První čtení
ž 19
8 Hospodinův zákon je dokonalý, udržuje při životě. Hospodinovo svědectví
je pravdivé, nezkušený jím zmoudří.
9 Hospodinova ustanovení jsou přímá, jsou pro radost srdci. Hospodinovo
přikázání je ryzí, dává očím světlo.
Druhé čtení
Mt 5, 17
Kázání
Ježíšova řeč působí
zvláštně. Nejprve vyslovil hymnus o Božím království, potom připomenul, že jeho
následovníci jsou sůl a světlo tohoto světa a – teď jakoby posadil své učedníky
zpět na zem.
Mohlo by se zdát, že J je
revolucionář, který přišel, aby bořil.
A je to skutečně pravda.
Jeho myšlenky a činy byly tak šokující, řada lidí pochopila Ježíše jako
proroka, který cíleně zbořil staré náboženství a vybudoval církev novou,
svatou.
Jenže to není úplně
pravda.
Ježíš nevybudoval novou
církev proto, aby popřel vše, co bylo před ním.
Sice by se nám to líbilo,
měli bychom pocit, že jsme lepší, než Izraelci. I tak si to křesťané celá
staletí mysleli. Ježíše ukřižovali Židé, to je důkaz jejich chybného pojetí
náboženství. To je důkaz pro mnoho lidí vadnosti a zbytečnosti SZ. Mnoha
křesťanům ta představa lahodila, stejně jako představa, že jsme lepší než jiná
náboženství.
Křesťané zapomněli nebo
nepochopili nebo záměrně nepochopili, že Ježíš nekritizoval SZ, ale své vlastní
pokrytecké současníky. Ježíš nekritizoval Písmo, ale lidi – jejich interpretaci
SZ. Svými podobenstvími a činy mířil proti zneužívání Tóry.
Proto se mnoha lidem po
něm zdálo, že je dobré nenávidět Židy nebo SZ.
Ježíš ale rozhodně
nechtěl, abychom – jeho následovníci – ulpěli na samospravedlivé myšlence, že
jsme ti lepší. Vždyť - kdo na takové myšlence ulpí, má obhajobu pro vlastní
kruté nakládání s těmi druhými.
Ježíš své učedníky nevedl
do svaté války proti jinověrcům nebo starověrcům.
Místo toho říká: nepřišel
jsem zrušit zákon a proroky, ale naplnit.
My jsme na tom ještě hůř,
než první křesťané. Jsme zvyklí na rozdělení SZ a NZ. Pod názvem starý zákon si
představíme něco starého, zvetšelého, zbytečného, nebo možná při nejlepším
důstojného, ale neplatného – překonaného – tudíž zase - zbytečného.
Nic takového Ježíš ale
neříká. Nemluví o SZ, ale mluví o Zákonu a prorocích. J doslova mluví o Tóře –
tedy – dosl. učení nebo vyučování. Mezi Izraelci byl zákon chápán jako učení,
které ukazuje cestu.
Tak jak o tom zpíváme
např. v písni: k svobodě je dlouhé putování.
Nebo: Kudy kam a kudy
dál
Srdcem Tóry je vyprávění
o cestě z otroctví Egypta do svobody v Zaslíbené zemi. V Tóře
poznáváme kdo je Hospodin a co od něj můžeme čekat a co od něj nemůžeme čekat.
V Tóře se dozvídáme, že součástí Hospodinova jména je vysvobozování.
Ježíšovi je právě toto
vyprávění velikou autoritou. Proto nemůže nikdo z následovníků Krista
říci, že Tóra a proroci je nějaké staré učení, které nemusíme ani znát.
V evangeliích i
listech celého NZ se často objevuje myšlenka, že bez Tóry a proroků nemůže
následovník Ježíše pochopit či dokonce poznat.
Jinými slovy: Ježíš
nepřišel, aby Tóru vyřadil z našeho poznávání Hospodina, nepřišel, aby
Tóru vyřadil z našich bohoslužeb – naopak – on přišel, aby toto vyučování
naplnil.
Nakonec – kdybychom
neznali SZ, nedokázali bychom pochopit, co vlastně Ježíš přišel udělat, když
vyhlásil blízkost Božího království.
Představa, že vím kdo je
Ježíš – aniž bych znal cokoli ze SZ je falešná.
Ježíš vyhlásil vládu
Božího království, ale také obrací pozornost svých následovníků právě
k Tóře. Aby pochopili, co vlastně svými slovy o Boží blízkosti míní.
Matouš 5:18 Amen,
pravím vám,: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani jediné písmenko ani
jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane.
Jinými slovy: příběhy
Izraele jsou inspirací, která má učedníkům Ježíše Krista pomáhat na jejich
cestě dál.
Ježíš tato slova vynáší
v zjitřelé atmosféře. První křesťané – včetně apoštola Pavla byli
přesvědčeni, že se dočkají konce světa. Jenže konec stále nepřicházel. A tak
byli zmatení a nevěděli co dál. Do tohoto zmatení přichází Ježíšova slova:
vemte si na cestu Tóru. Možná ta cesta bude delší, než se na začátku zdálo.
Tóra se na rozdíl od NZ
rozprostírá nad mnoha generacemi. Zachycuje např. pochod pouští, který jen sám
o sobě trval déle, než je časové rozpětí příběhů zachycených v NZ.
Tóra a proroci vám budou
ukazovat cestu, protože ta cesta může být mnohem delší, než se vám zdá. I
v dobách, kdy začnou někteří říkat, že se svět hroutí a že svět ovládlo
jen zlo a války – stále tu bude Tóra, která má stále platnost.
Právě v době, kdy
řadu lidí ovládne strach a úzkost a kdy mnozí budou následovat falešné proroky
– tedy ty, kteří rozdmýchávají nenávist – právě v takové době je zapotřebí
nechat se vést Tórou.
Viděli jsme, jak Tóra
pomohla Ježíšovi na poušti v rozhodování, koho následovat a koho
odmítnout. Zdálo se, že Bůh není, vzpomeňme si, že nakonec po Ježíšově
vyhladovění se mu nezjevil anděl nebo Bůh, ale oslovil ho pokušitel.
To je typická lidská
situace nouze, kdy si člověk říká: kdyby byl Bůh, tak by mne pomohl. Místo toho
přichází další a další pokušení.
Ježíš sám tedy prožil
častou lidskou situaci – kdy se zdá, že Bůh nás opustil a tak se musíme zařídit
sami. V takových chvílích se necháváme přesvědčit k následování zla –
jinými slovy – k následování ducha doby nebo falešných vůdců.
Ježíš čerpal svou sílu
z Tóry, a tak obstál, neodchýlil se od Hospodina.
Např. nepodlehl
přesvědčení, že nic nemá smysl, protože zlo triumfuje.
Nepodlehl přesvědčení, že
pravdu má většina.
Ježíš naléhavě říká,
abychom nic z Tóry nevystřihovali ani necenzurovali nebo neříkali, že je
to zbytečné. I když se nám možná řada věcí nebude líbit.
To, že s něčím
nesouhlasíme, nebo se nám to nelíbí – není důvod vytržení a zahození. Ježíš
věří, že všechno to, co je v Tóře nám může pomoci. Může to pomoci nám,
našim dětem, našim vnukům.
Matouš 5:19 Kdo
by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v
království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo by však zachovával a učil, bude
v království nebeském vyhlášen velkým.
J nás svým slovem chrání.
Pro Boží království je nejzbytečnější ten, kdo něco z Tóry vyhlašuje za
zbytečné.
Je skoro typické, že
stejně jako v jiných případech – i tady církev opakovaně selhávala. Řada
křesťanů opakovaně vyhlašovala za Bibli jen NZ a dodnes je mezi mnoha lidmi
rozšířen názor, že SZ je něco podřadného.
Osobně jsem rád, že se
lidi, kteří připravují letní tábor pro děti – nebojí ze SZ čerpat, i letos jsme
hloubku Tóry znovu objevovali a nechali se jí inspirovat a znovu jsme prožili,
že Ježíšovo evangelium celé pramení a vyvěrá z Tóry.
Pokusil jsem se tuto
zkušenost shrnout minulou neděli.
Pokud se člověk vyhne SZ
– stane se mu asi to nejhorší co se může stát – a bohužel je to vlastně
nejrozšířenější chyba – že máme předem danou nějakou představu o Ježíšovi. O
jeho činech o jeho motivech – o jeho mesiášství.
Tuto představu potom
roubujeme do NZ příběhů. K této představě patří např. zmíněný předsudek,
že SZ je něco zbytečného nebo překonaného.
Je to podobné, jako
bychom sledovali třeba stolní tenis, ale nevěděli bychom nic o jeho pravidlech.
Mohli bychom hru hodnotit podle pohybu hráčů a zdálo by se, že se jedná o
zvláštní tanec. Nebo bychom se dívali na fotbal a hodnotili bychom nejlepší
hráče podle toho, že mají nejméně umazaný dres.
Abychom porozuměli NZ,
musíme znát pravidla a ta pravidla byla nastavena v Tóře, Ježíš z Tóry
nevystupuje, neruší ji, neškrtá ji. Když nebudeme znát SZ – nebudeme např.
vědět, proč J sám v určitou chvíli o svůj oděv přišel.
V příběhu Tóry jsou
svědkové Boží jako Ježíš a my jsme povinni jejich životy studovat, abychom
pochopili, proč J jedná tak jak jedná. Proč ho bratři ve víře zrazovali
zjistíme, když budeme znát život Mojžíše a selhávání lidí na poušti. Když se
seznámíme s cestou těch, kteří na sobě nesli tíhu nepochopení, tíhu zbožných
pokrytců, odpor většinové společnosti atd.
Ježíš neříká své kázání
na hoře jen tak. Navazuje na tyto předchůdce, když vystupuje nahlas proti
nespravedlnosti a když na této své cestě vytrvá až do konce. I když mu lidé
nedají za jeho života za pravdu.
Tento Ježíš – nesený
Tórou – uprostřed nepochopení (které trvá na mnoha místech díky zbožné aroganci
dodnes) – otevírá cestu Božího království, Boží blízkosti. Tento Ježíš zve k
následování a toto následování může dát člověku pevnou půdu pod nohama jako
pevná skála.
Modlitba
Náš Pane, děkujeme ti za
dar Tóry, děkujeme ti, že jsi ji otevřel i nám. Prosíme, abychom se nechovali
vůči SZ povýšeně a arogantně, vždyť to bychom byli přímo proti Tvému slovu.
Žádné komentáře:
Okomentovat