První
čtení
Gn
6, 9-12
Druhé
čtení
Mt
24, 35 - 51
Kázání
Ježíš
v mnoha svých proslovech před velikonočními událostmi
mluvil o tom, že učedníci mají bdít. Bdění je nutné, protože
nikdo neví dne ani hodiny.
O
velikonocích se ukázalo, že učedníci nebyli schopni se svým
mistrem bdít. A to ani při jeho modlitbě v Getsemane, ani při
jeho zatýkání. Podlehli strachu a místo bdění se rozutekli.
Církev se proto později učí vykládat tuto Ježíšovu výzvu
k bdění jako výzvu, která přesahuje konkrétní velikonoční
události.
Postupně
se ukázalo, že tato Ježíšova výzva má široký přesahující
všeobecně lidský význam. Podobně jako výzva, abychom hledali
každého dne BK a jeho spravedlnost. Podobně jako SZ výzva,
abychom, každého dne hledali Hospodina.
Tyto
výzvy mají totiž jedno společné. Soustředění se na to jedno
podstatné uprostřed tohoto času.
Z evangelií
poznáváme, že učedníci selhávají, protože se soustředí na
strach. Strach o sebe. Strach o svého mistra. Strach z toho co
bude. Strach o tento svět či z tohoto světa.
Násilí
a válek přibývá, lidi jsou tak nějak čím dál víc zlí. Tohle
si říkali lidi v každé době. Proto je pro lidi v každé
době mnohem snadnější soustředit se na paniku než na bdění, o
němž mluví JK.
Přesto
proti této lidské zkušenosti Ježíš své učedníky důrazně
napomíná: bděte.
Bděte,
i když máte pocit, že se svět kolem vás řítí do zkázy.
Protože
opak bdění není vždycky spánek – ale také – útěk. To vše
prožili Ježíšovi učedníci. Jednak usnuli a jednak se rozutekli.
Jakoby ten nedostatek bdění vedl právě nejprve ke spánku a potom
logicky k útěku. Hlavní výzva lidí v panice tedy zní:
zachraň se kdo můžeš.
Není
náhodou, že Ježíš řekl: kdo by chtěl zachránit svůj život
na prvním místě, ten o něj přijde.
Zachraň
se kdo můžeš: totiž znamená, vykašli se na solidaritu
s druhými. Vykašli se na milosrdenství. Mysli jen na sebe,
popř. na vlastní rodinu! Zapomeň na spravedlnost.
A
skutečně řada lidí v dobách zmatku považuje myšlení jen
na sebe – na vlastní rodinu – za dokonce to nejlepší
z etického hlediska – co mohou dělat.
Jde
to ale přímo proti myšlení JK, tedy proti křesťanským
hodnotám.
Ježíš
říká: bděte.
Bděte
totiž k nějakému cíli. K tomu, abyste se nenechali
zmást. Protože kdo myslí jen na sebe, nemyslí na druhé a nemyslí
ani na Spasitele. Ježíš stojí o to, abychom na něj mysleli.
Ve
chvíli kdy uvěříme, že cíl našeho života je mít na zřeteli
jen blaho nás samých, pak podle bible zapomínáme na JK.
Ježíš
říká: bděte, abyste si i v dobách zlých, v dobách
zmatků zachovali Kristovský pohled na věc. Výhled k jeho
příchodu.
Chovejte
se jako věrní služebníci. To je váš úkol. Nic víc, nic míň.
Věrný
služebník totiž zachovává věrnost i ve chvíli, kdy je pán
domu pryč. I když je dlouho pryč a zdá se, že už se třeba
nevrátí. V tom je právě ten vtip. Lidi totiž reagují
podobně jako psi. Když je u psa jeho pán, tak je pes poslušný.
Ve chvíli, kdy se pán vzdálí, pes se začne chovat jako pán.
Pozorovali jsme několikrát, když zajdeme do domu a necháme psa (i
toho předešlého) na dvoře, tak pes se postupně osmělí a začne
se chovat jako pán. Vyleze na stůl, kde trůní a pokud náhodou na
tom stole zbyde jídlo, tak ho sežere. Když je páníček na
blízku, tak by to nikdy neudělal.
Psům
se smějeme. Evagnelium dokládá, že jednáme podobě.
Představitelé církve se postupně dostali do této pozice, vzali
věci do svých rukou.
Ježíš
po nás chce, abychom se chovali jako věrní služebníci, i když
je pán dlouhodobě pryč a celkově se mnohým lidem zdá, že Pán
vlastně ani neexistuje.
Možná
Pán Bůh neexistuje. Měli bychom se ale chovat, jakoby existoval.
Celé
církve se někdy chovají tak, jakoby Pána Boha nebylo. O
velikonocích ukřižovali nevinného. Jednali jakoby Pána Boha
nebylo, resp jednali jako ti, kteří šéfují vinici Páně –
když je Bůh daleko.
Nechovají
se jako věrní služebníci. Věrný služebník jedná stále tak
jako by byl jeho Pán na blízku. Nezačne tedy svého Pána okrádat.
Věrný služebník činí slovo svého Pána, i když Pán není
zrovna vidět.
Ježíš
ví, že činit slovo – poslouchat desatero, řídit se slovem JK
je v tomto světě většinou nevděčné.
Věrný
služebník tedy nedbá na všeobecnou situaci ve světě či v
politice, ale dbá na slovo svého Pána. Tím mj. jako dar obdrží
do svého svědomí klid a vyrovnanost.
Věrný
služebník se soustředí na podstatné a dobré věci. Nikoli na
paniku, kterou vyvolává třeba duch doby.
Ostatní
v domě si dokonce mohou klepat na čelo a říkat si: proč
tenhle služebník taky nekrade? Proč se chová jako by tu Pán byl?
Dyť okrádá sám sebe.
Podobně
si to mysleli současníci spravedlivého Noeho.
Co
toto bdění znamená konkrétně pro nás evangelíky? Naslouchat
věrně Slovu Božímu. Tedy i v dobách těžkých, v dobách,
kdy se zdá, že se na nás valí různé pohromy. Neměli bychom
zanedbávat příležitosti, kdy nás Bible může oslovit.
Navštěvujeme
nejen bohoslužby, ale i biblické hodiny. Vyhledáváme z milosti
Boží příležitosti k posile ducha i péče o své svědomí.
Zúčastňujeme se svátostí, kde ještě s větší intenzitou
nasloucháme našemu mistru.
Toto
naslouchání Božímu slovu přináší dobré ovoce. Stáváme se
klidnějšími, umíme najednou vidět řešení i tam, kde jsme je
dřív vidět neuměli.
Boží
slovo je lék.
Dává
nám do srdce jistotu, že Boží slovo platí i když se nám svět
snaží namluvit, že vládcem je třeba chaos nebo zlo. V časech
nejistoty se pak může společenství lidí, kteří se schází
kolem Ježíšova slova i kolem Ježíšova stolu – stát
společenstvím, které pomáhá a posiluje druhé.
Být
ohrožený nejistotou je totiž druh nemoci. Člověk ohrožený
nejistotou se totiž může potom sám dopustit věcí, za něž by
se normálně styděl.
Společenství
kolem stolu Kristova může tomuhle všemu čelit.
Zlý
služebník naopak ztělesňuje církev, která si hospodaří
s Pánovou milostí jak se jí zlíbí. I když Ježíš
přijímal slabé a ponížené a hříšné, zlá církev najednou
začíná vyčleňovat, začíná stavět zdi a ploty a určuje, kdo
smí být v klubu vyvolených. A když si dovolí někdo na to
poukázat, tak ho nechají zbičovat nebo zabít.
Ježíš
toto všechno zakusil o velikonocích sám na sobě.
Když
tedy J říká: bděte, abyste neskončili jako ti, kteří se dají
na útěk. Nebo ti, kteří začnou táhnout s těmi zlými za
jeden provaz.
Bděte a
nenechte se zaskočit, když vám bude někdo namlouvat, že je
támhle Mesiáš nebo tam – tak tomu nevěřte. Ať bude jakkoli,
má slova nepominou, říká Ježíš – takže nemusíte sednout na
lep různým podvodníkům. V každé době vám bude mé slovo
skálou.
Když
nasloucháme evangeliu – a dnes se také necháme pozvat ke stolu,
který nám připravil ten opravdu jediný VĚRNÝ SLUŽEBNÍK -
můžeme zakusit – že on, náš Pán a věrný služebník Boží
- s námi počítá.
Zahání
náš strach. Odpouští viny naší učednické nevěrnosti. Dává
naději, když se nás zmocňuje beznaděj. Povzbuzuje k věrnosti,
když nás panika nutí starat se jen o sebe a věci svého pána
opustit.
A
tak, máme bdít, aby nám právě tahle věrnost Božího služebníka
Ježíše nesešla z očí ani z mysli. Máme bdít a naslouchat
jeho slovu, abychom věděli, co dělat.
Pak
i nám zazní zaslíbení: "Blahoslavený služebník, jehož
při svém příchodu nalezne pán, že na jeho slova nezapomněl a
činí je."
Modlitba
Náš
Pane, každou chvíli zapomeneme na blahoslavenou věrnost ve tvé
službě. Děkujeme za tvé vykupující dílo lásky, které naši
službu staví do světla tvého příchodu. A děkujeme, že s námi
pořád počítáš. Svým Duchem – prosíme - tvoř v našem srdci
stálou věrnost a ochotnost k službě tobě. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat