První
čtení
Izajáš
63:7 Milosrdenství Hospodinovo budu připomínat, Hospodinovy
chvályhodné činy, všechno, jak Hospodin nás odměňoval, velkou
jeho dobrotu k izraelskému domu. On je odměňoval podle svého
slitování, podle svého velikého milosrdenství.
8
Prohlásil: "Vždyť oni jsou můj lid, synové, kteří
nebudou klamat." Stal jsem se jim spasitelem.
9
Každým jejich soužením byl sužován a anděl stojící
před jeho tváří je zachraňoval; svou láskou a shovívavostí je
vykupoval, bral je na svá ramena a nosil je po všechny dny dávné.
Druhé
čtení
Ef
4,25-32
Efezským
4:25 Proto zanechte lži a `mluvte pravdu každý se svým
bližním´, vždyť jste údy téhož těla.
26
`Hněváte-li se, nehřešte.´ Nenechte nad svým hněvem
zapadnout slunce
27
a nedopřejte místa ďáblu.
28
Kdo kradl, ať už nekrade, ale ať raději přiloží ruce k
pořádné práci, aby se měl o co rozdělit s potřebnými.
29
Z vašich úst ať nevyjde ani jedno špatné slovo, ale vždy
jen dobré, které by pomohlo, kde je třeba, a tak posluchačům
přineslo milost.
30
A nezarmucujte svatého Ducha Božího, jehož pečeť nesete
pro den vykoupení.
31
Ať je vám vzdálena všechna tvrdost, zloba, hněv, křik,
utrhání a s tím i každá špatnost;
32
buďte k sobě navzájem laskaví, milosrdní, odpouštějte si
navzájem, jako i Bůh v Kristu odpustil vám.
Kázání
Minule
jsme slyšeli část, kde apoštol popisuje pohanství srdce.
Pohanství, které se netýká náboženských rozdílů, ale stavu
každého člověka.
Toto
pohanství necharakterizují rozdíly v rituálech, ale vztah ke
světu. Vyznačuje se:
-
zatemněným chápáním,
-
odcizením od Boha
-
životní otupělostí.
Apoštol
věří, že setkání s Kristem vede k proměně srdce -
k stvoření nového srdce.
Pavel
bourá představu, že někde uvnitř nás je nějaká jiskra Boha,
kterou stačí oprášit. Pavel mluví o úplně novém stvoření.
Člověk
je pokřiven a znetvořen špatnou volbou, nečistým srdcem,
zbloudilým duchem, svedenými city. Jediný Bůh může znovu slepit
člověka v nové stvoření.
Pavel
v tom dnešním oddílu vyjmenovává, co znamená konkrétně
toto nové lidství, které si máme obléct.
Zanechte
lži, nedopřávejte místa ďáblu, nekraďte, pracujte – ne kvůli
sobě, ale kvůli potřebným, přestaňte lhát, říkejte věci,
které pomáhají, zanechte špatností.
Komu
to vlastně apoštol říká? Co je to vlastně za křesťany?
Z apoštolovy
řeči vyplývá, že jsou to lidé, kteří se chovají snad i hůř,
než by se nám líbilo.
Má
to být obraz nás samotných?
Podle
toho, co apoštol těm lidem vytýká se zdá, že jsou to všechno
zloději, lháři, podvodníci.
Na
druhou stranu: komu vlastně Ježíš zvěstoval evangelium? Od kdy
máme nad člověkem zlomit hůl? V příbězích o tom jak
Ježíš zachraňoval lidi, čteme o tom, že Ježíš záchranu
zvěstoval bez předchozího vyškolení nebo záruky, že se dotyčný
člověk napořád polepší. Ježíšovo slovo naděje patřilo
každému, kdo za Ježíšem přišel.
Každý
z nás, pokud jde do sebe, narazí na spoustu neshod nebo věcí,
které by chtěl udělat líp.
Rozhodně
nejsme dokonalí. I nám –ale - Ježíšovo slovo záchrany patří.
Stejně jako těm lidem v Efezu. Pavel postupuje jako Ježíš.
Mohl by říct: jste zloději – nebudu vám nic říkat, nemáte
šanci. Bůh vás nechce.
Lze
předpokládat, že část sboru křesťanů v Efezu skutečně
tvořili lidé podobného typu, s nimiž se setkával Ježíš.
Tedy povaleči, zloději, prostitutky, opilci a další nejrůznějším
způsobem podezřelé existence.
Pokud
připustíme, že je Ef. sbor tvořen těmito lidmi, těmito
„nepřizpůsobivými“, pak samozřejmě ta apoštolova slova
znějí mnohem zřetelněji.
Ježíšova
zvěst přece patřila právě těmto lidem, proto Ježíš pobuřoval
– že se s takovými lidmi setkával.
Křesťané
vždy působili na všelijakých náročných místech, ve vězeních,
zařízeních pro sociálně slabé apod. Pomáhat těmto lidem
vychází ze samé podstaty křesťanské zvěsti.
Evangelický
sbor nemá být klubem pro vyvolené, pro tzv. slušnou společnost.
Z evangelií vyplývá, že společenství následovníků
Ježíše je místo, kam může každý. A v němž se díky
tomu objevuje řada problémů.
Z apoštolova
dopisu vyplývá, že sbor je místo náročné, protože se tam
nachází právě lidé různého původu nebo způsobu života.
Pomáhat
druhým - neznamená jim jednou pomoci, ale je to běh na dlouhou
trať. Proto Pavel různým způsobem popisuje, co na této cestě
dělat. Obnova lidského života se má promítat všude.
Apoštol
uvádí tři věci, které jsou na cestě obnovy života důležité:
pravdivost
– která vede k pomoci
poctivá
pracovitost – která vede k milosrdenství
odpuštění
– které je znamením odpuštění Božího
Když
je člověk nepoctivý, tak se ukazuje, že v jeho životě –
i kdyby se sebevíc hlásil ke křesťanství – ve skutečnosti
panuje zlo. K takovému směru bytí patří i neustálé
udržování hněvu, uraženosti, naštvanosti na druhé.
Takový
člověk tedy dává prostor zlému jednání – tedy ďáblu –
jinými slovy – příležitosti k maření Božího díla.
Lži
a různé polopravdy, všelijaké přetvářky mohou činit život
postupně neúnosným. Kristus v porovnání s životem
v přetvářce a ve lži působí jako světlo obnovující
pravdy. Apoštol poznal Krista jako toho, kdo vysvobozuje z otroctví
přetvářky, lži nebo pokrytectví.
Společenství
víry se vyznačuje tedy životem v pravdě. K tomu patří
i nutnost přiznat vinu, přijímat pravdu a věřit, že lékem je
odpuštění.
Společnost
je obecně nastavená tak, že určitou míru lži a přetvářky
považuje za normální - skoro bych řekl nutnou. Je normální
dělat se lepším než jsem, zvláště – např. když po někom
něco chci. Je normální vychvalovat to, co potřebuji někomu
druhému vnutit nebo prodat. Je normální, že neříkám pravdu,
když se mi to společensky – nebo politicky nehodí.
Před
rokem 89 se doma často mluvilo úplně jinak, než na veřejnosti.
Přetvářka po roce 89 ovšem nezmizela, svoboda slova vede
k zneužívání této svobody.
Současná
společnost se složitě vyrovnává s mírou lži a manipulace,
která se objevuje např. na internetu.
Slovo
apoštola Pavla nás vede k závažnému závěru a závazku:
Život
v pravdě, otevřenost a ryzost slov i činů, to je hodnota, za
kterou - jako křesťané - neseme zvláštní odpovědnost i
uprostřed této společnosti. Platí to o nás jako o jednotlivcích,
platí to i o sboru a církvi (církvích) jako celku.
Pavel
dále mluví o pracovitosti. Opět apoštol nemyslí jakoukoli práci
– např. práci lživou nebo práci zaměřenou k získání
co největšího majetku – nejlépe za co nejméně úsilí – což
je ve výsledku okrádání. Ve společnosti jsme svědky všelijakého
okrádání jedněch druhými. Dřív platilo, kdo nekrade, okrádá
rodinu, řada lidí není ochotna se tohoto hesla vzdát a s touto
morálkou přistupuje např. k všelijakým dotacím a tak se
přepisují majetky na osoby blízké apod. Řada lidí dokonce
vstupuje do politiky jen proto, aby si přihráli pozemky či skryly
majetkové machinace.
Máme
si však říci – když kradou ostatní, budu krást taky?
Pavel
mluví o konkrétní práci vedoucí ke konkrétnímu cíli. Jedná
se o tzv. pořádnou práci, která je určena ne k osobnímu
obohacení, ale k rozdělení se s potřebnými.
Nedokážu
posoudit, kolik procent lidí v naší společnosti takto
pracuje. To ovšem nesmí být pro nás mírou.
Křesťané
jsou vyzýváni, aby ve společnosti – šli ostatním příkladem –
jak to má vypadat.
V
křesťanském pohledu na práci a podnikání nejde o to, abych si
dřív než soused mohl koupit např. bavoráka a strávit dovolenou
na nějakém luxusním místě - ale abych svůj dostatek, výsledky
své poctivé práce a dřiny mohl sdílet s těmi, kteří si
vydělávat z nejrůznějších příčin nemohou:
-
tady jde apoštolovi o dílo diakonie, o službu potřebným, vdovám
a sirotkům – postiženým, bezdomovcům, lidem odstrkovaným na
okraj a za okraj našich všedních dní.
Další
důležité Pavlovo napomenutí se týká hněvu. Hněvu se asi občas
neubráníme, ale máme povinnost s ním pracovat. Tzn. uvědomit
si, že život ve vzteku je možná svým způsobem pohodlný, ale ve
výsledku je to důsledek naší vlastní pýchy. Potřeby dokázat
ostatním, že pravdu mám jenom já.
Řada
z nás to zná, když nám stoupne adrenalin, těžko myslíme
v té chvíli na odpuštění. Těžko myslíme na to, jak
podobnou situaci řešil Ježíš nebo Pavel. Máme mysl zateměnou -
v takové chvíli se nám jakákoli jiná cesta, než vztek –
jeví jako cesta slabosti.
A
přece je to naopak.
Efezským
4:31 Ať
je vám vzdálena všechna tvrdost, zloba, hněv, křik, utrhání a
s tím i každá špatnost;
32
buďte k sobě navzájem laskaví, milosrdní, odpouštějte si
navzájem, jako i Bůh v Kristu odpustil vám.
Velkorysost
a ochota odpouštět nebo dobrota není projev slabosti, ale síly,
vděčnosti a víry.
Ten,
kdo skutečně pustil Ježíše do svého srdce, vede vnitřní zápas
s touhou ukázat ostatním, že jen on má pravdu. Vede vnitřní
zápas s touhou urazit se nad činy druhých.
Nakonec
– viděno pragmaticky – uražený člověk si ubližuje nejvíc
sám. Věčně naštvaný člověk si kazí život sám sobě, on sám
žije v dosti nepěkném vesmíru.
Slovo,
které se v tom dnešním oddíle objevuje stále mezi řádky -
je: solidarita. Nebo: spolulidství, sdílení, vzájemnost.
Ať
už jde o pravdivost směrem k druhým lidem nebo pracovitost
kvůli potřebnosti druhých, nebo omezení hněvu – opět ve
vztahu k druhým. To je poloha života, kterému se máme celý
život učit – i ve společnosti, kdy jsme tlačeni do ulity a do
strachu, že přijdeme o nějaké výhody nebo o své pohodlí.
Pavel
nás zve k životu, který člověk nežije kvůli sobě.
Tváří
v tvář těmto Pavlovým slovům si možná říkáme, že jsou
v životě chvíle, kdy se nám jeví Ježíšův způsob
jednání jako pohádka. Protože jsou přece chvíle, kdy je potřeba
užít sílu, zlost, převahu.
Pavlův
text můžeme vnímat tedy jako závažnou otázku:
co
si vlastně o Ježíšově cestě myslíme my?
Vpustíme
tuto cestu do našeho života nebo ne?
Platí
tato cesta nebo neplatí?
Modlitba
Děkujeme
Pane, že nastavuješ zrcadlo našemu jednání a zveš nás na cestu
života. Prosíme, buď s námi, abychom na této cestě
obstáli.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat