První čtení
Sofonjáš 2:3 Hledejte
Hospodina, všichni pokorní země, kdo jednáte podle jeho práva. Hledejte
spravedlnost, hledejte pokoru, snad se skryjete v den Hospodinova hněvu.
Ámos 5:14 Hledejte dobro a
ne zlo a budete žít, a tak Hospodin, Bůh zástupů, bude s vámi.
Druhé čtení
Matouš 20:26 Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce
stát velkým, buď vaším služebníkem;
27 a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.
28 Tak, jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby
sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."
Kázání
Na začátku doby adventní se
v církvi připomíná vláda JK. Nikoli tedy jeho narození, ale jeho druhý
příchod, soud a jeho panování jako Mesiáše, krále.
JK přijde soudit v moci a tato
jeho moc se projevovala už tady na zemi určitým nezaměnitelným způsobem.
Několikrát jsme narazili na to,
že evangelista Mt jasně ukázal, jaký má J vztah k moci. Už na samém
počátku moc – tak jak ji známe – odmítl. S tímto odmítnutím úzce souvisí
pochopení, jaký je Mesiáš Ježíš soudce, jaký je král a jak bude vypadat jeho
soud.
JK jako král – je zvláštní obraz
(či podobenství): paradoxně tento obraz či titul nesděluje, že má naší
společnosti vládnout boží nebo světský vladař.
Naopak je připomenutím, že Ježíš
světské trůny zanechal prázdné. Také se nám tento obraz připomene jako výzva ke
svobodě. Vždyť Ježíšovo působení na zemi vždy směřovalo k osvobození.
K solidaritě. K stavění mostů mezi lidmi.
Minule jsme si připomněli příběh,
kdy se J dotkl malomocného, který byl ve vězení vyděděnosti z lidské
společnosti, ze společnosti tzv. čistých. J tyto mříže prolomil, aby ukázal, že
Boží milosrdenství přesahuje i tradici církve.
Marie zpívá chvalozpěv o tom, že
Bůh odstraňuje mocné z trůnu. Je to krásná revoluční píseň o svobodě.
Lukáš 1:51 (Hospodin) Prokázal sílu svým ramenem, rozptýlil ty,
kdo v srdci smýšlejí pyšně;
52 vladaře svrhl s trůnu a ponížené povýšil,
53 hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté poslal pryč s prázdnou.
Už Marie tedy ohlašuje, že
Mesiáš, který bude vládnout – pošle bohaté a pyšné pryč s prázdnou. Nedává
jim žádnou legitimitu, ale naopak svrhává je s trůnů, které obsadili.
Nechá lidské trůny zet
prázdnotou. Proto by se dal vybrat jako obraz či symbol pro začínající advent:
prázdný trůn.
Skutečné vládnutí se totiž
projevuje jinak, než třeba tím, že získám nejvíc moci nebo se narodím do bohaté
a vlivné rodiny.
J svým vystoupením ukázal, jak má
vypadat lidské panování – jinými slovy – jaký jediný typ vlády je pro Pána Boha
legitimní:
Matouš 20:26 Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce
stát velkým, buď vaším služebníkem;
27 a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.
28 Tak, jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby
sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."
Církev v dějinách mnohokrát
selhala, když Ježíše ztvárňovala (jak na obrazech, tak svými činy) jako
všemocného Pantokratora, který po vzoru císařů ničí, trestá a vyhrožuje.
V Bibli pro tento typ
panovnické mesiášské (Kristovské) vlády nenajdeme žádný podklad.
Sám Ježíš mluví
v evangeliích o Božím – nebeském – království. Toto království je ve
velikém napětí k lidskému pojetí království – či vlády.
To napětí přeroste
k nenávisti, Ježíš je popraven jako nebezpečný zločinec.
V písni zpíváme, že - v království
Božím je místa dost i pro hříšníky - . Že se tam dokonce vlezeme i my.
V Božím království se nevylučuje, netrestá, nevyhrožuje. Podle některých
teologů je výraz: Boží království – jen opis – Božího Jména. Protože Ježíš byl
věřící Žid a Boží Jméno nevyslovoval – používal opis.
Zvláště v Mt evangeliu se
slovo Bůh téměř nevyskytuje. Místo něj se však často objevuje termín Boží
království. Boží krávloství nepochází z tohoto světa, protože v tomto
světě se nachází příliš nenávisti, nespravedlnosti, pýchy, sebelásky.
Ježíš na několika místech přímo
popisuje, jak se projevuje jako panovník. Když jedná Ježíš tak nenastoluje
náboženskou diktaturu, jako to dělají náboženští fanatikové (bez ohledu na
náboženství), ale nastoluje vládu spravedlnosti a soucitu:
Matouš 11:27 Všechno je mi dáno od Otce; a nikdo nezná
Syna než Otec, ani Otce nezná nikdo než Syn - a ten, komu by to Syn chtěl
zjevit.
28 Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a
já vám dám odpočinout.
29 Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a
pokorného srdce: a naleznete odpočinutí svým duším.
Ježíšova moc neuplatňuje příkazy
pod nátlakem. Nemusí pokořovat, nepotřebuje korumpovat lákavými odměnami a
hrozit dramatickými tresty.
Vede k řádu tím, že probouzí
v lidech touhu po dobru, obnovuje Boží obraz přítomný v člověku. Pak je
pro člověka odměnou samo dobré jednání a společenství Světla, Života,
Solidarity, Lásky.
S Ježíšovou vládou vstupuje
do našeho světa revoluční myšlenka, že každý člověk má stejnou hodnotu, tudíž
má stejná práva. Nejsou lidé s menšími nebo většími právy. Proto má každý
křesťan vstupovat aktivně všude tam, kde se nějaké bezpráví děje.
Ježíš sám prohlásil, že máme
aktivně hledat Boží království a jeho spravedlnost – jako to nejdůležitější na
světě. Důležitější, než vlastní život.
Matouš 6:33 Hledejte především jeho království a
spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.
Ježíš nezasedl na žádném trůnu a
kraluje tím, že slouží. Trůny uprázdnil a nedosadil na ně nikoho opatřeného
božskou záštitou.
Ježíš zvěstuje Boha, jehož moc je
tichá a pokorná.
Ježíš v této moci říká:
Marek 10:14 "Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim,
neboť takovým patří království Boží.
Protože Ježíšův Bůh nevyhání od
sebe ani ty, kteří v tomto světě nemají žádná práva. Tyto bezprávné
symbolizovaly v Ježíšově době nejvíc děti.
Byli na tom podobně jako je třeba
dnes mnoho starých lidí nebo ti, kteří se narodili do nějaké většinou
opovrhované či nenáviděné skupiny.
Ježíšovu vládu dnes bude
zpřítomňovat křest Richarda Přibyla, tedy toho, který zatím nemá téměř žádnou
svou vlastní ze sebe vycházející moc, s níž by disponoval a vědomě ji používal.
Ať je nám tento křest připomínkou
Ježíšovy moci, Ježíšova kralování, které překonává bariéry, strhává zdi a ploty
a zanechává prázdné trůny.
MODLITBA
Děkujeme náš Pane, že nás
v adventním čase vedeš k soustředění na význam tvého panování.
Děkujeme, že jsi přišel mezi nás
jako tichý a pokorný král, který sám sebe vydal za mnohé.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat