sobota 5. července 2014

Víru nešířili ti, kterým by víra v Mesiáše Ježíše přinesla štěstí, ale naopak - utrpení

První čtení
Gn 32, 23-33


Druhé čtení
Sk 11,19-26


Kázání
A právě v Antiochii byli učedníci poprvé nazváni křesťany.
Zvláštní věta.
Ta věta působí jako věta oznamovací, člověk by si řekl: no a co? Prostě věřili Kristu, tak je nazvali: kristovci – křesťané.
Barnabáš byl úspěšný ve své práci, přesto si zajel pro Saula do Tarsu, aby mu Saul pomáhal pracovat a vyučovat v tamější církvi. Barnabáš uvěřil, že Saul je tou správnou nádobou Boží, tím správným nástrojem Božím pro hlásání evangelia o ukřižovaném Mesiáši – Ježíši z Nazareta. Právě tento problematický Saul. Minule jsme si připomněli, že Saul všude, kam přišel, vnášel napětí, neklid, dokonce chaos. Byl naplněn Duchem Božím a tak lidem přinášel chaos do jejich dobře uskladněných a zakonzervovaných pravd o Pánu Bohu.
Právě v Antiochii – snad právě po ročním působení tohoto v Jeruzalémě nepřijatého apoštola, došlo k tomu, že byli učedníci nazváni poprvé kristovci.
Nebylo to označení neutrální. Jako když o někom neutrálně řekneme, že je sociální demokrat nebo buddhista. Dokonce i podle historických bádání – ale předně podle toho, jak sám Ježíš o své cestě mluvil a jak s Pavlem mnoho věřících Židů nesouhlasilo, že to bylo označení negativní.
Asi jako když o někom řekneme: sektář, sekťák.
Kristovci bylo silně negativní označení a znamenalo něco ve smyslu – to jsou ti pošahanci, kteří věří nesmyslu, že by se Stvořitel veškerenstva zjevil v člověku z nějaké zapadlé vesnice a pak se nechal pronásledovat a ukřižovat.
To jsou ti, co jdou za tímto falešným mesiášem.
Podívejte se, to jsou ti, co chodí do kostela špatně – o den později, než slušní věřící.
Církev v Antiochii byla v menšině a odlišovala se od okolí. Proto si vysloužila nenávist.
Krásně do tohoto obrazu zapadá Ježíšovo slovo o cestě úzké a bráně těsné. Nebo o hořčici. Ježíšova cesta je méně pravděpodobná, více lidí jde přece širokou bránou a širokou – hlavní cestou.
Víra se přece spíš má podobat úctyhodnému cedru libánskému, než plevelné hořčici. Víc lidí je přece tam, kde je honosnost a tradice.
Proto se také později církev snažila vypadat jako ten cedr libánský a většinou jí to nesvědčilo...
Ježíš v evangeliích naznačuje, jak se o křesťanech bude mluvit.
Následovníci Ježíšovi – to je přece zmatená, nepravděpodobná víra. Věří ji málo lidí a přesto se to učení zdá životaschopné jako nějaká plevelná hořčice.
Apoštol Pavel toto opovržení sám krásně vyjádřil, když napsal, že Židé - pokud jde o správné pojetí náboženství -  žádají zázračná znamení, zřetelné projevy  mocného Boha
- pohané, řekové, žádají moudrost, kde všechno  se vším ladí a nic neprovokuje -
- ale my (tedy my kristovci) - vyprávíme  o životě a díle Ježíše, který své dílo dovršil na  kříži.
A to je skandál pro židy - a urážka  vytříbeného náboženského cítění pro řeky.
(1 Korintským 1:22  Židé žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, 23  ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství.)

Takto byli křesťané vnímání v Antiochii - tehdejší metropoli světové Římské říše. Musíme připomenout, že Jeruzalém byl v té době mnohem menší a bezvýznamnější město.

Byl to přesto všechno ale první křesťanský úspěch. Do tohoto velkoměsta se dostali učedníci Kristovi a začali tam působit a vznikla církev. Na začátku toho dnešního oddílu čteme:
Skutky apoštolské 11:19  Po smrti Štěpánově nastalo v Jeruzalémě pronásledování. Ti, kteří se odtud rozprchli, dostali se až do Fénicie, na Kypr a do Antiochie; slovo evangelia však zvěstovali jenom židům. 20  Ale někteří z nich, původem z Kypru a z Kyrény, začali po svém příchodu do Antiochie zvěstovat Pána Ježíše také pohanům.

Zvěst evangelia se do Antiochie nedostala  proto, že by ji tamější římský prokurátor  přikázal vyučovat ve školách. Nebo proto, že by se lidé dočetli v novinách, že přijeli úžasní lidé s novým náboženstvím, které funguje a díky němuž zbohatnete a budete úspěšní a zdraví až do 120ti let.
Zvěst evangelia se do Antiochie dostala  spolu s těmi, kteří byli pronásledováni v  Jeruzalémě.
Z příběhu poznáváme, že ti lidé utekli před pronásledováním, ale sebou si už nesli svou víru v toho podivného mesiáše – Ježíše z Nazareta.
Přinesli si svou víru, i když je pronásledovali. Tzn. že oni sami na sobě poznali, že víra v Krista je neuchrání před pronásledováním ani před různými těžkostmi.
Vzali vážně fakt, že k víře v Krista patří útrapy v tomto světě. Křesťanství není náboženství, které by přinášelo pohodu a úspěch.
(Marek 8:34  Zavolal k sobě zástup s učedníky a řekl jim: "Kdo chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.)
Víra v mesiáše jim nepřinášela zázračné vyhnutí se problémům, spíš jim přinesla zvláštní odolnost, podobně jako je odolný kdejaký plevel – třeba hořčice.
Tito utečenci poznali úžasnou věc. Život i dílo Ježíše z Nazareta, který byl ukřižován a třetího dne byl vzkříšen, může přinášet naději a sílu i lidem, kteří nejsou Židé.
A tak začali zvěstovat Pána Ježíše pohanům.
Učedníci poznali, že Pravda nemusí spočívat v rukou těch, kterých je nejvíc. Poznali, že pravda se může skrývat i v bráně těsné a cestě úzké.
Poznali, že Boží dílo může být v určité chvíli skryté tomuto světu, může dokonce působit mezi ponižovanými, pomlouvanými nebo dokonce odsouzenými.

Je to zvláštní. Oni byli pronásledováni pro víru – a místo toho, aby kvůli těm útrapám si logicky řekli, že taková víra nemá smysl, když jim od toho pronásledování nepomůže – místo toho tuto víru šířili dál a vydávali se do nových nebezpečí.

Cestu jim ukazovali už proroci, např. Eliáš když pomohl vdově ze Sarepty a nakonec i sám Ježíš, když pomáhal lidem podezřelým a žijícím na okraji, např. posedlého z krajiny Gerasenské nebo když vyléčil dcerku pohanské Syrofeničanky.
Přesto se stalo něco mimořádného. Učedníci se rozhodli ve veliké svobodě ducha zcela zpřetrhat tradiční bariéry.
Šlo to jistě velmi těžko, otázka, jestli hůř než dnes, bariéry mezi lidmi bývají hluboké v každé době.
Učedníci v této víře lámali bariéry náboženství, jazyka, barvy kůže, společenského postavení.

A kupodivu – mělo to úspěch. Naděje a víra si našla cestu i přes všechny předsudky.
To je úžasné.
Kupodivu to ale jako úžasné nepřipadalo věřícím v Jeruzalémě. Jak jsme už na to narazili, Jeruzalémští původně příliš nedůvěřovali Saulovi. Celou dobu existovalo jisté napětí mezi Saulem a Jeruzalémskou církví.
Můžeme se domnívat, že Jeruzalémská církev (ne sbor) byla přesvědčena, že jen tato církev je centrem víry – proto je pravá a nejdůležitější. Někteří badatelé se domnívají, že kdyby nebyl Jeruzalém zcela srovnán se zemí Římany za občanské války, křesťanství by možná vypadalo jinak. V Jeruzalémě žili totiž příbuzní Ježíše, bylo tam mnoho křesťanů z pravověrných Židů. A ti se dívali skrz prsty na ostatní. Na Saula a samozřejmě i na podivné zvyky – kázat víru pohanům.
A tak vyslali z duchovního centra – Jeruzaléma - do prohnilého velkoměsta Antiochie - jakéhosi kontrolora – Barnabáše.
Barnabáš ale zjistil, že vše v Antiochii se děje vše podle Písma, podle proroků i podle Ježíšova učení. A dokonce dal poslat pro Saula do Tarsu.
Tehdy začal Saul naplňovat své poslání být nástrojem Božím pro zvěstování evangelia.
Z textu můžeme pochopit, že toto rozhodnutí bylo velice správné, společenství rostlo - a tak si jich nakonec všimli i v tak velikém městě, jako byla Antiochie...a začali jim posměšně říkat Kristovci.

Ukázalo se, že zvěstování v tak velikém městě bylo správným krokem, ukázalo se, že víra v Ježíše má smysl i jinde, než mezi Židy, i jinde, než v produchovnělém Jeruzalémě.

O staletí později se nakonec kristovci dostali i do Soběhrd.

Děkujeme ti Pane Ježíši Kriste, že si  své svědky povolával a povoláváš - stále  dál, napříč zeměmi, národy, národnostmi i  časy.

AMEN.

Žádné komentáře:

Okomentovat