První
čtení
Izajáš
35:1 Poušť i suchopár se rozveselí, rozjásá se pustina a
rozkvete kvítím.
2
Bujně rozkvete, radostně bude jásat a plesat. Bude jí dána
sláva Libanónu, nádhera Karmelu a Šáronu. Ty uzří slávu
Hospodinovu, nádheru našeho Boha.
3
Dodejte síly ochablým rukám, pevnosti kolenům klesajícím.
5
Tehdy se rozevřou oči slepých a otevřou se uši hluchých.
6
Tehdy kulhavý poskočí jako jelen a jazyk němého bude
plesat. Na poušti vytrysknou vody, potoky na pustině.
10
Ti, za něž Hospodin zaplatil, se vrátí. Přijdou na Sijón
s plesáním a věčná radost bude na jejich hlavách. Dojdou veselí
a radosti, na útěk se dají starosti a nářek.
Druhé
čtení
Mt
9, 32-34
Kázání
Evangelista
Mt nám představuje postupně soupis různě nečistých lidí, aby
nám ukázal, jak se k nim Ježíš zachová.
A
aby představil různé situace, v nichž se má projevit
Ježíšovo poslání.
V pozadí
stojí tedy zásadní otázka evangelií: je Ježíš Mesiáš? Vždyť
proto bylo evnagelium sepsáno, abychom se mohli rozhodnout, jestli
v takového Mesiáše chceme věřit.
Vůbec
to není jednoduchá otázka, protože Mt představuje Ježíše jako
toho, kdo zavádí různé novoty a převrací na ruby zavedené
zvyky a řády. Např. slepotu přece dopouští Hospodin a má
k tomu asi svůj důvod. A teď přijde nějaký Ježíš a
tvrdí, že Hospodin je na blízku i slepci. Z pohledu farizeů
se tedy Ježíš stavěl proti náboženským normám.
Všechny
příběhy o postižených lidech z posledních částí
evangelia, které čteme, spojuje jedno společné – něco – co
je i pro nás nesmírně důležité. Ve všech případech se
s Ježíšem setkají tito lidé jako s novou šancí ve
svém životě. S novým počátkem. Často se jejich zážitek
projevuje jako něco, co zcela zbořilo předešlé představy o tom,
jak funguje svět. Ti, kteří byli z různých důvodů (které
jsou nám postupně naznačeny) vyloučeni ze společnosti jsou
najednou prohlášeni za čisté. Jinými slovy: jsou Ježíšem
přijati, objati.
Jejich
život najednou dostane úplně nový směr. Ať to byl člověk,
který byl zotročený vinou – celník. Nebo lidi prokletí –
posedlí v Gerase. Nebo lidi odepsaní pro své postižení –
žena s krvotokem. Nebo slepci s hořkým životním údělem
a samotou. Ti všichni se setkali s Ježíšem jako nečekanou
novou šancí.
A
evangelista neopomene vždy připomenout, že vždy tyto novátorské
činy vyvolali také vlnu odmítání a nevole – řekli bychom u
zástupců běžné společnosti – jakési střední třídy
(samozřejmě) věřících. Ty právě zastupují farizeové.
Uzdravení
slepci se rozeběhli do kraje a tu k Ježíšovi přivedli
němého člověka. Přesněji – hluchoněmého. (řec: kófos
znamená dosl hluchý a němý)
Hluchoněmý
člověk tu představuje jakousi krajní možnost v níž se
může kazatel – mesiáš – ocitnout. Hluchoněmý člověk je
velmi osamocený. Jaké měl asi postavení v době Ježíše?
Byl z hlediska společenského života odepsaný stejně jako ti
slepci.
Hluchoněmý
člověk nemůže slyšet. Nikdy si nezazpívá píseň, kterou by
uslyšel. Nemůže ovšem také slyšet zvěst o Ježíšovi. To je
možná hlavní důvod, proč nám o něm evangelista vypravuje.
Představí nám postupně seznam různě vyčleněných lidí ze
společnosti a nyní tedy případ snad nejtěžší – člověka,
který prokazatelně nemohl o Ježíšovi slyšet. Tento člověk
nemohl tedy ani prosit o smilování. Nemluvil.
Tato
kombinace neštěstí je tedy obzvláště smutná. Někdy přemýšlíme
o tom, zda před tím, než nás Ježíš přijme, musíme učinit
nějaké vyznání či pokání. Evangelia jsou provokativní v tom,
že nám ukazují Ježíše jako toho, kdo přijímá člověka, aniž
by ho před tím prověřil, lustroval, vedl k pokání. I
celníka přijal hned. Tady je najednou člověk, který – i kdyby
chtěl – nemůže pronést nějaká kající slova nebo prosbu.
Podle
přirozené náboženské lidské logiky by mu tedy nemělo být
odpuštěno, protože nevíme, co si ten člověk myslí. Je to
nesmírně choulostivá situace z různých stran.
Z vlastní
zkušenosti mohu říci, že jsou pro mne osobně nejtěžší chvíle
v hospicu, kdy mám navštívit právě lidi hluché nebo ty,
kteří nemohou mluvit. Jsem v takových chvílích bezradný.
Našli
se ovšem lidé, kteří si asi řekli něco v tomto smyslu:
Ježíš se chová divně, porušuje zvyky a tradice, přijímá
vyvržené a nečisté. Třeba pomůže i tomuto hluchoněmému. A
třeba se taky ukáže, že tak daleko jeho síla nesahá a
s člověkem jako je tento nebude moci nic učinit. Ale aspoň
to zkusíme.
Třeba
je vedla jen zvědavost. Nevíme.
Ať
je to jak chce, našli se ti, kteří když sami uslyšeli a snad i
uvěřili, vzali toho, který neslyšel a nemluvil a přivedli
k Ježíšovi.
Možná
si vzpomněli na dávné proroctví o tom, že slepí prohlédnou a
hluší uslyší a němí promluví.
Ježíš
sestoupil k tomu hluchoněmému a vyvedl ho zpět do
společenství těch, kteří slyší a mluví.
Evangelista
nám nenabízí detail Ježíšova uzdravujícího činu. Jako bychom
ten čin sledovali z dálky. Ani se zde dnes nemluví o víře.
Evangelista se místo toho soustředí na reakci okolí. Jedni jsou
nadšeni, druzí odmítají a pomlouvají. Pro Mt je důležitější
upřít pozornost právě na tento aspekt Ježíšova působení.
Opět
se tu tedy opakuje tradiční scénář. Ježíš je jedněmi
oslavován a druhými nenáviděn. Jedni jsou nadšeni z toho,
že je tu něco nového. Tolik radosti si nikdo nepamatuje.
Ovšem
hned zní také obavy z těch novot. Stejně jako u Gadary.
Ochránci náboženství Ježíše odmítají jako nebezpečného
novátora. Obávají se, že staré dobré měchy zvyku a tradice
začínají mít kvůli takovému jednání trhliny.
Evangelista
nám ukazuje dva světy. Jeden je svět, který neulpívá na
zvycích, který má radost, když se někde radost objeví, který
očekává dobro – i když je přece na světě tolik zla.
Druhý
postoj je řekli bychom pesimistický. Nečeká nic dobrého. Za tím,
co vypadá jako dobro, se určitě skrývá něco nebezpečného a
tak je lepší to odmítnout. Nedůvěra. To je Paní těchto lidí –
kteří jsou – kupodivu věřící a dokonce velmi moc věřící –
v Bibli zběhlí.
Je
zvláštní kolik místa a energie věnují evangelia kritice
věřících lidí.
Náboženství
je nebezpečné, generuje nebezpečné postoje, které tady
prezentují farizeové.
Jsou
to ovšem postoje obecně lidské. Proto je tyto místa potřeba číst
jako kritiku do vlastních řad, nikoli, jak se to četlo celá
staletí – jako kritiku židovské víry. S farzejstvím se
setkáváme ve všech vírách.
Mt
se snaží ukázat, že evangelium je skutečně něco, co souvisí
se změnou.
Každá
změna je nám lidem – většinou čím jsme starší – víc
nepříjemná. Lidi se bojí změny.
Proto
Ježíšovy nové postoje, i když vedou k dobru – přináší
tolik odmítání.
Kde
se v evangeliu objeví Ježíš, tam se s ním objeví nový
počátek. A nopak – ustupuje všechno, co v životě staví
bariéry mezi lidmi, všechno co rozsévá nenávist, všechno co
izoluje jednoho člověka od druhého, všechno co zbavuje naděje.
Všechny názory, které tvrdí, že bude jen hůř.
Fariezové
potvrdili svým jednáním, že Ježíš přináší nový přístup.
Svůj
názor ovšem vyslovili jako verdikt, který má Ježíše trvale
poškodit. Ježíšovi nelze věřit, je to podvod, démoni ho
poslouchají, protože jim za to něco slíbil.
Ve
skutečnosti svým přístupem fariezové ukazují bídu svého
postoje, oni vlastně nevěří, že Bůh skutečně může učinit
něco nového a dobrého. I když navenek tvrdí, že věří. Jejich
víra je uzavřená sama v sobě, jsou přesvědčeni, že jen
oni ví nejlíp, kdo to je Bůh a jak se má jeho moc projevovat.
Jakoby
nám kladl Mt otázku: jak jste na tom vy, jak moc vpustíte Ježíše
do svého života? S radostí nebo s odmítnutím?
Modlitba
Náš
Pane, ty sám nás uč slyšet a poslouchat. Mít pročištěné uši,
nebýt hluchý, zaposlouchaný sám do sebe - když se vyprávějí
mesiášské příběhy.
Dej
nám svého Ducha, ať nám poskočí srdce - vítá tě s vírou –
statečně vykročí neprošlapanou cestou - a přináší ti všechny
ty chromé, hluché a slepé, na něž se zatím nedostalo.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat