První
čtení
Žalmy
68:
4
Spravedliví se však zaradují a jásotem budou oslavovat
Boha, budou se radostně veselit.
5
Prozpěvujte Bohu, pějte žalmy jeho jménu, upravujte cestu
tomu, který jede pustinami. Hospodin je jeho jméno, jásotem ho
oslavujte.
6
Otec sirotků, obhájce vdov je Bůh v obydlí svém svatém.
7
Bůh, jenž osamělé usazuje v domě, vyvádí vězně k
šťastnému životu; odbojníci však zůstanou ve vyprahlé zemi.
Druhé
čtení
Ef
4,7-13
Efezským
4:7 Každému z nás byla dána milost podle míry Kristova
obdarování.
8
Proto je řečeno: `Vystoupil vzhůru, zajal nepřátele, dal
dary lidem.´
9
Co jiného znamená `vystoupil´, než že předtím sestoupil
dolů na zem?
10
Ten, který sestoupil, je tedy tentýž, který také vystoupil
nade všechna nebesa, aby naplnil všechno, co jest.
11
A toto jsou jeho dary: jedny povolal za apoštoly, jiné za
proroky, jiné za zvěstovatele evangelia, jiné za pastýře a
učitele,
12
aby své vyvolené dokonale připravil k dílu služby - k
budování Kristova těla,
13
až bychom všichni dosáhli jednoty víry a poznání Syna
Božího, a tak dorostli zralého lidství, měřeno mírou Kristovy
plnosti.
Kázání
Naposled
jsme četli oddíl o tom, že se máme navzájem snášet v lásce,
protože jsme byli zachránění Boží milostí skrze JK.
Apoštol
své slovo zvěstuje z vězení, což je zvláštní výchozí
situace. Pro někoho je to doklad, že víra nepřináší v životě
výhody, pro jiného svědectví apoštolovy opravdovosti.
Apoštol
nabádá křesťany, aby si uvědomili, že byli vysvobozeni ze smrti
a proto si mají vždycky, když budou chtít prosazovat sebe –
vzpomenout na toto vysvobození. Mají se proto navzájem s velkou
trpělivostí snášet i ve své různosti.
Apoštol
pokračuje radostně: každému z nás byla dána milost podle míry
Kristova obdarování. To je dnešní evangelium. Tady bychom mohli
skončit.
Každému
z nás byla dána milost samotným Kristem. Jak si tu milost
představit? Co to vlastně znamená – toto radostné zvolání?
Jaké
dal Kristus dary lidem?
Kdybychom
vytrhli tyto věty z kontextu apoštolova života a myšlení, mohli
bychom si za ně dosadit v podstatě cokoli. Někdo úspěšnou
kariéru, jiný dlouhý bezstarostný život, vítěznou na věky
zabezpečenou církev, atp.
Apoštol
vyhlašuje ovšem evangelium z vězení bez objektivního potvrzení
radostné budoucnosti.
Co
tedy má na mysli?
Povelikonoční
období je nesené radostnou zvěstí o Kristově vítězství. I
uprostřed útlaku a nespravedlnosti zní tato provokativní zvěst.
Kristus zvítězil, zajal nepřítele, dal dary lidem.
Apoštol
zvěstuje víru, že nás od Krista nemůže oddělit žádná sféra,
žádná část tohoto světa. Ani výšiny, ani hlubiny, ani cokoli
jiného nás už nemůže vzdálit Boží lásce, kterou právě
Ježíš Kristus svou obětí přinesl každému člověku.
Konkrétně
– apoštol sedí ve vězení – a přesto ví, že toto vězení
je dočasné, kdežto vítězství Krista přesahuje všechna vězení
tohoto světa. To co nás poutalo a zotročovalo, to o velikonocích
spoutal Kristus. Jinými slovy Bůh skrze svého Mesiáše JK.
Proto
lidé, kteří byli duchovně mrtví pro své viny a hříchy a kvůli
běhu tohoto světa – jsou nyní znovuzrození. Najednou smí lidé
poznat a vyznávat, že to co je zotročovalo, co vládlo jejich
životem – jako strach, nenávist, předsudky, hamižnost, pýcha,
závist, lež, už vládnout nemusí.
Apoštol
vyhlašuje radostnou zvěst, že Kristus zlomil moc všem těmto
věcem – mocnostem. Už je nemusíme poslouchat, místo toho můžeme
zpívat jednomu jedinému Pánu s vděčností, že je on jediný
hoden žehnání a chvály.
Naše
modlitby a naše díkuvzdání, také ovšem slavení SVP je
demonstrací Kristova vítězství v tomto světě. Podobně jako
když se modlíme Otče-náš, nahlas zvěstujeme, že různé
mocnosti a časní vládcové nebo poměry nejsou naši páni.
Kristovo
vítězství má zvláštní povahu. Nemůžeme ho vidět venku
způsobem jak jsme běžně zvyklí. Asi ho neuvidíme ve zprávách
nebo na plakátech, a pokud ano – tak v pokřivené podobě. Není
to totiž vizuální.
Kristovo
vítězství se projevuje jako výsledek vnitřního zápasu. Apoštol
proto mluví o důvěře a „vnitřním člověku“ (v. 16).
Kristovo vítězství znamená, že v nás mohou růst právě tyto
(chcete-li: mocnosti) – důvěra, láska, velkorysost apod.
To
všechno pro nás Kristus vybojoval. Můžeme se vydat z vnitřní
důvěrou i do míst a situací, kam bychom dříve nevešli, protože
bychom byli pod panstvím strachu nebo nenávisti. Kristus pro nás
vybojoval velkorysost nebo trpělivost etc. a tak se smíme chovat
jinak, než dosud. Smíme se zastavit a upřít pohled na svůj život
pohledem evangelia. Pohledem důvěry, otevřenosti a lásky.
Kristovo
vítězství má být vidět podle apoštola Pavla především na
nás, na církvi. Máme být díky těmto vítězstvím alternativou
tomuto světu (v. 10).
Existuje
řada různých definicí církve. Z úhlu pohledu apoštolova listu
do Efezu, bychom mohli říci, že církev je místo, kde lidé vzali
vážně Kristovo vítězství. Na takovém místě můžeme
rozpoznat Kristovu vládu – právě skrze dary své milosti.
Církev se tedy nedá zastrašit a svou činnost projevovanou
velkorysostí, solidaritou, trpělivostí, touhou po pravdě,
milosrdenstvím, láskou – koná uprostřed různých protivenství
a zkoušek, které tento svět chystá. Příklad – kam také může
tato cesta dojít - dává apoštol svým vlastním tělem, píše z
vězení.
Když
tedy jako církev vyznáváme, že Kristus zvítězil, že vstoupil
na nebesa, že má v rukou moc, tak tím uprostřed tohoto světa
tuto moc demonstrujeme a postupně zviditelňujeme.
Jinak
řečeno: stačí, když necháme tyto Kristovy dary mezi námi
působit. To je náš hlavní úkol. K tomu máme směřovat v našem
úsilí a soustředění – protože jsme byli povolání k jedné
naději (v. 3).
Naše
vyznávání a naše veřejné přihlášení k vítěznému Kristu
tedy nemá smysl bez viditelného života omilostněných hříšníků.
Bylo by to braní Božího Jména nadarmo.
Pouhé
veřejné proklamování křesťanství např. za účelem
demonstrace síly nebo za účelem poškození někoho jiného - je v
tomto kontextu rouháním. Církev má v každém čase bdít a být
na pozoru, aby do tohoto pokušení zneužití moci neupadla.
Někdy
se mluví o Jakubově epištole jako o chybně pochopené milosti,
Jakub v ní zdůrazňuje nutnost skutků. Tato epištola se klade
jako protiklad uvažování apoštola Pavla. Zde vidíme, že to není
pravda. Apoštol mluví o spasení z milosti a zároveň mluví o
tom, že vítězství Kristovo je viditelné v tomto světě na nás.
Pokud tuto milost přijmeme a vezmeme vážně, naše činy začnou
této milosti odpovídat.
Není
to tedy samozřejmě tak, jak to chápala církev ve středověku, že
pomocí skutků se doplížíme k spáse, je to přesně naopak. Jako
první je milost, pak následují naše díky a postupná změna
našeho života.
Kristus
povolal apoštoly, proroky, zvěstovatele evangelia, pastýře,
učitele, aby tito lidé připravovali ostatní, kteří uvěřili
milosti – ke službě. K budování Kristova těla.
Každý
z nás má v církvi nějaký úkol, řada z úkolů je zaměřená
na používání slova, srozumitelně a živě předat svědectví
víry. Jiné jsou zaměřeny na službu ve smyslu pomoci druhým. To
všechno proto, abychom rostli zralého lidství, které měříme
mírou Kristovy plnosti – tedy způsobem života JK – jeho víry
jako důvěry.
Církev
(sbor) je společné dílo – není to ani zmatek, ani vláda
jednoho vůdce, který o všem rozhoduje. Každý z nás je částí
těla Kristova. Každý je důležitý – i když třeba na první
pohled - nebo pro někoho to může působit, že je někdo víc
důležitý než druhý.
My
ale nemůžeme hledět do srdce druhého člověka ani nemůžeme
vidět všechny úhly pohledu, které má Bůh. Proto je velmi
ošemetné kritizovat někoho, že je víc nebo míň vidět.
Apoštol
nás povzbuzuje: v církvi se neobejdeme jedni bez druhých. Každý
má jiné obdarování a jiný úkol, ale jedni druhé potřebujeme,
jsme si navzájem darováni, jsme tu společně jedni s druhými –
kolem jednoho Pána.
Za
chvíli - kolem jednoho stolu.
Jaký
je tedy závěr?
Dostali
jsme od našeho Pána ty největší dary, jaké si umíme
představit. Dar osvobozující milosti a naděje. Tyto dary smíme v
našem sboru – naší církvi – uvádět v život, Kristovo slovo
přivádět k vtělenému slovu v naší konkrétní situaci.
Náš
úkol do budoucna je věrně a trpělivě tyto dary dál v tomto
světě nést. Nést je jako společenství omilostněných hříšníků.
Těch, kteří byli zachráněni z otroctví strachu nebo pýchy a
otevřeli se Kristovskému životu v tomto světě – tedy zájmu o
nouzi nebo potřeby lidí okolo nás.
Pak
se už nemusíme bát, že tento úkol nezvládneme a naopak můžeme
mít radost z překvapení, že cílem života není strach o život
nebo o různé výdobytky, ale služba Kristu, jedinému skutečnému
Pánu.
Modlitba
Ježíši
Kriste, tobě vzdáváme chválu za tvé vítězství i za slovo,
které otevírá naše žití tvé vládě. Buď s námi svým
Duchem, aby tvou vládu nepřekryla ani náš strach, ani sobetví,
ani pýcha, ani pohodlnost.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat