sobota 5. července 2014

Když vás naplní Duch sv. není to nic příjemného pro život vezdejší pohodlný

První čtení
Joz, 2, 1-15



Druhé čtení
Sk 9,19-31


Kázání
Saula na jeho cestě zastavil vzkříšený Pán. Řekl Saulovi, že se v Damašku dozví, co má dělat. A tak za ním přišel Ananiáš, který Saulovi řekl, co po něm vzkříšený Pán chce. Že se stane Božím nástrojem – nádobou – pro zvěstování evangelia národům.
Sám Ananiáš nemohl uvěřit, že se Kristus vybral zrovna Saula a ne třeba někoho z povolanějších apoštolů – učedníků.
Vybrání Saula byla lekce. Kristus si opravdu může povolat kohokoli – i ty, které my lidé navždy odsoudíme.
Saul se znovu narodil. Tři dny nejedl, nepil. Ananiáš byl první člověk, který se mu stal bratrem. Najednou Saul poznal, že Kristus ho nechal znovu se narodit do nové rodiny. Najednou má Saul bratry a sestry.
Saul byl naplněn Duchem svatým (Sk 9,17) a nechal se pokřtít.
Kam ho toto naplnění vedlo? Už v evangeliích čteme, že Duch Boží vyvádí Syna člověka do míst nehostinných, nebezpečných. Byl to Duch Boží, který dosl. VYPUDIL Ježíše na poušť.
Aby byl Ježíš podroben zkoušce.
Stejně tak Duch Boží vede Saula do nebezpečí. Saul začíná kázat v Damašku s podivuhodnou svobodou. A tato svoboda Boží, či svoboda, kterou mu dodává Duch svatý – vede Saula do nebezpečí.
Káže o Ježíši jako Mesiáši, tedy Kristu. K čemu tedy tato svoboda Saula přivedla? Přiváděla ho ke kázání o tom, že pronásledovaný a vysmívaný Ježíš je Mesiáš, tedy Kristus. A tato činnost ho zase přivedla k tomu, že ho pravověrní věřící začali nenávidět a uradili se, že ho zabijí (Sk 9, 22).
Duch Boží, kterého si dnešním dnem zvláště připomínáme tedy je Duch, který vede Saula k vyznání, že pronásledovaný Ježíš je Kristus. A vede také do nebezpečí, protože věřit v takového Mesiáše je nebezpečné.
Marek 8:35  Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však přijde o život pro mne a pro evangelium, zachrání jej.
Saul byl naplněn Duchem Božím a začal se uprostřed tohoto světa chovat jako svobodný člověk. Hlásal, že Ježíš je Mesiáš.
Saulovi se s pomocí nových bratří podařilo utéct z Damašku. Vydal se do Jeruzaléma, ale všichni se ho tam báli. Ujal se ho Barnabáš, který se stal prostředníkem mezi Saulem a apoštoly.
Je možné, že se apoštolové Saula nejen báli, ale že jim nebylo příjemné – podobně jako Ananiášovi, že byl měl evangelium hlásat člověk, který má přece tak špatnou minulost.
Možná jim Barnabáš řekl: bratři - teď už není důležitá Saulova odstrašující minulost - teď už je důležité, jak zvěstuje, co káže.
To je důležité i pro nás. Saul je naplněn Duchem, od té doby mu jde stále o život, důležité není to, co dělal dřív, ale co nyní zvěstuje a káže, na koho zavěsil své srdce. A taky to přináší plody.
Ananiáš a po něm i apoštolové se bojí Saulovi uvěřit. Je to pochopitelné, Saul přece pronásledoval křesťany. Učedníci i apoštolové mají velké zábrany toto obrácení přijmout.
Celým životem Saula se táhne jako nit napětí mezi tím, co dělal dřív a co dělá teď. A jak to vnímají ostatní. Ostatní jsou natolik v zajetí vlastních zkušeností – pocitů a zvyků, že se nakonec ukáže, že Kristově moci až tolik vlastně nevěří.
Nevěří, že by Saul mohl být opravdu tím Božím nástrojem, kterého si Kristus vyvolil.
A tak se paradoxně dostávají do role těch, kteří z podobných důvodů odmítli Krista a nakonec ho ukřižovali.
I to byli oddaní věřící lidé. Ne ateisté.

Saul byl naplněn Duchem svatým – tedy kázal o Ježíši jako Kristu.
Saul neměl k dispozici Nový zákon. „Jen“ zákon starý.
Souvislost Ježíšova příběhu s příběhy Starého Zákona apoštol ukazuje na dvou zvláštních titulech:
SYN BOŽÍ - A MESIÁŠ.
Ve shromážděních učedníků zvěstoval o Ježíši, že právě on je Syn Boží
- a damašské židy vyváděl z míry - když dokládal, že Ježíš je Pomazaný, tedy mesiáš - Kristus.

Oba dva tituly - Syn Boží - i Mesiáš - souvisejí s tím, co od svého lidu Bůh očekává - a proč si zvláštní svědky víry vůbec povolává.

Jestliže se touží člověk setkat se samotným Hospodinem, tak má hledat u Syna Božího. Syn Boží byl celý Izrael ale také Ježíš, který smysl Izraele naplnil.
Jinak se k Bohu dostat nejde. To kázal Saul.
Čteme, že těmito slovy přiváděl Saul věřící do úzkých. Přiváděl do úzkých nejen Židy, ale mnohokrát i křesťany. Protože lidé se uzavírají do svých hotových pravd.
Jinými slovy:
Saul vnášel do hotových pravd o Bohu chaos. Podobně, jako vnášel chaos Ježíš, podobně jako vnesli chaos do církve reformátoři – mistr Jan Hus nebo Luther. Tady vidíme, že není rozdíl mezi tím, jestli protivníci jsou Židé nebo křesťané. Protivník není vyznavač jiného náboženství, ale člověk, který se uzavřel do hotových pravd o Bohu.

Saul byl podobně nebezpečný jako Ježíš nebo jemu podobní buřiči. A tak ho chtěli zabít.
Saul lidem připomínal, že nemají patent na Pána Boha ani na pravdu.
To bylo nebezpečné puzení Ducha Božího, který se v Saulovi usídlil.

Z dnešního příběhu se dozvídáme, že Saul, naplněn Duchem Božím nedbá na to, co by si přáli slyšet jeho posluchači. Nejde mu o to, aby se zalíbil. Nejde mu o vlastní prospěch.
Saul káže zvěst o pronásledovaném Mesiáši, zvěst o Synu Božím, zvěst, která se příčí zaběhaným názorům na to, co je správné a dokonce nábožné.
Proto ho chtějí zabít.
Podobně jako Ježíše.
Matouš 5:11  Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat a lživě mluvit proti vám všecko zlé kvůli mně.
Saul uniká pronásledovatelům v koši a potom je poslán tajně do Tarsu. Uniká pronásledovatelům podobně jako když zvědové prchali z Jericha, podobně jako unikal David, když prchal před králem Saulem..
Příběh se opakuje, osudy Božích vyvolených jsou vždy ve velikém ohrožení. Ve velikém ohrožení je tak i samo dílo Hospodinovo.
To se opakuje celou Biblí, to se opakuje i v tomto světě. Ano, i uprostřed tohoto světa, i dnes – se Boží dílo děje ve velikém ohrožení. Kdyby nebylo působení Ducha Božího, museli bychom logicky odvodit, že toto dílo nemá šanci.
Co drželo Saula nad vodou? Co mu dávalo sílu? Důvěra v Boží dílo – a my smíme věřit, že tato důvěra je zaslíbena i nám. Vždyť ten příběh o podivuhodné proměně Saula a jeho naplnění Duchem Božím je napsán i pro nás, abychom nepropadali smutku.
Píseň Důvěřuj se v Pána nezpíváme proto, abychom žili bez problémů, ale abychom se nebáli. Právě proto, že žijeme uprostřed světa, kde se zdá, že Boží dílo nemůže obstát, abychom neztráceli důvěru, odvahu i svobodu víry.
Podobně jako neztrácel důvěru Saul naplněný Duchem Božím.

Když to shrneme:
Saul-Pavel - tedy od začátku na vlastní kůži zakouší, co to znamená být naplněn Duchem Božím a vydat se tímto světem jako svědek ukřižovaného Mesiáše.
V Damašku mu to vyneslo nepřátelství. Pak v Jeruzalémě - mu to vyneslo nedůvěru od členů jeruzalémského sboru - pak mu to vyneslo ještě další nepřátelství - a nakonec ho uklidili do Tarsu.
Jako kazatel cesty syna Božího byl příliš svobodný, příliš neskladný i pro jeruzalémský sbor.
Nemusíme mít však strach, že to špatně dopadne, že tato cesta nemá smysl.
Nemusíme mít strach.
Dokonce i když se někdy zdá, že Boží dílo v tomto světě neobstojí.
Vždyť
Matouš 7:14  Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu.

Děkujeme ti Pane, že nám ukazuješ, kde je hloubka a šířka naplněného života. Děkujeme za tvého Ducha, jenž nás pudí k aktivitě, ke svobodě vyznávání a důvěře, že Mesiáš je ukřižiovaný Ježíš z Nazareta.
AMEN.


Žádné komentáře:

Okomentovat