neděle 25. prosince 2016

Mohou nás inspirovat ve víře kněží Ahura Mazdy?

První čtení
Numeri 24:13  I kdyby mi Balák dal svůj dům plný stříbra a zlata, nemohl bych přestoupit Hospodinův rozkaz a učinit z vlastní vůle něco dobrého nebo zlého. Budu mluvit, co řekne Hospodin!
14  A teď tedy jdu ke svému lidu. Ale ještě ti sdělím, co tento lid v budoucnu učiní tvému lidu."
15  I pronesl svou průpověď: "Výrok Bileáma, syna Beórova, výrok muže jasnozřivého,
16  výrok toho, jenž slyší řeč Boží, jenž má poznání od Nejvyššího, jenž mívá vidění od Všemocného; když upadá do vytržení, má odkryté oči.
17  Vidím jej, ne však přítomného, hledím na něj, ne však zblízka. Vyjde hvězda z Jákoba, povstane žezlo z Izraele.


Druhé čtení
Mt 2,1-12


Kázání
Naposled – asi tak předpředminulý týden jsme četli příběh o setkání Ježíše s důstojníkem římské armády. Ukázalo se, že tento cizinec a pohan se stal pro Ježíše velikou inspirací.
Ježíš doslova řekl těm, kteří ho následovali:
Matouš 8:10   "Amen, amen, pravím vám, tak velikou víru jsem v Izraeli nenalezl u nikoho.
Cizinci, všelijací pohané, dokonce mágové – se po bibli potulují a stávají se inspirací pro svědky víry. I nám se mohou stát a stávají inspirací všelijaká jiná náboženství nebo i lidé, kteří vůbec nejsou věřící. Proto bychom se neměli automaticky povyšovat nad druhé lidi třeba jen proto, že nejsou křesťané. Nebo proto, že jsou vyznavači jiného náboženství. Pocit povýšenosti se usadil v křesťanství jako mor.
Jakubův 3:1  Nechtějte všichni učit druhé, moji bratří.
Nechtějme poučovat druhé a místo toho zkusme načerpat sílu poznání od východních mágů, snad zoroastriánů, kteří uviděli hvězdu, protože se nezapomněli dívat na oblohu, jestli náhodou nenajdou nějaká znamení od Pána Boha.
Pán Bůh je nekonečný a dává různá znamení lidem po celém světě. Dokonce sesílá proroky, kteří mají různá jména a s židovstvým či křesťanstvím nutně nemusí mít nic společného.
Učenci cizího náboženství sehrávají důležitou roli v Mt evangeliu. Přišli, aby vyhledali krále.
Všimněme si: po jeho nalezení se z nich nestanou uctívači JK, neobrátí se ani na židovskou víru, ale odejdou zase do svých zemí. Podobně jako třeba nevíme, jestli se římský důstojník někdy stal křesťanem nebo jestli u této víry, pokud se jím stal – vydržel do konce života.

Mágové, učenci, pravděpodobně zoroastriáni – tedy vyznavači učení proroka Zarathuštry, který zjevil boha Ahura Mazdu: tento bůh je nesmrtelný, je nejvyšší pravdou a moudrostí a nejvyšším dobrem a je neměnný, a trestá zlo - (podle tradice byli tři, evangelium jejich počet neuvádí) opustili svoje knihovny, studovny a laboratoře a vydali se na pouť do Jeruzaléma.
V Jeruzalémě se asi podivili, protože tam nového krále nenalezli. Přišli, aby se poklonili narozenému králi, ale on tam nebyl. Nebyl v královském paláci. Jaký to div!
V Jeruzalémě se tomu taky podivili. Podivili se, že mágům, mudrcům, vstoupila do jejich života hvězda. V Jeruzalémě se totiž už dávno po hvězdách nikdo nedívá. Místo toho se tam věnují upevňování pozic nebo vyvražďování možných konkurentů krále Heroda.
Když se lidi dozví o narození Krista, tak předpokládáme, že se musí radovat. Podobně jako si myslíme, že se lidi budou radovat, když se dozví o vzkříšení. Není to pravda. V řadě lidí tato informace vyvolá projev nenávisti.
V královském paláci v Jeruzalémě zavládla z informace o narození krále – panika, zděšení. Vánoce způsobily tedy králi a jeho přisluhovačům veliký smutek. Komplikaci. Zděšení.
Král Herodes se zděsí z konkurenta. Herodes pravděpodobně celé noci nespal, jak se bál o svůj život. Měl strach, že ho zabije některý z jeho synů či vnuků nebo nějaký příbuzný a vezme mu královskou moc. A teď to přišlo. Zlý sen se dostavil. Narodil se další král.
Herodes je chytrý a léty cvičený v boji o moc. Využije proto církev. Vždyť církev, to je ideální nástroj v rukou panovníků. Církev udržuje lid v poslušnosti.
Proto svolá Herodes shromáždění nejvyšších funkcionářů církve, znalce Písma, aby mu radili. Aby mu pomohli udržet se u moci.
Církev panovníkem či státem oficiálně podporovaná, propagovaná se musí vždy obávat této chvíle. V dějinách se to dálo mnohokrát, děje se to i dnes v některých zemích.
Herodes si tedy povolal nejvyšší představitele církve, i teology,  aby mu poradili, kde se má narodit Mesiáš. Pomazaný král.
Znalci Písem nebyli hlupáci a tak na to rychle přišli. Má se narodit v Betlémě, v Judsku, jak o tom snil kdysi prorok Micheáš.
Micheáš 5:1  A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů věčných.

Ne každý, kdo se vyzná v Písmech, koná dobro. Ne každému znalost Bible pomůže být lepším člověkem. Ne každý, kdo Ježíšovi říká Pane, vejde do království nebeského. Ne každý pohan či cizinec je nebezpečný bludař. Ne každý ateista je zlý člověk.

Co je výsledkem podrobného zkoumání bible?
Výsledkem biblického bádání znalců není všeobecná pouť celého Izraele do Betléma, aby se poklonili Mesiáši. Výsledkem je tajná porada u Heroda.
Ježíš se narodil do země, kde byly všichni věřící. Nebyla to záruka, že budou bůhvíjak citliví nebo hodní.
Jak říká náš významný religionista Zdeněk Vojtíšek: Násilí nepochází z náboženství, ale z člověka. Náboženství není automatickou zárukou, že se někdo bude chovat tak či onak. Je to nejčastější předsudek, na který mezi lidmi narážím, že příslušnost k nějakému náboženství automaticky vede k nějakému typu jednání.
(Zdroj: http://www.denik.cz/zdravi/nasili-nepochazi-z-nabozenstvi-ale-z-cloveka-20161202.html)

Ježíšovo narození nevedlo v celé zemi k blaženosti a radosti, vedlo to u mnoha lidí k vylití zla.
Herodes vyhodnotil situaci jednoznačně: udělá si z mágů své agenty, pošle je do Betléma a pak jejich informací využije k zavraždění Ježíše a beztak jeho rodičů a rodičů jejich rodičů. Tak je to u těchto vládců běžné.

Těžko říci, co si mysleli učenci. Nechali se asi Herodem nachytat.
Uvěřili, že se chce sám Mesiáši poklonit. Když totalitní vládce ukáže jakoby vlídnou tvář, řada lidí si oddychne a řeknou: no vidíte, on vůbec není tak zlý. Říkají to, protože se touží sami ospravedlnit za to, že mu neodporovali.
Naštěstí další děj neřídí už Herodes – ale ten, jenž poslal tu poněkud poblázněnou hvězdu…

Tuto hvězdu uviděl dávno ve svých snech mudrc, mág, proslulý pohanský věštec Bileám, který měl za úkol kdysi proklít Hospodinův lid.
Numeri 24:17  Vidím jej, ne však přítomného, hledím na něj, ne však zblízka. Vyjde hvězda z Jákoba, povstane žezlo z Izraele. Protkne spánky Moába, témě všech Šétovců.
A možná taky byli ti mágové podobně jako kdysi mág Bileám, vnímaví k znamením vesmíru. Vždyť Bůh je všemohoucí a nekonečný a povolává si různé lidi z různých kultur. Jeho církev byla zahleděná do sebe a pro samé udržování pořádku a stabilizaci moci se zapomněli dívat ven z oken.

Hvězda poskakovala, jakoby se radovala, že zmátla Heroda, že zmátla sebejisté vladaře na trůnu, překvapila učence, ti se radovali z poznání, že směli odhalit vlastní předsudky, protože my lidi máme pořád předsudky. Mysleli si ťululumové, že Mesiáš se musí narodit do královského purpuru do paláce a do bohatství.
Ale protože byli opravdu moudří, tak neupadli do deprese nad svou neznalostí, ale zaradovali se nad svou popleteností.
Je to vzácná vlastnost mezi lidmi. Běžně se spíš vztekáme, když zjistíme, že jsme neměli pravdu.
Možná si mágové řekli: no jasně, vždyť Bůh koná svobodně, jeho dílo je svobodné a vede ke svobodě. Vždyť tento Bůh svrhává mocné z trůnu a obdarovává chudé, ubožáka povyšuje. Tak je to v žalmech, tak to zpívala Marie.
Žalmy 35:10  Každá kost ve mně řekne: "Hospodine, kdo je tobě roven? Poníženého ty vysvobozuješ z moci silnějšího, poníženého ubožáka od uchvatitele."

Málem to všechno popletli a teď jim to docvaklo. Ano, Bůh skutečně poníženého vysvobozuje z moci uchvatitele. Nyní – Heroda.
Asi si uvědomili – a my díky nim – díky pohanským mágům – že skutečná radost nepochází z nás, ale od Pána Boha. Radovali se opravdovou vánoční radostí, která přesahuje veškerý smutek tohoto života a všech jeho trápení.
Mágové se rozhodli přijmout narozené dítě jako moudrosti poklad z nebe (budeme zpívat na závěr). Odevzdali mu to, co lidé pokládají za nejdrahocennější. Odevzdali mu zlato, které lidi sbírají a připadají si mocně. A řekli si: odteď už nebudeme uctívat peníze a moc, nejsou naším bohem.
Odevzdali mu kadidlo, které jako modlitby stoupá k nebi a připomíná naše odevzdání a děkování Bohu.
Dali mu také myrhu, která upomíná Ježíšovu smrt. Myrhou se balzamovalo.
Klečeli před tím, jenž se sám jednou zcela poníží. Před tím, který nastaví zrcadlo panování lidským vládcům i nám běžným lidem. Pokleknou před tím, který se obětoval za mnohé. Skončil popliván, posmíván, hanoben.
Moudří mágové mudrci přijali právě toto dítě jako nejvyšší Božskou moudrost.
Pohanští mágové rozpoznali, že právě v tomto dítěti Bůh promluví nebývale silně a bude lidem nejvíc na blízku.

Na konci tohoto příběhu proznívá veliká naděje.
Kroky mágů už napříště nebude řídit či ovládat nějaký mocichtivý krutovládce a jeho přisluhovači. Herodes už v jejich životech nehraje žádnou roli, vrátí se domů jinudy.
Tak bych vám všem přál, abyste se vraceli domů plní svobody a naděje a nenechali se ničím a nikým zastrašit.
Vždyť se o vánocích - stejně jako ti mágové - smíme i my setkat s Bohem, jenž bez ohledu na touhy vládců nebo třeba zkorumpované církve své dílo záchrany uprostřed lidí koná.
 Bez ohledu na zlobu fanatiků, bez ohledu na moc vin, bez ohledu na moc slz, bez ohledu na moc strachu…  tento Bůh setře každou slzu s očí. A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude. (Zjevení Janovo 21:4  )

Modlitba
Děkujeme Pane, že nás vedeš, abychom ve tvém Jménu bořili hranice a ploty mezi lidmi i mezi náboženstvími. Děkujeme za tvého Syna JK, který přišel, aby jako světlo zaháněl temnotu. Prosíme, abychom se ve svých životech řídili jeho příkladem.
Amen


Žádné komentáře:

Okomentovat