První
čtení
Lukáš
10:29 -36
Kdo
je můj bližní?
Ten,
kterého mohu okrást, nechat ležet na zemi? Ten, který je mi
konkurentem?
Píseň
Druhé
čtení
Ex 20, 17
Kázání
Ve většině
biblických příběhů končících špatně, se setkáme
s několikerým porušením přikázání. Minule jsme si
připomněli zlou moc křivého svědectví. Královna Jezábel
využila falešných svědků k odstranění Nábota
Jizreelského, aby král Achab získal jeho pozemek.
Proti
křivému svědectví, proti lži – stojí Hospodin a nechává
nakonec příběhu zaznít pravdu.
Poslal
svého svědka Eliáše, aby šel za Achabem a řekl mu tento vzkaz:
ZAVRAŽDIL JSI - A TEĎ KRADEŠ. Achabe, jsi sprostý vrah, i když
jsi král. Místo, abys dbal o spravedlnost, nechal jsi křivě
odsoudit Nábota. Tvoje cesta je cesta vedoucí ke smrti. Svým
jednáním zničils sám sebe, zničíš i svoje potomky.
Slovo
„nebudeš mluvit proti svému bližnímu“ - dává svobodu a
odvahu - zastat se - postavit se na odpor - mluvit pravdu - za
jakéhokoli režimu.
My - kteří
následujeme Ježíše věříme, že toto slovo je cestou
smysluplnou, cestou, která vede k dobrému cíli - i když tento cíl
může být při vnějším pohledu skryt za horizontem tohoto
života.
Král Achab
byl hnán touhou po něčem, co neměl. I když měl dost.
Byl král.
Občas
zaslechnu myšlenku, že politik ve vysoké funkci by měl být hodně
bohatý, protože už si dost nakradl. A že tudíž existuje nějaká
rovnice mezi tím, co už má a co ještě nemá.
Osobně
považuji tento názor za nebezpečně naivní...
S jídlem
přece roste chuť. O této chuti si přečteme v mnoha
příbězích ve SZ i NZ.
Proto jsou
bibličtí svědci poměrně radikální ohledně vztahu člověka a
moci - peněz.
Apoštol
Pavel říká:
8
Máme-li jídlo a oděv, spokojme se s tím.
9 Kdo
chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných
a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhuby.
10
Kořenem všeho toho zla je láska k penězům.
Snad každá
pohádka popisuje kam vede nezřízenost touhy mít víc.
V materiálech
naší církve pro mládež je pohádka o zlaté rybce, která se
přímo týká desátého přikázání. Rybářova žena chce stále
víc, až je carevnou a pak papežkou. Nakonec chtěla být jako Bůh.
Rybář se vyděsil, ale šel k rybce a řekl jí příkaz
manželky. Rybka odvětila: běž domů, ženu máš zase v kádi.
Zajímavé
je, co udělal rybář na začátku. Slitoval se nad rybkou, pustil
ji. Díky tomu mohl něco získat.
V tom
je přece skryta biblická zvěst, že kdo dává ze svého, tak ve
skutečnosti něco získá. V bibli se to samozřejmě týká
dávání milosti, dávání odpuštění. To nám vytvoří nejvyšší
zisk do budoucna.
Rybář
tedy vydal ze svého, slitoval se, upustil od touhy mít víc.
Prokázal tak nejenom milosrdenství, ale také ukázal, že on sám
je šťastný člověk.
V katechismu
čteme, že dobrou pomocí je podívat se ve svém životě nejen na
to, co bych chtěl a potřeboval, ale také na to, co mám.
Protože 1
Timoteovi 6:6 Zbožnost,
která se spokojí s tím, co má, je už sama velké bohatství.
Každý
člověk má nějaké touhy. Ty ho mohou vést k tomu, aby na
sobě pracoval, aby o něco usiloval. Ale nemusí. Mohou člověka
také ovládnout, mohou být začátkem zlého, zárodkem hříchu.
Proto si má křesťan dávat pozor na to, co si přeje a po čem
touží.
Matouš
15:19 Neboť
ze srdce vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství,
smilství, loupeže, křivá svědectví, urážky.
V Gruberově
katechismu čteme, že desátým přikázáním Bůh chrání naši
svobodu a radost ze života. Každý z nás má od Pána Boha
svůj vlastní úkol a poslání. Ať se ocitneme v jakékoli
situaci a postavení – máme svobodu žít podle Božích slov a
zůstat Pánu Bohu věrní. Je zbytečné, abychom jeden druhému
záviděli jeho postavení a možnosti.
Každý
z nás má život jinak těžký a jinak krásný. Bůh sám
nejlépe ví, co nám svěřil, co je v našich možnostech a co
od nás může očekávat.
Desáté
přikázání nás tak chrání před následným porušením
předchozích přikázání. Kdo chce být věrný Bohu, je vděčný
za vše, co od něho dostává a nešilhá po tom, co dostali druzí.
===========
Člověk si
často nemůže pomoct. Pořád přemýšlí, co kdo má a co on
nemá. O relativitě životní situace svědčí tato chasidská
historka:
Přišli
jednou do Meziřiče bratři reb rebe Šmelke a reb rebe Pinches, aby
svatého reb rebe Béra poprosili o vysvětlení talmudského
příkazu, podle něhož jsme povinni chváliti Pána Boha za všechno
zlé zrovna tak zplna srdce, jako jej chválíme za vše dobré.
Světec jim
řekl:
„Jděte
do učebny, vyhledejte tam mého žáka Žíše a toho se na to
zeptejte! Žíše vám to poví nejlépe.“
Bratři
Žíše vyhledali.
Božínku,
jaký to byl chudák! Tělo, strašlivě vyhublé hladem a bídou,
měl ověšeno hadry. To byly jeho šaty. Celým svým zjevem
dokazoval, že jeho život je jen strádání a utrpení.
„Jak je
možno, abychom Pána Boha chválili za všechno zlé právě tak,
jako ho chválíme za vše dobré?“ tázali se ho bratři.
„To vám
opravdu neumím vysvětlit,“ řekl chudák Žíše zamyšleně.
„Abych vám totiž řekl pravdu, mně dosud nikdy nic zlého
nepotkalo…“
Na světě
není zla. Všechno je ve skutečnosti dobré. Záleží jen,
přijímáme-li svůj úděl s láskou, pokorou a odevzdáním, jako
náš milý rebe reb Žíše.
(převzato
z: Jiří Langer : Devět bran, Sefer, 1996, str.173)
==============================
Tolik
Žíše...
Nezřízená
touha po moci a majetku vede podle bible ke smrti. Nemůžeme ale
říci, že by desáté přikázání zakazovalo vlastnictví jako
takové.
Bůh ve
svém desátém přikázání naopak chrání majetek našeho
bližního. Říká – nebudeš dychtit po domě, po manželce, po
jeho autu, po jeho služebnictvu. To je ochrana soukromí druhého
člověka, nikoli zákaz vlastnit.
Pud
ochutnávat z majetku druhého člověka je nám daný od
narození a tak s ním musíme vést zápas.
Zárodek
tohoto pudu vidíme u dětí, ale i u zvířat.
Nevím,
jestli je tato historka pravdivá: Prý jeden člověk nemohl vyléčit
vola, stiženého kolikou, protože dotyčné dobytče odmítalo
vypít uzdravující lektvar. Když však ten lektvar nalil do žlabu
vola ustájeného vedle, udělal nemocný vůl všechno proto, aby
medicínu vypil - ne proto, že je to medicína, ale protože "Z
cizího chutná vždycky líp."
==============
Proto se
snažím dávat svým dvěma holčičkám vždy totožné dárky.
Jinak
následuje křik a skřípění zubů.
Člověk
sice není dítě, ale bohužel co se týče touhy po něčem co nemá
- tak se podobně jako ten vůl snadno nechá zmanipulovat. Toho
přece využívá reklama i politici.
Pohádka o
zlaté rybce končí přáním ženy, aby byla jako Bůh. To bylo
přece vábení pokušitele na začátku Bible:
Genesis 3:4
Had ženu ujišťoval: "Nikoli, nepropadnete smrti. 5 Bůh
však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a
budete jako Bůh znát dobré i zlé."
Had –
který by se uživil jako vynikající tvůrce reklam – dokázal
přesvědčit člověka, aby se postavil proti Bohu.
Mohli
bychom tedy říci: Nebudeš dychtit - ani po tom, co patří
výhradně Bohu - ani po tom, co patří výhradně tvému bližnímu.
Naproti
tomu pokušitel říká:
je třeba
prolomit hranici mezi tebou a Bohem - zmocnit se jeho poznání -
získat paklíč k božským tajemstvím - vykašlat se na poslušnost
- znevážit něžnou Boží důvěru - pak teprve bude tvůj život
stát za to.
je třeba
prolomit hranici mezi tebou a bližním - proniknout násilím do
jeho hájemství - získat paklíč k jeho domu i jeho ložnici -
vykašlat se na důvěru, která mezi vými vládne - klidně
znevážit i jeho dosavadní přízeň - pak teprve bude tvůj život
stát za to.
Když ovšem
zvítězí tento životní postoj, zavládne v našich životech
úzkost, strach. Lidi se začnou bát o svůj majetek, o svůj život.
Dokonce i o svoje místo před Bohem. Kain přece zabíjí Abela
proto, že je přesvědčen, že Abel to má u Boha lepší. Je to
konkurent, ne bližní.
Existuje
nějaký lék? Ježíš říká, že ze
srdce vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství,
smilství, loupeže, křivá svědectví, urážky.
Lék
souvisí se srdcem člověka. Slitování a díkůčinění vede
člověka k radosti a životu plnohodnotnému.
V desátém
přikázání se třikrát opakuje slovo: tvůj bližní.
Kdo je můj
bližní – na to odpověděl Ježíš svým podobenstvím –
z prvního čtení.
O to přeci
nakonec Bohu jde nejvíc.
O to, jakým
způsobem jsme na blízku druhému člověku.
Jsme
ochotni uznat jeho životní prostor?
Zajímáme
se o to, co ten druhý k životu potřebuje – zajímáme se o to,
čím on strádá - o to, kde mu nakonec právě my můžeme stát
nablízku – ne jako konkurenti, ale jako přátelé.
Jakou bych
nám dal radu? Jaký je lék?
Prosit:
Žalmy 51:12 Stvoř
mi, Bože, čisté srdce, obnov v mém nitru pevného ducha.
Vždycky,
když takto proměněni potkáme bližního - ne už jako konkurenta,
ani jako předmět závisti, předsudků, touhy sebrat mu to jeho
–můžeme prosit:
Modlitba
Pane stvoř
mi srdce čisté, které nebude závidět, ale bude chtít druhého
přijímat jako svého bratra.
Vždyť v
tomto světě všechno patří Tobě, náš Pane a stvořiteli.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat