První
čtení
Lukáš
18:9 O těch, kteří si na sobě zakládali, že jsou
spravedliví, a ostatními pohrdali, řekl (Ježíš) toto
podobenství:
10
"Dva muži vstoupili do chrámu, aby se modlili; jeden byl
farizeus, druhý celník.
11
Farizeus se postavil a takto se sám u sebe modlil: `Bože,
děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé, vyděrači, nepoctivci,
cizoložníci, nebo i jako tento celník.
12
Postím se dvakrát za týden a dávám desátky ze všeho, co
získám.´
13
Avšak celník stál docela vzadu a neodvážil se ani oči k
nebi pozdvihnout; bil se do prsou a říkal: `Bože, slituj se nade
mnou hříšným.´
14
Pravím vám, že ten celník se vrátil ospravedlněn do svého
domu, a ne farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen,
a kdo se ponižuje, bude povýšen."
Druhé
čtení
Efezským
5:17 Proto nebuďte nerozumní, ale hleďte pochopit, co je
vůle Páně.
18
A neopíjejte se vínem, což je prostopášnost,
19
ale plni Ducha zpívejte společně žalmy, chvalozpěvy a
duchovní písně. Zpívejte Pánu, chvalte ho z celého srdce
20
a vždycky za všecko vzdávejte díky Bohu a Otci ve jménu
našeho Pána Ježíše Krista.
Kázání
Předminule
jsme se zamysleli nad způsobem jak komentovat prohřešky druhých
lidí, uvedli jsme příklad Noemova syna Cháma, který uviděl
opilého otce a místo, aby mu pomohl, tak novinku běžel rozhlásit.
Zachoval se jako moralista, který na prohřešcích bližních touží
vyzdvihnout vlastní údajnou čistotu. Byl podobný tomu, kdo se
modlí v chrámu a děkuje upřímně za to, že není jako tam ten
celník vzadu.
Chám
nelhal, popsal co viděl a co se stalo, přesto Bible hodnotí jeho
čin jako čin špatný. Všichni ti, kdo se pohoršují nad skutky
svých bližních se tak řadí po boku Cháma. Apoštol Pavel řekl,
že o špatných skutcích je odporné mluvit. Roznášet to dál
jako klepy jako způsob jak se přiživit. Nakonec o Ježíšovi se
říkalo, že je přítel pitek a hříšníků, pro tzv. morálně
bezúhonné věřící to byla pravda. Z jejich řečí se staly
pomluvy, které ublížily zvěsti evangelia.
A
tak říká Pavel – dávejte si dobrý pozor na to, abyste se
chovali jako moudří. Nemoudří zneužívají pozici svých
bližních k povyšování, tak to dělali pravděpodobně i křesťané
v Efezu. Moudří se chovají jako druzí dva Noemovi synové, Šém
a Jefet vzali plášť, vložili si jej na ramena a jdouce pozpátku
přikryli nahotu svého otce. Tvář měli odvrácenou, takže nahotu
svého otce nespatřili.
Svému otci pomohli. Možná nás to pohoršuje.
Nebo
příběh o marnotratném synu. Možná nás pohoršuje jednání
Otce z příběhu o marnotratném synu. Místo aby otec rozhlásil
jak se chová jeho zhýralý syn, běžel mu naproti. O publicitu se
spíš postaral jeho bratr, který byl ukřivděn.
Apoštol
říká: Konejte jako moudří, jako ti, kteří místo, aby se pásli
na cizí hanbě pro svůj prospěch, hledají Kristovo světlo. Když
se setkáte s bídou ve světě, nerozšiřujte ji mluvením o
ní, ale pomáhejte. Nepromarňujte příležitost k hledání
Božího království. Každý čas a každou situaci můžete využít
pro dobrý skutek.
Pavel
vyzývá křesťany v Efezu k chvalám a vděčnosti. Není to běžná
chvála a běžná vděčnost. Ani jedno ani druhé nelze v běžné
společnosti příliš často nalézt.
Už
v tom základním významu, když se někoho zeptáme, jak se mu daří
– nám většinou odpoví, že nic moc, peněz málo, počasí
špatné, sousedi divní, lidi zlí, celkově to nestojí za nic.
Když se mě osobně někdo zeptá, jak se mám, taky mu začnu
odpovídat spíš negativně. Omlouvám si to tím, že se snažím
mluvit upřímně. Jenže minule jsme viděli, že upřímnost ještě
není ctnost. I když slova „myslím to upřímně“ leckdo
považuje za slova odvážná a dobrá. Češi víc než jiné národy
jsou vyhlášení svým negativismem.
Když
tedy začnu fňukat jak se mi špatně vede, měl bych si vzpomenout
na ten dnešní oddíl. Zpívejte
Pánu, chvalte ho z celého srdce a vždycky za všecko vzdávejte
díky Bohu a Otci ve jménu našeho Pána Ježíše Krista.
To
naše fňukání je sice upřímné, ale z apoštolovy výzvy bych si
mohl vzít poučení, že vděčnost a chvála patří k víře v JK.
Fňukání je tedy plod tohoto světa, kdežto radost je dar. Souvisí
s vírou.
Apoštol
na několika místech připomenul, že jsme byli tmou a nyní se v
Kristu stáváme světlem. Světlem lásky, která zazářila
doprostřed tmy nenávisti, sobectví, lhostejnosti, beznaděje,
doprostřed upřímné beznaděje. Máme najednou podíl díky JK na
světle záchrany, která prozářila temnoty bídy, pomluv,
pokrytectví, falše a zatracení.
Apoštol
nám připomíná, že náš život má najednou díky JK jasný
smysl, pravdivý a dobrý směr.
Pavel
nám chce vysvětlit, že právě toto máme mít na mysli, když
hodnotíme náš život. Všechno to co nás sráží – zlí lidi,
špatné počasí, špatná politika, nemoci, málo peněz, obecná
nevzdělanost nebo netečnost apod. to všechno jsou nepříjemnosti,
které nad námi přece nepanují!
Minule
jsme vyslechli v přednášce historika R. Vlasáka, že členové
Jednoty Bratrské klekali při modlitbě páně, aby dali najevo, kdo
je jejich Pán. I my věříme, že JK přemohl mocnosti tohoto
světa. Tzn. že tyto mocnosti sice existují, ale nad námi
nepanují. Nemusíme se jim podřizovat, nemusíme hodnotit naše
životy jako zmařené, protože základní hodnota našeho života
je víra, že patříme JK.
To
je veliká věc. A tak to na nás – následovnících Ježíše –
má být vidět. Chodíme na bohoslužby, abychom Pánu Bohu
děkovali, chválili ho písněmi a děkovali mu za všechny dary.
Děkovali mu za to, že nad námi nepanují obecné poměry. Děkuji
za to, že můj pán není Babiš, není Zeman nebo Donald Trump nebo
Putin nebo kdokoli z tzv. mocných lidí. Můj pán je JK.
Na
následovnících Krista je vidět, že nepodléhají strachu z
budoucnosti – sdíleného obecnou společností, protože
následovníci Krista jsou neseni vírou. Protože mají svého
konkrétního Pána - JK.
Samozřejmě
nemám na mysli, aby se z nás stali profesionální chváliči s
nalíčeným úsměvem, kteří pak doma zoufale civí do zdi.
Apoštol
chce, abychom si uvědomili co je podstatné. Co nese naše životy.
Nabádá
nás k myšlení, které vychází z víry, nikoli ze zkušenosti ze
světa. To je samozřejmě těžké, člověk se to musí každý den
učit. Nenechte své jednání určovat tím, co se vám zrovna děje,
ale zaměřte se na to, čím je pro vás JK. Soustřeďte se na
hledání Hospodina, řekl bych žalmista.
Žalmy
27:8 Mé
srdce si opakuje tvoji výzvu: "Hledejte mou tvář."
Hospodine, tvář tvou hledám.
V
efezském sboru asi na tyto základní věci víry zapomněli. A
hledat přestali. A tak se opíjeli vínem. Detaily opět – stejně
jako minule – neznáme. A možná bychom byli rádi, kdybychom
věděli víc a mohli si polebedit, že takoví nejsme. Kousek Cháma
v nás by to jistě chtěl vědět, abychom se mohli navzájem
ujistit, že jsme lepší, že my se takhle neopíjíme.
Možná
v tom jejich opíjení je ještě jedna vrstva. Možná souviselo s
tím, na co byli zvyklí z minulých životů, byli to přece pohané.
Z dobových svědectví víme, že při náboženských slavnostech
se běžně používal alkohol a ty slavnosti trvaly několik dní a
považovalo se za vhodné zpít se do němoty, navázat si
halucinační stavy a prožít tak dotek božstva.
Nakonec
je známo, že v Jižní Americe jsou v určitých oblastech při
katolických mších užívány občas také halucinogeny. V
některých místech se prolínají křesťanské bohoslužby s
pohanstvím. A tak to jistě bylo i ve starověku.
To
opilství v Efezu smíme chápat jako projev rezignace. Je dobré se
opít a nějak to tady přečkat až do příchodu Pána JK. Hamba
vystřízlivět!
Opilství,
na které apoštol naráží – sebou nese znaky rezignace. Jinými
slovy – apoštol povzbuzuje: nevyhledávejte způsob života, který
podléhá obecnému strachu nebo obecné depresi, ale žijte
křesťansky! Nevyhledávejte způsob života, který jste vedli před
tím, než jste objevili víru!
Hleďte
pochopit, co je vůle Páně. Plni Ducha zpívejte společně žalmy,
chvalozpěvy a duchovní písně. Zpívejte Pánu, chvalte ho z
celého srdce.
Nestravujte
se strachem a depresí z pocitu, že na světě vítězí ti zlí a
že nemá smysl nic dobrého dělat.
Neprožívejte
své životy ve smutku a ve strachu a v depresi. A proto – nechte
se naplnit Duchem! Duch Boží je síla, která vyhnala učedníky do
ulic aby zvěstovali, že Bůh se zastal nespravedlivě odsouzeného
a v něm všech trpících. Nechte se naplnit tím, kdo dává dech
svobody, dech záchrany!
Můžeme
hledat vůli Páně ve všech okamžicích, kdy náš duch a naše
tělo touží následovat nářky a deprese společnosti o tom, že
má smysl starat se jen o sebe. Můžeme objevovat dary lásky, které
jsme od Pána Boha dostali a dostáváme.
To
je dar, že můžeme.
Cesta
víry je nenahraditelná.
Smíme
na ní poznat radost, údiv, smíme otevřít oči a dát se do
zpěvu!
Apoštol
věří, že tam, kde se zpívají žalmy, chvalozpěvy, písně –
tam ustupuje smutek, deprese, nářek nad zkažeností světa. V
písních smíme vyslovit naplno věci, které se jinak bojíme
říkat. Díky písním se sdílíme zvláštním způsobem třeba i
s těmi, s nimiž nemáme jinak příliš společnou řeč – už
jen proto, že jsme každý jiný.
Při
zpěvu si zvláštním způsobem uvědomujeme, že Bůh koná své
dílo a přináší světlo do našeho světa.
Naše
vděčnost je nasměrována jménem Ježíšovým.
Za
všecko vzdávejte díky Bohu a Otci ve jménu našeho Pána Ježíše
Krista.
Za
jeho jménem je konkrétní příběh, konkrétní činy, konkrétní
slovo. Právě při vědomí těchto věcí smíme z vděčnosti
vzdávat každý den chválu. A smíme nechat právě tyto věci, aby
nad námi panovaly.
Neděkujeme
tedy za naše vlastní úspěchy nebo radosti, tak jak se modlil v
chrámu onen farizej,
Děkuji
ti Bože nejsem jako ten hříšník támhle v koutě,
ale
děkujeme ve jménu JK, který nás osvobozuje od upřímné
namyšlenosti zaměřené na sebe sama. Děkujeme tomu, který nám
dává pravý chléb a vodu živou. Nejsme tedy zaměřeni na sebe,
ale na něj, který nám dává nejhlubší odpuštění, naději a
svobodu.
Náš
Pane, tobě buď dík a chvála, že nás neponecháváš
napospas ani naší vině, ani našim prohrám, ani našim nářkům
- ale otevíráš nám zrak i srdce pro vděčnost, důvěru a
radost.
AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat