První
čtení
Gn
4,1-11
Druhé
čtení
Mt
5,21-26
Kázání
Minule
jsme četli Ježíšův výrok o tzv. SZ. Dozvěděli jsme se, že
Tóra a proroci jsou součástí Ježíšovy cesty. Nelze je od
Ježíše či Ježíšova života oddělit a proto bez SZ ani nelze
Ježíšovi porozumět. Evangelista staví toto Ježíšovo slovo
jako hráz proti názorům, že SZ je starý, zvetšelý, zbytečný
a že se následovník Krista bez něj obejde.
Tyto
názory se vyskytovaly od samotného začátku křesťanství a
Ježíšova slova v Mt evangeliu jsou toho důkazem. SZ musíme
chránit.
Ježíš
se obrací k Tóře i ve výroku o zabití. Všechno co Ježíš dělá
nebo říká – souvisí se SZ. Jinými slovy – Ježíš vystupuje
jako kazatel, který celý svůj život káže – svými slovy i
činy na SZ.
Dnešní
text je tedy Ježíšovo kázání na výrok z knihy Mojžíšovy o
zabití, který je součástí desatera.
(Ex
20,13 Nezabiješ.)
Proč
vybral evangelista právě toto Ježíšovo slovo a zařadil ho za
pasáž o důležitosti Tóry? Osobně věřím, že slova v
evangeliu nejsou poskládaná za sebou bez ladu a skladu, ale že
mají hluboký vnitřní řád a samo toto řazení je pro nás
vodítkem a svého druhu evangeliem.
Ježíš
tedy obrací pozornost nás křesťanů k Tóře a první slovo,
které z ní cituje zní: nezabiješ.
Tóra
totiž především vede k zachování života. SZ máme přijímat
jako učení, které vede k zachování života. Nedodržování
tohoto zákona vede naopak ke smrti. Sám Ježíš byl vydán na smrt
těmi, kteří se na venek Tórou řídili, ale její slovo
zneužívali ve svůj prospěch. A tak se sám Ježíš stal důkazem
toho, kam může vést chybné porozumění (interpretace) Tóry. Ať
už z neznalosti nebo z vychytralosti. Slabost zákona je
v tom, že je to slovo, které je vydané člověku na pospas.
Podobně
slabý byl na začátku Bible Abel. Vždyť také Abel nese
Kristovské rysy. A Kain zase nese rysy velekněží a zákoníků.
Kain a velekněží vraždí ze strachu, že přijdou o vliv a
využívají k tomu náboženství. V jejich očích je náboženství
cestou k moci a vlivu. Tak to bylo od počátku světa, tak je to i
dnes. Mezi věřícími jsou lidé, kteří chápou Tóru či NZ jako
cestu k prosazení vlastního vlivu. A tak se ve jménu náboženství
vraždí co je lidstvo lidstvem.
Ježíš
vystupuje proti zabíjení. Předkládá z Tóry na prvním místě
přikázání: nezabiješ.
Praxe
byla zákonem jasně daná. Kdo by zabil, bude souzen. Tato praxe
přináší řešení pro to, co se už stalo. Řeší důsledek
činu. To byl běžný výklad a byl v pořádku. Tato praxe ale
neřeší příčinu. Ano, je to velmi důležitá praxe, protože se
snaží o spravedlnost. Nicméně takto vyložené slovo nevede k
příčině nenávisti.
Uvedu
extrémní případ:
Např.
člověk, který žije celý život v nenávisti, ale nikoho nezabil
– může říci, že z křesťanského pohledu je slušný člověk,
dobrý křesťan. Přece nikoho nezabil. Co by tedy po něm měl
ještě Pán Bůh chtít? Takový člověk může říct – zákon
jsem neporušil, tak co.
Ježíš
chce ale mluvit o něčem jiném. O tom, jak žít život, aby se to
líbilo Pánu Bohu a aby sám člověk prožil tento život jako
život naplněný – jinými slovy – život věčný.
A
to je něco jiného, než žít mezi paragrafy a hlídat si, jestli
to, co jsem udělal je ještě z hlediska zákona přijatelné.
Ježíš
se vrací ve výkladu slova Tóry - mezi řádky k příběhu o
Kainovi a Abelovi.
Už
jen oslovením: každý,
kdo se hněvá na svého bratra.
Člověk
vedle mne je můj bratr. Když se nám lidi nelíbí nebo
nesouhlasíme s jejich názorem nebo se bojíme, tak druhé lidi
nálepkujeme, abychom se vyhnuli nepříjemnému pocitu vycházejícího
od někud ze svědomí, že jsou to lidé jako my.
Už
ve starověku se lidi za hranicemi nazývali barbaři. Zabíjet
barbary není tak hrozné jako zabíjet bratry a sestry. Obzvláště
ty, kteří mají jména.
Ve
válce je (z hlediska války) nejhorší, když se znepřátelení
vojáci seznámí a poznají svá jména. Pak odmítají po sobě
střílet.
Ježíš
říká: člověk vedle tebe je tvůj bratr.
Jsme
bohužel nastaveni tak, že předem nemáme v oblibě neznámé
lidi nebo určitá etnika nebo zástupce jiných náboženství. Už
jen proto, že je neznáme. Co je cizí, je samozřejmě automaticky
nebezpečné.
A
tak se hněváme a nenávidíme předem.
Někdy
se hněváme třeba proto, že závidíme těm druhým, že mají
něco – nějakou schopnost, kterou my nemáme.
Někdy
se hněváme jen proto, že ten druhý má jiné zvyky nebo tradice,
hněváme se – aniž bychom s tím člověkem třeba jen
mluvili.
Ježíš
říká: člověk vedle tebe je tvůj bratr.
Teprve
tehdy se stáváš následovníkem Tóry, teprve tehdy se stáváš
vpravdě člověkem, když vnímáš svého bližního jako bratra –
a jako sestru.
Člověkem
se nestáváš, když nezabiješ – ale žiješ v nenávisti k
druhým lidem – k barbarům, k židům, k romům, k muslimům, k
černochům, k homosexuálům etc. a ke všem onálepkovaným lidem.
Člověkem
podle Božího plánu se stáváš, když druhého člověka začneš
považovat za svého bratra – na prvním místě.
V
tom dávném příběhu se Bůh bojí o Kaina a radí mu, aby
nenechal zvítězit svůj hněv. Aby svou nouzi řešil jinak.
Gn
4, 6 I
řekl Hospodin Kainovi: „Proč jsi tak vzplanul? A proč máš tak
sinalou tvář?
7
Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat
dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty
však máš nad ním vládnout.“
Stejně
tak Ježíš vykládá právě toto slovo. A přidává další.
Mt
5, 22 Já
však vám pravím, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra,
bude vydán soudu; kdo snižuje svého bratra, bude vydán radě; a
kdo svého bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu.
Ježíš
dodává šokující poznámku, která byla v té době při
bohoslužebné praxi pro mnoho lidí naprosto nepřijatelná.
23
Přinášíš-li
tedy svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr má
něco proti tobě,
24
nech svůj dar před oltářem a jdi se nejprve smířit se svým
bratrem; potom teprve přijď a přines svůj dar.
Jinými
slovy: náboženská praxe není tak důležitá jako tvůj vztah k
druhým lidem. K čemu je hrát si na věřícího, chodit pravidelně
do kostela, myslet si, že miluji Boha, ale druhé lidi nenávidět?
Nebo dokonce si představovat, že – ti druzí by měli umřít a
vůbec mi nezatěžovat život svou přítomností?
Copak
máme jako věřící Boha jen pro sebe? Ježíš přece vypouští
své učedníky do světa, aby osvědčovali svou víru, aby žili
uprostřed lidí. Stejně tak Duch sv. po sestoupení na učedníky
vede následovníky JK lidi mezi jiné lidi, doprostřed světa.
Proto
podle Ježíše ten, kdo by snižoval nebo tupil svého bratra nebo
ho dokonce tak nenáviděl, že by ho zatracoval – propadne
pekelnému ohni.
Učedník
Kristův není ten, kdo má rozdělovat a ten kdo má soudit a
odsuzovat. Apoštol Pavel se k tomu také vrací, protože dobře zná
lidskou pomstychtivost a touhu po sebeospravedlnění, které se
nevyhýbají ani křesťanům – proto říká (odkazuje opět na
Tóru):
Římanům
12:19 Nechtějte
sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť
je psáno: `Mně patří pomsta, já odplatím, praví Pán.´
Máme
tedy vědět, že cesta života, kterou předkládá JK – znamená:
vzdát se svého hněvu vůči svému bratru.
Vzdát
se touhy určovat, kdo je můj bratr nebo sestra. Člověk přede
mnou je můj bratr, má sestra. Je třeba se to učit každý den,
protože to není přirozené. Přirozené je pro člověka spíše
nenávidět. Protože jsme vychovaní tisíciletími válek, tak jsme
si zvykli, že se vyplatí nenávidět, mít strach, vidět ve
druhých spíše zlo. Bát se. A když přijde cizinec – z hlediska
bezpečnosti a ochrany vlastních dětí ho raději zastřelíme, než
mu nabídneme sklenici vody.
Jenže
Tóra – Ježíš – nás učí něčemu jinému. Máme se učit –
každý den, že druzí lidé jsou na prvním místě bratři a
sestry. I ty, které neznáme.
A
Ježíš říká: Před Boží tvář tedy nepředstupuji sám, bez
bratří a sester. Když stojíš před oltářem – představme si
– jak to vypadalo - kněz s kouřícím kadidlem mává nad obětním
zvířetem, pronáší ustanovené modlitby - a ty si vzpomeneš, že
nemáš s bratrem vyrovnané účty - jen ať do té bohoslužby
zazní - počkej, ještě jsem to zapomněl vyřídit s bratrem! -
stop, musím za ním zaběhnout - a tady u oltáře to dokončíme,
až to s ním srovnám! - ...
Zní
to trochu jako zesměšnění svátostného bohoslužebného
prostoru - zneuctění bohoslužeb -
Ano,
Ježíš takto radikálním způsobem vyučuje, že tvůj bratr – i
ten, který proti tobě něco má - není míň, než když stojíš
před Bohem.
Ta
dvě místa - bohoslužba a svět - a ty dva vztahy - k Bohu - a k
tvému bratru - patří nedílně k sobě. Jedno není odděleno od
druhého.
Nám
se tahle historka ozývá vlastně pokaždé, když se modlíme
"odpusť nám naše provinění - jako i my odpouštíme
provinění mezi námi a svými bratry a sestrami."
Ježíš
ví, že na světě je spousta zla a spousta nenávisti. Svým
kázáním o zabití chce dát prostor milosrdenství, které ve
světě na mnoha místech chybí a – bohužel často chybí – i
mezi věřícími.
Ježíš
říká: dohodni se se svým protivníkem včas (kraličtí
překládají: Matouš 5:25 Vejdi
v dobrou vůli s protivníkem svým rychle, dokudž jsi s ním na
cestě)
Udělej
to, aby se tvůj život nestal ničivým bojem, kdo s koho. Udělej
to, aby ti z života nezbyla jen nenávist, protože život je víc
než nenávist.
Ježíš
sám nenávistného soudu ušetřen nebyl.
On,
který otvíral cestu k životu - stanul v tomto světě před
soudem - a před tím soudem uslyšel "hoden jest smrti".
Vzal
na sebe trest, který mu nepatřil. Trest, před kterým hleděl
uchránit, když říkal - varujte se hněvu - a ponížení bratra.
Ve svém ponížení - nechal na sebe naložit viny druhých. A s
tím se postavil před Boží tvář.
MODLITBA
Děkujeme
Pane za tvé slovo, které je v našem lidském světě tak
cizí. Každý den jsme přesvědčováni o tom, že se vyplatí
nenávidět a zlo odplácet zlem. Tvé slovo se v našem světě
může někomu jevit jako naprostá naivita a šílenství. Prosíme,
ať je pro nás tvé slovo světlem uprostřed temnoty a ať tě
věrně následujeme.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat