První
čtení
(Mt
28,20): "A hle
- já s vámi jsem po všechny dny až do skonání věku.
Druhé
čtení
Gn
28, 10-17
Kázání
Minule
jsme skončili – pro někoho - provokativním tvrzením, že Otče
náš – znamená, že není náš. Ve smyslu modlitby sobce –
který říká - Otče můj. Otče mé skupiny. Otče evangelíků.
Bůh
Otec, k němuž nás vede Ježíš - není ani Otec nás –
evangelíků, (ani Otec nás katolíků) ale je otcem třeba i
muslimů nebo lidí bez vyznání.
Matouš
5:44 Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za
ty, kdo vás pronásledují,
45
abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci
svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i
nespravedlivé.
Kdyby
nás Ježíš nevzal sebou k Otci, tak bychom nevěděli, že dává
svítit slunci na všechny lidi.
My
– křesťané – však máme přístup k Bohu Otci skrze jedinečný
vztah Synovství JK.
Co
znamená vyjádření Otec na nebesích?
V
katechismu čteme: slova – jenž jsi na nebesích – jsou
protiváhou důvěrného Otče. Brání představě, že Boha lze
automaticky spojovat např. s chrámem, církví, přírodou nebo
hlasem vlastního svědomí. Těmito slovy uznáváme Boží svobodu.
Bůh nám nemusí být k dispozici. Jeho blízkost a pomoc je vždy
novým zázrakem a milostí.
V
běžné řeči se nebe objevuje poměrně často. Např. ach ta
láska nebeská; modré z nebe; pětatřicet chlebíčků, je nám
jako v nebíčku.
Naproti
tomu Bible označuje slovem nebe prostor vyhrazený Bohu, kam
člověk nedosáhne a nemůže ho ovlivnit. Nebe je tam, kde je Bůh
doma. Bůh Otec je tedy s námi a zároveň víme, že ho nemáme po
ruce a nemůžeme s ním manipulovat.
Tolik
katechismus.
Představa
Boha na nebesích je záludná podobně jako metafora Boha jako Otce.
Když
řekneme Bůh na nebesích, vybaví se nám stařeček na obláčku.
Neškodný důchodce, který toho moc nezmůže, klimbá na obláčku,
o nic se nezajímá.
Podobenství
nebes nám vnucuje představu, že Bůh nám není na blízku, že je
daleko od pozemských problémů, že je to možná jakýsi hodinář,
který sestavil hodinový strojek světa a teď odpočívá.
Podíváme-li
se ale do bible, nalezneme jiný význam pro symbol nebe.
Slyšeli
jsme příběh o nebi, z něhož je spuštěn žebřík a zaznívá
vzkaz. Tento výjev je spojen s novým vykročením. Jákob už není
jen uprchlík z otcovského domu odsouzený zemřít na útěku,
odsouzený živořit někde jako žebrák.
Jákob
se pomalu začíná stávat tím, kdo jednou obstojí ve víře i ve
vztahu ke druhým lidem.
Žebřík,
který vidí Jákob je velmi podobný schodům do nebe běžných
babylónských chrámů.
Babylónské
věže staví lidé, aby byli jako Bůh, aby si nebesa ochočili, aby
je uplatili, aby pomocí této symboliky zotročovali druhé.
Žebřík,
který vidí Jákob je spuštěn z nebe na zem, spustil ho Bůh, aby
Jákoba zachránil. Nejsou to schody do nebe, které vybudovali lidé.
Podobně
jako Bůh z lásky k nám sesílá svého jediného syna,
tak spouští směrem k Jákobovi žebřík, aby Jákob poprvé
poznal, kdo je Bůh Abrahamův a Izákův.
Jákob
nevidí preláty v honosných šatech a čepicích, nevidí lidské
prostředníky.
Nevidí
nikoho, kdo by zneužíval svého postavení, nevidí nikoho, kdo
vystupuje k bohu jen na oko, jen pro to, že má velikou moc.
Moc
vyřizovat vzkazy ubožáků bez moci - nebesům. Tak se to děje v
babylóně. Po schodech chrámů vystupují a sestupují lidé, aby
zotročovali jiné lidi.
To
co se děje na žebříku, který vidí Jákob, je podobné, přesto
zcela jiné.
Také
se tam děje pohyb – tento pohyb nevychází prvotně ze země
vzhůru, nýbrž je to dění, které pochází z nebes a míří k
člověku.
Jakému
člověku?
K
člověku ve zvláštní situaci.
K
psanci, uprchlíku, který si podle lidských obyčejů nezaslouží,
aby k němu sestupovali andělé a vyřizovali mu dobrou zprávu.
Jenže
v bibli to tak je. Lidé na útěku jsou Pánu Bohu zvlášť milí.
Jsou spolu se slabými, vdovami a sirotky pod zvláštní ochranou
samotného Hospodina.
Kdo
by takové lidi týral, na něj dopadne Hospodinův trest.
(Exodus
22:20 Hostu nebudeš škodit ani ho utlačovat, neboť i vy
jste byli hosty v egyptské zemi.
21
Žádnou vdovu a sirotka nebudete utiskovat.
22
Jestliže je přece budeš utiskovat a oni budou ke mně úpět,
jistě jejich úpění vyslyším.
23
Vzplanu hněvem a pobiji vás mečem, takže z vašich žen
budou vdovy a z vašich synů sirotci.)
Ve
chvíli, kdy je Jákob na dně – v tuto chvíli mu Hospodin
stvrzuje abrahamovské požehnání.
Jákob
je běženec, uprchlík, psanec, který opouští svou zemi do exilu.
Tam bude vydán na milost a nemilost svých hostitelů (jejich
svévoli).
Podobně
jako Izrael v Egyptě, podobně jako Izrael v Babylónském
zajetí.
Bůh
se zavazuje ... k pomoci, která nevyžaduje nějaké podmínky.
Je to neuvěřitelné. Bůh neříká: budu s tebou, když ty uděláš
to a to.
Právě
tato slova říká v Mt evang. učedníkům vzkříšený Kristus,
když je vysílá po všem světě – (Mt 28,20): "A hle –
já s vámi jsem po všechny dny až do skonání věku."
Posvěť
se jméno tvé, buď vůle tvá jako v nebi – tak i na zemi.
Bůh
tu zjevuje svou vůli – směrem z nebe dolů – na zem.
Když
se Jákob vzbudil, tak ho přepadla obrovská bázeň.
Do
té doby si možná sám Jákob připadal jako Bůh, který
skutečného Boha nepotřebuje. Nebral ohledy na druhé, šel za svým
cílem.
Nyní,
když o všechno přišel, nemá nic - setkává se s živým Bohem.
Sobec
se modlí:
Otče
můj, který jsi mi doufám po ruce,
posvěť
mi mé plány,
Kdekdo
se chce dostat do nebe – jako v těch babylónských chrámech.
Vystoupat tam po svých zásluhách nebo po zádech druhých,
slabších.
Hospodinovo
nebeské zjevení, však ukázalo něco docela jiného; žádná
cesta člověka do nebe se tu nekoná.
Žebřík
se v bibli nestaví ze země vzhůru, ale visí z nebes k zemi,
člověku vstříc.
Hospodin
sám sestupuje ze své vůle.
Jákob
smí spatřit nebesa, když je nejhůř a když se začíná nová
etapa.
Není
náhodou, že Ježíš spatřuje nebesa ve chvíli křtu – kdy se
také začíná nová etapa v jeho životě.
Setkání
s nebeským poselstvím přináší vždy změnu dosavadního života.
Přesný opak toho, co si běžný člověk představí pod pojmem
nebíčko.
Biblické
podobenství nebes naznačuje vztah úcty člověka k Bohu. Biblický
člověk popisuje Hospodinův domov jako místo, kde se člověku
nedostává slov. Místo, od kud slyší svobodnou Boží vůli.
Je
to tak - jak to popisují slova katechismu. Bůh se nedá. Nenechá
své dílo napospas člověku – jeho vypočítavosti. Ani zbožné
vypočítavosti.
I
když je Boží slovo slabé – jak jsme to viděli v případu
desatera – Bůh zakazuje zabíjet – a přesto se vraždíme – i
když je Boží slovo zneužitelné, i kdy lidé vtělené Boží
slovo ukřižují – tak Boha chytit nejde.
Vždy
se může najít někdo – jako třeba Eliáš, který z Boží moci
vystoupí a řekne nahlas svému řádně ustanovenému panovníku:
kradeš, lžeš, bereš Boží jméno nadarmo, spolčuješ se s
chátrou, která chce ubližovat a týrat příchozí – i když se
takový řádně ustanovený vládce ohání třeba tzv. křesťanskými
hodnotami.
Bůh
je na nebesích, nelze ho chytit, osedlat, je mimo dosah všech
církevních hodnostářů, kteří žehnají v palácích pochybné
vládě nebo zbraním a chtějí si z Boha udělat služebníčka
svých malicherných zájmů.
Hospodin
sesílá svého Syna, sesílá své slovo a vzkazuje člověku: nejsi
vydán na pospas svému strachu, svému zoufalství. I když si to
možná nemyslíš, protože ti strach zatemňuje mysl, jsem tu,
abych ti byl na blízku. Stejně jako jsem na blízku všem trpícím,
kteří nemají, kde by hlavu složili.
==========
Náš
Otče, nejsi daleko. Jdeš nám naproti, dáváš
nám vstupovat do tvého díla záchrany. Děkujeme za tvého Syna, bez kterého bychom tohle všechno
nevěděli.
nám vstupovat do tvého díla záchrany. Děkujeme za tvého Syna, bez kterého bychom tohle všechno
nevěděli.
Vždyť
tys prorazil všechny hradby, které nás od tebe oddělují, abys
nás potkal, abys nás oslovil a směroval naši cestu podle svého
zaslíbení.
Prosíme,
prorážej i krunýř našich srdcí, buď při nás, abychom byli
probuzeni ze své nevědomosti zbaveni starých strachů a vin a
vykročili odvážně na cestu značenou tvým požehnáním.
-
Tobě ke slávě; nám pak a naším bližním k dobrému ...
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat