První
čtení;
Iz
53, 1-9;
Druhé
čtení;
Sk
13,13-43
Dnes
jsme slyšeli kázání apoštola Pavla.
Skutky
apoštolské jsou zvláštní knihou, najdeme v ní totiž
skutečně různá kázání
–
Petra, Štěpána, Filipa,
Pavla.
Tato
kázání nejsou opakováním jednoho, ale
postupně komentují nové situace a problémy, do nichž se
jednotliví aktéři dostávají.
Minule jsme
si připomněli, že Duch Boží vyvedl apoštola Pavla a Barnabáše
zase o něco dál, prošli celý Kypr a setkali
se se Synem Ježíše, Elymasem.
Toho usvědčili jako falešného proroka. Nechal se vyživovat za
to, že věštil tamnímu místodržiteli pomocí jména Ježíšova
to, co potřeboval slyšet. Připomněli jsme si, že pro křesťany
takové kázání vždy bylo velikým pokušením. Říkat to, co
lidi chtějí slyšet může končit až nosením ostatků biskupů
do válek – pro štěstí...
Připomněli
jsme si, že Saula začali lidé v řecky mluvících oblastech
nazývat Pavel. Nešlo o Boží zásah při změně jmen podobně
jako v případě pojmenování následovníků Krista –
Kristovci... Důvodem bylo šíření evangelia mezi řecky mluvicí
lidi – tedy pohany...
Apoštol
Pavel přichází do nových situací a tak zvěstuje novými slovy,
že se Bůh plně
vyslovil v Ježíši z Nazareta.
Pavlo
kázání je pro nás zajímavé a důležité proto, že se Pavel
obrací kromě mužů Izraelských i na ty, kteří ctí jediného
Boha.
A tím provokuje.
Oslovuje
taky sympatizanty (stojící opodál) –
ne jen pravověrné. Pavel
mluví – se stejnou naléhavostí -
k oběma skupinám. Zvěst evangelia patří všem. Těm, kdo
chodí do kostela celý život i těm, kteří stáli opodál.
Později se
ukáže, že právě ti, kteří chodili do kostela celý život mají
problém vyrovnat se s tím, že evangelium je určeno i pro ty
ostatní.
Pravověrným
se nakonec podaří Pavla s Barnabášem vyštvat.
Hned po
oslovení začne Pavel probírat, jak to všechno začalo. Zajímavé
je, že nezačne
u stvoření světa, ale u vyvedení Izraele z Egypta.
Pro
základní biblickou výpověď
o smyslu evangelia
i smyslu víry není totiž tak podstatné,
že Bůh je stvořitel. Podstatnější je, že Bůh vyvedl
z otroctví do svobody. Ne to, že stvořil svět.
Bůh totiž
není bezejmenný tvořitel vesmíru, režisér, který vše může a
za vše může. V takového boha věří pohané... Bezejmenný
všemohoucí
osud...
Bohužel –
nám – křesťanům z pohanů byla vždy tato představa
absolutního bezejmenného vládce vždy bližší. Raději řekneme,
že věříme, že něco tam nahoře je – než abychom byli ochotni
přijmout konkrétního Ježíše, apoštoly, proroky..
Podle
mne
v tom hraje velkou roli fakt, že bezejmenný neosobní bůh po
člověku nic nechce. Taková víra nic nestojí.
Pavel tedy
cíleně pomíjí příběh o stvoření světa, nově příchozí by
se této
představy chytli jako centrální výpovědi o Bohu
a uniklo by jim to podstatnější.
Místo toho
mluví o konkrétním – Hospodinu, Bohu Izraele - který vede ke
svobodě konkrétní lidi.
Apoštol
káže o svobodě. O cestě z otroctví – a do této cesty
zapadá i cesta Ježíše z Nazareta.
Protože problém nesvobody se týká každého
člověka.
Lidé
cestu svobody (vyvedení z otroctví)
odmítali a příležitosti ke svobodě promrhávali. Svobodu často
zneužívali k vlastnímu prospěchu, k sobectví, závisti.
Pavel připomíná a zvěstuje nadějné slovo, že Hospodin
snášel zvyky i zlozvyky vyvoleného lidu na poušti 40 let. I potom
v zaslíbené zemi.
Člověk
sám sebe neustále poutal a spoutával. Apoštol Pavel to připomíná.
Bůh člověka vede ke svobodě, lidi upadají do závislostí
otroctví a Bůh je přesto neopouští, ale své dílo završuje
–
v Ježíši Kristu. Právě v něm se tato
cesta završuje.
Cesta
svobody se završuje ve spasiteli. Svoboda,
spása – záchrana – jsou tedy různé pojmy téhož.
Osvobození
z pout otroctví – hříchu, viny, bezmoci, a všeho dalšího
zlého – to je podstatou slova spása.
Nemůže
tedy někdo mluvit o spáse a zároveň lidi přivádět do
nesvobody, jak se to děje v některých společenstvích,
kterým říkáme sekty.
Pavel
ve svém kázání zmiňuje,
že obyvatelé Jeruzaléma a jejich vůdcové Spasitele nepoznali,
ale nespravedlivě ho odsoudili, ačkoli na něm nenalezli žádný
důvod pro trest smrti.
I když se
slova proroků čtou každou sobotu, nedošlo jim, že mezi nimi
chodí spasitel. Nedošlo jim, že odsouzením nevinného tato slova
proroků vlastně naplňují. (Např. Iz. 53)
Pavel
připomíná,
že došlo k velikému lidskému selhání.
Ač měli ti lidé pravdu přímo před očima – snad právě proto
– že je ta pravda tak dráždila – zachovali se bezcitně a
krutě. A při tom to byli příslušníci vyvoleného národa, lidé
víry.
Pavel to
neříká proto, abychom je my odsoudili jako Židy,
jako vrahy Ježíše,
ale abychom viděli, co všechno se může stát uprostřed věřících
lidí. Nakonec nedávná připomínka Mistra Jana Husa dosvědčuje
tato slova.
Nakonec - ani
uprostřed naší církve se k sobě nechováme vždycky podle
desatera.
Ježíš
zemřel
jako hlas Pravdy, zemřel jako nepochopený spravedlivý svědek
Boží.
K čemu
Pavel ve svém kázání směřuje?
Že
tento zvláštní mesiáš, tento Ježíš šel cestou nepochopených,
posmívaných.
Cestou
těch, kteří jsou drceni mocnými tohoto světa. Dokonce těmi,
kteří mají mocné slovo ve struktuře víry.
Je to cesta
osamělá
a nevzhledná. Pavel
připomíná, že právě na této (úzké a těsné) cestě přinesl
svobodu, odpuštění, ospravedlnění. Právě takového člověka
Bůh vzkřísil.
Bůh
člověku vzkázal: právě ty Ježíši z Nazareta jsi nejlépe
a nejplněji ztělesnil dílo svobody,
pravdy, spravedlnosti, milosrdenství a vysvobození.
To je jádro
evangelia před dvěma tisíci lety i dnes. Nemusíme se utopit
v nenávisti, v bezradnosti, v sobectví. Nemusíme se
utopit v beznaději, pod tíhou břemen, pod tíhou selhání.
Proto
Pavel své kázání uzavírá slovy: - skrze
něho se vám zvěstuje odpuštění všech hříchů ... a v něm je
ospravedlněn každý kdo věří.
Jinými
slovy – pokud
se vydáte na tuto Kristovskou cestu – pokud jí uvěříte, pak
vězte, že právě tato cesta má smysl. I když se vám budou smát,
i když sklidíte pohrdání, tato cesta má smysl. Skrze tuto cestu
služby Kristovské pravdy a svobody naleznete naplnění života,
naleznete odpuštění, naleznete smíření a uzdravení.
Posluchače
Pavlovo kázání zasáhlo, slyšeli je jako osvobozující
zvěst
a
chtěli toto radostné
slovo slyšet i příští sobotu.
Žádné komentáře:
Okomentovat