První
čtení
Iz
42, 1-7
Tehdy
se rozevřou oči slepých a otevřou se uši hluchých. Tehdy
kulhavý poskočí jako jelen a jazyk němého bude plesat."
(Iz 35,5-6a)
Druhé
čtení
Mt
9, 27-31
Kázání
Stejně
jako v minulém příběhu i dnes je centrálním tématem víra.
Minule to byla žena postižená krvotokem, jíž její víra
zachránila. Uvěřila, že Ježíš je tím, kdo přináší Boží
království přímo. Bez předsudků, bez různých zatemňujících
obezliček, bez zatíženosti tradicí. V uzdravení dcery
Jairovy také zazněla naděje Ježíšovy blízkosti doprostřed
lidského umírání.
Ježíš
šel dál. Dva slepci se přidali k zástupu a křičeli: Smiluj
se nad námi, Synu Davidův.
I
když tito dva lidé nevidí, sledují Ježíše, kam jde, jdou za
ním. Sledují pověst, která se o něm roznesla. Následují ho a
volají.
Oni
nevolají učiň ať vidíme. Z jejich volání lze poznat, že
jim jde na prvním místě o to, aby je Ježíš přijal. Lidi je
totiž odmítali kvůli jejich nemoci.
Evangelista
pokračuje ve vyjmenovávání typů různých postižených lidí,
kterým J pomáhá. I slepota (nejen krvotok) byla v Ježíšově
době považována za důsledek nějaké viny. I slepota tedy patřila
k chorobám ukazujících na nečistotu dotyčného. Ten také
jako ta žena s krvotokem – nesměl ani k bohoslužbám,
věřilo se, že to sám Bůh ranil ty lidi slepotou. Z toho
důvodu je lidé trestají také. Samozřejmě lidé jsou
přesvědčeni, že tak konají z Boží vůle. Ježíš se
tohle snaží svým přístupem roztrhnout. (Jako mladé víno).
Ježíš
přináší šokující myšlenku – to, že je někdo nečistý –
není Boží trest a člověk nemá právo dotyčného vystrnadit ze
společnosti tzv. slušných lidí. Tehdejším jazykem – čistých
lidí. To, že má někdo nemoc není proto, že by se rozhodl Bůh,
aby tu nemoc měl.
Kdybychom
totiž věřili, že člověk má nemoc proto, že to chce Bůh, pak
bychom nemohli přinést naději, protože by ta naděje byla
postavením se proti Bohu.
Ježíš
tedy přináší uzdravení a naději a tak to vypadá, jakoby se
stavěl proti samotnému Bohu. Proto se mu mj. posmívali v Jairově
domě.
Dovedeme
si těžko představit, do jakého zahořklosti se mohli ti slepci
dostat. Prožívali odtažitost lidí a ještě jim bylo
vysvětlováno, že jejich postižení je trest.
Tu
zaslechnou, že Ježíš vyhlašuje: naopak, Bůh přichází
k všelijak nečistým a má je rád stejně jako ty čisté.
Dokonce jim věnuje speciální péči – takže se to těm čistým
může jevit jako provokativní záliba právě v těch různě
vyhnaných.
Proto
taky Ježíše vyháněli, aby jim netahal ty podivné novoty do
jejich už tak těžkého života.
Slepci
tohle všechno slyšeli a učinili si vlastní názor. Rozhodli se
vyrazit za Ježíšem. I ve své slepotě i ve své izolaci.
Ti
dva žijí celý život v nejistotě, ve zklamání, nevidí, co
přijde, ale rozhodnou se s důvěrou následovat Ježíše.
To
je radostná zvěst pro nás, vždyť i naše životy – se někdy
podobají životům slepých – nevíme, co bude, prožíváme
zklamání, jsme zmatení, bojíme se.
Mt
vzkazuje: pak je dobré vyrazit za Ježíšem a volat: Smiluj se!
Smiluj
se! Navzdory pocitu, že s naším životem smýká bezejmenná
chaotická osudová síla.
Vůbec
není samozřejmé, takto volat.
Proto
slepci nazývají Ježíše Synem Davidovým. Věří, že on jako
vyslanec Boží – jako mesiáš, Syn Davidův tvoří právě
uzdravující naději.
Pane
Ježíši, Synu Davidův, smiluj se nade mnou, smiluj se nad námi.
Je to volání, které je na první pohled jednoduché, ale má
velikou moc.
Vyznáváme
v něm naši zmatenost, slepotu, vinu. V pravoslaví se
tato modlitba jmenuje modlitba srdce. Patří k ní dodatek –
smiluj se nade mnou hříšným. Je to zároveň vyznání mé
životní situace. Člověk by se podle východní tradice tuto
modlitbu měl modlit celý den až by pronikla do tepu srdce.
Zajímavé
je, že toto volání nepřineslo okamžitě uzdravení. Nevíme, jak
dlouho za Ježíšem slepci šli.
Důležité
ovšem bylo, že za ním šli, že jejich život byl nyní směrován
k uzdravující síle Ježíšovy blízkosti.
Nevíme
za jakou dobu - Ježíš vešel do domu.
Ježíš
navštěvuje domy, kde např. stoluje s hříšníky (pozdější
tradice to vykládá jako stolování s Ježíšem kolem stolu
Páně). V domě také Ježíš v minulém příběhu vzal
za ruku ztracenou dceru Jairovu, umírající církev. V domě
zaznívá Ježíšova zvěst o záchraně člověka skrze vlastní
seberozdání.
Ježíš
vešel do domu a oni k němu přistoupili.
Ježíš
jim řekl: věříte, že to mohu učinit? Co učinit? Uzdravit oči
nebo se smilovat? Smilovat.
Ježíšovo
smilování nad člověkem přináší uzdravení. Není léčitel,
jehož cílem by bylo na prvním místě uzdravit. Na prvním místě
jde o víru v něj jako Mesiáše, jako toho, který má moc
odpouštět hříchy – to nakonec zaznělo na začátku této
kapitoly. (Matouš 9:5 Je
snadnější říci `odpouštějí se ti hříchy´, nebo říci
`vstaň a choď´?)
Co
tedy míní Ježíš, když se jich zeptá: věříte, že to mohu
učinit?
Věříte
- že do temnot vaší slepoty může zazářit světlo?
Věříte
- že B není Bohem představ o zaslouženém trestu - ale dárce
milosrdenství pro každého člověka?
Věříte
- že jako syn Davidův nejsem jen nějaký léčitel - ale mesiáš,
kterého poslal Bůh?
Věříte
- že právě se mnou přichází do ubíhajících dnů lidského
života čas mesiášský - kdy kulhavý poskočí jako jelen a slepí
prohlédnou?
Věříte,
že u mne je v mém domě místa dost i pro hříšníky?
Vede
tato víra vaše kroky - a chcete s ní přijmout, co já dávám?
Ježíš
se samozřejmě skrze tento příběh ptá i nás, jak na tom jsme.
Jsme
ochotni přijmout Ježíše právě takového?
Věříme,
že nás právě tento Ježíš, jak o něm svědčí evangelium,
zachraňuje?
Stojíme
o to, aby jeho život a dílo bylo pro nás závazné?
Nemusíme
měřit sílu této důvěry. Jde o to, jestli i v našich
různých pochybnostech chceme směřovat tímto směrem. A Ježíše
v tomto duchu hledat. I v našich pochybnostech tedy může
zaznít odpověď, kterou slyšíme u těch dvou slepců: ano Pane.
Ty můžeš.
Podle
jejich víry se jim stalo. Dotkl se jich, aby bylo jasné, že nejsou
nečistí. Otevřely se jim oči.
Jejich
víra stála u zrodu uzdravujícího procesu. Víra, že Ježíšova
cesta má smysl. Ježíš je mesiáš, který má moc očistit a
zbavit slepoty.
Těm
dvěma, co prohlédli, tehdy nařídil, aby mu nedělali zbytečnou
reklamu. Snad aby nedošlo k záměně Ježíše Mesiáše za
lidového léčitele.
Ale
oni poznali, že ti, kdo Jše následují - budou nakonec posláni
mezi všechny národy. A tak zvěst o Mesiáši Ježíši rozhlásili.
A tak se dostala až k nám.
Co
si z toho můžeme vzít tady u nás v Soběhrdech dnes? I
my můžeme být stiženi všelijakou slepotou. Slepotou vůči svému
vlastnímu místě v našem životě, vůči druhým či nějak,
slepotou vůči skutečným problémům současného světa. Může
se nám stát, že se budeme soustředit na špatném místě. Proto
se můžeme u těch slepců přiučit. Nebát se volat: Pane smiluj
se.
Nebát
se následovat Ježíše a stále volat: Pane smiluj se, i když se
bude zdát, že třeba hned neodpovídá nebo neodpovídá podle
našich představ.
Smíme
přijmout naději, že Ježíš dá našemu životu smysl. Smíme
přijmout vysvobození z úzkostí, které přináší
každodenní život. Smíme přijmout ujištění, že tu nejsme
sami. I když nevidíme do budoucnosti, smíme následovat Ježíše
a tím náš život získá jasný směr i novou odvahu.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že i za námi přicházíš jako ten, který má moc otevřít
naše oči a dát našemu životu pevný směr. Věříme Pane, že
ty nás můžeš uzdravit. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat