První čtení
Přísloví 10:6 Mnohé požehnání spočine na hlavě spravedlivého, kdežto
v ústech svévolníků se skrývá násilí.
7 Památka spravedlivého bude k požehnání, kdežto jméno svévolníků zpráchniví.
8 Kdo je moudrého srdce, přijímá příkazy, kdežto kdo je pošetilých rtů, ten padne.
9 Kdo žije bezúhonně, žije bezpečně, kdežto kdo chodí křivolakými cestami, bude odhalen.
7 Památka spravedlivého bude k požehnání, kdežto jméno svévolníků zpráchniví.
8 Kdo je moudrého srdce, přijímá příkazy, kdežto kdo je pošetilých rtů, ten padne.
9 Kdo žije bezúhonně, žije bezpečně, kdežto kdo chodí křivolakými cestami, bude odhalen.
Druhé čtení
Sk 13, 1-12
Kázání
Naposledy jsme skončili
v četbě skutků apoštolských v Antiochii. Dozvěděli jsme se, že právě
tam se začalo říkat následovníkům Krista Kristovci. Začalo se tak říkat
pronásledovaným lidem, kteří utekli z Jeruzaléma. Bylo to označení
odsuzující.
Následovat Krista
v tomto světě není cestou oslavovaných vítězů.
Vyznavači jiných
náboženství se jim možná i smáli, že jim to jejich následování Krista
nefunguje, když je uvádí do takových problémů.
Oni se ale na té
Kristovské cestě drželi a prolamovali mezi lidmi bariéry, protože věřili, že
právě tato cesta má v Božích očích smysl.
Prolomila se ale veliká
bariéra, poprvé se dostalo evangelium o Ježíši z Nazareta jako Mesiáši
mezi pohany. Barnabáš rozpoznal v Saulovi Boží nástroj k hlásání
evangelia lidem stojícím mimo židovský národ.
Jména hrají důležitou
roli i dnes.
Mj. se dozvídáme, jak se
ze Saula stal Pavel.
Změna jmen je obvykle
v Bibli hlášena jako veliká událost. Např. když se z úskočného Jákoba
se stane zápasící Izrael. Změna jmen má vážnost Božího slova.
Když byl Saul zasažen
před Damaškem světlem z nebe, kupodivu ke změně jména nedošlo. Ani potom
v Jeruzalémě, ani později v Antiochii.
Dozvídáme se, že se
začalo Saulovi říkat Pavel až na Kypru.
Je to velice zvláštní. Se
Saulem se stala tak zásadní změna a přesto mu Bůh ani Kristus jméno nezměnil.
Změnili je lidé, kteří
asi neuměli to židovské jméno správně vyslovit.
Je to podobné, jako
s označením „křesťané“. Taky to nebylo tak, že by se někomu
z apoštolů zjevil Ježíš a řekl: od teď budete zváni křesťané.
Od teď budeš zván Saule
Pavel.
Pojmenování křesťané i
Pavel – má něco společného. Obě jména získávají jejich nositelé při zvěstování
evangelia v pohanském prostředí.
Jsou natolik vydáni
zvěsti evangelia, že jejich služba vede ke změně jména.
Není důležité, že se
dotyčný jmenuje Karel nebo Jaroslav, ale důležité je, že je to křesťan –
kristovec.
Saul není už pyšný na
jméno, které dostal od rodičů na počest slavného krále, ale přijímá jméno
Pavel, protože se možná řecky mluvícím Kypřanům snadněji vyslovuje.
Saul považuje za
nejdůležitější věc ve svém životě službu evangeliu, ne lpění na sobě, na svém
jméně.
Služba Bohu člověka proměňuje.
Ne sice tak, že by jméno získal hlasem z nebe, ale svou vydaností Bohu.
Saul by to své nové jméno
mohl vnímat jako urážku, jako zkomoleninu. Mohl by nadávat Kypřanům, že neumí
správně vyslovovat židovská jména.
Skutky apoštolské
přijímají tuto proměnu a od teď se už napořád bude mluvit o Saulovi jako
Pavlovi. Něco důležitého se stalo, evangelium působí i jinde, než
v židovském prostředí.
Vypadá to skoro, jakoby
se čtenář na tu chvíli delší dobu musel připravovat. Evangelium jde dál a za
tím stojí Duch Boží. Už není naše, není židovské... Ze Saula se stává Pavel.
Apoštol se na tuto cestu
nevyslal sám, ale byl tam poslán křesťany z Antiochie. Ti byli osloveni
Duchem svatým, aby vyslali právě Barnabáše a Saula na Kypr.
Duch svatý promluvil a
zvěst o Kristu se posouvá dál, Boží dílo pokračuje. Nejde už jen o Jeruzalém,
ani o Antiochii, ale jde i o Kypr, jde o celý svět. Dobrá zvěst má budoucnost.
A tak se zase opakuje
známý pohyb.
Když promluví Duch svatý,
nebývá to lidem příjemné. Do zaběhaných zvyků vane zdánlivý chaos.
Duch už několikrát
zavanul Saula do nepřátelsky naladěného prostředí. Stejně jako kdysi Ježíše
vypudil Duch na poušť, aby tam svedl zápas. I teď Duch Boží přináší
z lidského pohledu problémy.
Pavel s Barnabášem
narazí na Kypru na nepřátelské prostředí, narazí tam na proroka, kterému říkali
Barjezus – česky – Syn Ježíše.
Toto jméno naznačuje, že
tento prorok nabízel lidem spásu. Na Kypru mu říkali také Elymas – mág. Nabízel
lidem přesné postupy, jak si zajistit Boží přízeň. Takových mágů bylo vždy
veliké množství zvláště na dvorech bohatých i vzdělaných lidí – jako např. na
dvoře tohoto místodržitele Sergia Paula.
Vypadalo to tak, že mocní
lidé si platili jejich služby za to, že jim budou pomocí magie umetat cestičku
v kariéře, nebo jim pomohou vyhrát nějakou jejich bitvu, získat větší vliv
apod. Mág slouží k tomu, aby se mocnému člověku na světě lépe dařilo.
Mág třeba rozhoduje,
jestli se vydat dnešní den na důležité jednání či počkat, až budou hvězdy
člověku více nakloněné a jestli odložit důležitou operaci.
Je to vlastně podobný
systém horoskopům. Dané náboženství se hodí k tomu, aby člověk tímto
světem a životem vybruslil co možná bez úhony. Zaplať mi a já ti řeknu, jestli
ti je Ježíš dnes nakloněn.
Zaplať mi a já tě ve jménu
Ježíše uzdravím.
To dělal tento Syn
Ježíše.
Na první pohled se může
zdát, že je toto čarování velmi jednoduše oddělitelné od křesťanské víry.
Je to opravdu tak?
Vždyť mezi křesťany je
dokonce jedna velká skupina, která slibuje lidem, že s Ježíšem vydělají
spoustu peněz, že s Ježíšem se jim bude dařit dobře, že s Ježíšem je
nepotká autonehoda apod.
Nebo je směr, který
tvrdí: když budeš správně vyslovovat jméno Ježíš, nedostaneš smrtelnou nemoc.
Na první pohled to vypadá
jako pravé následování Krista.
Ježíš ale řekl: Matouš
16:25 Neboť kdo by chtěl zachránit
svůj život, ten o něj přijde; kdo však ztratí svůj život pro mne, nalezne jej.
Jestliže cílem vašeho
života bude váš prospěch, vaše zdraví, vaše moc – pak jste ztraceni...
(Ježíš nechtěl aby se o něm
šířilo, že je léčitel, neustále zakazoval mluvit o tom, že uzdravuje, protože
nechtěl, aby lidé zaměnili jeho poslání)
Křesťané byli ve všech
dobách vystaveni pokušení podlehnout této záměně, této magii.
Dáme do čela armády kříž
s Kristem a zvítězíme.
Tato metoda se ujala už
ve starověku.
Máme doklady, že ve franské
říši sebou brali na vojenské tažení ostatky biskupů, protože věřili, že jim
pomohou vyhrát. Když nevyhrály, ostatky vyhodili jako neúčinné. A sháněli
ostatky někoho významějšího.
Navíc tato cesta –
zaměření se na úspěch v životě - přinášela často na první pohled výsledky.
Následovníky, finanční úspěchy, slávu. A tak byli křesťané vždy v pokušení
svou cestu takto zjednodušit.
Evangelia však tuto cestu
– kterou bychom mohli nazvat jako evangelium snadného života (úspěšného života)
– rázně odmítají.
Úspěch, štěstí, bohatství
není cílem následování Krista...
Proto každý, kdo hlásá
evangelium jako cestu k zaručenému úspěchu uprostřed tohoto světa - je
falešným prorokem, byť by se oháněl jménem Ježíšovým od rána do večera.
Ježíš mluví o své cestě
jako cestě, úzké a pro tento svět nevzhledné. Jeho cesta je spíš ošklivá
hořčice než krásný cedr.
Evangelium se odehrává
uprostřed pohrdání a bídy a ne v královském paláci.
Ten, kdo využívá Ježíšovo
jméno jako magii k snadnému životu nemůže být tím, kdo vidí a ukazuje
cestu.
Jinak řečeno: víra ve
vzkříšeného Krista nevede k životu jednoduššímu, nevede k životu
zabezpečenému tímto světem, pravé následování Ježíše není opiem lidstva, ale
vede ke spravedlnosti, ke svobodě, k životu naplněnému – k životu
věčnému. A ten se s umetenými cestičkami neprotíná.
Naopak jde často proti
nim – jak vidíme z cesty apoštola Pavla a mnoha dalších (třeba prvních
antiochijských křesťanů, kteří zažili pronásledování).
Není proto náhodou, že
Duch Boží vedl Barnabáše a Pavla do vypjaté situace. Není také náhodou, že
Pavel odhalil lživost učení Syna Ježíše.
Syn Ježíše – Barjezus se brání
– jak je obvyklé u lidí, kteří jsou zvyklí podvádět. Snaží se intrikovat,
netouží se setkat s Pavlem a Barnabášem tváří v tvář.
Chce svého chlebodárce od
víry odvrátit, přemlouvá ho, aby jim nedůvěřoval, bojí se přímého střetu.
Pavel viděl – upřel svůj
zrak na tohoto Mága, Syna Ježíšova a usvědčil ho z podvodu, nazval ho mj.
nepřítelem Boží spravedlnosti o podvracečem přímých cest Páně.
Následné Elymovo
oslepnutí je znamením. Cesta víry, která chce obcházet Božího Ducha různými
zkratkami, cesta víry, která chce obejít spravedlnost - je cestou slepou.
Elymas najednou tápal a
hledal někoho, kdo by ho vedl za ruku.
Také to je znamení. Elymas
nemá ke komu by se obrátil, kdo by ho vedl. Sice se před svým chlebodárcem uměl
ohánět jménem Ježíše, ale najednou je zjevné, že je slepý, když se setkává se
opravdovou mocí Vzkříšeného Pána.
To co se stalo, není
projev Pavlovy pomstychtivosti: je to zvláštní událost, která ukazuje
místodržiteli Sergiu Paulovi (i nám): tenhle znalec magie, který se sice ohání
jménem Ježíšovým vám nedá skutečnou svobodu a spravedlnost. Dá vám maximálně
iluzi snadného života.
Nikam vás nedovede. Vždyť
se podívejte, potřebuje sám, aby ho vodili za ruku, je to vlastně slaboch -
byťsi to byl proslulý náboženský rádce.
Máme se teď radovat, že
slaboch byl odhalen a že stojíme na správné straně?
Elymovo odhalení i
oslepení je ale znamením i pro nás.
Ptejme se sami sebe: Nevěříme
v Ježíše jen proto, abychom si život usnadnili a vyhnuli se problémům?
Nevěříme v něj jen
proto, že se bojíme smrti a chceme si usnadnit život?
Nejde nám na prvním místě
než o následování jen o náš vlastní život, kterého se držíme jako klíšťata?
Modlitba
Vyznáváme ti Pane naši
zaslepenost i náš strach a touhu zneužívat tvé jméno. Prosíme, dej nám sílu
k opravdovému následování. Prosíme dej, abychom toužili jen po tobě a
nedali se svádět z cesty falešnými proroky i falešnými pojetími evangelia.
Prosíme o tvého Ducha, aby nás k tobě přiváděl.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat