sobota 24. prosince 2016

První adventní neděle - bezvýznamní a jejich král

První čtení
Sofonjáš 2:3  Hledejte Hospodina, všichni pokorní země, kdo jednáte podle jeho práva. Hledejte spravedlnost, hledejte pokoru, snad se skryjete v den Hospodinova hněvu.

Ámos 5:14  Hledejte dobro a ne zlo a budete žít, a tak Hospodin, Bůh zástupů, bude s vámi.


Druhé čtení
Matouš 20:26  Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem;
27  a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.
28  Tak, jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."


Kázání
Na začátku doby adventní se v církvi připomíná vláda JK. Nikoli tedy jeho narození, ale jeho druhý příchod, soud a jeho panování jako Mesiáše, krále.
JK přijde soudit v moci a tato jeho moc se projevovala už tady na zemi určitým nezaměnitelným způsobem.
Několikrát jsme narazili na to, že evangelista Mt jasně ukázal, jaký má J vztah k moci. Už na samém počátku moc – tak jak ji známe – odmítl. S tímto odmítnutím úzce souvisí pochopení, jaký je Mesiáš Ježíš soudce, jaký je král a jak bude vypadat jeho soud.
JK jako král – je zvláštní obraz (či podobenství): paradoxně tento obraz či titul nesděluje, že má naší společnosti vládnout boží nebo světský vladař.
Naopak je připomenutím, že Ježíš světské trůny zanechal prázdné. Také se nám tento obraz připomene jako výzva ke svobodě. Vždyť Ježíšovo působení na zemi vždy směřovalo k osvobození. K solidaritě. K stavění mostů mezi lidmi.
Minule jsme si připomněli příběh, kdy se J dotkl malomocného, který byl ve vězení vyděděnosti z lidské společnosti, ze společnosti tzv. čistých. J tyto mříže prolomil, aby ukázal, že Boží milosrdenství přesahuje i tradici církve.
Marie zpívá chvalozpěv o tom, že Bůh odstraňuje mocné z trůnu. Je to krásná revoluční píseň o svobodě.
Lukáš 1:51  (Hospodin) Prokázal sílu svým ramenem, rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně;
52  vladaře svrhl s trůnu a ponížené povýšil,
53  hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté poslal pryč s prázdnou.
Už Marie tedy ohlašuje, že Mesiáš, který bude vládnout – pošle bohaté a pyšné pryč s prázdnou. Nedává jim žádnou legitimitu, ale naopak svrhává je s trůnů, které obsadili.
Nechá lidské trůny zet prázdnotou. Proto by se dal vybrat jako obraz či symbol pro začínající advent: prázdný trůn.

Skutečné vládnutí se totiž projevuje jinak, než třeba tím, že získám nejvíc moci nebo se narodím do bohaté a vlivné rodiny.
J svým vystoupením ukázal, jak má vypadat lidské panování – jinými slovy – jaký jediný typ vlády je pro Pána Boha legitimní:

Matouš 20:26  Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem;
27  a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.
28  Tak, jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."

Církev v dějinách mnohokrát selhala, když Ježíše ztvárňovala (jak na obrazech, tak svými činy) jako všemocného Pantokratora, který po vzoru císařů ničí, trestá a vyhrožuje.
V Bibli pro tento typ panovnické mesiášské (Kristovské) vlády nenajdeme žádný podklad.
Sám Ježíš mluví v evangeliích o Božím – nebeském – království. Toto království je ve velikém napětí k lidskému pojetí království – či vlády.
To napětí přeroste k nenávisti, Ježíš je popraven jako nebezpečný zločinec.
V písni zpíváme, že - v království Božím je místa dost i pro hříšníky - . Že se tam dokonce vlezeme i my. V Božím království se nevylučuje, netrestá, nevyhrožuje. Podle některých teologů je výraz: Boží království – jen opis – Božího Jména. Protože Ježíš byl věřící Žid a Boží Jméno nevyslovoval – používal opis.
Zvláště v Mt evangeliu se slovo Bůh téměř nevyskytuje. Místo něj se však často objevuje termín Boží království. Boží krávloství nepochází z tohoto světa, protože v tomto světě se nachází příliš nenávisti, nespravedlnosti, pýchy, sebelásky.

Ježíš na několika místech přímo popisuje, jak se projevuje jako panovník. Když jedná Ježíš tak nenastoluje náboženskou diktaturu, jako to dělají náboženští fanatikové (bez ohledu na náboženství), ale nastoluje vládu spravedlnosti a soucitu:
Matouš 11:27  Všechno je mi dáno od Otce; a nikdo nezná Syna než Otec, ani Otce nezná nikdo než Syn - a ten, komu by to Syn chtěl zjevit.
28  Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout.
29  Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce: a naleznete odpočinutí svým duším.

Ježíšova moc neuplatňuje příkazy pod nátlakem. Nemusí pokořovat, nepotřebuje korumpovat lákavými odměnami a hrozit dramatickými tresty.
Vede k řádu tím, že probouzí v lidech touhu po dobru, obnovuje Boží obraz přítomný v člověku. Pak je pro člověka odměnou samo dobré jednání a společenství Světla, Života, Solidarity, Lásky.
S Ježíšovou vládou vstupuje do našeho světa revoluční myšlenka, že každý člověk má stejnou hodnotu, tudíž má stejná práva. Nejsou lidé s menšími nebo většími právy. Proto má každý křesťan vstupovat aktivně všude tam, kde se nějaké bezpráví děje.
Ježíš sám prohlásil, že máme aktivně hledat Boží království a jeho spravedlnost – jako to nejdůležitější na světě. Důležitější, než vlastní život.
Matouš 6:33  Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.

Ježíš nezasedl na žádném trůnu a kraluje tím, že slouží. Trůny uprázdnil a nedosadil na ně nikoho opatřeného božskou záštitou.
Ježíš zvěstuje Boha, jehož moc je tichá a pokorná.

Ježíš v této moci říká:
Marek 10:14   "Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takovým patří království Boží.

Protože Ježíšův Bůh nevyhání od sebe ani ty, kteří v tomto světě nemají žádná práva. Tyto bezprávné symbolizovaly v Ježíšově době nejvíc děti.
Byli na tom podobně jako je třeba dnes mnoho starých lidí nebo ti, kteří se narodili do nějaké většinou opovrhované či nenáviděné skupiny.

Ježíšovu vládu dnes bude zpřítomňovat křest Richarda Přibyla, tedy toho, který zatím nemá téměř žádnou svou vlastní ze sebe vycházející moc, s níž by disponoval a vědomě ji používal.

Ať je nám tento křest připomínkou Ježíšovy moci, Ježíšova kralování, které překonává bariéry, strhává zdi a ploty a zanechává prázdné trůny.

MODLITBA
Děkujeme náš Pane, že nás v adventním čase vedeš k soustředění na význam tvého panování.
Děkujeme, že jsi přišel mezi nás jako tichý a pokorný král, který sám sebe vydal za mnohé.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat