První
čtení
Leviticus
19:1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi:
2
"Mluv k celé pospolitosti Izraelců a řekni jim: Buďte
svatí, neboť já Hospodin, váš Bůh, jsem svatý.
Leviticus
19:11 Nebudete krást ani obelhávat a podvádět svého
bližního.
12
Nebudete křivě přísahat v mém jménu, sice znesvětíš
jméno svého Boha. Já jsem Hospodin.
13
Nebudeš utiskovat a odírat svého druha. Výdělek dělníka,
kterého si najmeš, nezůstane u tebe do rána.
14
Nebudeš zlořečit hluchému a slepému nepoložíš do cesty
překážku, ale budeš se bát svého Boha. Já jsem Hospodin.
15
Nedopustíte se bezpráví při soudu. Nebudeš nadržovat
nemajetnému ani brát ohled na mocného; budeš soudit svého
bližního spravedlivě.
16
Nebudeš se chovat ve svém lidu jako utrhač, nebudeš ukládat
svému bližnímu o život. Já jsem Hospodin.
17
Nebudeš ve svém srdci chovat nenávist ke svému bratru, ale
budeš trestat svého bližního podle práva, a neponeseš následky
jeho hříchu.
18
Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně,
ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem
Hospodin.
Druhé
čtení
Ef
5, 1-5
Efezským
5:1 Jako milované děti následujte Božího příkladu
2
a žijte v lásce, tak jako Kristus miloval nás a sám sebe
dal za nás jako dar a oběť, jejíž vůně je Bohu milá.
3
O smilstvu, jakékoliv nezřízenosti nebo chamtivosti ať se
mezi vámi ani nemluví, jak se sluší na ty, kdo patří Bohu.
4
Vést sprosté, hloupé a dvojsmyslné řeči se nepatří; vy
máte vzdávat Bohu díky!
5
Dobře si pamatujte, že žádný smilník, prostopášník ani
lakomec, jehož bohem jsou peníze, nemá podíl v království
Kristovu a Božím.
Kázání
Čtvrtý
verš dnešního oddílu z listu Ef se týká přímo
díkučinění, které dnes slavíme. Kral: 4 A
tolikéž mrzkost, ani bláznové mluvení, ani šprýmování,
kteréžto věci jsou nenáležité, ale raději ať jest díků
činění.
Apoštol
píše svůj list z vězení, popisuje v něm, jakým
způsobem má církev v tomto světě žít. Pavel v tomto
listu mluvil např. o pohanství srdce. Toto pohanství
necharakterizují rozdíly v rituálech, ale vztah ke světu.
Vyznačuje se:
-
zatemněným chápáním,
-
odcizením od Boha
-
životní otupělostí.
Apoštol
věří, že setkání s Kristem vede k proměně srdce -
k stvoření nového srdce. Člověk je pokřiven a znetvořen
špatnou volbou, zbloudilým duchem, svedenými city. Jediný Bůh
může znovu slepit člověka v nové stvoření.
Pavel
dále vyjmenovával znaky nového lidství. Mezi tyto znaky nového
lidství patří pravdivost, pracovitost kvůli potřebným, omezení
hněvu kvůli druhým, odpuštění a láska. Nové lidství je
lidství, které nežijeme pro sebe, ale pro druhé.
Apoštol
pokračuje ve vyjmenování toho, jak má vypadat křesťanský sbor.
Ve svých radách a výtkách – se odvolává na Krista a spoléhá
se „jen“ na slovo. Křehké slovo. Apoštol by vzhledem k stavu
v jakém Ef. sbor je – mohl hrozit vyloučením některých
členů nebo by vyhrožovat nějakým jiným postihem. Mohl by se
také odvolávat na obecné mínění. Nic z toho nedělá.
Žijte
v lásce, tak jako Kristus miloval nás a sám sebe dal za nás jako
dar a oběť, jejíž vůně je Bohu milá.
Ježíš
Kristus se pro Pavla stal jedinečnou šancí k životu. Touto
šancí je i pro nás a to si s vděčností smíme zde při
dnešním díkučinění uvědomit. Díky Bohu za to, že právě JK
je tou záchranou seslanou od Hospodina pro člověka.
Ta
první věta připomíná, že JK sám sebe rozdal. Tak apoštol
shrnul celý Ježíšův život. Jeho sebe-rozdání je pro nás
inspirace i milost. Bůh jeho seberozdání přijal jako obětní
dar, jako událost, díky které lidé smějí mít jistotu, že Bohu
na člověku záleží zcela mimořádným způsobem.
Tento
Ježíšův způsob života je to, co zásadním způsobem mění náš
život. Naše vztahy k sobě, ke druhým, k Bohu.
Je
dobré si tady připomenout, že to, co tvoří jádro víry - není
- víra v nesmrtelnost. Není to víra v osud neb neměnného
boha na nebesích. Je to víra v konkrétního Ježíše
s konkrétním životem, který se stal Kristem, obětí za nás.
Díky
tomuto zvláštnímu Mesiáši máme podle apoštola v životě
úplně nový cíl: Přetvářet svůj život, svoje vztahy, svůj
přístup k hodnotám tak - aby se už vůbec nemuselo mluvit o
smilstvu, hrabivosti a vůbec jakékoli přizpůsobivosti pohanství
či jinak řečeno – hodnotám běžných ve světě.
Apoštol
říká, že tyhle špatné věci ze životů věřících v Efezu
nakonec zmizí.
Pavel
varuje ef. křesťany především před nezřízeností v různých
oblastech. Už jsme narazili na to, že mezi ef. křestany asi byli
všelijací lidé, což je vpořádku, protože právě takoví za
Ježíšem chodili.
Díky
Kristu jsou lidé schopni rozpoznávat, co je v životě
hodnotné a co je jen poplatné všeobecnému mínění doby. Co je
osvobozené a co spadá do starého otroctví. Podle Pavla je to
trvalý úkol – každý den rozpoznávat to podstatné a to
nepodstatné.
Apoštol
se dovolává rozumu, mluví o tom, že se má (a tedy může) člověk
na Kristově díle učit rozpoznávat dobré od špatného, to
podstatné od znečištění pohanstvím srdce – (nejde o pohanství
– jak jsme to popsali výše) – ale např. – že se něco dělá,
protože to tak dělají ostatní.
Proti
poloze života jak ji ztělesnil JK stojí všelijaké hloupé,
dvojsmyslné, sprosté řeči. To by se dalo shrnout – právě jako
znak povyšování se nad druhého.
Apoštol
se tu opět odvolává na pravdivost našeho života, na pravdivost
toho, co konáme a co říkáme. Opět se tedy apoštol dovolává
pravdomluvnosti. To je srozumitelné.
Pozastavím
se u možného jiného výkladu tohoto místa.
Apoštol
narážel velmi pravděpodobně také na to, že křesťané, když
měli strach, snažili se svou víru nějak omluvit nebo zapřít. A
tak vedli dvojsmyslné řeči. Někdy prostě proto, že se za
evangelium JK styděli. Mohlo jít o konkrétní případy, kdy se
jednotlivci prostě styděli přiznat, že věří tomu nesmyslu –
totiž způsobu života podle Ježíše. Někdy to třeba i sami
známe, když se ocitneme ve společnosti lidí, kteří si váží
drsnosti, vychloubání nebo agrese. A naše měkkosrdcatost by nám
před nimi byla na překážku.
Nakonec
– Ježíš byl právě pro své názory poslán na popraviště.
Apoštol nabádá k pravdomluvnosti a přímosti i v těchto
věcech, které mohou ohrozit pocit našeho bezpečí.
Vzdávání
díků Pánubohu má být přednější než lež nebo pokrytectví
nebo smilstvo nebo chamtivost. Ti, kdo žijí nezřízeně, nemají
v královstvím Kristovu podíl. Díkučinění smíme chápat
také jako lék na naše lži, na naše dvojsmysly. Díkučinění je
činnost, která nás vrací zpátky na zem a má dokonce léčivou
moc. Kdo děkuje (a jeho děkování je odvozeno od poznávání JK),
ten nemá prostor na vychloubání. (apoštol myslí na opravdovost i
při vzdávání díků, zneužitelné je vše, sám Ježíš uvádí
případ, kdy jeden farizej děkuje za to, že není jako ten
celník.)
Lukáš
18:10 "Dva
muži vstoupili do chrámu, aby se modlili; jeden byl farizeus, druhý
celník.
11
Farizeus
se postavil a takto se sám u sebe modlil: `Bože, děkuji ti, že
nejsem jako ostatní lidé, vyděrači, nepoctivci, cizoložníci,
nebo i jako tento celník.
12
Postím se dvakrát za týden a dávám desátky ze všeho, co
získám.´
13
Avšak celník stál docela vzadu a neodvážil se ani oči k
nebi pozdvihnout; bil se do prsou a říkal: `Bože, slituj se nade
mnou hříšným.´
14
Pravím vám, že ten celník se vrátil ospravedlněn do svého
domu, a ne farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen,
a kdo se ponižuje, bude povýšen."
V tom
výčtu různých ošklivých věcí, které lidé konají a které
spojuje soustředění na sebe sama – jsou tedy opakem pravého
díkučinění - je zajímavé všimnout si, že vedle sebe klade
apoštol smilníka, lakomce či hrabivce.
Mezi
lidmi – zvláště v církvi - je střídání žen nebo
mnohoženství obvykle považováno za větší provinění než,
když je někdo na peníze. To umíme docela rychle omluvit.
Navíc
dnešní doba podporuje mínění, že být hrabivý je vpodstatě
vpořádku. Nahrabat co nejvíc majetku je znakem úspěšnosti ve
společnosti.
A
nakonec –ve společnosti (ještě ne v církvi) mít hodně
žen je také znakem stejné úspěšnosti. Úspěšný politik je
ten, který má hodně majetku a hodně žen. Může si to totiž
dovolit.
Podle
Pavla je soustředění na peníze stejný problém jako střídání
partnerek.
Hrabivost
stejně jako smilnění je projevem modloslužby. Je to tedy opak
životního postoje Mesiáše J, který sám sebe rozdal.
Majetek
není jistota. Majetek je dobrý k obdarování druhých,
k pomoci tam, kde je potřeba. Apoštol nás vede k osvobození
od potřeby mít peníze za božstvo. Peníze nejsou a nemohou být
středem, k němuž se máme upírat – ani osobně, ani
v církvi. I když se mezi lidmi říká: peníze až na prvním
místě.
Když
tedy dnes slavíme díkučinění nebo díkůčinění nebo
díkuvzdání nebo díkůvzdání – možné jsou termíny s krátkým
u i s dlouhým (podle ústavu pro jazyk český) – přijímáme
nový pohled na život. Učíme se pohledu z perspektivy Božího
Království.
Můžeme
si s vděčností připomenout - co má a co nemá podíl na BK.
Při díkučinění si můžeme připomenout, od jaké minulosti jsme
osvobozeni a k jaké budoucnosti nám Kristus otevřel cestu.
K životu ve věrnosti Bohu i lidem, životu osvobozenému od
otročení různým věcem, k nimž může patřit střídání
partnerů nebo otročení majetku.
Modlitba
Náš
Pane a Spasiteli, děkujeme, že nám svědectví evangelia otevírá
úplně nový životní obzor. Buď s námi Duchem pravdy, ať se
tomuto svědectví nezpronevěříme.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat