První
čtení
Deuteronomium
7:7 Nikoli proto, že byste byli početnější než kterýkoli
jiný lid, přilnul k vám Hospodin a vyvolil vás. Vás je přece
méně než kteréhokoli lidu.
8
Ale protože vás Hospodin miluje a zachovává přísahu,
kterou se zavázal vašim otcům, vyvedl vás Hospodin pevnou rukou a
vykoupil tě z domu otroctví, z rukou faraóna, krále egyptského.
9
Poznej tedy, že Hospodin, tvůj Bůh, je Bůh, Bůh věrný,
zachovávající smlouvu a milosrdenství do tisícího pokolení
těm, kteří ho milují a dbají na jeho přikázání.
10
Avšak tomu, kdo ho nenávidí, odplácí přímo a uvrhne ho
do záhuby. Nebude odkládat; tomu, kdo ho nenávidí, odplatí
přímo.
11
Proto bedlivě dbej na přikázání, nařízení a práva,
která ti dnes přikazuji dodržovat.
12
Za to, že tato práva budete poslouchat a bedlivě je
dodržovat, bude Hospodin, tvůj Bůh, zachovávat tobě smlouvu a
milosrdenství, jak přísahal tvým otcům.
13
Bude tě milovat a bude ti žehnat a rozmnoží tě. Požehná
plodu tvého života i plodu tvé role, tvému obilí, tvému moštu,
tvému oleji, vrhu tvého skotu a přírůstku tvého bravu na zemi,
o níž se přísahou zavázal tvým otcům, že ti ji dá.
Druhé
čtení
Mt
5,33-37
Kázání
Sešli
jsme se na Krásné Hoře, abychom si připomněli věrnost našich
předků své víře. Aby nás tato věrnost a pevnost posílila a
nesla nás, když budeme váhat, když nás budou např. svádět
falešní proroci tohoto času nebo prostě duch naší doby –
svádět k tomu - abychom se odklonili od Ježíšova učení.
Abychom přestali hledat Boha a jeho Syna JK.
Dnešní
text je o věrnosti. Můžeme tedy v tichosti při rozjímání
nad dnešním textem přemýšlet o vlastní věrnosti, o tom, jak
dovedeme dodržovat sliby a jestli je pro nás důležité, že se
můžeme na někoho druhého spolehnout a jestli se lze vůbec na
druhého člověka absolutně spolehnout.
V prvním
čtení jsme slyšeli, jak mluví Tóra o přísaze: protože
vás Hospodin miluje a zachovává přísahu, kterou se zavázal
vašim otcům, vyvedl vás Hospodin pevnou rukou a vykoupil tě z
domu otroctví, z rukou faraóna, krále egyptského.
Ježíš
navazuje nejen na tento oddíl, ale také na třetí knihu Mojžíšovu.
(Lv
19,12) Nebudete
křivě přísahat v mém jménu, jinak znesvětíš jméno svého
Boha. Křivou
přísahou znesvěcuješ Jméno.
Přísaha
je něco, co se dotýká samotného Hospodina. Přísaha Hospodinova
je na počátku jeho činů vysvobození Izraele. Mohli bychom říci,
že hospodinovo Slovo, které uslyšel Abraham nebo Mojžíš – je
samo přísahou, slibem. V tomto smyslu se stává splněním
přísahy Hospodinovy svým životem – svou věrností – sám
Ježíš.
Když
jsme před časem popisovali, jak se přihodilo Hospodinovo Jméno
Mojžíšovi – navrhl jsem, abychom blíž porozuměli tomu, co
znamenalo pro lidi Boží Jméno – navrhl jsem, abychom Boží
Jméno chápali jako program vysvobození. Bůh své Jméno Mojžíšovi
neřekl, místo toho zazněl opět slib, že se stane pro Izrael
vysvobozením.
O
staletí později se J stane ze stejného důvodu pro mnohé
vysvobozením.
V Tóře
se dočteme, že Hospodin započal své dílo s Izraelem a že
ho dotáhne do konce – protože tak to přísežně slíbil.
Lidské
přísahy a sliby pak jsou v příbězích praotců a příbězích
vyvedení z Egypta jako potvrzení tohoto Božího slova.
Praotcové říkají: ano, naše důvěra vyrůstá z Božího
slibu. To Bůh nás naučil doufat. To Bůh nás naučil, že má
smysl být věrný, popř. hledat spravedlnost, hledat milosrdenství,
jít cestou pravdy. Kdyby nebylo Boha, tak bychom nemuseli hledat
pravdu nebo věrnost.
Kdyby
nebylo Boha, tak bychom se mohli navzájem vraždit a nenávidět bez
výčitky svědomí.
To
je hlas svědomí a věrnosti, který jde proti druhému proudu
v dějinách, který znásilňuje náboženství a dělá z něj
nebezpečnou ideologii.
Bohužel
se vždycky našli lidé, kteří Bibli znásilňovali a dělali z ní
knihu zla, když ve jménu Boha páchali ničemnosti. Ve jménu Boha
popravili Ježíše. Kdyby nebylo pronásledování věřících
věřícími, nescházeli bychom se tady ani my.
V Tóře
čteme: (Lv 19,12) Nebudete
křivě přísahat v mém jménu, jinak znesvětíš jméno svého
Boha. Křivou
přísahou znesvěcuješ Jméno. Křivou přísahou berete Boží
jméno nadarmo.
Bůh
se člověku svým slovem vydává na pospas. Když vyložím Boží
slovo tak, že nabádám k nenávisti k druhým lidem, pak
ho překrucuji a dosl. zneužívám. Beru ho nadarmo.
Když
zní: nezabiješ – nezavraždíš – a já přesto vraždím –
např. ještě navíc ve jménu Boha - pak jsem to Boží slovo
znásilnil, ponížil, znesvětil.
Bůh
se vydává člověku nejen ve svém Synu, kterého člověk nechá
ukřižovat, ale vydává se i ve svém Slovu, které člověk má
moc zneužít.
Jestliže
ten, kdo toto Slovo zneužívá a ještě se u toho zaštiťuje Bohem
– pak znesvěcuje i samotné Boží Jméno, protože bere druhým
naději. Je to typ křivé přísahy.
Tento
jev byl v Ježíšově době široce rozšířený. Brát lidem
takto naději je jednoduché. Stačí, když církev vyhlásí, že
k Bohu má přístup jen ten, kdo má určitý díl peněz a
nemá určitou chorobu. Nebo když řekneme, že si za svou nemoc
můžete sami, protože jste zhřešili a Bůh se od vás odklonil.
Nebo
když církev začne tolerovat násilí ve jménu svého údajného
zachování.
Nebo
třeba násilí k lidem, kteří se rozhodli odejít
k protestantům – tak jak to bylo v případě našich
předků zde na Krásné hoře.
Tyto
věci se dějí i dnes – když se např. ve jménu Boha pomocí
zbožných řečí zakrývá strach o lidské statky.
Ten,
kdo ve jménu Boha jde svým jednáním přímo proti Božímu slovu,
zatahuje do svého křivého jednání i Boha.
Proto
je ošemetné ve Jménu Boha něco vyhlašovat. Proto slyšel Izrael:
Nebudete
křivě přísahat v mém jménu, jinak znesvětíš jméno svého
Boha.
Když
pošpiníme Boží Jméno, přestane být z toho důvodu Boží
Jméno v tomto světě věrohodné.
Možná
i to je jeden z důvodů, proč u nás tolik lidí nemá rádo
církve a institučně pojaté křesťanství. To dnešní slovo i
nám klade otázku, jestli jako křesťané neneseme na tomto stavu
věcí také podíl?
Nepokřivili
jsme Boží Jméno tak, že v očích lidí kolem nás už i Bůh
ztratil věrohodnost?
Ježíš
nás vede k tomu, abychom byli ve svých činech věrohodní.
Abychom třeba neříkali, že věříme v Boha a pak ihned
v jedné větě nezačali někoho odsuzovat nebo dokonce volat
po krvavé odplatě.
Buď
věříme v Boha nebo nenávidíme lidi, dohromady to nejde. A
někdo si z toho může vyvodit, že víra v Boha znamená
nenávidět druhé a proto je lepší v Boha nevěřit.
Ježíš
nás vede k tomu, abychom byli věrohodní. Proto říká:
raději nepřísahejte vůbec. Nezašťitujte se Jménem Bůh.
Neříkejte
– sám Bůh je mi svědkem, že mluvím pravdu. Neříkejte ani –
samo nebe je mi svědkem, že mluvím pravdu. Protože když v této
chvíli říkám nebe: tak myslím vlastně Bůh. V Ježíšově
době bylo běžné, že se Boží jméno obcházelo, aby nedošlo
k zneužití Hospodinova Jména.
Jenže
když člověk i takto zneužil Jméno Boží, tak to vyšlo na
stejno. Nebe je mi svědkem – každý věděl, že tím myslí Bůh
je mi svědkem.
Ježíš
tady naráží na pokrytectví věřících.
A
zase nás vrací k podstatě problému: buďte věrohodní.
Učedníci
JK se nemají Bohem zaštiťovat vůbec.
Jejich
slova mají být stručná a věrohodná. Když řeknete ANO ať je
to ano a když řeknete NE, ať se ukáže, že jste opravdu mysleli
ne.
Jinými
slovy – ať vaše slova nejsou propagandou nebo ideologií, ať
nejsou sektářskou pokryteckou hantýrkou, ať nejsou jen krásnými
pseudozbožnými slovíčky.
Ježíš
sám svým životem dosvědčil věrnost, kterou vyučuje. Přišel
doprostřed lidské lži, zmatku, nedůvěry, zloby, zahořklosti,
nesplněných slibů, zmarněných očekávání. Přišel mezi
věřící lidi. A světe div se – tito věřící se chovali
jakoby Boha nebylo. Podváděli, lhali, chovaly se pokrytecky –
akorát – to své jednání zdobili zbožnými řečmi. Bůh jim
byl málem kámošem od vedle, tak často ho brali do úst.
Nakonec
Ježíše tito věřící lidi nechali ukřižovat. Kdyby Ježíšovi
následovníci byli všichni jako Ježíš, tak by na světě zavládl
ráj. Ale to se nestalo. I věřící v Ježíše lhali,
podváděli, pomlouvali, zabíjeli, upalovali.
Svědky
násilí byli i naši předci tady na Krásné Hoře.
Proto
má znít i dnes toto Ježíšovo slovo pro nás a nad námi – pro
jeho následovníky – i pokračovatele evangelické církve tady
v Soběhrdech.
Buďte
věrohodní.
I
Ježíš mluví spíš o Božím království nebo o nebeském
království - než o Bohu. Sám je decentní ve vyjadřování o
Božím Jméně. Oproti tomu se mohou někdy naše pseudohorlivá
slova (která někdy můžeme také z křesťanského prostředí
zaslechnout) stát až vulgaritou.
Svým
životem Ježíš dosvědčoval, že Boží království může být
už tady mezi námi, pokud se necháme oslovit, přemoci Boží
věrností. Pokud se necháme tímto královstvím přemoci třeba
jako nezaslouženým darem.
Posledním
svědectvím, že dodržel slovo - že to myslel s tím nebeským
Královstvím smrtelně vážně - se stalo až jeho mlčenlivé
tělo, sejmuté z kříže.
Ale vlastně - ani to nebylo poslední slovo. Poslední slovo k tomu smrtelně výmluvnému příběhu - řekl až Hospodin.
Ale vlastně - ani to nebylo poslední slovo. Poslední slovo k tomu smrtelně výmluvnému příběhu - řekl až Hospodin.
Ten,
který posvětil své jméno - když Ježíše vzkřísil. Když mu
dal tím nejpřekvapivějším způsobem za pravdu. Dosvědčil svou
věrnost i svou přísahu, kterou takto splnil.
Z
tohoto Božího ANO k Ježíšovu dílu může růst a obnovovat se
věrohodnost našich každodenních Ano. Z této Ježíšovy věrnosti
může růst věrohodnost jeho učedníků.
Kristovo
vyučování "kudy vede cesta dál" může nakonec obnovit
důvěru mnohých - dokonce i důvěru ve slova a činy jeho
učedníků.
MODLITBA
Děkujeme
Pane, že smíme díky Ježíši Kristu nalézat co znamená věrnost.
Smíme poznávat, proč usilovat o spravedlnost a život v pravdě.
Děkujeme ti Pane za naše předky ve víře, kteří dokázali pro
věrnost tobě obětovat své pohodlí a někdy i nasadit svůj
život. Prosíme, abychom byli autentickými svědky tvé moci.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat