neděle 27. března 2016

JEŽÍŠ TADY NENÍ!

První čtení
Jr 17, 5-10; 14-17
  


Druhé čtení
Mt 28,1-7



Kázání
Ježíš zde není. To je zvěst anděla, který sestoupil z nebe a odvalil kámen.
Nebojte se, zlo nezvítězilo, Pilát, velekněží a všichni ti, kteří se podíleli a podílejí na zlu – všichni tihle lidé a všechen ten zmar, který představují – nemají podslední slovo.
I když se snažili Ježíše umlčet, zakrýt, zamknout na věky věků do temného hrobu, jejich úsilí nevedlo k cíli. Nemělo úspěch.
Ježíše nejde umlčet.
Nejde umlčet jeho solidaritu se slabými. Nejde umlčet to, jak demaskoval všechny strážce tzv. tradičních hodnot – rozuměj náboženství, které vyhovuje jen určitým vrstvám, které se podílejí na moci.
Ježíš není v hrobě, který střeží výkonná moc římského státu. Ježíše nedokážou zadržet kamenné bloky ani ostnaté dráty ani nejlépe vycvičená armáda na světě.
Ježíš tady není – ani u svatého města Jeruzaléma, tradičního centra zbožnosti.
Anděl vzkazuje ohromeným ženám: jestli se s ním chcete setkat, musíte úplně jinam. A musíte jinam hodně rychle.

 Obraz vzkříšení připomíná člověku: jestliže budete chtít Ježíše umlčet, udělat z něho otroka svých vlastních zájmů, neuspějete.

Evangelista Mt ilustruje události popisem zemětřesení. Ano, všechno je jinak, všechno, co jsme si mysleli o Bohu i o člověku je jinak.
Mt nám předává zvláštní poselství – země se třese, protože se děje něco zcela nového, sedmého dne Bůh kdysi odpočinul a najednou – osmého dne vzkřísil Ježíše. Stvořil nový den, stvořil novou naději, stvořil z ukřižovaného Ježíše vzkříšeného Pána.

Ženám u hrobu začalo docházet, že všechno je jinak. Také se třásly – jak postupně střízlivěly z letargie, jak přicházeli k vědomí, jak jim začalo docházet, že všechno je jinak.

Ony totiž Ježíšovi před tím moc nevěřily, naslouchaly mu, ale na druhou stranu poslouchaly především vlastní životní zkušenosti. A ty podléhají jinému pánu, totiž strachu. Proto se učedníci rozutekli, proto ztratili naději, proto Petr zradil. Lidské zkušenosti velí: člověče boj se. Do ničeho moc nestrkej nos, uzavři se do skupiny tobě blízkých, a když na tebe dopadne stín nějaké moci, tak se schouli do sebe, zraď blízké a dělej, že neexistuješ, ono jednou bude líp, snad to nějak přečkáš.
Hlavně nevystrkuj hlavu z davu.
Naopak jdi jak jde dav. I když je to proti tvému svědomí.

Ženám začalo docházet, že všechno je jinak, než jim velela životní zkušenost. Církev tehdy stejně jako mnohde dnes zdůrazňovala, že je spolkem, který umí krásně a honosně předvádět starobylé tradice a rituály. Z toho sebepředvádění čerpala svou vážnost.
Tohle všechno se třese.
Ukázalo se, že Ježíš je takové církvi nepříjemný nejen jako živý, ale i jako mrtvý. Ukázalo se, že ho nejde umlčet. Nejde ho zabít, popravit, zadupat, zmauzoleovat.
Komu že Bůh dal povstat? Ukřižovanému!

Bůh posvítil obrovským reflektorem na všechnu tu špínu, co lidi vymysleli, aby mohli dál oprašovat pozlacené nápisy na bustách důstojné organizace zvané – církev.
Organizace, která se zařadila po bok zkorumpované moci.
Organizace, jejíž zástupci pokřikovali na Ježíše: sestup z kříže. Dokaž, že je Bůh na tvé straně! Představitelé církve spolupracující se zkorumpovanými soudci a politiky si byli jisti, že Ježíš je troska. Byli si jisti svým postavením, svou bohorovností.
Na to všechno najednou Bůh posvítil obrovským relfektorem. Nejenom na tu špínu tehdy, ale po všechny časy, kdy člověk bude chodit po této zemi. Tedy i v současnosti, kdy díky tomu jasně můžeme vidět, jak leckteří vysoce postavení lidé kolaborují s mocí – díky vzkříšení smíme mít jistotu, co se vlastně děje a kde je pravý Bůh.

Dějiny jsou zvláštní. Málokdo (z protestantů) by asi v dřívějších dobách čekal, že dnes v reflektoru vzkříšení obstojí jako věrný svědek živého Krista člověk nesoucí titul biskup římský. Např. na zelený čtvrtek umyl nohy běžencům v uprchlickém centru v Castelnuovo di Porto u Říma. Nevybral si jen některé uprchlíky, např. křesťany. Omyl a políbil nohy migrantů různého vyznání jako gesto vstřícnosti v době, kdy po útocích v Paříži a Bruselu zesílily protimuslimské a protipřistěhovalecké nálady.
Jednalo se o jednu italskou katoličku z řad pracovnic centra, tři eritrejské koptské křesťanky, osm mužů – čtyři nigerijské katolíky, tři muslimy z Mali, Sýrie a Pákistánu a indického hinduistu. Papež zdůraznil, že jsme všichni děti jednoho Boha.

Díky velikonocům vidíme, jak moc je papežovo gesto hluboce Kristovské - hluboce lidské.
Není to gesto náboženské. Náboženství totiž učí člověka dělat rozdíly a vede k nenávisti. Rozděluje třeba na křesťany a muslimy. Ten druhý je pak na prvním místě muslimem a člověkem až na místě dalším. Papežovo gesto posiluje všechny lidi, kteří jsou na straně dobra, a dává odvahu k obrácení těm, kteří se ještě nerozhodli.
Papež nám připomíná, že Ježíš měl před sebou vždy na prvním místě člověka. Ne představitele nějakého náboženství.
Pojetí víry – či náboženství – které hodnotí lidi podle jejich příslušnosti – Ježíš jednou provždy zrušil.

(Např. zakladatelé Jednoty bratrské si tyto rozpory uvědomovali. Když pod vedením Bratra Řehoře se skupina kolem roku 1457 usadila na panství Kunvald, začali si říkat „Bratří a Sestry Zákona Kristova“. Nechtěli být církví)

Země se třese, reflektor svítí a do hlavy svědků událostí se dere otázka, kterou si nikdo nechce připustit a snaží se jí rychle potlačit a zalepit: co je to za Boha, který se přiznal k té trosce na kříži?

Jak to, že nepotvrdil ve funkci ty, kteří odnepaměti určují běh dějin?
Zkušené náboženské činitele a politiky, armádu...

Co je to za Boha?

Vzkříšení jednou pro vždy znamená otázku:
Co je to za Boha?

O velikonočním jitru se třesou různé náboženské pravdy, zbožnosti, konvence, lidové představy o pánubohu a vůbec všelijaká pravidla, která kdy mezi lidmi platila o vztahu nebe a země...

Boží posel ale nechce skončit u toho, že se mají ženy z toho všeho zhroutit. Naopak.
Posel ženy posílá a tak z nich dělá anděly, posly s dobrou zprávou: běžte k ostatním učedníkům a řekněte jim, že jejich Pán s nimi znovu počítá.
I když všichni zradili – stejně jako Jidáš – ve zkoušce věrnosti totálně propadli, i když Petr třikrát zapřel a vyznal před mnoha svědky, že skutečně není Ježíšovým učedníkem... přece jen je mají ženy vyhledat a shromáždit a vyslat na cestu za vzkříšeným Pánem.

První setkání se vzkříšeným Pánem tedy bude ve znamení jeho odpuštění. Ježíš je nechce ponížit. Ježíš a jeho Otec nechtějí pro člověka ponížení.
Místo toho, aby Ježíš učedníky ponížil - nazve je svými bratry.

Otřásání hodnot pokračuje. Tihle lidé, tihle učedníci mají být vzorem Ježíšových zásad? Tihle zrádci? Ano, to je církev. Nepoužitelný materiál. A mnohokrát se to v dějinách ukázalo. A každá pýcha a nadutost, že jsme lepší než ti druzí, jen dokazuje, jak nepoužitelní a nepoučitelní jsme.

Zdá se, že těch pár věrných, kteří jdou proti davu - jako byl např. Přemysl Pitter – jsou jen ojedinělé výjimky.

Ano, je to pravda, nestojíme za nic.
Přesto Ježíš neřekne ženám, že to mají vzdát. Místo toho smí učedníci slyšet pozvání, kterému – pokud jsme vůči sobě poctiví - nemůžeme uvěřit:
I když vám svědomí či vaše okolí stokrát říká, že mne nejste  hodni - přece pojďte za mnou - přece s vámi počítám!

Ježíš s námi počítá a také nám dává dar: ukazuje směr – podobně jako když jednou vyslal své učedníky na moře.
Vzkazuje učedníkům, že mají jít do Galileje. Pryč od slávy hrobu, pryč od honosných kostelů, pryč od staletí oprašované zbožnosti, která tak ráda ulpívá na zvyku a moci a vnucuje lidem představu, že Bůh má rád jenom někoho.
Ježíš nás neposílá kamkoli. Ježíš s námi nepočítá jako s církví vítěznou, pompézní, církví, která zkolabuje do poměrů, které Ježíše vynesly až na kříž.

Ježíš vzkazuje učedníkům: nehrajte si na ty, kteří jsou přesvědčeni, že ví všechno nejlépe, kteří jsou pyšní, že jsou lepší než druzí. Mějte na paměti velikonoční zemětřesení. Přistupujte k druhým se srdcem pokorným, srdcem čistým, protože o velikonocích jste uviděli, čeho je člověk –   náboženský člověk schopen.
Ježíš neříká např. dělejte si co chcete, hlavně že budete opakovat moje Jméno.

Běžte do Galileje, do míst podivně špinavých, běžte tam, kde mají lidé podivné hodnoty, zvyky. Běžte tam, kde není příliš hezky, ani bezpečno. Běžte tam s důvěrou, že nebudete sami, ale bude při vás ten podivný Pán naděje.

Modlitba
Děkujeme Pane, že i přes naše mnohé selhání nás přijímáš. Děkujeme, že Ježíš není v hrobě. Děkujeme, že jsi Bůh, který boří okovy, pouta, ploty, zdi.
Prosíme, abychom následovali vzkříšeného Pána a měli na prvním místě v žebříčku našich hodnot milosrdenství a ne pýchu.

Amen. 

Žádné komentáře:

Okomentovat