35).

Skutky apoštolské 20:36  Po těch slovech si s nimi se všemi klekl a pomodlil se.37  Všichni se dali do hlasitého pláče, objímali Pavla a líbali ho, 38  dojati nejvíce jeho slovy, že ho už nikdy neuvidí. Pak ho doprovodili k lodi.

Děkujeme Pane, že nám ústy apoštola Pavla připomínáš, co je cesta JK a co tato cesta není.
Dej, abychom po této cestě šli. Byť by se tato cesta jevila jako trnitá, spletitá, úzká.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat