První čtení
Izajáš
66:1 Toto praví Hospodin: "Mým trůnem jsou nebesa a podnoží mých
nohou země. Kdepak je ten dům, který mi chcete vybudovat? Kdepak je místo mého
odpočinutí? 2 Všechny tyto věci učinila moje ruka. Tak vznikly všechny
tyto věci, je výrok Hospodinův. Laskavě pohlédnu na toho, kdo je utištěný a na
duchu ubitý, kdo se třese před mým slovem."
Druhé čtení
Sk 6,
8-15
Skutky
apoštolské 6:8 Štěpán byl obdařen Boží milostí a mocí a činil mezi lidem
veliké divy a znamení.
9
Tu proti němu vystoupili někteří židé, patřící k synagóze, zvané synagóga
propuštěnců, a k synagóze Kyrénských a Alexandrijských, a společně se židy z
Kilikie a z Asie se začali se Štěpánem přít.
10
Nebyli však schopni čelit Duchu moudrosti, v jehož moci Štěpán mluvil.
11
Navedli tedy několik mužů, aby prohlašovali: "My jsme slyšeli, jak
mluví rouhavě proti Mojžíšovi a proti Bohu."
12
Tím pobouřili lid a starší se zákoníky; pak si pro Štěpána přišli,
odvedli ho a postavili před radu.
13
Přivedli křivé svědky a ti vypovídali: "Tenhle člověk znovu a znovu
mluví proti tomuto svatému místu i proti Mojžíšovu zákonu.
14
Na vlastní uši jsme slyšeli, jak řekl, že Ježíš Nazaretský zboří tento
chrám a změní ustanovení, která nám dal Mojžíš."
15
Všichni, kteří v radě zasedali, pohlédli na Štěpána a viděli, že jeho
tvář je jako tvář anděla.
Kázání
Včera jsme si připomněli, že Bůh
se lidem ukazuje jinak, než je to přirozené. Místo v hromu a blesku se
Boží moc projevila v Ježíši, který se narodil v Betlémě jako lidské
děťátko.
A tak i odpovědi na otázky po
tom, jak se Bůh projevuje – jsou odvozené od víry v Ježíše jako mesiáše.
A tak se můžeme ptát:
Jaká je asi Boží sláva a vznešenost? – stejná jako ponížený a ukřižovaný
Ježíš.
Jaká je Boží moc a síla? – stejná jako bezmocný a násilím zabitý Ježíš.
Jaká je Boží spravedlnost a jeho soud? – stejná jako odpouštějící a
milosrdný Ježíš.
Příběh o Štěpánovi – který jsme
dnes slyšeli - nám ukazuje, co může konkrétně v životě znamenat to Pavlovo:
„Oblecte se v Pána Ježíše Krista.“ (Ř 13,14)
Štěpán je v Jeruzalémě
známý. Mezi těmi, kdo se scházejí každý den v chrámě má na starosti službu
u stolů a všelijakou jinou práci, kterou zajišťuje, aby nikdo nestrádal.
Je mezi lidmi velmi oblíbený – to
proto, že každý vidí, že opravdu žije z Boží milosti.
Štěpán má ale i spoustu nepřátel.
Říká, že Ježíš je Kristus a tím hodně lidí provokuje.
Takový výklad uráží víru mnohých,
protože přece Bůh se nemůže zjevit v člověku, a ještě ke všemu člověku
popravenému na kříži. Bůh přece nemůže mít tvář...říká tradiční odpověď.
Tito lidé se přišli se Štěpánem
hádat, byli přesvědčeni, že ho snadno usvědčí z omylu, vždyť určitě Štěpán
není moc chytrý. Říká se, že křesťané jsou vesměs takoví naivní prosťáčci –
rybáři a jim podobní. Možná hodní, ale hloupí.
Jenže se ukázalo, že Štěpán až
tak hloupý není a že není snadné najít proti němu nějaké vhodné argumenty. Bůh
Štěpána posiloval Duchem moudrosti.
Ke zralé víře patří rozum a
moudrost. Všechny tyhle disputace vedly nakonec k tomu, že Štěpánovi
důvěřovalo stále víc lidí.
Když Štěpánovým nepřátelům a
odpůrcům nevyšel jejich plán, rozhodli se bojovat jinak. Navedli několik mužů,
aby pustili do světa lež: “Slyšeli jsme, jak Štěpán mluví o tom, že Bible už
neplatí a Bohu se nemá ve všem věřit!”
A tak dojde k Štěpánovu
zatčení.
.
Proces je třeba zmanipulovat a
tak se hledají podplatitelní svědci. Ti se najdou. A svědčí: Tenhle člověk
mluvil proti našemu krásnému chrámu!” “A říkal to znova a znova.” Říkal, že ten
mrtvý Ježíš přijde a zboří chrám. A přestanou prý platit přikázání.
Místo aby se Štěpán zhroutil, tak
zůstal klidný a jeho tvář prý vypadala jako tvář anděla. Dokonce ta jeho tvář
způsobovala, že se lidé začali přiklánět na jeho stranu. Vždyť musí být
nevinný. Podívejte na ten pohled.
Štěpán začne vysvětlovat, co
znamená víra v Hospodina a začne od Abrahama. Pronese jedno z prvních
křesťanských kázání:
Bůh se stará o svůj lid v různých
dobách. I když ho lidé odmítají, on zůstává věrný. Boha nejde zavřít do chrámu.
Vždyť Bůh stvořil i kameny, ze kterých chrám je, tak jak by mohl být zavřený v
chrámu? A navíc – i kdyby se chrám proměnil v prach, tak Bůh zůstane svému lidu
věrný.
Štěpán pokračuje: ale podívejte
se na sebe, copak jste nezrušili Mojžíšův zákon, když jste přivedli křivé
svědky? A vzpomeňte na proroky! Cožpak většina z nich nebyla
pronásledována, když ukazovala správnou cestu k Bohu a kritizovala nevíru
Izraele? A co Ježíš? Ten byl spravedlivý, nikomu neublížil – a přesto jste ho
zabili, bez důvodu, tak jako chcete odsoudit teď mě!”
A tu najednou členové rady poznali,
že se sami stávají obžalovanými.
Co si to vlastně dovoluje?
Štěpán jim připomněl nedávnou
historii odsouzení Ježíše Nazaretského, oni ji nechtěli slyšet. Štěpán jim
připomněl jejich provinění a tím zpečetil svůj osud. Připomínat vládnoucí
vrstvě nepříjemnou pravdu znamená vystavit se riziku smrti.
Ale znamená to také dát prostor
Bohu.
Možná si Štěpán připomněl:
Lukáš 9:23 "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, nes
každého dne svůj kříž a následuj mne. 24 Neboť kdo by chtěl zachránit
svůj život, ten o něj přijde; kdo však přijde o život pro mne, zachrání jej.
Této Kristovské víry se odvažují
jen málokteří.
Proto si také o Štěpánovi čteme v
Bibli.
V naší době považujeme
podobné činy za akty šílenství.
Snažíme se věřit tomu, že co je
většinové je normální a správné. A tak mimořádnou odvahu nebo touhu po svobodě
máme tendenci považovat za úchylku.
Už v tehdejší době se
objevovaly pochybnosti o normálnosti Ježíše. Vždyť nebyl přece jen příliš velký
podivín, když takhle chytrý a úžasný člověk se nechal popravit? Kdyby počkal,
do Jeruzaléma šel jindy, kdyby míň provokoval, tak by mohl žít krásný život,
mít rodinu a tím naplnit poslání Božího stvoření...
I vlastní rodina se snažila
Ježíše stáhnout z veřejného působení, chtěli ho prohlásit za blázna.
Včera jsme narazili na to, jak
Mojžíš s Aronem připomněli Faraonovi, že Bůh je jeden – nikoli Farao.
Výsledkem byl ještě větší útlak Izraelského lidu. Lidé pak za to Mojžíše a
Arona nenáviděli.
Štěpán také svým činem přivodil
nejen smrt sobě, ale dokonce způsobil větší pronásledování křesťanů než bylo do
jeho procesu běžné.
Bible ho však za tento čin
oslavuje.
Velekněží se na Štěpána nemohou
dívat, nesnesou pohled na jeho tvář. Přesto, že je Štěpán blízko smrti, vidí
najednou nebesa otevřená a Ježíše po pravici Boží.
Je ubezpečen, že zvolil dobře.
Vždyť takto se Bůh zjevil i Ježíšovi. Kdysi dávno totiž Izaiáš vyslovil tuto
prosbu.
Iz 63:19 My jsme
tvoji odedávna. 20 Kéž bys protrhl nebesa a sestoupil dolů, hory by
se před tvou tváří potácely.
Štěpán tak věděl, že stojí po
boku Izaiášovi i Ježíšovi a že mu člověk nemůže nic udělat. Tedy může – může ho
zavraždit stejně jako Ježíše. Ale Štěpán svůj fyzický zdravotní život
nepovažuje za nejvyšší hodnotu ve svém životě. Poznal, že jsou na světě důležitější
věci, než lpění na těle a na vlastním JÁ.
Velekněží křičí, že Štěpán lže,
vyvádí jej za město a rychle ho kamenují.
Štěpán se modlí. Modlí se
k Ježíši, pro kterého trpí: “Pane Ježíši, přijmi mě k sobě!” Klesá na
kolena, naposled ještě vykřikne velikým hlasem: “Pane, nepočítej jim tento
hřích!”
Štěpán následuje svého Mistra
Ježíše i zde – prosí za odpuštění pro ty, kdo mu berou život. Když to řekl,
zemřel.
Lidé se pomalu vracejí ke svým
kabátům. U plášťů stojí mladý muž. Jmenuje se Saul, a souhlasí s tím, že
Štěpána ukamenovali. Kdyby nemusel hlídat ty šaty, taky by si rád kamenem
hodil.
Štěpán si neřekl: obětoval jsem
se Kristu a až sem to dospělo? Takto má skončit můj život?
Neřekl si: vsadil jsem svůj život
na Krista a tak se mi Bůh odvděčuje? Jak to, že mu celý život sloužím a toto je
cíl?
Místo toho spíš uvažoval takto:
Jaká je asi Boží sláva a vznešenost? – stejná jako ponížený a ukřižovaný
Ježíš.
Jaká je Boží moc a síla? – stejná jako bezmocný a násilím zabitý Ježíš.
Jaká je Boží spravedlnost a jeho soud? – stejná jako odpouštějící a
milosrdný Ježíš.
Modlitba: Pane Ježíši, děkujeme
ti za tvého svědka Štěpána. On nám ukazuje, jak je dobré spoléhat na tebe a
vždycky ti důvěřovat, i ve chvíli, kdy jsme v úzkých. Prosíme za všechny, kdo
dnes trpí, protože tě znají. Prosíme také za ty, kdo mučí druhé. Proměň je tak,
jak jsi to dokázal u Saula. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat