První
čtení
Iz
60, 1-5
Druhé
čtení
Mt
5, 13-16
Kázání
Ježíš
pronesl z hory hymnus BK. V době kruté a nespravedlivé,
kdy to bylo nebezpečné (zrovna uvěznili Jana Křtitele).
Ježíš
lidem vzkázal, že ti, kteří usilují o spravedlnost,
milosrdenství, pokoj, ti kteří nejsou pokrytečtí a nehrají si
na bohy, ti, kteří se trápí pro trpící bez ohledu na jejich
vyznání nebo rasu, ti, kteří se neuzavírají se před
nespravedlností nebo utrpením tohoto světa – jsou v našem
světě významní – jsou blahoslavení.
Ježíš
lidem vzkazuje, že tam, kde jsou si lidé nablízku – jak popisuje
– tam překonávají bezmoc tohoto věku.
Ježíš
pronáší tato slova Ve velikém protikladu k běžným
zkušenostem tohoto světa, kde lidé prahnou po moci a vykořisťování
druhých.
Ježíš
končí hymnus BK konstatováním, že kdo se řídí programem
Božího království, ten se v tomto světě setká
s nepochopením, občas i bitím, výsměchem, šikanou.
Kdo
se setká s mocí Ježíšova království, nalezne uvnitř
svého srdce pokoj, který mu nedá žádný lidský panovník, žádná
vláda na zemi.
Takový
člověk nalezne naději, která je silnější, než vše ostatní
na tomto světě.
Ježíš
pokračuje ve své řeči zvláštním a provokativním slovem: vy
jste sůl země, vy jste světlo světa...
To
slovo je provokativní z mnoha důvodů. Ježíš nedává svým
posluchačům na vybranou. Neříká: stávejte se solí země,
chovejte se tak, aby ostatní o vás jednou mohli říct: ten člověk
byl jako světlo.
Ježíš
neřekl: ty Pavle jsi slanější sůl a ty Vláďo jsi méně slaná
sůl, musíš se víc snažit :)
Ježíš
provokuje, když říká: bratři a sestry: vy jste sůl země a
světlo světa.
Ježíš
nehodnotí naše výkony a nehledá, kdo z nás je víc nebo míň
připravený být solí nebo světlem.
(Podobně
to řekl apoštol Pavel o svatosti – jsme svatí – ale ne díky
našim schopnostem nebo výkonům, ale díky JK)
Ježíš
se ve své řeči nezaměřuje na prvním místě na člověka, ale
mluví o BK, které přichází mezi lidi. BK přichází mezi
ztrápené a chudé, mezi hladové a plačící. A tak Ježíš
vyhlašuje nejenom, že tito lidé jsou blahoslavení, ale vyhlašuje
také, že ti, kteří se nechají touto zvěstí uchvátit – jsou
zvláštním způsobem naplnění: jsou solí země a světlem světa.
Učedníci
slyší společně, že jsou solí a světlem. Nejsou solí a světlem
jednotlivě. Ježíš neříká: ty jsi světlo a sůl, on říká:
vy jste...
Zvláštní
na tom výroku je, že popisuje hotovou věc. Společenství lidí,
které jednou přijalo jeho slovo, jeho chléb a víno je
společenství naslouchající a obdarované. Ve chvíli, kdy se
rozhodneme následovat JK, už jsme tou solí a tím světlem.
Není
to úkol, který je těžko splnitelný, který je před námi. Ježíš
to vyhlašuje jako danou věc.
Je
v tom zvláštní útěcha. Nemusím se strachovat, jestli jsem
dost dobrý. Mezi učedníky, kteří poslouchají Ježíše jsou
přece i ti, kteří ho v budoucnu zapřou, jako např. Petr. I
on je osloven jako ten, kdo patří do společenství soli a světla.
Základní
moc Ježíšovy zvěsti o království nebeském, o přicházejícím
Otci je tedy v největší hloubce nadějné pro každého z nás.
Ježíš
pokračuje: copak to jde, aby sůl nesolila? K čemu by potom
byla? Leda tak na vyhození.
A
světlo pod nádobou? to je přeci nesmysl, když si rozsvítím, tak
ne proto, abych to světlo zakryl.
Jakoby
tady mluvil proti těm, kteří pochybují, že jeho slovo má
takovou moc.
Jestliže
přicházíme za Ježíšem a jsme obdarováváni, tak je to proto,
abychom s jeho dary žili uprostřed tohoto světa.
Uprostřed
světa – tedy na zemi, kde jsou chudí šikanovaní, kde je plačící
vyhozen co nejdál, aby nerušil. Na zemi, kde se spravedlnosti
člověk častěji nedočká než dočká. Do těchto temnot vstupuje
Ježíšovo království a z obdarovaných činí světlo i sůl.
Ježíš
očekává, že tato sůl bude v tomto světě solit a toto
světlo bude v tomto světě svítit, vždyť nás tak vybavil.
A
vaše světlo ať před lidmi svítí takovým způsobem, aby uviděli
vaše skutky, ty dobré - a vzdali chválu vašemu Otci v nebesích.
Někdy
se tato slova vykládají tak, že církev má být jako policajt,
který kárá a umravňuje společnost všemi dostupnými prostředky.
To
by mohlo být pravda, ovšem Ježíš by nesměl říct o kapitolu
později tato slova:
Varujte
se konat skutky spravedlnosti před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte
odměnu u svého Otce v nebesích. Když prokazuješ dobrodiní,
nechtěj budit
pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty prokazuješ dobrodiní, ať
neví tvá levice, co činí pravice, aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.
pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty prokazuješ dobrodiní, ať
neví tvá levice, co činí pravice, aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.
Někteří
lidé se snaží dávat na odiv své skutky a chtějí tak upozornit
na svou nepostradatelnost.
Sůl
i světlo jsou věci nepostradatelné, ale zároveň jsou všední –
a proto – přehlédnutelné.
Sůl
a světlo mají tu zvláštní vlastnost – že na sebe nepoutají
pozornost.
Ježíš
chce tedy říci: nestavte se na odiv. Nepoutejte na sebe pozornost.
Lidé nemají vidět vás, ale vaše dobré skutky.
Jinými
slovy: čím víc budete pečovat o svou značku, o své dobré
jméno, tím víc se budete vzdalovat od podstatného.
Ježíš
nás povzbuzuje, když říká, že i my jsme se stali solí a
světlem. Zahrnuje nás do své záchrany, sůl i světlo symbolicky
dosvědčuje smysl naší cesty za Kristem.
Vždyť
solí a světlem jsou ti, kteří přijali blahoslavenství. Jsou to
ti, kteří prosolují a prosvěcují zemi svou chudobou, tichostí,
pohotovostí k pokoji. Jsou to také ti, kteří jsou v tomto
světě pronásledovaní a zavržení. Jsou to také ti, kteří jsou
v tomto světě cizinci. Sám Ježíš neměl, kde by hlavu
složil.
Když
to shrneme:
Ne
každý může vyhlásit, že někdo druhý se stal solí a světlem.
Ježíš
sám byl solí a světlem – totiž svým věrným životem ve
smlouvě s Hospodinem.
JK
tuto Boží věrnost dosvědčil svou smrtí a Otec v nebesích
svou věrnost dosvědčil tak, že dal Ježíši povstat z mrtvých.
Tak
je Kristův kříž a jeho vzkříšení solí a světlem tomuto
světu. Takto Bůh svět zachraňuje před zkázou a tak i z nás
činí sůl a světlo.
Modlitba
Děkujeme
Pane za tvou věrnost, za to, že smíme tvou věrnost oplácet
dobrými skutky v tomto světě. Dej, abychom se nechtěli svými
skutky chlubit před lidmi.
Žádné komentáře:
Okomentovat