První čtení
Marek 14,
55 - 61
Druhé čtení
1.Kr 21,
1-16
Ex 20, 16
Kázání
Minule jsme si připomněli, že přikázání
nepokradeš - znamená: neukradneš člověka. S kradením lidí, s kradením svobody
druhému člověku je spjato i to dnešní přikázání. Lživé svědectví je spojeno s
kradením svobody Josefa i s kradením svobody Ježíše.
Nevydáš křivého svědectví znamená
dosl: nebudeš odpovídat jako svědek lži (falše).
Rabíni spojovali toto slovo také
s pomluvami. Nebudeš o někom šířit pomluvu.
NZ výraz pro křivé svědectví zní:
ψευδομαρτυρέω
Vytvářet pseudo svědectví.
V katechismu je napsáno:
Pomluvy, lži a urážky mohou druhým ublížit
někdy víc než fyzické násilí. O druhých se proto vždycky snažíme mluvit tak,
abychom jim prospěli.
I když o druhých mnohé víme,
nezveřejňujeme to k jejich škodě. Ježíš nám radí mluvit a žít tak pravdivě, aby
se na každé naše slovo mohli lidé spolehnout. Kdo chce být věrný Bohu, dává
přednost pravdě a lásce a nezaplétá se do lží.
Tři síta
Ke slavnému filosofovi Sokratovi
jednou přiběhl celý rozčilený jeden člověk: „Poslyš, Sokrate, musím ti říct
něco důležitého: Tvůj přítel..." „Moment, počkej chvilku," přerušil
ho mudrc. „Už jsi to, co mi chceš říct, nechal přesít přes tři síta?"
„Jaká tři síta?" ptal se udiveně ten člověk. „Tak dobře poslouchej! Je
třeba se podívat, jestli to, co mi chceš říct, projde třemi síty. První je síto
pravdy. Jsi přesvědčen, že vše, co mi chceš říct, je pravdivé?" „To ne,
jen jsem to slyšel od jiných." „Hm, a nechal jsi to tedy přesít alespoň
přes druhé síto, síto dobroty?
Je to, co mi chceš říct, i když
to možná není úplně pravdivé, alespoň dobré?" Člověk se začervenal studem
a odpověděl: „Musím se přiznat, že ne. Spíše naopak..."
„Pak," přerušil ho mudrc,
„je třeba použít ještě třetí síto. Ptal ses, jestli je to nezbytné, abys mi
tohle o mém příteli řekl?" „Nezbytné? — Vlastně to není vůbec
nezbytné..." „Vidíš," pousmál se mudrc, „jestli to, co mi chceš říci,
není ani pravdivé, ani dobré, ani nezbytné, pak si to raději nech pro
sebe."
Lživých svědectví se kolem nás
šíří nepočítaně. V médiích (televizi), po internetu koluje mnoho tisíc falešných
svědectví o různých skupinách obyvatel, která se zrovna hodí nějakému politiku poškodit.
Tolik k pomluvám...
Přikázání o křivém svědectví ovšem
míří do temnějších vod.
V první knize královské je popsán
typický příběh využití křivého svědectví, jehož ovocem je smrt.
Někteří lidé dovedou využít
cokoli, aby se dostali k moci či bohatství. A jak známo, s jídlem roste chuť.
Izraelský král Achab byl - stejně
jako mnoho lidí ve vysokých funkcích - zvyklý, že co si umane, toho dosáhne.
Usmyslel si, že si, že získá
vinici Nábota Jizreelského. Jelikož Achab uctívá bohatství a moc, nečiní mu
problém nabídnout Nábotovi jakoukoli částku. Jenže narazil. Nábotova vinice -
to není jen pozemek. To je symbol víry v Hospodina, který vyvádí z otroctví do
svobody.
Toto místo daroval sám Hospodin
předkům Nábota zadarmo. Takové místo nejde prodat. Nábot to místo chce zase
předat svým dětem, spolu s vírou Hospodina, který vysvobodil.
Achab si lehl a vztekal se.
Jezábel, která sloužila jen bohu peněz a moci měla ihned jasno. Kdo je silný a
bohatý, toho přece musí ostatní poslouchat. Každý člověk se dá koupit. Na
každého se dá nakydat pomluva, každého člověka lze zničit.
Napsala představeným města, aby
udělali s Nábotem soud - podle pravidel z bible. Mají přivést dva svědky, kteří
budou svědčit proti Nábotovi v jeho neprospěch. Ať řeknou, že Nábot urážel
Hospodina a krále. Až bude Nábot usvědčen, pak se může řádně potrestat.
Toto je scénář politických
procesů všech dob. Učiníme proces podle práva, dostaví se křiví svědci, něco se
ohne, překroutí.
Ono to pak zpětně vypadá, že dotyčný
musel něco udělat, přece by ho nezavřeli. Navíc byl odsouzen podle práva (nehledí
se už na to, že právo bylo překrouceno).
I dnes existují podivné procesy s
politickým podtextem. Mediálně známý je např. proces s ruským studentem a
odpůrcem Putinova režimu Igorem Ševcovem, který údajně hodil zápalnou láhev na
dům ministra obrany Stropnického. V době, kdy ho zatýkali, ovšem tento člověk netušil,
kdo Stropnický je.
Také díky zájmu veřejnosti byl
nakonec tento student propuštěn.
Vraťme se k Nábotovi.
Rada města poslechla. Když
přikáže někdo, kdo má moc, tak se mu těžko odporuje. Vystavujete totiž v sázku
svůj vlastní život. Odvážných je vždycky míň, než lidí plných strachu. Na to mocní
spoléhají.
A skutečně, zavolali dva lživé
svědky a ti přísahali, že Nábot rozvrací republiku. Za to je v Achabově režimu
trest smrti.
PŘIKÁZÁNÍ - nebudeš křivě svědčit
proti bližnímu - CHCE - ZABRÁNIT LŽI A
JEJÍM DŮSLEDKŮM - CHCE DÁT ŠANCI PRAVDĚ.
Na mysl se dere otázka. Proč
dodržovat přikázání v nespravedlivém světě?
A co Bůh, proč mlčel, když
zabíjeli Nábota? Proč Bůh mlčel, když křižovali Ježíše?
Proč Bůh mlčí, když zkorumpovaní
lidé dnes a denně zabíjejí nevinné?
Bible nám dává tuto odpověď:
Hospodin se Nábota zastal tak, že dal promluvit pravdě, které se všichni
ostatní báli.
Poslal svého svědka Eliáše, aby
šel za Achabem a řekl mu tento vzkaz: ZAVRAŽDIL JSI - A TEĎ KRADEŠ
- Hospodin měl Nábota rád - jako
věrného svědka.
Achabe, jsi sprostý vrah, i když
jsi král. Místo, abys dbal o spravedlnost, nechal jsi křivě odsoudit Nábota.
Tvoje cesta je cesta vedoucí ke smrti. Svým jednáním zničils sám sebe, zničíš i
svoje potomky.
Hospodin podobně zvěstoval svou vůli
i po Ježíšově smrti.
Po Ježíšově smrti posílá Hospodin
nejprve své svědky, aby lidem zvěstovali, že se k Ježíši přiznal a vytrhl ho z
moci smrti. Potom se sám Kristus zjevuje učedníkům. Aby jim dodal odvahy stát v
pravdě - často - proti zkorumpovaným panovníkům a soudcům tohoto světa.
Cesta pravdy je cesta, která může
vést k oběti, je to ale cesta požehnaná Hospodinem.
Slovo „nebudeš mluvit proti svému
bližnímu“ - dává svobodu a odvahu - zastat se - postavit se na odpor - mluvit
pravdu - za jakéhokoli režimu.
My - kteří následujeme Ježíše věříme,
že toto slovo je cestou smysluplnou, cestou, která vede k dobrému cíli - i když
tento cíl může být při vnějším pohledu skryt za horizontem tohoto života.
Věříme však, že náš život má počátek
i konec v Božích rukou.
Vždyť
Matouš 16:24 Ježíš řekl
svým učedníkům: "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a
následuj mne. 25 Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj
přijde; kdo však ztratí svůj život pro mne, nalezne jej.
26 Jaký prospěch bude mít
člověk, získá-li celý svět, ale svůj život ztratí? A zač získá člověk svůj
život zpět? 27 Syn člověka přijde v slávě svého Otce se svými svatými
anděly, a tehdy odplatí každému podle jeho jednání.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat