sobota 24. prosince 2016

Jsou Ježíšova slova lacinou ideologií nebo se osvědčí v krutostech tohoto světa ?

První čtení
Numeri 5:1  Hospodin promluvil k Mojžíšovi:
2  "Přikaž Izraelcům, ať vyhostí z tábora každého malomocného, každého, kdo trpí výtokem, i každého, kdo se znečistil při mrtvém.
3  Vyhostíte osoby jak mužského, tak i ženského pohlaví, vyhostíte je ven za tábor, aby neznečišťovaly tábory těch, uprostřed nichž já přebývám."
4  Izraelci tak učinili a vyhostili je ven za tábor. Udělali to tak, jak mluvil Hospodin k Mojžíšovi.




Druhé čtení
Mt 8, 1-4


Kázání
Ježíš sestupuje z hory. Co se na hoře stalo? Po několik nedělí jsme naslouchali Ježíšovu kázání. A říkáme: je to jen zbožné přání, co Ježíš říká nebo se ta slova nějak dotýkají reality?
Jsou ta krásná slova v blahoslavenství o síle milosrdenství a solidarity, o milování nepřátel, o tom, že nemáme pečovat o své živobytí, že máme raději hledat Boží království a jeho spravedlnost – jsou ta krásná slova vůbec k něčemu? V realitě tohoto světa, v bolestech, v úzkostech, v konfliktech, v nenávisti, závisti se ta slova rozplývají jako sen.
Vždyť i lidé, kteří si říkají věřící, tato Ježíšova slova nejsou schopni následovat, a tak se zdá, že ta Ježíšova slova vlastně neobstojí.
Možná právě proto nám evangelista vypráví příběh o uzdravení malomocného - ten příběh je odpověď na naše pochybnosti.
Ježíš sestupuje z hory. Co se ukáže?

Za Ježíšem jdou velké zástupy, jeho obdivovatelé, následovníci. Ten obraz může být také podobenstvím nás samotných. I my patříme k zástupu. Zástup - to neznamená - jen zástup obdivovatelů, ale také zástup těch, kteří slovo Ježíšovo dokáží nejen obdivovat, ale také všelijak ohnout, manipulovat, pokřivit.

Nyní jim do cesty vstoupí malomocný. Tedy ten, který nesmí být v běžné (slušné) společnosti. Je nečistý, Bůh ho poznamenal těžkou nemocí, proto musí být tento člověk oddělen od běžného lidského světa. V dnešním světě nemáme kulticky nečisté, ale máme třeba lidi, kteří nesou určité stigma. Například se o někom může říct, že je vychován v jiném civilizačním okruhu a tak nás ohrožuje. Takový člověk je stigmatizovaný a předem v očích lidí odsouzen.
A takových odsouzených bychom nalezli celou řadu. Navíc, pokud je takových „nečistých“ víc, nedej Bože zástup, tak může vzniknout snadno ve společnosti doslova panika.

Z příběhu můžeme vnímat toto napětí. Ten, který se nesmí pohybovat mezi zdravými a čistými najednou vstoupí mezi Ježíše a zástup.
Lidi často řeší tyto problémy tak, že odstraní nepohodlného či nečistého člověka k okraji. Aby nebyl na očích. Tím se problém samozřejmě vyřeší jen zdánlivě. Protože platí – pořekadlo - , že "sejde z očí, sejde z mysli" – tak se zdá, že problém je vyřešen.
Ale není vyřešen. Dotyčný člověk či skupina lidí nepřestanou existovat, tito lidé nepřestanou být Božími dětmi, to jen my se k nim nechováme jako k Božím dětem. Takže takové řešení zvýší množství zla.
Někdy se nám malomocní – tedy bezmocní – tohoto světa nepříjemně připomenou. Třeba jako zástup těch, kterých se podle některých hlasatelů apokalyps máme bát.
Zástupy raněných táhnoucí krajem.
Zástupy nemocných nebo vyhnaných válkou.
Zdraví mají strach, že je tato lůza přepadne a zabije.

Teď se ten malomocný (zástupce této lůzy) nepříjemně připomenul, objevil se Ježíšovi a zástupu na očích.
Zástup může (a často má) jasno: malomocný – nečistý – nenormální - tady nemá co dělat. Je přece vyloučený lidmi i Bohem. Většina se tedy shodne. Trochu nám ta situace připomene podobenství o široké a slavné bráně z minulé neděle - kterou vcházejí mnozí, která je ověřená a důležitá a jaksi posvěcená.
Ježíš ale na své cestě hledá neprozkoumané cesty výkladu Božího Zákona. Hledá je ve jménu lásky.
Mt nám zvěstuje tímto dnešním příběhem – jak Ježíš pootevřel malou, na první pohled podezřelou branku.

Malomocný je jeden, ale víme, že těchto lidí bylo v té době veliké množství. Tento jeden bezejmenný malomocný nemá jméno, zastupuje tedy celek - tisíce vyvržených lidí ze společnosti - ale přesto má tento bezejmenný trpící - svůj jeden konkrétní osud.

Malomocný je příkladem člověka, který - nepřijat lidmi (kteří ho odsunuli na okraj) - vsází vše na Ježíše. Toto očekávání totiž vzbudil Ježíš svým kázáním na hoře. Vždyť řek, že blahoslavení jsou chudí a všelijak trápení. Proto malomocný hledá pomoc u Ježíše.
Jakoby říkal: U tebe je otevřená možnost - takhle jsem se to o tobě doslechl - proto k tobě jdu. Prosím o to, co ty chceš.
Jsou to slova očekávání úplně nové budoucnosti. Budoucnost nemohu ovlivnit já, ale ty Pane Ježíši Kriste. Jsou to vážná slova...
Jsou to také slova velké odvahy - protože ten malomocný se odvážil naděje, že to s jeho životem může být jinak, než doposud - prorazil izolaci, do níž byl zavřen - a vyšel vstříc Ježíši: Chceš-li, můžeš mne vysvobodit z těch nelidských podmínek, do nichž mne malomocenství uvrhlo.

Chceš-li, - můžeš mne očistit - zbavit toho negativního předznamenání - předsudků, s nimiž na mne zástupy pohlížejí... můžeš mi otevřít cestu z nelidskosti a zoufalství - mně, kterého vyloučili z Boží i lidské blízkosti.

Ježíš odpovídá.
A my smíme tu jeho odpověď také vnímat jako víru a vyznání evangelisty, kterou - jako svědectví Ježíšovy moci - předává i nám:
Ježíš odpovídá malomocnému - i těm přihlížejícím zástupům, našim a jejich názorům, strachům z všelijak malomocných. Ježíš odpovídá našim předsudkům, našemu odmítání.

Vztáhne k němu ruku a to gesto - proráží izolaci, v níž ten, člověk byl – stříhá plot, proráží díru ve zdi, staví most ven z bariéry, za níž byl malomocný izolován.
Vztahuje k němu ruku a už tím říká - jsi bližní (můj bratr) - nechci se ti vyhýbat - chci navázat vztah, nést s tebou tvé utrpení, být s tebou v lidském kontaktu.
Podaná ruka, objetí, to je znamení spolulidství, přátelství, solidarity, skutečné účasti.
(Ježíš později zakusí přesně naopak, až ho pak jeden z učedníků přátelsky políbí, aby ho tím nepřivítal, ale zradil.)

Pak Ježíš řekne: chci. Tím, že zopakuje slova prosby toho ubožáka, jakoby bral vážně celý jeho dosavadní osud. Jinými slovy Ježíš říká: pro mne nejsi anonymní hrozba, které je třeba se vyhýbat, abychom se nenakazili.
Pro mne jsi člověk, jemuž pohasly naděje na smysluplný a bezpečný život uprostřed ostatních lidí. Chci s tebou sdílet tvé trápení.

Chci na tobě ukázat vůli Otce nebeského - chci abys poznal - i ostatní okolo-přihlížející zrovna tak - že jsi Božím dítětem. Milovaným. Uzdraveným. Zachráněným.
Téhle Boží vůli jsem sám zasvětil život jako Syn Otce nebeského. Chci - buď čist.

Zachráněného malomocného směřuje Ježíš do chrámu - ke knězi.
- vždyť byl obnoven nejen jeho vztah k lidem, od nichž se musel držet jak za plotem z ostnatého drátu - ale byl obnoven i jeho vztah k Bohu.
Ježíš říká zvláštní věc - nikomu to neříkej -  nechce si dělat reklamu jako nějaký mediální léčitel, nechce se stát náboženskou celebritou, hvězdou pořadů o zázračných uzdraveních...protože mesiáš je víc, než pouhý léčitel. Jeho moc zasahuje mnohem hlouběji – až - do srdce člověka, do samé podstaty lidství.

Ten příběh nám zvěstuje svědectví, že i v naší realitě se nemusíme bát těch, kteří jsou většinovou společností odmítáni.
Ten příběh nám zvěstuje svědectví, že tam, kde je Ježíš přítomen, dostává se ke slovu slitování - a solidarita - a bezútěšná realita tohoto světa přestává být pánem našich i cizích životů.
Tam, kde je Ježíš přítomen mizí strach, který v nás třeba vyvolali různí falešní proroci nebo politici.

Vždyť- Ježíš ani od nás neodvrací svou tvář, nestaví mezi sebou a námi plot ani zeď.
Ale přichází za námi.

Jaké je tedy evangelium toho dnešního příběhu?: cesta následování, cesta vstříc obrazu Božímu, cesta plné lidskosti - vede v Ježíšových stopách - v jeho CHCI
Ježíš nás uschopňuje po této cestě jít, pomáhá nám odstraňovat naše předsudky a představy o tzv. nečistých či stigmatizovaných bratřích a sestrách. Ježíš nám pomáhá vstát a vydat se na cestu pomoci a solidarity - i když to bývá někdy proti mínění druhých, kteří se bojí nečistých či trpících. (zvlášť, když ten jejich strach vyvolá šikovný politik nebo média)

Ježíš z diváků utrpení tvoří následovníky, svědky toho, který nechce zklamat žádné očekávání lidí beznadějných, vylučovaných nebo zaháněných.

Modlitba
Děkujeme ti Pane, že stavíš před naše oči své milosrdenství a tím nás uvádíš do rozpaků. Prosíme, abychom díky tvému evangeliu konali dobro a ne zlo.

Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat