První
čtení
Exodus 15:1
Tehdy zpíval Mojžíš a synové Izraele Hospodinu tuto píseň.
Vyznávali: "Hospodinu chci zpívat, neboť se slavně vyvýšil,
smetl do moře koně i s jezdcem.
2 Hospodin
je má záštita a píseň, stal se mou spásou. On je můj Bůh, a
já ho velebím, Bůh mého otce, a já ho vyvyšuji.
3 Hospodin
je bojovný rek; Hospodin je jeho jméno.
4 Vozy
faraónovy i jeho vojsko svrhl v moře, v moři Rákosovém utonul
výkvět jeho vozatajstva.
5 Tůně
propastné je zavalily, klesli do hlubin jak kámen.
6 Tvá
pravice, Hospodine, velkolepá v síle, tvá pravice, Hospodine,
zdrtí nepřítele.
11 Kdo
je mezi bohy jako ty, Hospodine? Kdo je jako ty, tak velkolepý ve
svatosti, hrozný v chvályhodných skutcích, konající divy?
12 Vztáhl
jsi pravici a země je pohltila.
13 Svým
milosrdenstvím jsi vedl tento lid, který jsi vykoupil, provázel
jsi jej svou mocí ke své svaté nivě.
Druhé
čtení
Efezským
2:1 I vy jste byli mrtvi pro své viny a hříchy,
2 v
nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce
nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří
vzdorují Bohu.
3 I
my všichni jsme k nim kdysi patřili; žili jsme sklonům svého
těla, dali jsme se vést svými sobeckými zájmy, a tím jsme nutně
propadli Božímu soudu tak jako ostatní.
4 Ale
Bůh, bohatý v milosrdenství, z velké lásky, jíž si nás
zamiloval,
5 probudil
nás k životu spolu s Kristem, když jsme byli mrtvi pro své
hříchy. Milostí jste spaseni!
6 Spolu
s ním nás vzkřísil a spolu s ním uvedl na nebeský trůn v
Kristu Ježíši,
7 aby
se nadcházejícím věkům prokázalo, jak nesmírné bohatství
milosti je v jeho dobrotě k nám v Kristu Ježíši.
8 Milostí
tedy jste spaseni skrze víru.
9 Spasení
není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se
nikdo nemůže chlubit.
10 Jsme
přece jeho dílo, v Kristu Ježíši stvořeni k tomu, abychom
konali dobré skutky, které nám Bůh připravil.
Kázání
Je
už nějaká doba po velikonocích a tak se můžeme ptát, k čemu
vlastně nám velikonoce jsou – co pro nás vlastně znamená
zázrak vzkříšení? Ta otázka se může zdát na první pohled
nevhodná.
Přesto
je právě tato otázka tématem začátku listu do Efezu. Jistě se
mnoho lidí už tehdy ptalo, k čemu v našem životě
vlastně velikonoce vedou. Co se změnilo?
Jak
přijmout to, co se stalo. Z evangelií víme, že událost
zázraku nemusí znamenat nic. Dokonce může znamenat, že zlí lidé
začnou v reakci na vzkříšení ještě více ubližovat. Tak
jednali např. velekněží, když dali příkazy vojákům, aby
rozšířili zprávu, že učedníci Ježíšovo tělo ukradli.
Samotné
setkání se zázrakem vzkříšení ještě není zárukou, že to
s námi něco pozitivního udělá. Dokonce v Mt evangeliu
je řečeno, že někteří z těch, co se klaněli vzkříšenému
Pánu v Galilei – pochybovali.
Musíme
se tedy ptát, co vzkříšení znamená pro ty, kteří uvěřili,
že takto jednal s Ježíšem sám Hospodin?
Apoštol
jde na samou dřeň. Říká, že jsme dřív byli mrtví. Chodili
jsme v různých přestoupeních, babrali jsme se ve svých
vinách, otročili jsme špatným věcem.
A
v tom našem umírání jsme byli naráz oživeni Boží
milostí, která má svůj vrchol. Ten vrchol jsou právě
velikonoce. Ježíšovo ukřižování a vzkříšení.
Jsou
to vlastně docela drsná slova a dnešnímu člověku málo
srozumitelná.
Možná
bychom byli raději, kdyby apoštol mluvil o nějaké Božské
energii nebo životu samotném, který právě na jaře tolik ukazuje
svou úžasnou sílu. Bylo by nám to asi pochopitelnější.
Apoštol
nemyslí ani na energii ani na přírodu. Myslí na Boží milost,
která všechny tyhle věci o velikonocích přesahuje a přeznačuje.
Co
měl asi na mysli autor listu Efezským, když mluvil o všelijakých
vinách, v nichž jsme chodili jako mrtví?
Ono
to na první pohled vypadá, jako nějaký náboženský moralismus.
Apoštol jde ale hlouběji a ptá se po tom, co vábí lidi k tomu,
aby nemuseli myslet na to podstatné. Lze totiž poměrně snadno
prožít celý život v různých starostech i touhách a
úspěšně se vyhýbat otázkám po tom, jestli to naše pachtění
není náhodou jen závoj nebo náhražka, která má zakrýt palčivé
otázky po vlastním hlubokém naplnění, které tak necháváme
uplavat pryč.
Známe
řadu příběhů např. z hospicu, které ukazují, že lidi
skutečně tyto věci nechávají být, ale v situaci životní
zkoušky jim znovu neodbytně přijdou na mysl.
Apoštol
Pavel se domnívá, že existují různé typy duchovního umírání,
různé typy nebo znaky podřízenosti.
Jednak
je to posluhování duchu doby, běhu času, všelijakým mocnostem
tohoto věku a pak také zcela jednoduše otročení vlastnímu já.
Všechny
tyhle věci nám brání žít naplněný život, k němuž jsme
byli Bohem povoláni.
Člověk
je těmito způsoby neustále podmaňován k otroctví. Už ze
SZ víme, že Bůh Izraele je Bohem naděje vysvobození z otroctví.
Následovníci JK pochopili život a dílo JK jako lék nebo cestu
vysvobození z lidského utrpení, které právě apoštol
popisuje.
Člověk
trpí, když otročí duchu doby. To znamená, když opakuje
bezmyšlenkovitě to, co opakují druzí. Když se nechá strhnout
obecnými představami co je štěstí. Když naslouchá různým
módním řečem nebo trendům. S tím se pojí různé dobové
závisti – kdo by dnes záviděl sousedům počítač nebo
ledničku. Pamatuji se na řadu rozhovorů z dob totality, kdy
se řešilo, kdo ze sousedů má kterou značku a který přístroj.
Dnes je to úsměvné, ale různé touhy a závisti v nás stále
přežívají a jen věci mění jména.
Nejde
o věci. Jde o to, že člověk může být doslova vlečen obecnými
postoji o tom, co znamená najít štěstí. Postaví-li si můj
přítel dům, chtěl bych si taky dokázat, že umím postavit dům,
jedou-li sousedé na dovolenou do Egypta, neměl bych jet já taky do
Egypta, abych se neztrapnil?
Mám
se kvůli tomu tajně zadlužit?
Je
řada lidí, kteří doslova žijí životy druhých. Nechají si
okolím určit jak žít, kolik vydělávat, za co utrácet, jak
trávit volný čas. Komu věřit.
Otročení
duchu doby se projevuje také v oblasti smutku. Okolí může
určit, z čeho mám být smutný. Většinou, když nemohu
dosáhnout toho, co okolí. Člověk tyto „neúspěchy“ pak může
dokonce prožívat jako životní prohru.
Jsou
případy, že si lidé z tzv. neúspěchu úplně zkazí život
a propadnou totální beznaději a pocitu zmaru.
Nakonec
- pocit, že nežiji svůj vlastní život byl vyjádřen v mnoha
filmech a umění.
Apoštol
říká, že takový člověk není živý. Je jako chodící
mrtvola. Apoštol má tu drzost, že zevšeobecňuje a říká to o
nás všech.
Všechno
toto mrtvolnění jinými slovy znamená, že sloužíme něčemu
jinému než tomu co ztělesňuje Bůh. Podle apoštola jsme
k takovému mrtvolnění vábeni všichni.
Naproti
tomuto našemu mrtvolnění stojí JK svým životem a dílem.
Apoštol věří, že JK ztělesnil Boží působení zcela
jedinečným a mimořádným způsobem. Naplnil na sobě stoprocentně
lidství. Můžeme je popsat jako ztělesněnou víru naději a
lásku.
Člověk,
který se uzavřel víře, naději a lásce podle Pavla slouží spíš
vlastnímu egu a strachu nebo závisti a zatvrzelosti. To vše si
můžeme představit pod termínem „vládce nadzemských mocností“.
Je to vše, co nás vzdaluje od víry, naděje a lásky.
Vždy
když člověk propadne strachu a beznaději, tak v té chvíli
vystihuje tu Pavlovu myšlenku. I my někdy říkáme, že už ničemu
nevěříme, že nic na světě nemá smysl, že zlo triumfuje.
A
skutečně, když podlehneme tomuto pocitu či názoru – tak
napomáháme zlu. V každé chvíli kdy sami řekneme, že nemá
smysl ničemu dobrému věřit se stáváme jakousi duchovní
mrtvolou.
Často
tento pocit vítězí právě z nějakého osobního neúspěchu
nebo ze závislosti na skutcích druhých. Je to takový začarovaný
kruh.
Bohužel
tento kruh nefunguje jenom u jednotlivců, ale také u větších
skupin, ba u celých národů. Jedni nenávidí druhé, chtějí
urvat na druhých co nejvíc výhod pro sebe, a tak jako celé národy
kořistíme, vedeme války, nenávidíme se. Místo abychom přijali
poznání, že jsme všichni lidé na této planetě bratři a
sestry, děti jednoho stvořitele a máme se všichni milovat.
Apoštol
má na tento stav věcí lék. Nabízí vysvobození z tohoto
kruhu beznaděje a kruhu smrti. Z kruhu beznaděje, který je
nejdříve v našich hlavách, v naší mysli a potom se
rozlévá do reálné nenávisti.
Apoštol
do tohoto stavu věcí - do naší mrtvolnosti provokativně
vyhlašuje: 4
Ale Bůh, bohatý v milosrdenství, z velké lásky, jíž si
nás zamiloval,
5
probudil nás k životu spolu s Kristem, když jsme byli mrtvi
pro své hříchy. Milostí jste spaseni!
Apoštol
vyhlašuje nesmírně drzou myšlenku.
Bůh
nás probudil k životu spolu s tím odepsaným popraveným
a pohřbeným Kristem.
Nás,
kteří jsme chodící mrtvoly uzavřené v pasti naší
sobeckosti, pýchy nebo závislosti – o velikonocích vytrhl z této
smrti.
Do
světa, který je zasažen zlem a smrtí najednou vtrhl život
vysvobozený a proměněný.
Vzkříšení
vedlo k proměně i nás.
A
má moc natrvalo náš život proměnit a ovlivnit. Oživit.
Protože
Bůh je dobrý. Jeho dobrota se právě takto projevila.
Bůh
to s námi myslí dobře. Tak apoštol vyjádřil radost a
naděje z velikonoční události.
Velikonoce
znamenají ujištění, že na světě není nic, co by mohlo tuto
oživující moc zničit nebo zastavit.
Tuto
naději chce vyjádřit obraz nebo znamení nebo symbol Krista
sedícího po pravici Boží. Nikoli přísný brutální soud, ale
vyhlášení vítězství naděje, víry a lásky nad strachem,
nenávistí, beznadějí.
Apoštolova
víra je provokativní. Jinými slovy říká, že Bůh ukázal svou
pravou tvář a podstatu v díle JK.
Křesťané
toto provokativní vyznání v různých dobách pochopili
různě. Bohužel ho mají tendenci některé skupiny vnímat jen
jako bič na druhé. Říkají: my jsme ti vysvobození, ti lepší,
ti křesťané, ti spasení. A vy ostatní, kteří věříte jinak
jste horší a špatní.
Tato
hašteřivost dokonce už od začátku vládla mezi jednotlivými
sbory. Proto apoštol připomíná:
9
Spasení není z vás, je to Boží dar; není z vašich
skutků, takže se nikdo nemůže chlubit.
I
dnes existují lidé nebo i my sami můžeme mít někdy vnitřní
pocit – že jsme lepší – tak do těchto pocitů či k těmto
lidem patří apoštolova slova – že spása není nijak spojená
s našimi činy. Je to Boží dar.
Ať
se nám to líbí nebo nelíbí – často nelíbí – proto je
v evangeliích mnoho podobenství o tom, jak dělníci nedostali
od svého pána stejně zaplaceno a nadávali – ať se nám to líbí
nebo ne - spásu nemůžeme nijak ovlivnit svými činy.
Jsme
osvobozeni od předhánění, kdo z nás je víc věřící.
Jsme
osvobozeni od odsuzování těch, kteří žijí tak jak se nám
třeba nelíbí.
Pokud
nás tedy evangelium ovlivňuje k tomu, abychom konali dobro,
nebo abychom pečovali o druhé, nebo abychom pečovali o sbor. Máme
za to děkovat.
To,
že někomu pomohu - je milost. Nikoli znak toho, že jsem lepší a
že se mohu nad druhého povyšovat.
Apoštolovo
slovo: milostí
jste spaseni
– si můžeme představit jako nadšený výkřik člověka, který
byl zbaven tíhy. Je to křik člověka, jemuž se navrátila do
srdce láska, do mysli radost a do jeho konání veliká naděje.
Apoštol
se raduje tak jako se kdysi radoval z vysvobození Mojžíš.
Bůh vás vysvobodil, jeho milostí jste spaseni!
Vy,
kteří jste ještě včera byli v moci zloby a smrti jste byli
zachráněni Boží milostí. Evangelium záchrany nám otevřelo
zcela nový pohled na život. Právě v tomto čase (který je
vždycky náročný) smíme radostně vykročit, abychom šli
v dobrých skutcích, tak jak nám je Bůh připravil a
představil na životě a díle JK.
Jsme
přece jeho dílo, v Kristu Ježíši stvořeni k tomu, abychom
konali dobré skutky, které nám Bůh připravil.
Modlitba
Děkujeme
Pane za tvé vysvobození. Děkujeme, že jsi nám v Kristu
Ježíši nablízku a pomáháš nám nalézat naše místo ve světě.
Děkujeme, že ve tvém jménu smíme působit dobro v tomto
náročném světě.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat