Kazatel
12:8-14; Mk 10,17-31
Kázání
V
minulých týdnech jsme se dostali k vyprávění, které popisuje, jak se J-ovi
učedníci nechtěli smířit s tím, že někdo jiný vyhání démony ve jménu J-ově.
Viděli jsme tak vznik církevní nenávisti vůči lidem z jiné křesťanské církve, z
jiného sboru...
J
za to učedníky přísně kárá a říká, že takto berou lidem naději.
A
že je lepší přijít o oko nebo ruku, než tatko brát naději.
Podle
velmi barvitého podobenství tušíme, že v J-ových očích je to jeden z vůbec
nejhorších hříchů, kterých se věřící může dopouštět. Brát naději druhým. Ve
jménu vlastní pýchy.
Mk
pokračuje vyprávění o J-ově nekompromisním postoji vůči farizeům a zákonictví,
které rozmělňuje Boží zákony – ve jménu zákona. Záludnou otázku, jestli je
možný rozvod – J vrací ke kořenům a mluví o stvoření a původním poslání
člověka.
J
ve svých řečech neustále krouží kolem základního cíle lidského života, který je
ukryt v Bohu, v samotném stvoření. J říká: buďte jako děti, když se přete o prvenství.
Buďte jako děti, když uvažujete nad tím, jestli někdo smí vyhánět démony mým
jménem – i když ho osobně neznáte. Pak nebudete závidět. Nebudete se nenávidět.
Buďte
jako děti, když chcete vejít do Božího království. To jsou obrysy dnešního
příběhu.
A
tu před ním padá na kolena jeden člověk a touží znát od J-e to nejpodstatnější.
Jsou
lidé, kteří celý život utíkají před otázkou, co je to skutečně nezbytné,
nepostradatelné, co je to, co má poslední závažnost v lidském životě.
Místo, aby se vystavili této zneklidňující otázce, raději se bezpečně obalí
svými dočasnostmi, vystaví si z nich hradbu a uvnitř této hradby čekají na
smrt.
Tento
muž se přímo trápil a hlodal tou otázkou – co dělat? Co je to opravdu
podstatné, opravdu nepostradatelné, to život dávající?
Kdyby
nalezl konečný pokoj a jistotu v dodržování jednotlivých přikázání,
nemusel by se už dále ptát. Ale on se ptal.
„Mistře
dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě.“
Na
co se ptá?
Na
nesmrtelnost?
Život
věčný, to není pojem značící kolik (let) – kvantitu - , ale jak - kvalitatu. Je
to, v kontrastu k našemu současnému lidskému přežívání, život plný,
nezkřivený, radostný.....
Věčnost
tohoto života není časová nekonečnost, ale podíl na tom, který je Věčný, na
základu všeho bytí. Podíl na věčném životě. Tady nejde o nesmrtelnost. V Bibli
nejde o nesmrtelnost, ale o podíl, kraličtí mají – dědictví.
Jaký
je náš podíl na věčném životě?
Možná
je důležité nejprve se zeptat:
Jaký
je v této chvíli podíl J-ův na Bohu?
J
se nezastavuje
Ježíš
vyráží na další cestu. Tak jako vždy, nespouští kotvu, nezabydluje se na žádném
místě. Před ním je Betanie, Jeruzalém, Olivová hora a Bůh Otec. Před Ježíšem je
kříž, hrob a vzkříšení – život věčný. Tam jde, ničím předběžným se už nenechá
zastavit a zdržet. To jediné nezbytné je před jeho očima.
Narozdíl
od J-e se ten člověk nedokáže vydat na cestu.
Má
mnoho, co ho přivazuje k místu, na kterém stojí. Mnoho majetku, nebo snad
mnoho jiných předposledních věcí.
Touží
po skutečném životě, touží po tom jediném nezbytném, ale doma na něj čeká
hromada věcí: bohatství, sexu, moci, filosofie, ctností, prestiže a kdoví čeho
ještě.
J
tomu člověku odpovídá zvláštně – otázkou, proč by měl být sám J dobrý? Dobrý je
jedině Bůh.
J
jinými slovy říká: Čeho se bojíš? Nikdo není dobrý, jedině Bůh. Bůh je a je
dobrý. Kéž ti toto poznání přinese vysvobození z veškeré nejistoty a
úzkosti.
Ale
ten člověk má pocit, že už pro to udělal všechno. To podstatné nemůže najít ani
koupit. Ani za své peníze dokonce ani za své ctnosti. Co mu jen brání v cestě k
Bohu?
Ježíš na něj s láskou pohleděl a řekl: "Jedno ti schází. Jdi,
prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a
následuj mne!" (Mar 10:21 CEP)
Bůh
je a je dobrý. Je-li toto středem tvého života, nemusíš mít strach, nemusíš
lpět na všem, co stahuje do strachu. Jde o to, abys nalezl útočiště v Bohu,
tvým pokladem bude On.
To
je podstata žalmu 23 – Hospodin je můj pastýř, nebudu mít nedostatek.
Bůh
tě podrží, i když na tebe budou útočit ty nejhorší bouře. Potom budeš jako
dítě, které může odložit všechny své hračky, ze kterých už vyrostlo.
V
J-ově odpovědi také zaznívá nota, která možná není patrná na první pohled:
Mar
8:34 Kdo
chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.
J
vyráží na další cestu – k Jeruzalému. Není náhodou, že v tomto duchu pochopil
následování i apoštol Pavel, když napsal:
Rom
8:17 A
jsme-li děti, tedy i dědicové - dědicové Boží, spoludědicové Kristovi;
trpíme-li spolu s ním, budeme spolu s ním účastni Boží slávy.
Apoštol
tu spojil motiv dítěte – buďte jako děti, abyste vešli do BK a motiv utrpení.
Tyto dvě věci jsou znakem podílu na BK.
On
neříká – trpětě a když budete hodně trpět, budete odměněni. On říká: vaše
utrpení má smysl. Vy trpíte nezaslouženě, jako trpěl J. Každý, kdo trpí v jeho
jménu – trpí pro spravedlnost, pro odpuštění, pro lásku – pro ty maličké, které
svět nenávidí a kteří nemají žádná práva, takový člověk má podíl na věčném
životě.
Apoštol
Pavel prožil sám na sobě, co znamená že Bůh je a je dobrý.
Když
je člověk takto Bohu vydán, už mu nemůže nikdo ublížit. Je svoboden ode všech a
proto může být služebníkem všech. Protože Hospodin je opravdu jeho pastýř.
J
tomu člověku předal v jedné chvíli veškeré své poznání a veškerou naději.
Přesto
- J-ova slova učinila toho člověka smutným.
Smuten
odešel, neboť měl mnoho majetku.
V
podtextu tady zaznívá podobenství o rozsévači. Semeno rozsévače padlo mezi
trní, kde bují světské starosti a vábivá moc majetku (Mk, 4,19).
Mk
ukazuje, že dospělý člověk sice také může vejít do BK, ale má to o těžší, než
dítě. Je moc veliký. A bohatý člověk to má zase těžší, než chudý: má toho
tolik, co ztratit.
Na
učedníky z toho padla také beznaděj. Zhrozili se a říkali si: „Kdo může být
spasen?“
J
řekl: „U lidí je to nemožné, ale ne u Boha.“
J
připomíná svým učedníkům, že už nyní jim náleží velká odměna. Vzdali se všeho,
vydali se za J-em. Oni se ale zalekli.
Vždyť
před bohatým člověkem se otevírají všechny dveře na celém světě! Peníze zmohou
tady na světě úplně všechno!
A
teď vidí, že dveře do království nebeského zůstávají pro bohatého člověka
zavřeny.
Co
oni? Když ani ten bohatý nevejde, tak co oni? To je podstata jejich strachu...
Padl
na ně strach – když ani tak mocný člověk neuspěl, co teprv oni.
Kdo
tedy může být spasen?
Pro
každého z nás je téměř nemožné stát se chudým v duchu.
Mk
říká: možné to je. Takovou sílu má totiž živé Boží slovo. Základní zvěst evangelia
– člověk si sám nepomůže.
Vlastní
silou kotvy svého života nevytáhneme. Zarezly v našem bohatství a táhnou
nás k našim předposledním pokladům. Hospodin ale není nečinný.
On
je ten, který snímá pouta uvězněných. Svým slovem láme okovy a přetrhává řetězy,
bránící nám v pohybu.
Zvedni
se, pojď a následuj mne – říká živý Kristus.
Dnes
spolu prožijeme toto pozvání, tuto Boží svobodu při hostině beránkově.
Žádné komentáře:
Okomentovat