První čtení
Izajáš
65:1
Dal jsem
odpověď těm, kdo se neptali, dal jsem se nalézt těm, kdo mě nehledali. Řekl
jsem: "Hle, tady jsem, jsem tady" pronárodu, který nevzýval mé jméno.
Druhé čtení
Matouš
8:28 Když přijel na druhý břeh moře do gadarenské krajiny, vyšli proti
němu dva posedlí, kteří vystoupili z hrobů; byli velmi nebezpeční, takže se
nikdo neodvážil tudy chodit.
29
A dali se do křiku: "Co je ti po nás, Synu Boží? Přišel jsi nás
trápit dříve, než nastal čas?"
30
Opodál se páslo veliké stádo vepřů.
31
A zlí duchové ho prosili: "Když už nás vyháníš, pošli nás do toho
stáda vepřů!"
32
On jim řekl: "Jděte!" Tu vyšli a vešli do vepřů; a hle, celé
stádo se hnalo střemhlav po srázu do moře a zahynulo ve vodách.
33
Pasáci utekli, přišli do města a vyprávěli všechno, i o těch posedlých.
34
A celé město vyšlo naproti Ježíšovi, a když ho spatřili, prosili ho, aby
se vzdálil z jejich končin.
Kázání
Minule jsme vyslechli příběh o
následování Ježíše a o strachu učedníků na rozbouřeném moři. Učedníci měli
pocit, že se na ně valí nezměrné množství vln a že je zahltí.
Nebezpečí dovedeme občas vylíčit
jako nezměrné vlny, které se na nás valí. Učedníci se zcela oddali strachu
z vln, Ježíšova církev se nechala přesvědčit, že ji ty vlny přemohou.
Ježíš se jich ptá, proč mají
malou víru? Ježíšovo slovo přinese utišení, hladina paniky a strachu klesne.
Malá víra se dokáže spolehnout na
to, že s Ježíšem se nedá ztroskotat, velká víra se nebojí ztroskotat.
I my potřebujeme slyšet Ježíšovo
pevné slovo –proto chodíme do kostela – abychom nepodléhali panice, kterou
vyvolávají falešní proroci dneška.
Učedníci a lidé se nakonec
v úžasu ptají: Kdo to je ten Ježíš?
Kdo je ten, který nás právě při
ztrátě běžných jistot vede jistě k Bohu?
Je to ten, který nás přišel
trápit? Dávat nám nepříjemné otázky tváří v tvář tomu, co dělal?
Je to ten, který se neuzavírá
před zoufalstvím a beznadějí a jde do míst, kam slušný člověk nechodí.
Ježíš jde mezi lidi, kteří třeba nepoznali
dobré rodinné zázemí a tak se sami chovají vůči druhým zle. Tam, kam by běžný člověk
nešel.
Ježíš přesně mezi takové lidi
vcházel.
Vždyť jsme zváni k víře, že
sestoupil také do pekel.
Sestoupil tam ne proto, abychom
si oddechli, že nás se to netýká. Ale aby nám dal příklad, co máme dělat, když
se setkáme s otevřeným nepřátelstvím.
Ježíš i do těchto míst vnáší
evangelium, svědectví o tom, že i lidé v takové situaci mají před Bohem
své místo a naději.
Ježíš přeplul se svými učedníky
na druhý břeh. Na druhém břehu nečekaly Ježíše rozjásané nadšené davy, které by
mu poděkovaly, jak dokázal utišit bouři a bezpečně převést své učedníky na
druhý břeh.
Místo toho se Ježíš setkává
s podivnou lúzou. S otroctvím, trýzní, smrtí.
Ti dva, kteří se s Ježíšem
setkávají, jsou natolik nasáklí beznadějí, že přestávají být lidmi.
Každopádně tzv. zdraví lidé je za
lidi nepovažují. Slušní lidé by se k nim ani nepřiblížili. Někteří je
dokonce považují za démony. Proto je vyhnali do tohoto místa zmaru. Kde jinde
vytvořit toto ghetto, než na rumištích, na skládkách, v místech hrobů a
smrti.
Tak to děláme jako společnost
často – nepohodlné lidi dáváme pryč z očí. Je to rychlejší řešení, než jít
k nim a pokusit se o uzdravení.
Mt se ptá:
Má se Ježíš bavit
s malomocným? Má se bavit s desátníkem okupační armády? Má se bavit
s dávno lidmi odepsaným agresivním člověkem, který se už prý víc podobá
démonu, než člověku?
Má Ježíšova uzdravující zvěst
naděje svou působnost i zde v těchto odporných místech?
Jinak řečeno: v lágrech
smrti, v utečeneckých táborech, které plní lidi s pochybnou
minulostí, lidí zvyklých na válku a tedy morálně nejistých/poznamenaných?
Tzv. normální lidé mají svou
pravdu. Toto místo je nebezpečné a proto je třeba ochránit sebe a své rodiny.
Hlavně se tam nepřibližovat a nebavit se ani s těmi, kteří tam chodí.
Ježíš se nás svými činy táže:
když se vůči těmto lidem všichni otočí zády, tak jakou pak mají naději
(chcete-li: na nápravu)?
Evangelium podává svědectví, že
Ježíš se těmto místům a těmto lidem nevyhýbá. Dá se nalézt i těm, kteří ho
nehledali. Dokonce to nevzdá ani po tom hrozném „uvítání“.
Matouš 8:29 A dali se do křiku: "Co je ti po nás,
Synu Boží? Přišel jsi nás trápit dříve, než nastal čas?"
Bůh je nablízku ve svém Synu i
tomuto místu. Těmto lidem. To je evangelium, dobrá zpráva.
Proto křesťané navštěvují lidi
závislé na drogách, lidi ve vězeních, v detenčních zařízeních, proto se
podílejí na pomoci ve válkou zasažených oblastech, proto naše diakonie pomáhá
lidem v utečeneckých táborech.
Často jsou to místa nehostinná,
lidi tam propadají depresím a chovají se k sobě špatně. Slavným českým
příkladem byl Přemysl Pitter, který pomáhal v utečeneckých táborech
v Bavorsku po válce (tábor
Valka u Norimberku (1949-1954), Pitter tam postavil jednoduchý kostel a mezi
lidmi pracoval jako kazatel i sociální pracovník), kdy utíkali lidé na západ z komunistického
Československa.
Pitter zakoušel, jak
v těchto táborech postupně upadala morálka, stejně jako se to děje dnes na
mnoha místech v utečeneckých táborech na světě. Není podstatné, jakého
vyznání ti lidé v táborech jsou. Postupně se z těchto míst stávají ghetta,
od kud se může šířit všelijaké neštěstí od nemocí fyzických počínaje až po
nemoci duševní v podobě líhně všelijaké agrese, apod.
Lidé bez budoucnosti propadají
démonskému chování.
Křesťané vstupují po vzoru Ježíše
do těchto míst a pomáhají přinášet těmto lidem naději. A bývají za to
kritizováni.
Ti lidé se Ježíše nejprve vyhnat.
Nedá se. Nevzdá to.
Samozřejmě Ježíš mohl říci:
vidíte – já jsem to říkal, ta místa jsou démonská, podívejte, jak mě přijali.
Sem už nikdy nevkročím.
Takhle reagujeme my. Proč bychom
těm lidem pomáhali, podívejte, ani se neumí odvděčit. Často se setkávám
s tímto argumentem mezi běžnými lidmi.
Tímto argumentem většinová
společnost ospravedlňuje vlastní zlé chování vůči lidem v nouzi.
Jenže my přece nepomáháme proto,
aby se nám ti lidé odvděčili.
Nebo ano?
Lidem, kteří pomáhají se říká, že
jsou naivní. Proč? Možná, aby klesl pocit vlastní viny těch, kteří se takto
ptají, kteří s tím nechtějí mít nic společného.
Ten příběh je drsný a syrový, nakonec
právě tzv. normální zdraví běžní lidé, lidé z města – Ježíše vyženou – to bude
jeho odměna za to, že pomohl těm nepřizpůsobivým.
Ježíš svou pomocí nastavil
zrcadlo. Ukázal zdravým, že sami rezignovali na základní poslání člověka, tak
jak ho popisuje Bible.
Člověk má být přece obrazem Božím
a být druhému člověku na blízku.
Nemá vyhánět svého bratra či
sestru do míst smrti.
Evangelium nám předává tuto
zprávu: Ježíš přináší naději a uzdravení i do těchto míst. Nejsou na světě
místa, kam bychom jako křesťané – následovníci Ježíše – nemohli.
Tam, kde o Ježíše nikdo nestál,
nikdo ho nevyhlížel, ani nečekal, tam kde lidé zůstali – vydáni na pospas
ničivým silám – právě tam se projevila s Ježíšem moc BK.
Ježíš ty lidi uzdravil.
30
Opodál se páslo veliké stádo vepřů.
31
A zlí duchové ho prosili: "Když už nás vyháníš, pošli nás do toho
stáda vepřů!"
32
On jim řekl: "Jděte!" Tu vyšli a vešli do vepřů; a hle, celé
stádo se hnalo střemhlav po srázu do moře a zahynulo ve vodách.
A tu přišel za Ježíšem další
uvítací výbor, opět s prosbou. Tentokrát to nejsou démoni, ale spořádané
obyvatelstvo, slušní lidé, kteří se zasloužili o vyhnání těch nešťastníků.
33
Pasáci utekli, přišli do města a vyprávěli všechno, i o těch posedlých.
34
A celé město vyšlo naproti Ježíšovi, a když ho spatřili, prosili ho, aby
se vzdálil z jejich končin.
Ukazuje se, že právě ti, kteří
druhé odsuzují a zavírají dál od svých bran, tito tzv. normální, či slušní lidé
Ježíše nepotřebují a nechtějí. Civilizované občany ani nenapadlo radovat se nad
uzdravením. Neradují se z blízkosti svobody, pravdy, záchrany,
milosrdenství. Všechny tyto věci jsou totiž běžnému člověku na obtíž. Dovedou
totiž zamíchat se zaběhanými zvyky či tradicemi.
A tak ti slušní občané, prosí
Ježíše, aby zmizel. Prosíme tě Ježíši, jdi pryč!
Tvoje blízkost je nebezpečná,
mohla by ohrozit naše rodiny. Díky tobě se tady budou potloukat různí lidé.
Díky tobě jsme přišli o zisk ze stáda. Díky tobě jsme znejistěli v našich
soudech. Díky tobě je teď všechno jinak.
My chceme duchovní vůdce, kteří
volají po uzavření hranic před těmi živly.
My chceme duchovní autority,
kteří zdůrazní naši výjimečnost.
My toužíme po duchovním slovu,
které zdůrazní pevnost národa a slušné rodiny.
Ježíši, jdi pryč od slušných
lidí. Patříš spíš mezi ty utečence a vyděděnce.
V bibli kralické se dočteme:
Takť bezbožný svět více sviní než svého spasení sobě váží.
Na nás
míří otázka, nakolik jsme my jako církev součástí tohoto tzv. bezbožného světa
a komu z toho dnešního příběhu se podobáme.
A tak
se můžeme radovat.
Vždyť
na celém světě není místo, které by pro Ježíše bylo příliš beznadějné nebo
příliš odepsané.
Jsme
zváni, abychom tato místa, či tyto lidi viděli jako své bratry a sestry, které
máme obejmout a ne odmítnout.
Modlitba
Prosíme
Pane, abychom tě následovali i do míst nehostinných a byli ochotni pomáhat tam,
kde běžní lidé smysl pomoci nevidí. Prosíme, abychom se nepodobali občanům toho
gadarenského města, kteří Ježíše vyhnali pro jeho nepřizpůsobivost.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat