První
čtení
Genesis
2:18 I řekl Hospodin Bůh: "Není dobré, aby člověk
byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou."
19
Když vytvořil Hospodin Bůh ze země všechnu polní zvěř a
všechno nebeské ptactvo, přivedl je k člověku, aby viděl, jak
je nazve. Každý živý tvor se měl jmenovat podle toho, jak jej
nazve.
20
Člověk tedy pojmenoval všechna zvířata a nebeské ptactvo
i všechnu polní zvěř. Ale pro člověka se nenašla pomoc jemu
rovná.
21
I uvedl Hospodin Bůh na člověka mrákotu, až usnul. Vzal
jedno z jeho žeber a uzavřel to místo masem.
22
A Hospodin Bůh utvořil z žebra, které vzal z člověka,
ženu a přivedl ji k němu.
23
Člověk zvolal: "Toto je kost z mých kostí a tělo z
mého těla! Ať muženou se nazývá, vždyť z muže vzata jest."
24
Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě
a stanou se jedním tělem.
25
Oba dva byli nazí, člověk i jeho žena, ale nestyděli se.
Druhé
čtení
Efezským
5:21 V poddanosti Kristu se podřizujte jedni druhým:
22
ženy svým mužům jako Pánu,
23
protože muž je hlavou ženy, jako Kristus je hlavou církve,
těla, které spasil.
24
Ale jako církev je podřízena Kristu, tak ženy mají být ve
všem podřízeny svým mužům.
25
Muži, milujte své ženy, jako si Kristus zamiloval církev a
sám se za ni obětoval,
26
aby ji posvětil a očistil křtem vody a slovem;
27
tak si on sám připravil církev slavnou, bez poskvrny, vrásky
a čehokoli podobného, aby byla svatá a bezúhonná.
28
Proto i muži mají milovat své ženy jako své vlastní tělo.
Kdo miluje svou ženu, miluje sebe.
29
Nikdo přece nemá v nenávisti své tělo, ale živí je a
stará se o ně. Tak i Kristus pečuje o církev;
30
vždyť jsme údy jeho těla.
31
`Proto opustí muž otce i matku a připojí se k své
manželce, a budou ti dva jedno tělo´.
32
Je to velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev.
33
A tak i každý z vás bez výjimky ať miluje svou ženu jako
sebe sama a žena ať má před mužem úctu.
Kázání
Minulý
oddíl končil výzvou, abychom konali každého dne díkučinění
ve jménu našeho Pána JK.
Naše
vděčnost je nasměrována jménem Ježíšovým.
Za
všecko vzdávejte díky Bohu a Otci ve jménu našeho Pána Ježíše
Krista.
Za
jeho jménem je konkrétní příběh, konkrétní činy, konkrétní
slovo. Právě při vědomí těchto věcí smíme z vděčnosti
vzdávat každý den chválu. A smíme nechat právě tyto věci, aby
nad námi panovaly.
Neděkujeme
za naše vlastní úspěchy nebo radosti, tak jak se modlil v chrámu
onen farizej,
Děkuji
ti Bože nejsem jako ten hříšník támhle v koutě,
ale
děkujeme ve jménu JK, který nás osvobozuje od upřímné
namyšlenosti zaměřené na sebe sama. Nejsme zaměřeni na sebe,
ale na JK, který nám dává nejhlubší odpuštění, naději a
svobodu.
Apoštol
pokračuje v dnešním textu, jak se máme k sobě chovat v rodinném
životě. Vztah muže a ženy je jednou z oblastí, kam se přímo
promítá mnohé z toho, co přijímáme ve společenství víry.
Přijetí
JK do srdce má přímý důsledek pro nás a naše nejbližší.
Podle apoštola - do našich nejintimnějších vztahů zasahuje
úplně nová realita. Ježíš nás učí novým vztahům, které už
nejsou podřízeny patriarchální společnosti, ale naději,
svobodě, lásce.
I
když při prvotním možná povrchním čtení to vypadá, jakoby
Pavel jen potvrzoval patriarchální model, kdy žena je majetkem
muže. V tehdejší společnosti se běžně kšeftovalo s
panenstvím, žena byla především majetek, který měl přesně
danou hodnotu. Ta hodnota se nulovala při ztrátě panenství, proto
ve všech patriarchálních společnostech existují ty nejpřísnější
tresty za ztrátu panenství. Šlo ve velké míře o peníze. Proto
ta přísnost.
Apoštol
Pavel tento tradiční patriarchální model bourá a o ženě mluví
zcela jinak.
Základem
rodiny není podle Pavla muž. To je první základní šokující
výpověď. Základem rodiny je JK, který působí skrze církev –
tedy konkrétní sbor.
Podobně
to podle Pavla platí i o sboru. Základem sboru nejsou lidi nebo
farář nebo staršovstvo, ale základem sboru je JK. Ve chvíli, kdy
se na první místo dosadí člověk, začne se rodina nebo sbor
hroutit do sebe, začnou vítězit osobní nesváry, nenávist, zášť,
pýcha, předsudky, žárlivost, pomluvy.
Základem
rodiny není tedy muž a není ani žena.
Apoštol
mluví k lidem, kteří nejsou svatí. Z listu jsme již mnohokrát
poučeni o situaci v Efezu. Lidi jsou tam pyšní, mají rozhárané
vztahy, dělají různé nepěknosti. Z toho všeho lze usoudit, že
i rodinné vztahy byly u těchto lidí v žalostném stavu. Různé
žárlivosti, nenávisti, soudy, rozvody, násilí v rodině – to
všechno velmi pravděpodobně velmi dobře znali.
Místo,
aby se Pavel zabýval jednotlivými případy, začne rovnou
vysvětlovat, co znamená žít ve světle inspirace Kristova díla.
Pavlova
základní provokace vhozená do běžných společenských zvyklostí
tedy zní:
Efezským
5:21 V
poddanosti Kristu se podřizujte jedni druhým. Tím
je řečeno vše. Jinými slovy – na prvním místě ve všech
svých vztazích mějte Krista – jeho způsob života, jeho dílo,
jeho myšlenky, jeho lásku i oběť.
Jinými
slovy – své vztahy smíte zakládat v respektu, v úctě, v oddané
a důvěrné poslušnosti Kristu.
Tento
pohled na druhého člověka je naprosto nový a odlišný od všeho
běžně známého. Naše vztahy už nevyrůstají podle nálady nebo
módy společnosti, podle toho, co je zrovna zvykem, ale podle toho,
co učinil JK.
Toto
prvotní a základní rozvržení žebříčku hodnot vylučuje
jakýkoli styl vztahu založený na nátlaku nebo útlaku. Muž i
žena mají různé role, ale ani jedna z nich není menší nebo
méně významná. Ženy byly v tehdejší společnosti – jak jsem
uvedl výše – považovány spíš za majetek a byly podceňovány
a přehlíženy. Pavel je ovšem opět velmi provokativně –
oslovuje na prvním místě. Už tímto způsobem naznačuje, že v
mezilidských vztazích, kde je na prvním místě Kristus - je vše
jinak.
Pro
Pavla není podstatné na prvním místě to, co se neustále omílá
a řeší v patriarchální společnosti. Že totiž muž je lovec,
živitel rodiny, ochránce – a proto má tedy první místo ve
vztahu. Žena je matka, stará se o děti a proto je podřízená.
Pro apoštola není přirozenost základem vztahu.
To,
že něco je tzv. přirozené – nebo odvozené z přírody – jako
např. že silnější požírá slabšího – neznamená, že je to
dobré, že je to vpořádku, že se tím máme řídit.
Jak
se na mnoha jiných místech ukazuje, bible jde přímo proti tzv.
přirozenosti – nebo tzv. přírodním zákonům.
Možná
proto, že člověk ztrátou důvěry v Boha sebou do nedůvěry a
zloby stáhl i celou přírodu.
Apoštol
proto mluví o úplně jiném pořádku, než jaký bychom mohli
odvodit ze světa kolem nás.
Role
muže a ženy jsou vedlejší ve vztahu k dílu lásky a oběti,
kterou vykonal JK. Vzájemný respekt muže a ženy je založen na
tom, jestli se oba snažíme být pro druhého ztělesněním vztahu
daného JK. A tak žena respektuje muže jako toho, kdo se za ni
obětuje, tak jako sám sebe rozdal.
Na
muži záleží, jestli do vztahu či rodiny vstoupí Kristus jako
zachránce, který se nasazuje pro druhého.
Samozřejmě
pokud v tom, co ztělesnil JK - začneme vidět dílo útlaku, což
tak bohužel křesťané často četli – proto z Krista udělali
pantokratora – krutého světovládce, který žehnal vyvražďování
jinověrců – pak i takové pochopení povede k rodině tzv.
patriarchální, kde žena nesmí mluvit, musí být zahalená,
podřízená a opět slouží spíš jako platidlo než lidská
bytost.
Takto
byl Pavlův text často vysvětlován a tradován a v některých
církvích je tomu tak dodnes. Je to jeden z mnoha příkladů, kdy
vidíme názorně, jak křehká je Bible a vždy záleží na tradici
výkladu nebo konkrétním vykladači. I z bible můžeme udělat
nástroj zloby, agrese a manipulace.
Pavel
neříká – buďte ženy za každou cenu podřízeny mužům,
protože muž je silnější atp. Pavel říká: podřizujte se
mužům, kteří ztělesňují Krista obětovávajícího se a
rozdávajícího se v lásce za druhé.
To
má jasný důsledek: ve chvíli, kdy se muž chová k ženě
manipulativně, majetnicky, agresivně (tedy běžně v patriarchální
tradiční společnosti) – není mu žena podřízena.
O
co vlastně jde mezi lidmi? O co jde ve vztahu mezi mužem a ženou?
32
Je
to velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev. 33 A
tak i každý z vás bez výjimky ať miluje svou ženu jako sebe
sama a žena ať má před mužem úctu.
Mezi
dvěma lidmi – v manželství – má jít o stejné věci jako má
jít ve vztahu mezi Kristem a církví. Má jít o zvláštní
vzájemnou péči v oddanosti, respektu, úctě, lásce. To je cíl,
k němuž má rodina směřovat.
Teď
si můžeme říci: ta Pavlova slova jsou v našem světě jak pěst
na oko. Tak to přece nikdo nemá.
Naše
rodiny jsou všelijak poškozené, utahané, opotřebované,
poničené, ztroskotané. Na svědomí máme víc proher než
vítězství. Často upadáme z našich vztahů do beznaděje. A to
jak na rovině manželů, tak v širších souvislostech – třeba
na rovině sboru.
Nejsou
ta Pavlova slova jen pohádkou?
Pavlova
slova nás mohou povzbudit k novému nadechnutí, k novému začátku.
Pavel nás povzbuzuje, abychom hledali pomoc a lék v tom co vykonal
JK. V něm smíme nacházet naději pro naše vztahy. V něm smíme
nacházet novou sílu ke každodennímu hledání Božího království
a naplňování smyslu rodinných vztahů.
Apoštolovo
slovo máme číst jako inspiraci pro naše vlastní hledání. Není
to slovo, které zneužiji jako nástroj k utlačování partnera.
MODLITBA
Děkujeme
Pane za to, že nás povzbuzuješ k životu inspirovaného dílem JK.
Děkujeme,
že právě u tebe, dobrého pastýře smíme nacházet povzbuzení a
pomoc i naději pro naše vztahy.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat