První čtení
Gn 26,
15-25
Izák pokračoval v díle otce
Abrahama.
Navázal na to dobré.
Nenavázal na to špatné - jak
Abraham utekl do Egypta, když měl hlad...
Druhé čtení
Ex 20,
12
Kázání
Páté přikázání
Cti svého otce i matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává
Hospodin, tvůj Bůh.
Na stvoření lidské bytosti se prý
podílejí tři.
Bůh, otec a matka.
Podle starých výkladů tohoto
přikázání: kdo tedy ctí otce a matku, jakoby Bůh žil mezi nimi.
Podle dávných rabínských
vykladačů je to prý ale to nejtěžší přikázání ze všech.
Přesto právě toto přikázání nese
zvláštní zaslíbení: abys byl dlouho živ v zemi darované Hospodinem...
Prý je to nejtěžší přikázání, ale
když jej budeme držet, tak ani nemusíme jezdit do Izraele za zaslíbenou zemí.
Když budeme ctít otce i matku, můžeme si udělat zemi zaslíbenou doma.
Už v dávných dobách lidé věděli a
zakoušeli, jak těžké toto přikázání je.
Děti přece procházejí mnoha
obdobími, kdy se proti rodičům staví, přehodnocují jejich názory i činy.
Nekritický obdiv se střídá s nenávistí. Děti vyčítají rodičům, proč se rozhodli
tak a tak a ne jinak.
Vždyť i rodiče často nesou díl
viny na jednání svých dětí.
Jeden z církevních otců
připomíná, že dítě, které ctí otce - ho má ctít z vděčnosti - ne ze strachu.
Apoštol Pavel připomíná otcům, že nemají dráždit své děti.
Přesto - jsou to právě rodiče,
které člověk uvidí jako první.
Podle bible má náš život původ v
lásce, kterou nám rodiče předali a kterou dostali od svých rodičů. Tak se
podílíme na lásce Hospodinově. Vždyť on je původcem lásky, původcem stvoření.
Proto odmítnutí této lásky vede k
odmítnutí věčnosti.
Přikázání je zasazeno do určitého
biblického kontextu - příběhu putování pouští - a my se k tomu příběhu pokusíme
přiblížit právě tímto směrem, abychom mu porozuměli.
Přikázání se týká záchrany Izrele
z Egyptskéko područí.
Ctít – v
bibli znamená nezlehčovat, vážit si. Nejde o nekritické uctívání. Ctít rodiče
znamená „ponechat jim váhu“, brát je vážně, nepodceňovat je.
Taková úcta není samozřejmá,
automaticky daná ani vrozená. Musíme se jí učit - a k tomu nás právě přikázání
vyzývá.
Příkazem „cti“ je osloven Boží
lid jako celek - ne jednotlivec. Tedy - cti Izraeli!
Počítá se tedy nejprve s
kolektivním dědictvím a výhledem (vyvedl jsem tě z otroctví na cestu do
zaslíbené země, proto „cti, Izraeli,“ výhled daný otcům), z něhož pak čerpají
jednotlivci.
Přikázání je určeno pro
dospělého, pro zralého vyznavače (není myšleno jako bič na děti), pro toho, kdo
si ujasnil i svůj vztah k Hospodinu.
Rodiče jsou
předmětem úcty jako ti, kdo další generaci předávají zaslíbení, daná otcům, a
směr cesty víry.
Země - jako
dar od Hospodina je cílem putování, vysvobozeného lidu víry.
Pro Křesťany je to místo, které
garantuje svým dílem Ježíš Kristus - tedy místo pokoje, spravedlnosti, bezpečí,
lásky.
Člověk má být dlouho živ - tzn. že jde o budoucnost
Božího lidu v zaslíbené zemi. Tato budoucnost se otevírá, když se následující
pokolení drží směru, o který zápasili otcové.
V pátém přikázání jde o
rozpoznání, že Boží činy a sliby mají budoucnost - a naše budoucnost spočívá v
tom, když se tohoto směru, této cesty budeme držet.
Svatopluk Karásek (když byl v
emigraci) popsal tuto příhodu:
Učil jsem náboženství v Curychu a
jednou v červnu při odpolední hodině bylo strašné horko. Ve školním řádu bylo
napsáno, že když je ve třídě víc než 30 stupňů, mají děti nárok na volno. Když
jsem přišel do třídy, děti třímaly v ruce teploměr, ukazoval, že je 32 stupňů,
a dožadovaly se svého práva na volno. Nevěděl jsem, jestli o přestávce tomu
teploměru třením či zapalovačem trochu nepomohly, ale vedro bylo. Řekl jsme
jim, že tedy půjdeme domů, a cestou po chodbě jsem jim říkal, že je to škoda,
probírali jsme zrovna Desatero a já jsem jim chtěl dnes vyložit právě: „Cti
otce svého i matku svou."
Než jsme vyšli před školu, stačil
jsme jim ještě říci: Děti, važte si svých rodičů. Dnes se to snadno řekne, ale
tehdy, když to Izraelci poprvé od Boha slyšeli, tehdy se již dlouho, celá léta
a desetiletí trmáceli pouští. Měli žízeň a hlad, bylo vedro a to trvalo několik
desítek let, takže někteří z nich stárli, byli nemocní a zesláblí. Ale muselo
se jít dál, v poušti se nedalo usadit a začít tam žít. A když byl někdo nemocný
či starý, kdy už nemohl jít — co s ním? A když to byl táta nebo máma, přece je
tam nemohli prostě nechat umřít a jít dál!
Mezi žáky byl jeden Turek. Turci
mají vřelý vztah k rodičům. Turek zvolal: „Já bych to neudělal, já bych nes
tátu na zádech!" To už jsme byli před školou a šli jsme podle fotbalového
hřiště, tak jsem řekl: „Dneska je horko, tak to zkus, představ si, že je o 10
stupňů víc, že je takových dvaačtyřicet."
Turek vzal spolužáka Waltera na
záda a rozběhl se s ním k druhé bráně. Asi po dvaceti metrech praštil s
Walterem o zem — že prý je horko! Volal jsem na něj, že je slabej, že by tam
tátu musel nechat, tak zase Waltera popadl a nesl ho dál až ke druhé bráně a
nazpět, a mezitím se děti rozdělily do dvojic a nosily se v tom vedru na zádech
po hřišti.
Nakonec je to začalo bavit, už
jsme přetáhli hodinu, když přišel školník, Herr Bissinger, a říká: „Pane
faráři, je vedro, ať děti nedostanou úžeh. Co to máte dnes za divné
náboženství?" A děti volaly: „Hrajeme si na poušť a já teď nesu
dědečka!" A školník odcházel a kroutil hlavou, co to ten českej farář
vyvádí. Náboženství skončilo, až když se tři žáci spojili zádama, že ponesou
mě. Poučoval jsem je, že žádný Izraelec nemohl po maně vážit 135 kilo jako já,
a raději jsem utekl domů, než aby pak přišla stížnost, že žáky přetěžuji.
„Cti Otce svého i matku
svou," važ si svých rodičů, ať dojdete všichni do cíle, do země, kterou
vám dává Bůh.
Svoboda je před vámi a svobody
musíš být hoden. Kdyby Izraelci v poušti nechali nemocné a staré, své rodiče a
prarodiče, kdyby v zájmu zachování rodu vytvořili pouze skupinu mladých chlapců
a dívek, četu hbitých a rychlonohých, nikdy by v této praktické zradě - země
Bohem zaslíbené - nedosáhli.
===================
Jaký závěr z toho všeho tedy
plyne pro nás?
Každé z deseti slov je pro
člověka osvobodivé.
To dnešní nám dává sílu, abychom
navázali na to dobré, co nám rodiče předali. Ctít otce i matku svou - znamená -
najít nosné hodnoty rodičů a nést je dál do další generace.
Ctít svého otce a matku znamená
učit se milosrdenství na našich nejbližších - vždyť tam často nejvíc selháváme.
Řídit svůj život ne podle nejrychlejších a nejdravějších, ale pamatovat na ty,
kteří jsou pomalí a slabí.
V praktické rovině to může
znamenat - prostě zajistit, aby rodiče netrpěli hlady, aby měli střechu nad
hlavou, aby mohli své dny žít v důstojnosti, aby netrpěli samotou či odcizením.
Díky tomuto přikázání si smíme
vážit těch, kteří pečují o své rodiče ve stáří. Přikázání nám dává sílu
naplňovat své lidství uprostřed společnosti, která spíše sází na mládí, na
sílu, na sport - a stáří a smrt či nemohoucnost - skrývá v anonymitě a odlidštěnosti.
Do našich dní, našeho života -
tedy smí znovu znít osvobodivé slovo:
Cti svého otce i matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává
Hospodin, tvůj Bůh.
Modlitba
Děkujeme Pane za své rodiče.
Děkujeme za tvá slova, která nám připomínají, kým máme být a proč jsme stvořeni
tvou láskou, tvým soucitem, tvým milosrdenstvím. Prosíme, ať dovedeme rozpoznat
a navazovat na to dobré, co rodiče neslo.
Prosíme ať se chováme se soucitem
a pochopením nejen ke svým rodičům, ale ke všem starým a nemocným lidem.
Žádné komentáře:
Okomentovat