První
čtení
Genesis
39, 5 - 20
Druhé
čtení
Marek
14:26 - 31
Kázání
Nejprve
Gruberův katechismus:
Nevydej
nás v pokušení. Tradiční překlad „neuvoď nás“ je
zavádějící. Neprosíme, aby se nám pokušení vyhnulo, ale
abychom mu nebyli vydáni na pospas. Původně šlo o pokušení,
které mělo na lidi dolehnout v posledním čase. Pro zkoušku i
pokušení má řečtina jedno slovo. Záleží proto především na
nás, zda se nám různé nesnáze a křižovatky života stanou
zkouškou, která nás posílí, nebo pokušením, kterému
podlehneme. Zkouška může být těžká a náročná, ale není
namířena proti nám. Když nás zkouší Bůh, upevňuje a
prohlubuje tím naši víru. Pokušení je namířeno proti nám. Ke
zlému nás mohou pokoušet jednotlivci i skupiny lidí, pokoušet
nás může vlastní závist a žádostivost, pokoušet nás může
ďábel, který nás usiluje zbavit důvěry k Bohu. Proti pokušení
se můžeme tak jako Ježíš bránit slovem Božím a prosit Boha o
sílu k jeho překonání. Pokušení se lze ubránit. Když mu
podlehneme, pak proto, že jsme Pána Boha opustili.
Gruberův
katechismus je jednoznačný. Bůh na nás dopouští zkoušky, ze
kterých my sami můžeme udělat pokušení. Pokud se pokušení
neubráníme, pak je to vždy naše vina.
Gallusův
katechismus jde podobným směrem, pokušení znamená lidské
selhání. Čtenář má sám vyjádřit, co je pro dnešního
člověka pokušením. Dozvídá se, že pokušení končí v lepším
případě špatným svědomím, v horším případě ublížením
druhému člověku.
A
ujištěním, že Pána Boha lidské podlehnutí pokušení zarmoutí.
Martin
Luther říká: Bůh nikoho nepokouší, my však prosíme, aby nás
Bůh ochraňoval, když nás ďábel, svět i naše tělo chtějí
oklamat a svést k nevíře, zoufalství a beznaději a k jiným
velkým proviněním a nepravostem. A jestliže se v takovém
pokušení přece ocitneme, abychom nakonec přece zvítězili a
vítězství si podrželi.
Bydlíme
přece v těle a nosíme tedy na hřbetě starého Adama, který se
probouzí, vzpírá a dennodenně nás ponouká ke smilstvu, k
lenosti, obžerství, opilství, k lakotě, k podvádění, a vůbec
ke všem zlým choutkám, které se na nás lepí od přirozenosti. A
navíc jsou tyto choutky povzbuzovány jinými lidmi, zlou
společností, příklady, tím, co vidíme a slyšíme – což
často dokáže vyvést z míry a porušit i nevinné a bezelstné
srdce. (...)
A
pak je tu svět, který nám nenabízí nic než zášť a závist,
nepřátelství, násilí a bezpráví, nevěru, mstu, pomluvy,
mocichtivost – protože nikdo nechce být nejmenším a nejslabším,
ale každý chce sedět buď v čele nebo nahoře, aby k němu
všichni museli vzhlížet. (...)
Pokušení
je tolik, že je musíme denně očekávat a největší bláhovostí
by bylo myslet si, že na mne číhat nebudou. „Vždyť jakkoli
jsem v tuto chvíli počestný, trpělivý, přátelský a stojím v
pevné víře, může mne ještě tuto hodinu ďábel zasáhnout do
srdce některou ze svých střel tak silně, že se sotva udržím na
nohou.
Co
nejčastěji se tedy musíme modlit Otčenáš a zvláště: Otče
nedej mi podlehnout dalším pokušením!
Ježíš
nás učí prosit: nevydej nás v pokušení. Předpokládá tedy, že
nás budou potkávat různé zkoušky, nástrahy. Různé situace,
kdy se ukáže, zač stojí naše víra.
To
je důležité, někdo by si mohl myslet, že už samotným přijetím
Ježíše do života budeme zkoušek ušetřeni.
S pokušením
asi v největší hloubce souvisí strach.
Typickou
situací zkoušky je selhání Petrovo. Petr zapřel Krista proto, že
se bál. Když se člověk bojí, udělá špatné věci. Začne
lhát, uteče, opustí přítele v nouzi, zapře víru.
Strachu
se nemůžeme vyhnout. I kdybychom zůstali doma a rozhodli se, že
se světem kolem nebudeme mít nic společného, přesto nás strach
dostihne. Co když se k nám někdo vloupá? Co když nás přepadne?
Co
vlastně znamená ta prosba – neuveď nás v pokušení? Udělej,
aby se k nám nikdo nevloupal? Udělej, abychom byli ušetřeni toho,
co se děje venku?
Ne.
Podíváme-li
se na život JK, zjistíme, že Bůh svého Syna ničeho takového
neušetřil. Ježíš také své učedníky neoblékne do nějakého
neprůstřelného brnění, které by je odizolovalo od okolního
světa. Je to přesně naopak. Ježíš své učedníky nechá
vyplout na nebezpečnou hlubinu. Vede je k osvědčování víry
uprostřed tohoto světa, nikoli mimo tento svět. Dává jim zbraně
– třeba tak, že je učí modlitbu Páně.
Podobně
Ježíš sám se učí uprostřed nástrah a zkoušek a tváří v
tvář různému strachu – věrnosti Bohu.
Ježíš
své učedníky neučí utíkat před světem – nebezpečím -
strachem. Učí je hledat proti tomu všemu pomoc. Učí je zápasit
– především se sebou samými – aby ve zkouškách obstáli.
V
modlitbě Páně prosíme o víru, která je silnější, než
zkoušky a pokušení kolem nás. Je silnější, protože nás vede,
abychom se upnuli k Bohu, který nad pokušeními může dát
zvítězit.
Zkouška
se promění v pokušení ve chvíli, kdy začne vítězit strach. Ve
chvíli, když se Petr začal bát, stalo se ze zkoušky pokušení a
on selhal.
I
Ježíš zakusil strach – v Getsemanské zahradě.
Z
Ježíšových slov slyšíme strach a pochybnosti: mám strach z
budoucnosti, nešlo by to nějak jinak? Jestli to jde aspoň trochu
jinak, prosím, ať se tak stane. Vždyť kdoví, jestli tahle cesta
má vůbec cenu.
Když
nám přijdou těžkosti do života, když se nám začnou hroutit
naše zaběhané jistoty – chtěli bychom prosit: Pane zařiď to
nějak, abychom už nebyli vystaveni tomu tlaku.
Ježíš
svůj modlitební zápas v Getsemane ale nekončí slovy – Otče
udělej něco, zařiď to tak jak já chci – hlavně, abych se už
nemusel bát.
Ježíš
končí slovy: nedělej to, co chci já, ale to, co chceš ty.
Ježíš
nás učí vylévat před Bohem svou vlastní úzkost a strach. Ale
ne proto, aby přicházející události Bůh zázračně změnil,
ale aby v síle Boží blízkosti nad úzkostí a strachem člověk
díky Bohu zvítězil.
Ne
co mi radí moje úzkost a strach, popř. lenost a všelijaké návyky
(jak je vyjmenovává Martin Luther) – ale staň se to - co chceš
ty Otče.
Učedníci
Ježíšův zápas v Getsemane prospali. Evangelista naznačuje,
že to není jen spánek učedníků, ale spánek církve. Když máme
jako Boží lid zápasit s vlastním strachem a úzkostí ve
zkouškách tohoto věku – jakobychom byli slepí a hluší.
Prospat ty zkoušky, dělat, že nejsou – to je přirozenost
člověka.
Nejraději
bychom ty zkoušky zaspali – právě proto, že máme strach.
Není
náhodou, že Petr byl jeden z učedníků, kteří šli s Ježíšem
do Getsemane. Ježíšův zápas prospal (nedozvěděl se jak
zápasit) a potom sám neobstál, když ho přemohl strach o svůj
život a Krista zapřel.
Ježíš
nás učí říkat: Bože nenech nás napospas zkouškám. Ježíš
ví, že máme úzkosti a že se bojíme. Proto nás učí takto
prosit.
Ježíš
jako první zakusil, že Bůh Otec má moc nad tímto strachem
uprostřed zkoušek zvítězit.
Díky
evangeliu se dozvídáme, že Ježíšova láska je silnější, než
naše selhání. Dává nakonec Petrovi znovu povstat a dává mu
sílu obstát v dalších zkouškách, které na něj v životě
budou čekat.
MODLITBA
Pane,
dávej nám sílu, abychom obstáli ve všech zkouškách, které na
nás v této době doléhají. Abychom činili tvoji vůli podle
toho, jak ty chceš - a ne vůli vlastní, která podléhá často
panství úzkosti a strachu.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat