sobota 15. června 2019

Utopíme se v malichernostech!


První čtení
Genesis Genesis 4:1  I poznal člověk svou ženu Evu a ta otěhotněla a porodila Kaina. Tu řekla: "Získala jsem muže, a tím Hospodina."
2  Dále porodila jeho bratra Ábela. Ábel se stal pastýřem ovcí, ale Kain se stal zemědělcem.
3  Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země.
4  Také Ábel přinesl oběť ze svých prvorozených ovcí a z jejich tuku. I shlédl Hospodin na Ábela a na jeho obětní dar,
5  na Kaina však a na jeho obětní dar neshlédl. Proto Kain vzplanul velikým hněvem a zesinal v tváři.
6  I řekl Hospodin Kainovi: "Proč jsi tak vzplanul? A proč máš tak sinalou tvář?
7  Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout."
8  I promluvil Kain ke svému bratru Ábelovi... Když byli na poli, povstal Kain proti svému bratru Ábelovi a zabil jej.




Druhé čtení
Efezským 3:1  Proto jsem já, Pavel, vězněm Krista Ježíše pro vás pohany.

6  pohané jsou spoludědicové, část společného těla, a mají v Kristu Ježíši podíl na zaslíbeních evangelia.

8  mně, daleko nejmenšímu ze všech bratří, byla dána ta milost, abych pohanům zvěstoval nevystižitelné Kristovo bohatství
10  Bůh chce, aby nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost,
11  podle odvěkého určení, které naplnil v Kristu Ježíši, našem Pánu.
12  V něm smíme i my ve víře přistupovat k Bohu svobodně a s důvěrou.
13  Proto prosím, abyste se nedali odradit tím, že pro vás musím trpět; vždyť se to obrátí k vaší slávě.


Efezským 4:1  Proto vás já, vězeň kvůli Pánu, prosím, abyste tomu povolání, kterého se vám dostalo,
2  dělali čest svým životem, vždy skromní, tiší a trpěliví. Snášejte se navzájem v lásce
3  a usilovně hleďte zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem pokoje.
4  Jedno tělo a jeden Duch, k jedné naději jste byli povoláni;
5  jeden je Pán, jedna víra, jeden křest,
6  jeden Bůh a Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny působí a je ve všech.



Kázání
Dnes se opět vracíme k apoštolskému listu do Efezu. Apoštol v něm připomíná, že se křesťané z pohanů nemají čím chlubit, zejm. ne původem. Před přijetím Krista byli dosl. mrtví pro své viny, protože podléhali duchu tohoto světa. Tzn. jejich systém hodnot byl utvářen okolím, nikoli dílem JK. Vysvětlili jsme, co všechno může spadat pod onen vliv běhu tohoto světa. Apoštol připomíná, že Bůh ze své lásky dal nám – tedy pohanům – znovu se narodit spolu s Kristem. Vzkříšení tak má pro nás konkrétní dopad. Byli jsme zachráněni – čistou Boží milostí – ne našimi skutky. Proto se nemůžeme chlubit. Jsme povoláni v tomto světě – všelijak pošramoceném konat dobré skutky. Tyto skutky jsme si nepřipravili ani nevymysleli, ale připravil nám je Bůh ze své milosti.
My – křesťané z pohanů – už tedy nejsme cizinci a přistěhovalci, ale patříme k Božímu lidu, k Boží rodině. Jsme součástí stavby, jejímž úhelným kamenem je JK a základem apoštolové. Apoštol zdůrazňuje, že jsme budováni, nikoli jednou provždy hotově a definitivně zabudováni. Jsme v tvůrčím procesu.
Vyvolený národ nelíčí Pavel jako národ, který je zavržen, protože nepřijal Krista, ale jako rodinu, do níž jsme skrze Krista byli přijati.


Dnes tedy pokračujeme apoštolskou výzvou k jednotě, k pokoji, tichosti, trpělivosti.
Z toho dnešního oddílu nás provokuje zejm. situace, z níž apoštol k jednotě vyzývá. Apoštol totiž píše z vězení. To je kontrast. Apoštol se totiž nemůže zaštítit autoritou nějaké funkce nebo vlivným postavením. Nebo aspoň důkazem, že jeho volba pro Krista přinesla materielní či hmatatelné vítězství uprostřed tohoto světa. V jistém smyslu je pohoršující, že apoštol píše prostě z kriminálu. Lidi by si mohli říct: co nás má tenhle poučovat. Obecně se mezi lidmi říká, že když někoho zavřou – tak přece musel něco udělat. Setkávám se i s tím, že se toto říká o lidech, kteří byli odsouzeni nespravedlivě.


Apoštol se nebojí. Nejen že se nebojí vězení, ale nebojí se to i přiznat – kam ho jeho služba vzkříšenému Pánu dovedla. Do vězení.
Přesto si Pavel – právě ve vězení - dovoluje tvrdit, že jsme byli povoláni k naději.
Už z tohoto úvodu je snad patrné, jak provokativní ta apoštolova slova jsou. Přesto – když o naději mluví člověk, který sedí zrovna v kriminále – zní to snad autentičtěji, než kdyby o naději mluvil člověk z hradní kanceláře, či přes svého mluvčího.


V každém případě nás apoštol zve k víře, která se nebojí ani kriminálu. Víra se dívá dopředu směrem k naději, která je zakotvená v Bohu. Tato naděje a víra je založena na poznání, že Bohu můžu důvěřovat.
Není to ani snadná ani jednoduchá víra. Není to víra, která směřuje do uzavřenosti před světem. O tom svědčí apoštol vlastním tělem.


V kontrastu k prožívanému apoštolovu příkoří jsou jeho slova o klidu.
Na cestě víry máme jít jako společenství. A máme o něco usilovat:
3  usilovně hleďte zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem pokoje.
4  Jedno tělo a jeden Duch, k jedné naději jste byli povoláni;
5  jeden je Pán, jedna víra, jeden křest,
6  jeden Bůh a Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny působí a je ve všech.


Jeden Pán je tedy ten ukřižovaný Kristus. Jeden Duch, jeden Otec, který se vzkříšením přiznal právě k tomu jednomu ukřižovanému Kristu, kterého zavrhli. Právě tento Mesiáš se nám stává zdrojem záchrany. Právě tento způsob života a víry ukřižovaného Ježíše z Nazareta se nám stal záchranou.
Tato jednota, o níž apoštol mluví je nesamozřejmá, provokativní, zvláštní a probojovaná. O tuto jednotu máme dosl. USILOVAT.


Apoštol nás nevybízí, abychom si našli jednoho vůdce a kolem něj se semkli jako jedna armáda. Máme být jednotni v odpovědi na dílo JK.


Apoštol říká, že Kristovo vítězné panství se zviditelňuje v tomto světě právě na našem životě, jeho následovníků.
4, 2b: Snášejte se navzájem v lásce
3  a usilovně hleďte zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem pokoje.


Máme být spojeni svazkem pokoje. Apoštol má na mysli pokoj, který přinesl JK. Nikoli pokoj od hádek v manželství, v zaměstnání, se sousedy. Pokoj od tohoto světa. Pokoj získaný útěkem od problémů tohoto světa.
Sám apoštol svědčí o tom, že vnášení pokoje Kristova do tohoto světa je často spojeno s napětím a odmítnutím. J nepřinesl falešný pokoj, pokoj ve smyslu útěku od služby druhým. Ježíš skutečně nikdy neřekl, abychom se kvůli tomu, abychom měli pokoj – stáhli ze světa. Naopak, následování pokoje Ježíšova nás v tomto světě staví do hádek a různého nepřátelství.
Ve chvíli, kdy podle Kristových blahoslavenství trpíme s trpícími nebo pláčeme s plačícími, dosahujeme pokoje ve smyslu svědomí a ve smyslu naplnění slov JK, ale naše nasazení bývá zpravidla vnímáno jako drzý odboj a vede k násilné reakci.


Jedná se o zvláštní pokoj Kristův, pokoj svědomí, o nějž máme v lásce usilovat. Usilovat bez touhy po pomstě nebo povýšenosti, ale v solidaritě jedni z druhými.


Uprostřed tohoto světa, uprostřed našich jinakostí a originálních přístupů máme usilovat společně o jednotu, o pokoj zakotvený v JK. V jeho způsobu života, v jeho cestě, v jeho těle a krvi.
Apoštol říká, že pomoci nám k tomu má skromnost, pokora, tichost, velkorysost.
Často jsou naše konflikty lemovány touhou po sebeprosazení a sebedůležitostí. Apoštol radí, abychom si uvědomili, že jsme z hlediska viny a spásy na tom všichni stejně.
Z tohoto přiznání si skutečného stavu přichází rozpoznání vděčnosti.


Apoštol nám připomíná, že před Bohem si díky Kristu nemusíme nic zasloužit. Před Bohem si nemusíme nic překřičet, urvat, odstrčit, vybojovat, vyvztekat. Nemusím ukazovat, jak jsem dokonalý, nemusím dávat na odiv své bohatství.
Jsem totiž obdarovaný a můj život se smí řídit podle této vděčnosti. Najednou může vzniknout prostor pro nahlédnutí nouze druhého člověka.


Apoštol jmenuje v tom našem usilování také trpělivost – kterou můžeme přeložit také jako velkorysost. Tpělivost, či velkorysost je opak urážení se, které je navíc většinou spojeno se samolibostí. Když se na někoho urazím, tak nedám samolibě prostor pro možné řešení situace. Mohu se dokonce nechat utopit ve vypočítávání křivd, které se mi udály, protože mi ten a ten nedal za pravdu.
Pavel poznal, že i ve společenství následovníků Krista se lidi utápí v těchto hádkách, proto se snaží křesťany v Efezu povzbudit, aby si vždy, když se dostanou do podobných sporů uvědomili, co je skutečně podstatné a k čemu máme společně směřovat, aby na nás bylo vůbec poznat, že jsme křesťané.
Apoštol nás povzbuzuje, abychom v našich zápasech nebyli malicherní a urážliví – tedy abychom neměli v centru sebe, ale abychom byli trpěliví a hledali prostor pro řešení sporů v lásce a solidaritě – tedy – abychom měli v centru Krista.
Vždyť malicherné spory dokážou postupně společenství zcela rozvrátit.
Apoštol připomíná, že Bůh je sám velkorysý. Nakonec toto poznání vyjádřil už žalmista: 4 Hospodin vykupuje ze zkázy tvůj život, věnčí tě svým milosrdenstvím a slitováním,
10  Nenakládá s námi podle našich hříchů, neodplácí nám dle našich nepravostí.
O tuto velkorysost máme usilovat, Pavel nezastírá, že je to zápas a dřina. Je to zápas, který má smysl.


MODLITBA
Děkujeme Pane za povzbuzení k životu zakotveném v JK. Prosíme, abychom dokázali rozpoznat, co je v životě podstatné a co je malicherné.

Amen




Žádné komentáře:

Okomentovat