První
čtení
Lk
12, 35-36
- 35Buďte připraveni a vaše lampy ať hoří.
- 36Buďte jako lidé, kteří čekají na svého pána, až se vrátí ze svatby, aby mu hned otevřeli, až přijde a zatluče na dveře.
Druhé
čtení
Nu
13, 30-33
- 30Káleb však uklidňoval lid bouřící se proti Mojžíšovi. Říkal: „Vzhůru! Pojďme! Obsadíme tu zemi a jistě se jí zmocníme.“
- 31Ale muži, kteří šli spolu s ním, tvrdili: „Nemůžeme vytáhnout proti tomu lidu, vždyť je silnější než my.“
- 32Pomluvami zhaněli Izraelcům zemi, kterou prozkoumali: „Země, kterou jsme při průzkumu prošli, je země, která požírá své obyvatele, a všechen lid, který jsme v ní spatřili, jsou muži obrovité postavy.
- 33Viděli jsme tam zrůdy – Anákovci totiž patří ke zrůdám – a zdálo se nám, že jsme nepatrní jako kobylky, vskutku jsme v jejich očích byli takoví.“
Kázání
Letošní
setkání dětí v Luhu u Čími se konalo ve znamení putování do
zaslíbené země.
Děti
mohli prožít některé z příběhů, které se odehrály na dlouhé
cestě nehostinnou krajinou bez jídla a bez vody. Abych to upřesnil,
neznamená to, že by letos s námi nejel nikdo do kuchyně - naopak
Vlasta i Líba se zhostily svého úkolu znamenitě.
Pomocí
her i krátkých skečů jsme se snažili dětem předat ty
nejdůležitější momenty z pouště.
Pokusím
se tyto důležité body nyní shrnout. Putování pouští bylo
zvláštní svým napětím. Celé se odehrávalo v důvěře i
nedůvěře lidí v Boha. Tak to je v životě člověka. Je napnut
jako struna mezi vírou a pohanstvím, nedověrou.
Na
poušti - když přišly první zkoušky - z nichž se mnohdy stávalo
pokušení - zažívali lidé ztrátu paměti. Zapomněli, jak se jim
vedlo špatně v Egyptě. Zapomněli, že museli otročit od rána do
večera a že byli za svou práci odměňováni ranami biče.
Zapomněli,
že neměli co jíst a vyfabulovali si krásnou minulost, která
ovšem neměla nic společného s realitou.
A
báli se budoucnosti. Protože ve svobodě lidé trpí strachem o
sebe, o své děti a o budoucnost. Strach dokáže zveličit obavy do
děsivých rozměrů a člověk pak může jednat i proti Bohu i
proti samému základu života.
To
se nakonec stalo Izraeli osudným, do zaslíbené země kvůli tomuto
strachu nedošel téměř nikdo.
A
tak byli lidé napnuti jako struna, a člověk neví, jestli ta
struna praskne, nebo nepraskne.
Podobně
Ježíš jednou vyšle své učedníky na rozbouřené moře, aby tam
testovali svou víru. Proto Ježíš své učedníky nabádá, aby
zůstávali bdělí a nenechali se zmanipulovat falešnými proroky.
(viz. první čtení)
A
podobně jednou napíše apoštol Jakub, že máme děkovat za
zkoušky, protože teprve v nich se osvědčí naše víra.
Děti
všechny tyto věci prožívali při hrách, které byly koncipovány
tak, aby odpovídaly biblickému pojetí. Zdolávali jsme často
různé kopce, protože do zaslíbené země se v Bibli putuje
vždycky nahoru. Do Egypta, do země sevření - se putuje dolů.
Pohyb
vzhůru a pohyb dolů je znamení. Proto Mojžíš vystupuje na horu,
aby z ní přinesl desky zákona.
Proto
Ježíš pronáší své nejdůležitější kázání na hoře.
A
tak se děti často zdánlivě nesmyslně plahočily od jednoho
stanoviště k druhému několikrát po sobě do strmého kopce. Země
se jim dokonce drolila pod nohama, jako písečná duna a tak byl
zážitek téměř dokonalý. Kopec z levé strany Hejzlarovic statku
přesně takový je, půda jim unikala pod nohama, když se šplhali
k desateru, které jim tak trochu stále unikalo. Tak je to i
v životě.
Víra
je také veliká trpělivost. Často se zdá, že Bůh se vzdálil
nebo že prostě není, když dopouští takové utrpení. Izraelci
se dosl. ptali a tím Boha pokoušeli: je s námi Hospodin či není?
Když
trpěli hladem, dostali manu. Manu jako znamení milosti. Manu
sbírali jen na jeden den, kdo kolik potřeboval. Není dobré, když
má někdo mnoho a jiný málo. Není dobré, když lásku nebo
přátelství hromadí člověk dopředu na potom. Za lásku se má
prosit a děkovat každý den znovu.
Když
člověk hromadí, tak se to může zkazit a páchnout – dokonce to
může zčervivět.
Při
hře na toto téma některé děti hromadily manu (v podobě
bonbónků) a pak při večerním táboráku dostali svou
nahromaděnou manu. Jaké bylo jejich překvapení, když místo
bonbónků, které sbírali jako manu dopoledne, nalezli v pytlíčkách
moučné červy.
Dva
největší dary na poušti jsou spojeny s největší ztrátou víry.
Když měli lidé dostat desatero, úplně ztratili víru ve smysl
toho všeho a ulili si sochu býčka. Nedivíme se jim, Mojžíš byl
stále daleko, jako by někdy ani nebyl vidět, slovo od Hospodina
bylo tak křehké a zranitelné. Těžko se člověku opírá o
písmena.
A
oni chtěli něco, na co se dá sáhnout, něco víc realistického,
než je idea – písmena -, chtěli také to, co mají i ostatní
národy a tak vsadili na pragmatismus a zkušenost. Co si neurveš,
to nemáš. Modla jim vznikla pod rukama tak nějak sama od sebe.
Zapomněli, že to co dělá většina, není vždy dobro.
Bůh
jim nakonec přes selhání lidí - dal desatero, aby si vybrali,
jestli chtějí žít v chaosu nebo jestli chtějí usilovat o
spravedlnost a milosrdenství. Aby měli možnost výběru.
Druhé
největší selhání bylo těsně před branami zaslíbené země.
Pochybnosti nabírají na intenzitě. Strach z neznámého zatemní
člověku mozek. Lidé jsou těsně u cíle a tu začnou pochybovat.
Není ta země, kterou nám Hospodin slíbil jen nějaký výmysl. Co
když je tam nebezpečno? Co když je vše jinak?
Pochybnosti
zvítězí a oni kvůli svým pochybnostem posílají do zaslíbené
země zvědy, protože nevěří Bohu, že je ta země dobrá země.
Zvědové mají tu dobrou zemi otestovat, vyzkoušet, jestli je dost
dobrá.
Stalo
se to nejhorší, co se mohlo stát. Lidé, kteří se vrátili se té
země, měli zatemněný mozek a strašili ostatní.
Jsou
tam obři!
Jsou
tam jedovatá zvířata!
Jsou
tam nebezpečné zbraně hromadného ničení!
Není
to země k životu!
Požírá
své obyvatele!
Známe
to všichni - strach má velké oči. Když jdete potmě do lesa,
slyšíte všelijaké zvuky a fantazie pracuje na plno. Jaký hluk
dokáže udělat ježek, jak zvláštní je volání puštíka nebo
sýčka.
A
co teprv štěkání srnce!
Přichází
zvláštní biblická ironie, hořká ironie. Zvědové zvučných
jmen, předáci Izraele jsou najednou přesvědčení, že celé to
putování byl omyl, že země zaslíbená je výmysl, protože
prostě není pro lidi. Uvěřili těm, kteří strašili lidi.
Strach
z neznámého přináší paniku, vzdaluje člověka od Pána Boha,
žene ho do vynášení soudů o druhých, aniž by si informaci
ověřil.
Kdysi
se takový strach hodil, když člověka lovilo nějaké zvíře,
neměl čas přemýšlet nad reakcí, bylo potřeba rychle utíkat
nebo zabíjet. Tyto reakce máme v sobě jako přirozenost. A tyto
reakce mohou snadno ožít a vytvořit kolektivní paniku.
Je
to přirozené, co neznáme, o tom si vytváříme fámy, nebezpečí
zvětšujeme, vyslovujeme se pro rychlá řešení, důvěřujeme
těm, kteří nám slibují, že nás před cizím ochrání.
Všichni
víme, co dokáže udělat strach, přesto vždy znovu a znovu jsme
ochotni věřit šiřitelům apokalyptických zpráv.
Jsou
to cizinci, jsou nebezpeční, jejich kultura zlikviduje naši
kulturu.
Lidé
tehdy uvěřili šiřitelům apokalyptických zpráv. Šlo
o selhání elit. Předáci šířili poplašné zprávy, místo aby
si informace o skutečnosti ověřili.
I
tento prožitek jsme dali dětem zakusit, když se šplhali do kopce
k zaslíbené zemi, aby zjistili, jestli informace o nebezpečných
vosách a rozsáhlých bažinách a zbraních hromadného ničení
jsou pravdivé či nikoli.
Šiřitelé
strachu se stali falešnými proroky. Podobně jako zákoníci a
farizeové v době Ježíšově nezvládli svou roli vůdců lidu.
Ani jejich slavná jména jim v tom nepomohla. I toto bible ironicky
komentuje.
JMÉNA
zvědů, kteří se stali falešnými proroky jsou např.
tato:
Paltí
(VYSVOBOZENÍ PÁNĚ)
-
Gadíel (ŠTĚSTÍ JE BŮH)
-
Gádí (MOJE ŠTĚSTÍ H)
-
Amíel (PŘÍBUZNÝ BOŽÍ)
-
Stúr (CHRÁNĚNĚC)
-
Nachbí (SCHOVANEC)
-
Geúel (VYVÝŠENOST BOŽÍ)
-
Šápát (SOUDCE)
-
Jigel (VYKOUPENÝ)
Je
v tom hořká ironie. Mužové národa, mužové zvučných jmen
selhali. Ten příběh ukazuje, že musíme být bdělí a nevěřit
všechno lidem, kteří třeba mají náhodou zvučná jména nebo
tituly nebo funkce.
Není
náhodou, že zásadní roli sehrál Káleb (pes),
který pomáhal Jozuovi – jeho jméno znamená Bůh
zachraňuje.
Mojžíš mu dal úkol – musí vydávat po celý svůj život
svědectví o tom, že Bůh zachraňuje. Jednou ponese toto jméno
Ježíš.
Káleb
se díval jinýma očima než ostatní. Káleb v překladu znamená
pes. Původně cizinec nečistého původu - takový člověk ukázal
Izraeli, co znamená víra.
Historie
se opakuje ještě mnohokrát. Později ji zaznamená evangelista Mt
do Ježíšova rodokmenu. Mnoho tzv. nepřizpůsobivých a mnoho
cizinců se zasadilo o zachování víry v Izraeli.
A
naopak zástupci národa, zástupci čisté krve selhali.
Nikdo
z těch lidí zvučných jmen a hrdých zástupců národa - se
do zaslíbené země nedostal. Bůh se rozhodl, že tyto lidi do
zaslíbené země nepustí. Musí vymřít jedna celá generace.
Z
celé pospolitosti vejdou později do zaslíbené země jen Boží
vyvolený Jozue (jeho jméno zní v hebrejštině stejně jako Ježíš)
a jeho věrný služebník - původně cizinec, nečistý pes -
Káleb.
Jaký
je závěr příběhu putování k zaslíbené zemi?
Když
se necháte ovládnout strachem, nastoupí temnota, veliká temnota.
Bible
nastavuje zrcadlo vlastnímu lidu, nestaví mu pomníky slávy a
vítězů, ukazuje i veliké prohry.
Přesto ale
přichází naděje, evangelium celého příběhu. Vždyť do jídla
stačí dát špetku soli. Ježíš říká: nejednejte jak jedná
dav, můžeme aktualizovat - nenechte se strhnout strachem jako kdysi
Izraelci, ale zůstaňte při mě, buďte solí pro tento svět.
Nenechte se zmanipulovat falešnými proroky.
Je
to skoro jako po potopě. Ani Mojžíš do zaslíbené země nevkročí
- i když ji svým vnitřním zrakem vidí.
I
v nejhlubší temnotě lidské bídy dává Hospodin novou naději a
příběh může pokračovat.
Do
zaslíbené země nakonec vejde ze starého pokolení, které
pamatovalo otroctví, jen Jozue a Káleb. Ostatní tam vejdou
v podobě svých potomků.
A
tak se naplní a potvrdí to co na začátku slíbil Bůh, protože
Bůh je věrný.
MODLITBA
Děkujeme
ti Pane za tvou záchranu, děkujeme ti, že jsi věrný. Prosíme
tě, ať se neřídíme vlastním strachem, ať neposloucháme
šiřitele poplašných zpráv a pomluv, ale ať nejprve hledáme
Tebe.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat