Ježíš
miloval své učedníky a ti ho zradili. Zatímco Ježíš vede zápas o smysl své
cesty, učedníci řeší, kdo z nich je nejdůležitější a postupně různým
způsobem selhávají. Takoví jsme i my. Taková je často církev.
Ježíš
nikoho neodsuzuje, přesto pro něj samého nemá nikdo láskyplné slovo.
Učedníci
se stydí za Ježíšovu bezmocnost.
Není ta
jeho bezmocnost důkazem, že Bůh není na jeho straně?
Učedníci
ten tlak nakonec nevydrží a rozprchnou se.
Co dělá
Ježíš? Ježíšovy ruce uzdravují i v hodině zatčení.
Proč se
scházíme k Ježíšovým slovům, k Ježíšovu stolu? Abychom si připomněli,
že i my se podobně proviňujeme a abychom si připomněli, že se díky Kristu tak
nemusíme chovat.
Ten,
který je všemocným se stal nejslabším.
To je
význam vtělení. Silný se stal slabým, aby slabým pomohl.
Celé
Ježíšovo učení je přece jen v jedné větě:
Matouš
22:37 "`Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou
svou duší a celou svou myslí.´ 38 To je největší a první přikázání. 39
Druhé je mu podobné: `Miluj svého bližního jako sám sebe.´
Velikonoce
nám připomínají, že my se po způsobu Božího vtělení máme také tak jednat.
Vtělit se natolik do druhého člověka, že ho přestanu nenávidět.
Vtělení
znamená lásku, vtělení znamená přijetí, vtělení znamená odpuštění.
Vtělení
znamená, že se vzdám své pýchy, své sebedůležitosti – podobně jako se jí vzdal
apoštol Pavel. Natolik se vzdal toho, na čem lpěl – že se stával Židům Židem a
Řekům Řekem.
V posledních
měsících často slýchám jak jsme lepší, než jiné kultury, jiné víry. Mnoho
křesťanů přemýšlí o jinak vyznávajících,
jakoby to ani nebyli lidé. Jakoby neznali lásku, jakoby se neuměli
radovat, jakoby netrpěli.
Velikonoce
nám připomínají, že je to naše pýcha, která nám brání prohlédnout, bráním nám
vyjít ze zaslepenosti do světla vtělení, do světla porozumění, do světla
odpuštění a přijetí.
Ježíšovo
sebevydání nasvětluje naše sobectví a předhánění a koná nad námi soud.
Velikonoční
příběh nás usvědčuje ze slabosti, malé víry a neléčené zloby. V jedné větě
o sobě prohlašujeme, jak jsme milosrdní a ve druhé požadujeme přísné tresty. Stačí
se zamyslet třeba nad naším postojem k uprchlíkům. I mnoho křesťanů
přebírá mínění většiny.
A přitom
– sami naši předkové byli uprchlíci - kolik bylo evangelíků, kteří museli
prchat po bílé hoře z našich zemí – a nemysleme si, že z nich byli
všude v Evropě automaticky nadšení.
Jsme
jako ti Ježíšovi učedníci. Umíme použít rychle násilí, umíme rychle volat po
odplatě, když ale máme sestoupit k druhému a snažit se ho pochopit – stát
se – podle Pavla – Řekovi Řekem, dnes bychom mohli říct - Muslimovi Muslimem,
zdá se nám to naprosto nepřijatelné až nemístné.
Cesta
Ježíše, cesta vtělení, cesta odpouštějící lásky je často radikálně odlišná
cesta, než cesty naše.
A jsou
chvíle, kdy nám je doslova odporná.
Ježíš
nás nezatracuje za to, že jsme tolik jiní a tolik neschopní.
Na jeho
kalichu a jeho chlebu smíme mít podíl. Jeho kalich a chléb je pro nás posilou,
abychom povstali a změnili svou cestu.
Po
Ježíšově vzkříšení učedníkům najednou začala docházet slova, která kdysi Ježíš
sám četl z proroka Iz:
Lk, 4, 18
`Duch Hospodinův jest nade mnou;
proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych
vyhlásil zajatcům propuštění a slepým vrácení zraku, abych propustil zdeptané
na svobodu, 19 abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.´
Je to Ježíšova
věrnost a ne věrnost učedníků, která zachraňuje.
Učedníky
na světě drží Ježíšova blízkost a věrnost, Ježíšova přímluva a Ježíšův zápas.
Učedníci
se naučí, že není dobré spoléhat na sebe, na svou velikost, na svou vůli a
chtění, protože to všechno je porušené a rozbité.
Učedníci
poznají, že do těchto rozbitých a prázdných míst mají pozvat Ježíše.
I my
smíme prosit:
zůstaň
s námi. S námi, kteří jsme s tebou nezůstali.
Zůstaň s námi Pane JK a
učiň, abychom vzali vážně tvé vtělení – abychom sestupovali ke druhým a
přinášeli do jejich života evangelium, proměňuj naše slabosti, naše sobectví a
touhu po ovládání druhých - proměňuj nás jako hostitel, který má moc proměňovat
naše srdce.
Ty jediný máš moc vyhlásit
zajatcům propuštění, ty jediný navracíš zrak a propouštíš zdeptané na svobodu.
Takto Pane přijď i do našich životů.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat