středa 29. srpna 2012

vinný kmen - aneb setkání dětí v luhu u čími


žalm 1
Jan 15: 1-11


Kázání
Tyto texty, které jsme právě slyšely nás provázely celý minulý týden na setkání dětí v Luhu u Čími. Letos nesl název Vinný kmen aneb v Kristu je má síla. Rád bych vás podrobněji seznámil s tématy jednotlivých dní, tak jak jsme je s dětmi prožívali.
Děti byli rozděleni do skupin podle jednotlivých odrůd vína (já měl např. skupinu dětí pod názvem burčák) a jednotlivé skupiny sbírali vinné hrozny podle jednotlivých úkolů, které se tematicky vztahovaly k tématům.
Každý den byla připravena jedna scénka na postupně se rozvíjející téma vinné révy. Po scénce následoval pro jednotlivé věkové skupiny biblický výklad a potom následovala tematická hra - většinou v lese. Vedoucí potom s dětmi probírali to, co děti samy ve hrách zažily.
V sobotu si děti vyzkoušeli - jaké to je - používat různé typy půdy. Dětem se představil hlavní průvodce scének - Agricola Verdura (Petr Wagner). Naučil děti píseň a předváděl různé vztahy, které mezi člověkem a pěstovanou rostlinou mohou nastat.
Vytvořili jsme tedy jakési fiktivní podobenství.
Děti zkoumaly, jaké je nejlepší místo pro růst vinné révy, tak aby se o ní mohlo říci, že roste jako strom zasazený u tekoucí vody - jak se to píše v žalmu prvním. Děti jsme postupně přiváděli na myšlenku, že každý člověk je poslán na zem, aby měl dobré plody. A proto musí být mj. zasazen v dobré půdě, kterou je biblické slovo.
V neděli jsme dětem předvedli (scénka byla v rámci kázání), jaké to je - starat se o vinohrad. Agricola zasadil vinnou révu a nechal ji být, v domnění, že réva sama poroste. Děti hrály jednotlivé mladé výhonky a křičely, že mají hlad, že potřebují vodu a vůbec obstarat.
Agricola to málem nestihl. Běhal od jednoho výhonku k druhému, některý výhonek už mezi tím uschl, jiný byl utržen v noci zlodějem. A tak se ukázalo, že cestu víry nelze jen pasivně přijímat - tak jako se člověk dívá na film. Víra - to je zápas, kdy se i my - ač mnoho dostáváme zdarma, musíme starat. Přichází různé zkoušky, útrapy a člověk vede zápas - o to nejdůležitější, o lásku - která je v základu všeho toho růstu.
Agricola se taky musel naučit (v pondělní scénce), že starat se o vinohrad by se mělo především ve dne. V noci toho moc kvůli tmě neudělal. Pošlapal některé rostlinky, zatímco se vyhýbal slizským věcem kolem nohou. Děti tak viděly jasně a názorně rozdíl mezi konáním ve světle a v tmě, mezi dnem a nocí. V bibli se často popisuje tma jako plod zlých úmyslů. (Buďte synové světla a ne tmy - říká apoštol)
Tma znamená v bibli konání bez lásky, bez spravedlnosti, bez milosrdenství.
Světlo je prostor, kde se naplňuje Boží spravedlnost, milosrdenství a láska.
Děti jsme přiváděli na myšlenku, že tím nejvyšším světlem je JK. Já jsem světlo světa, kdo mě následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života. (Jan 8, 12)
Ve světle je všechno dobře vidět. Naše skutky mohou být proto dobré, vždyť sám JK je světlo, které je určeno k tomu, aby všem svítilo a aby se nedávalo někam pod postel (Marek 4:21  A řekl jim: "Přichází snad světlo, aby bylo dáno pod nádobu nebo pod postel, a ne na svícen?)
Další den jsme hledali živou vodu. V prvním žalmu je voda živá Hospodinův zákon, v NZ je voda živá přímo sám Ježíš Kristus.
Je to láska, která dává všemu ostatnímu život. Tyto biblické obrazy nacházíme i v pohádkách. Byl jsem moc rád, že děti znaly např. pohádku sůl nad zlato. Pricnezna, která nejvíc milovala, také nejvíce trpěla. Byla vyhnána pryč, od své rodiny. I takto někdy prožíváme vztahy a ty nejhlubší věci bývají skryty za všedností.
Agricola nejprve kupoval drahou vodu všelijak upravenou a nabarvenou a teprve nakonec zjistil, že čistá pramenitá voda se dá najít třeba přímo pod prahem svého domu. A na první pohled se zdá jako ta sůl, které je všude dost. A to, co se třpytí - se ukázalo jako neužitečné.

Voda živá Hospodinovy lásky a milosrdenství je krásně vyjádřena ve SZ. Prorok vyhlašuje: Izajáš 55:1  "Vzhůru! Všichni, kdo žízníte, pojďte k vodám, i ten, kdo peníze nemá. Hospodinova voda živá nás osvobozuje od moci peněz a moci vůbec. Už nemusíme být otroky. To je radostná zpráva o živé vodě.
Na tento výrok jsme hráli příběhovou hru s mnoha herci, kterou připravil Marek. Děti se učili při této hře poznávat, že touha po majetku může člověka úplně zničit. Různé bohaté osobnosti postupně děti navedly, aby zaprodaly tzv. moudrého muže - proroka. Děti byly navedeny, aby si například koupily otroky - a že potom budou patřit do vyšší společnosti.
Na konci hry však děti nalezly Izaiášův výrok, který je přivedl k pravdě a děti mohly prohlédnout. Samozřejmostí těchto psychologicky laděných her byly rozhovory o smyslu těchto her, aby došlo k propojení s biblickými texty.

Hrozny začaly pomalu růst a bylo třeba správně pohnojit. Některá hnojiva slibovala krásný výsledek, ale ukázalo se, že to není tak snadné. Agricola dokonce vyzkoušel hnojivo, které bylo na první pohled pevné a tvrdé a slibovalo stálost. Bohužel, když hnojivo aplikoval, nerozpustilo se a zůstalo ve stejném stavu jako na začátku. Podobně jako v podobenství o rozsévači. Některá semena padnou na skálu a postupně uschnou. Jediné správné hnojivo bylo opět to, které tak na první pohled nevypadalo. Na kmínku se začaly objevovat první zdravé a krásné hrozny.
Pak přišly na Agricolovu révu veliké útrapy. Révu napadl veliký škůdce, odporný nenažraný černý brouk, který za noci ožral většinu hroznů. Agricola ráno zjistil tu spoušť a chvilku to vypadalo, že všeho nechá.
Někdy se z cesty víry radujeme, rosteme - ale jindy se něco stane, nějaké neštěstí - zkouška a my umdléváme. A někteří se nám dokonce posmívají: vidíte - na co vám je víra, když vám Bůh nepomáhá? Podívejte, přijde neštěstí a všechna úroda je pryč.
Ale Agricola to nevzdal. Budoval si totiž svůj dům na skále a tak ho neštěstí nezdrtilo. A věděl, že přichází různé zkoušky i na věřícího. A možná si přečetl v bibli vzkaz apoštola Jakuba:
Mějte z toho jen radost, moji bratří, když na vás přicházejí rozličné zkoušky. Vždyť víte, že osvědčí-li se v nich vaše víra, povede to k vytrvalosti. (Jak 1,2-3)
Agricola obstál a to už byl téměř závěr tábora. Hrozny byly veliké, víno mělo spoustu nových výhonů. Jenže ty výhony se nějak splašily.
Děti měly jedinečnou příležitost zaslechnout řeč rostlin. Jeden výhon se předváděl před druhým, jak je pěkně veliký. Jiný výhon byl zase hodně do šířky. A taky tam byl jeden jakoby neduživý.
Jenže všechny byly spojeny jedním - vinným kmenem. Bez něj by nebyly vůbec. Bez vody živé. I my na to někdy zapomeneme, když se předháníme v tom, kdo je nejlepší. Kdo nejlépe slouží vinnému kmeni.
Tu se do hádek jednotlivých výhonků objevil Agricola, a zjistil, že mu tam vyrostlo pěkné houští. Doslova džungle. A tak ji začal stříhat. Výhonky úpěly, naříkaly a sténaly.
Boží slovo nám přináší také těžko snesitelný obraz o nás samých. I když mnoho dobrého dostáváme, zapomínáme na to, k čemu vlastně jsme. K jakým plodům jsme povoláni. Zapomeneme na to, že především máme šířit pokoj, radost, tichost, touhu po pravdě a vůbec všechno, co v nás buduje láska Kristova.
Apoštol o nejvyšším daru, jímž je láska - říká:
Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá. Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy. Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy. Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá.

Bůh chce, abychom společně pracovali na dobrém díle, jak zpíváme v jedné písni: jak rozkošné a milé, když bratři s druhem druh jsou svorni ve svém díle a v srdcích jeden duch.

A tak jsme došli až k poznání vinného kmene, a snad se nám podařilo aspoň trochu přiblížit podobenství o JK, které jsme četli jako základ dnešního kázání.
Člověk není na světě proto, aby se postupně ubavil k smrti. Není na světě proto, aby ovládal druhé, nebo aby ho druzí obdivovali.
Dozvěděli jsme se, že člověk je na světě proto, aby se radoval z největšího daru - totiž lásky a sám nesl hojné ovoce.
Abychom prostě byli jako ten strom zasazený u tekoucích vod.
---------
V jedné hře dávali dětem praktikanti záludné otázky. Potěšilo mě, když na otázku: vyjmenujte aspoň jeden zázrak JK, děti odpověděly: Ježíš odpouštěl.
Velice jsem se z této odpovědi zaradoval. Děti si něco důležitého odnesly domů a snad i do života. Odnesli si poznání, že Bůh je ten, kdo může náš život proměnit a že nejvyšší zázraky a dary mohou znít někdy dosti všedně - jako je např. odpuštění.

Žádné komentáře:

Okomentovat