První čtení
Jr 18,1-6
Pro děti
Dovedete si představit
hliněnou nádobu. Jak vypadá, k čemu se hodí? Je křehká??
Druhé čtení
Sk 9,10-19a
Kázání
Ananiáš uslyšel ve vidění
zvláštní slovo: Vzkříšený mu řekl: Saul je mým nástrojem, který jsem zvolil, aby
nesl mé jméno národům.
Jestliže Saul má být nástrojem
JK, tak co už je na světě jisté?
Jisté není nic. I
z takových lidí se mohou stát Boží nástroje.
A vůbec, co je to Boží
nástroj?
Většinou si ho
představujeme jako něco nehezkého.
Boží nástroj je přece
něco, co někoho zastraší. Nějaké zastrašení nebo tvrdý zákon, který musí každý
pod hrozbou přísného trestu poslechnout.
Jaký nástroj vlastně
používá Bůh, aby mohl ve světě prosadit své dílo?
Každý si možná pod tím
slovem představí něco jiného.
Záleží z jakého
prostředí jsme vzešli a jaké máme představy o Bohu.
Dnešní příběh nám však
poskytuje návod.
Ananiáš uslyšel: On je
mým nástrojem, který jsem zvolil, aby nesl mé jméno národům.
Ten nástroj je ve
skutečnosti hliněná nádoba.
To je nástroj pro
prosazení Hospodinova díla.
Nádoba není moc pevná
zbraň. Hliněná nádoba je většinou křehká.
Nehodí se na hrubou
činnost, třeba nějaké bití a mlácení. Spíš se hodí k plnění. Z nádoby
se dá třeba pít víno, tišit žízeň.
Čím lépe je nádoba
vytvarovaná a vytvořená, tím lépe plní svou funkci.
Proroci říkají, že i špatnou
nádobu může Hospodin přetvořit k dobrému nástroji. Nebo si může vytvořit
nádobu novou – z nečekaného materiálu.
Takovou nádobou se má
stát apoštol Pavel.
Saul – Pavel má být
nádobou pověřenou k hlásání Božího jména národům.
Ananiáš si skoro pomyslel,
že musí jít o špatný ftip. A tak si dokonce dovolí zeptat se:
To mám jít za Saulem? -
víš, za kým mne to posíláš, Pane? Vždyť je to ten nejhorší nepřítel křesťanů!
Ananiáš mluví jako
normální zkušený člověk – ví, kdo Saul je a co učinil. Ví, že člověk se
nezmění. Ví, že optimismus je nedostatek informací.
Jenže právě zde nám má
zaznít evangelium: Bůh může vstoupit i tam, kde se zdá, že to nikdy nemůže
vyjít.
Bůh může oslovit a
proměnit i toho, o kom jsme vážně pochybovali.
Vždyť my sami jsme někdy v roli
těch, kteří předem ví, jak to s druhými lidmi je. Víme předem, kdo si
zaslouží být označován za dobrého věřícího nebo dobrého člověka a kdo ne.
Ananiáš byl věřící
člověk. Byl to člověk, který sice chodí do kostela, ale taky prožil
v životě dost trpkých chvil. A přemáhá ho ta trpkost. A říká si: lidi jsou
pořád stejní, Bůh je daleko. Zlí zůstanou zlí.
Vzkříšený Pán ale
nenechal Ananiáše na pospas vlastní nedověře, ale odpověděl mu.
Ta odpověď nemusela
Ananiáše v první chvíli vůbec potěšit. Ananiáš uslyšel něco, co se
vymykalo jeho dosavadní zkušenosti s člověkem i s tím, jak mu jeho
učitelé vykládali o Pánu Bohu. Prožil to vlastně podobně jako Saul – když ho
Pán oslovil.
Ananiáš se tedy dozvěděl
naprosto šokující a informaci: ano – právě toho Saula jsem si vybral, aby o mě
kázal. Zrovna jeho. Ne Petra nebo někoho z důvěryhodných dvanácti
apoštolů. Saul bude tím nejlepším nástrojem – nevhodnější nádobou.
On bude nejvhodnější
nádobou k důležitému úkolu: aby nesl zvěst evangelia dál. K pohanům,
k těm, kteří nikdy nic neslyšeli o Bohu Abrahamovu, ani nic neslyšeli o
Mojžíšovi, natož o Ježíšovi.
Nevíme, co si přesně Ananiáš
myslel. Podle jeho otázky se dá předpokládat, že se mu to nelíbilo. Nevíme, jak
se s tím popral. Možná mu táhlo hlavou, že si to ti zasloužilí učedníci –
či apoštolové - nezaslouží. Aby se po jejich celoživotní práci na vinici Páně
museli dívat, jak si Bůh vybírá zrovna Saula, jako svého zvláštního posla.
Možná to Boží rozhodnutí
vnímal jako facku do tváře.
I takové chvíle můžeme
v životě víry prožít.
Ať je to jak chce, prožil
to Ananiáš, prožil to apoštol Pavel. Bůh si prostě může vybrat i tu nejméně
pravděpodobnou nádobu. Apoštol to pak popsal později mnohým způsobem.
1 Korintským 1:27 co je světu bláznovstvím, to vyvolil Bůh,
aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné; 28
neurozené v očích světa a opovržené Bůh vyvolil, ano vyvolil to, co není,
aby to, co jest, obrátil v nic.
Bůh zahanbuje moudré a
silné i uprostřed církve. I uprostřed církve jsou lidé, kteří nabývají pocitu,
že už je nemůže nic překvapit.
Saul bude křehký i
zranitelný. Zažije na své cestě mnoho útrap i ponížení. Ale - možná právě tato
jeho cesta bude nejlepším svědectvím o Mesiáši, který sám šel cestou ponížení i
neúspěchu, cestou kříže.
A tak se nakonec Ananiáš
rozhodl, že půjde za Saulem. Připustil, že pověření od Krista je důležitější,
než lidské představy i zkušenosti.
Ananiáš toto pověření
vzal vážně. Natolik vážně, že před tím nenáviděného Saula oslovil: bratře.
Ještě před nedávnem by mu
řekl – zaprodanče nebo nepříteli.
Nyní v síle Ježíše
Krista nazývá Saula: bratře.
Bratra ze Saula učinil
ten, který má moc proměnit lidská srdce.
I nám se někdy může stát,
že se setkáme s člověkem, kterého bychom za svého bratra rozhodně
nechtěli.
Ten dnešní příběh nám
připomíná, že se nemáme uzavírat před nikým, vždyť Ježíš má moc učinit bratry a
sestry i z lidí, se kterými máme špatné zkušenosti a nad kterými jsme dávno
zlomili hůl.
Protože jsme
v zajetí zvyku a představ.
Saul – možná poprvé
v životě – uslyšel, že se stal někomu bratrem.
Že už není sám.
Saul prohlédl právě ve
chvíli, kdy za ním přišel jiný učedník pronásledovaného Ježíše a řekl mu
bratře.
Znamením nového narození
se mu stal křest.
Najednou Saul ví, že jeho
současnost i budoucnost je nesena tím, kterého dříve pronásledoval.
Děkujeme Pane za svědectví o tvé divuplné moci. Děkujeme,
že si tvoříš svědky podle své svobodné vůle. Děkujeme, že smíme ve tvém jménu
tvořit rodinu. Prosíme, ať umíme vidět své bratry a sestry i v těch, kteří
se nám zdají ztracení.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat