První čtení
Lukáš 2:25 V Jeruzalémě žil muž jménem Simeon; byl to člověk spravedlivý a zbožný, očekával potěšení Izraele a Duch svatý byl s ním.
26 Jemu bylo Duchem svatým předpověděno, že neuzří smrti, dokud nespatří Hospodinova Mesiáše.
27 A tehdy veden Duchem přišel do chrámu. Když pak rodiče přinášeli Ježíše, aby splnili, co o dítěti předepisoval Zákon,
28 vzal ho Simeon do náručí a takto chválil Boha:
29 "Nyní propouštíš v pokoji svého služebníka, Pane, podle svého slova,
30 neboť mé oči viděly tvé spasení,
31 které jsi připravil přede všemi národy -
32 světlo, jež bude zjevením pohanům, slávu pro tvůj lid Izrael."
Druhé čtení
Gn 19, 1-11
Kázání
Lidé v Sodomě možná přežijí. Zaslouží si to vlastní dobrotou? Zaslouží si to?
Lidé v Sodomě přežijí proto, že za ně svedl modlitební zápas Abraham. Bůh na ně nebude hledět jako na jednoho člověka - nebude je soudit podle kolektivní viny, ale vejde do Sodomy, aby tam našel někoho, kdo se nepodílí na zvěrstvech, která se páchají uvnitř města.
Lidé tam podvádí, kradou, vraždí, znásilňují.
Ten obraz Sodomy až nápadně připomíná obraz naší současné společnosti. Ve městech roste násilí a tak se lidé ozbrojují proti tomuto násilí. Pořizují si bojová plemena psů, pořizují si zbraně, staví vysoké ploty, nabíjejí ty ploty proudem. Lidé se bojí násilí a tak vše směřuje k tomu, že kolem těch domů začnou postupně vznikat špačkárny, na nichž budou stát lidé se samopaly a chránit. Lidé se zamykají před násilím do svých domovů.
A potom mnoho těch zamčených a kvalitně ochráněných lidí usedne ke svým počítačům nebo plazmovým obrazovkám a tam s uspokojením sledují násilí v perfektně animovaných hrách - že se to už podobá skoro realitě, ve filmech, v reality šou.
Násilí je všude, je venku, je také uvnitř v našem srdci. Milujeme násilí, pornografii, korupci, války.
Lidi si zvykli a zdá se, že jim to ani nevadí. Mnozí prostě plují s proudem a říkají si, že se s tím prostě nedá nic dělat.
A tak se vlastně nemusíme divit, že muslimští fanatici požadují totální likvidaci křesťanské civilizace.
Naštěstí totální likvidaci požadují vždycky jenom fanatici a sami jsou ve své rodné zemi či náboženství také odhalováni jako nebezpeční a nepraví proroci.
Všichni moudří a nefanaticky zbožní lidé celého světa se přiklání na stranu přimlouvajícího se Abrahama. Kolektivní vina nesmí zvítězit jako měřítko pro jakýkoli soud.
I v muslimském světě bychom našli mnoho důvodů pro likvidaci islámu jako celku. A opravdu jsou křesťané - představte si to - následovníci Ježíše Krista - kteří volají po likvidaci celého islámského náboženství.
Lidé vlastně volají po válce, chtějí aby zvítězila agrese a mohli bychom se všichni povraždit. Samozřejmě - ve jménu hodnot. Je druhotné, ve jménu čeho to je. Někdy lidé válčí a podněcují nepokoje ve jménu rasy, jindy ve jménu rozumu, nebo ve jménu náboženství. Podstatné je, že konečně může násilí vyhřeznout jako démon.
Násilí patří k lidské přirozenosti. Násilnosti se dějí na celém světě. Vyhlazením celé jedné společnosti se problém násilí nevyřeší. Lidi se budou jinde zase chovat jako blázni.
Abraham se proto přimlouvá za tak zkažené místo jako je Sodoma. Třeba je tam deset spravedlivých, kteří vykoupí ty nespravedlivé.
Dva andělé, dva poslové Hospodinovi sestoupili do Sodomy, do města plného násilí, plného nenávisti, plného zloby.
Tu je uviděl Lot, který seděl v bráně. Možná proto, že v bráně se soudilo. Možná Lot vyhlížel soud a právo, které by do města zavítalo. A když ty dva posly uviděl, zaradoval se. Možná jako Simeon, který také čekal na toho, jenž přinese spravedlivý soud a naději pro mnohé.
Lot znal dobře to město, nějakou dobu v něm žil a tak vytušil problém. Z těch dvou poslů čišela dobrota - rozuměj - naivita. Z těch poslů čišela jinakost - a za jinakost se vždycky platí šikanou. Ti lidé byli jiní, než Sodomáci a to jim má vysloužit znásilnění a smrt.
Ani Lot to neměl lehké. I když si představoval, že se v bohaté Sodomě uchytí, stejně na něj kde kdo pokřikoval: ty hnusnej židáku. Židi jsou tady proto, aby jednou ovládli svět. A jsou chamtiví, hrabou majetek a dokonce se říká, že tráví studny!
Možná proto se Lot chtěl postarat o ty nově příchozí. Zdálo se, že odpadl od víry - a hle - je to právě on, kdo jedná správně. A možná zahanbuje všechny, kteří si říkají, že oni právě neodpadli. Ale pomoci cizincům se zalekli.
Lot ví, že je naprosto nutné - pokud ti dva hosté mají přežít - pozvat je k sobě do domu, zamknout ten dům a modlit se, aby co nejdřív nastalo ráno.
Vždyť ti blázni byli tak naivní, že chtěli spát venku. Bude jim toho muset ještě mnoho povědět o lidské zlobě.
Když přijde někdo tak dobrý a svatý jako Boží Syn, lidé se ho snaží co nejdříve zlikvidovat. Aby se nemuseli dívat na tu jeho svatost.
Co je ti do nás, křičí na Ježíše jeden posedlý.
Co je vám do nás, začíná znít ulicemi Sodomy.
K Lotovu domu stahují snad všichni Sodomští. Od nejmenšího po starce se začínají srocovat k domu.
Na poslední chvíli se podaří Lotovi hosty ukrýt. Možná se takto kdysi skrývali tajní evangelíci na krásné hoře, aby je vrchnost neviděla.
Možná jako někteří odvážní lidé schovávali za války židy a riskovali při tom vlastní život.
Ve veliké tísni se Lot rozhodne vysloužit jim aspoň poslední večeři.
Napekl placky, lámal jim a dával. A myslel si: dobro je v koncích, za chvíli budou lámat naše těla.
A podal jim kalich a pili z něj všichni. A Lot si pomyslel - vida, nyní pijeme víno a za nedlouho budou oni pít naši krev.
Tělo a krev nevinných. Tam, kde se děje Boží milost, bezrpáví se kolem Lotova domu ještě jakoby víc rozběsňuje.
Kde byl v té chvíli Bůh?
Kde byl Bůh, když v koncentrácích umíraly miliony lidí? Kde byl Bůh, když státní mašinerie, státní moc zakazovala lidem bohoslužby a zavírala je za to, že si dovolili tajně konat bohoslužby?
Ten dnešní příběh nám dává odpověď. Bůh je s těmi, kteří k němu volají. Uprostřed krutého a nenávistného světa. Přímo uprostřed Sodomy v místě, kde se konala tato poslední večeře a s malinkou nadějí se vyhlíželo jitro. Přímo tam byl Bůh.
Bůh je s nespravedlivě trpícími celého světa.
Smyčka se utáhla, příběh směřuje k tragédii. Lot je vyveden ven, prosí, v nekonečném zoufalství nabízí ke znásilnění vlastní dcery.
Sodomští totiž chtějí ty Boží posly doslova znásilnit.
Všimněme si zvláštního detailu. Lot dělá něco velmi zvláštního: snaží se ochránit Hospodinovy posly. Jinak řečeno: snaží se ochránit své anděle strážné.
Zdá se, že agrese a násilí vítězí.
Lidská přirozenost triumfuje.
Lidskou přirozenost najednou rozetne záblesk světla silnějšího, než je schopna snést veškerá temnota lidského srdce.
Zfanatizovaný dav najednou není schopen Lota a jeho společníky nalézt.
Služebníci moci nebyly stejně tak schopni nalézt o tisíce let později Ježíšovo tělo.
Co ta slepota znamená?
Možná je to tak, že jen někteří chtějí přijmout Boží pravdu a lásku do svého srdce - do svého domu, pro ty je Bůh záchranou a vysvobozením.
Kdo Pána Boha odmítá, kdo bojuje proti jeho lásce násilím, ten upadá do zla a zmaru a pravda ho oslepuje natolik, že nic nechápe a nevidí.
Vždyť v NZ čteme:
Jan 3:20 Neboť každý, kdo dělá něco špatného, nenávidí světlo a nepřichází k světlu, aby jeho skutky nevyšly najevo.
1 Janův 2:9 Kdo říká, že je v světle, a přitom nenávidí svého bratra, je dosud ve tmě.
Ten dnešní příběh směřuje přes všechny věky i k nám sem. Přijmeme Kristovu lásku do svého srdce nebo nebo ne?
Otevřeme své srdce, svůj dům nebo ne?
Děkujeme ti Pane, že nám ukazuješ, že jediná cesta, která vede k životu věčnému, je cesta ve společenství s tebou. S tvým slovem, s tvými proroky, s tvým Synem. Cesta dobroty, milosrdenství a lásky. Prosíme tě, abychom dovedli touto cestou jít a o této cestě svědčit před světem i ve všech zkouškách tohoto věku.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat