První
čtení
Deuteronomium
10:12 Nyní tedy, Izraeli, co od tebe požaduje Hospodin, tvůj
Bůh? Jen aby ses bál Hospodina, svého Boha, chodil po všech jeho
cestách, miloval ho a sloužil Hospodinu, svému Bohu, celým svým
srdcem a celou svou duší,
13
abys dbal na Hospodinova přikázání a nařízení, která ti
dnes udílím, aby s tebou bylo dobře.
14
Hle, Hospodinu, tvému Bohu, patří nebesa i nebesa nebes,
země a všechno, co je na ní.
15
Avšak Hospodin přilnul jenom k tvým otcům, zamiloval si je
a vyvolil jejich potomstvo, vás, ze všech národů, jak tomu je
dnes.
16
Obřežte tedy svá neobřezaná srdce a už nebuďte
tvrdošíjní.
17
Vždyť Hospodin, váš Bůh, je Bůh bohů a Pán pánů, Bůh
veliký, všemocný a vzbuzující bázeň, který nebere ohled na
osobu a nepřijímá úplatek,
18
ale zjednává právo sirotku a vdově, miluje hosta a dává
mu chléb a šat.
19
Milujte tedy hosta, neboť jste byli hosty v egyptské zemi.
20
Hospodina, svého Boha, se budeš bát, jemu budeš sloužit, k
němu se přimkneš a v jeho jménu budeš přísahat.
21
On je tvá chvála. On je tvůj Bůh, který s tebou učinil
tyto veliké a hrozné věci, které jsi viděl na vlastní oči.
22
Tvoji otcové sestoupili do Egypta v počtu sedmdesáti duší,
ale nyní tě Hospodin, tvůj Bůh, učinil tak početným jako
nebeské hvězdy.
Druhé
čtení
Efezským
4:17 To vám říkám a dotvrzuji jménem Páně: nežijte tak,
jako žijí pohané podle svých marných představ.
18
Mají zatemnělou mysl a odcizili se Božímu životu pro svou
nevědomost a zatvrzelé srdce.
19
Otupěli, propadli bezuzdnosti a s chtivostí dělají hanebné
věci.
20
Vy jste se však u Krista takovým věcem neučili -
21
pokud jste ovšem o něm slyšeli a byli v něm vyučeni podle
pravdy, která je v Ježíši.
22
Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které
hyne klamnými vášněmi,
23
obnovte se duchovním smýšlením,
24
oblecte nové lidství, stvořené k Božímu obrazu ve
spravedlnosti a svatosti pravdy.
Kázání
Kristus
zvítězil.
To
je evangelium, které uvězněný apoštol předává a vysvětluje
sboru do Efezu. Kristovo panství není pohádkou, ale projevuje
se zvláštním způsobem tady na zemi.
Projevuje
se na životě jeho následovníků, na církvi.
Apoštol
vysvětluje, že křesťané se nevyvyšují nad jiné, protože jsou
zahrnuti Kristovou láskou. I když je apoštol vězněn, poznal, že
Kristus zvítězil nad každým vězením v tomto světě.
Díky
Kristově vítězství lidé poznávají - co je zotročovalo. A tak
časní vládcové nebo časné poměry už nemají moc. Díky
vítězství Kristovu v člověku mohou růst důvěra, láska,
pravdivost, velkorysost. Kristovo vítězství se projevuje jako
výsledek vnitřního zápasu. Člověk už nepodléhá strachu, ale
poznal vítězství Kristovy cesty a tak jedná jako svobodně.
Apoštol
vysvětluje, že tato proměna je viditelná – je viditelná na
lidech, kteří se rozhodli touto cestou jít - tedy v církvi.
Církev se po vylití Ducha už nedá zastrašit, uprostřed světa
postupně zjevuje Kristovo tělo. Církev se tedy nebojí časných
starostí nebo časných vládců nebo poměrů – viz. vězení
apoštolovo, ale věrně následuje Krista.
Apoštol
dále píše, že v církvi jsou potřeba všichni. Každý svým
sobě vlastním jedinečným způsobem může Kristovy dary zvěstovat
– uvádět s pokorou do života. Jsme společenství
omilostněných hříšníků. Ne vítězů, kteří si vybojovali
vítězství svýma rukama nebo intelektem nebo protekcí.
Sdílíme
společnou naději a víru - že tento svět neřídí nenávist, ale
láska, kterou jsme plně poznali v díle JK. Proto nasloucháme
často evangeliu. Uvádíme ho do života.
Skrze
Krista můžeme dozrát k pravému – plnému lidství a
k dospělé víře, která se vyznačuje stálostí –
pravdivostí v lásce.
Apoštol
říká: Efezským 4:17 To
vám říkám a dotvrzuji jménem Páně: nežijte tak, jako žijí
pohané podle svých marných představ.
18
Mají zatemnělou mysl a odcizili se Božímu životu pro svou
nevědomost a zatvrzelé srdce.
19
Otupěli, propadli bezuzdnosti a s chtivostí dělají hanebné
věci.
Ty
věty působí jako moralismus až fanatismus.
Pokud
bychom ty věty vytrhli z kontextu a zobecnili jako všesvětovou
pravdu, pak bychom skutečně pochopili apoštola Pavla jako fanatika
a skončili bychom u agrese vůči jinak smýšlejícím
náboženstvím.
Apoštol
před několika odstavci napsal, že v Kristu jsou zbořeny
všechny hradby a hranice. Díky němu mohou i pohané přistoupit
k Hospodinu, bohu Izraele. Apoštol mluví k lidem, kteří už
do kostela začali chodit, nikoli k těm, kteří jsou vyznavači
jiného náboženství. Právě křesťany napomíná. Nikoli pohany.
Kritika
tedy není namířena proti pohanům, ale proti křesťanům.
To
je logická záludnost, která má za následek, že při nepochopení
se může naše mínění obrátit ven proti pohanům. Apoštol to
myslí ovšem přesně naopak. Terčem kritiky nejsou pohané, ale
křesťané.
Celý
dopis je takto koncipován. Je o křesťanech, kteří se začali
povyšovat nad druhé, nikoli o pohanech.
Apoštolu
vůbec nejde o rozdělování jednotlivých náboženství, ale o
podstatu toho, čím se ve svých životech - jako křesťané –
řídíme doopravdy a čím se naopak neřídíme. Jaké hodnoty
stojí u zrodu našich myšlenek, slov, činů.
Apoštol
vidí společenství křesťanů v Efezu jako problematické. A
tak je ve svém listu napomíná. Ta problematičnost je právě
v základních hodnotách, z nichž následovníci Krista
v Efezu vycházejí. Navenek říkají, že následují Krista.
Apoštol jim ale ve svém dopise (na základě jejich činů –
jejich ovoce) vysvětluje, že uvnitř vlastně přemýšlejí jako
pohané. Protože v největší hloubce své bytosti jim život
a zvěst JK připadá příliš bláznivá.
Apoštol
se ptá: když vyjdete z kostela do svých domovů, do své
práce, sednete k internetu – čím se vlastně řídíte při
hodnocení činů druhých a zvěstí o tomto světě? Necháte se
ovlivnit míněním většiny, necháte se smýkat většinovým
názorem, panujícími poměry – anebo si tvoříte svoje postoje
podle JK?
Právě
v této konkrétní situaci varuje před pohanstvím.
Když
apoštol mluví o pohanství, nemyslí tím nějaké religionistické
popisy nebo dělení náboženství, ale myslí na konkrétní
životní polohu běžného člověka ve společnosti, která je daná
– podle apoštola – třemi věcmi:
-
zatemněným chápáním,
-
odcizením od Boha
-
životní otupělostí.
Tady
máme důkaz, že Pavel nemluví proti jinověrcům, ale jde mnohem
hlouběji, jde do pohanství, které je přítomné uvnitř srdce
každého člověka. Z Bible víme, že se Bohu odcizil už
Adam.
Apoštol
neponižuje jinověrce, ale kárá křesťany.
Pavel
se setkal s živým Kristem a tak nabyl zvláštní jistoty.
Jeho život se začal odehrávat v úplně jiné poloze – i
když se mu navenek špatně dařilo – uvnitř byl plný naděje,
radosti a pokoje. Objevil vděčnost, otevřel oči a uviděl, kam
vede cesta, která je lemovaná odcizením, otupělostí, pýchou,
fanatismem.
Apoštol
objevil to, co nejvíc ohrožuje následovníky JK. Totiž neochotu
k vnitřní proměně. Proto apoštol různými slovy připomíná,
že setkat se s Kristem – je věc zásadního životního
obratu, nikoli toho, že přestanu fandit spartě a začnu fandit
slavii nebo naopak – ale uvnitř zůstávám stejný.
Setkat
se s Kristem znamená zásadní změnu nastavení vnitřního
člověka, nastavení srdce. V praxi to jednoduše znamená, že
už nebudeme poslouchat sami sebe, ale necháme si mluvit do života
Ježíšem. Jeho postoji, jeho činy.
Zatvrzelost
srdce se projevuje tak, že člověk lpí na svém zaběhaném
způsobu myšlení. Setkání s Kristem tento stereotyp bourá.
Bourá tento typ plotu.
O
tuto obnovu máme každý den zápasit, je procesem růstu k lásce,
jak ji představil Ježíš. On se má stát cílem, pravdou, na něj
máme zavěsit své srdce. Nikoli na zkušenosti druhých nebo názory
sousedů.
Apoštol
připomíná křesťanům v Efezu, že se přece už učili tomu
jak jednal JK. Naučili se toho přece dost. Znamená to, že
křesťané v Efezu – i když to podstatné o Ježíši ví –
byli ochotní zaměnit následování Ježíše za povýšenost, za
pocit, že jim patří veškerá pravda a že se prostě vrátili do
svých starých kolejí, když ještě byli bez Krista. Ve výsledku
to dopadlo tak, že pouze zaměnili spartu za slavii. Uvnitř si
stejně myslí svoje. Jsou tak trochu podobní Herodovi, který
naslouchal Janu Křtitelovi, ale jeho slova po něm sklouzla. (Marek
6:20 Herodes
se totiž Jana bál, neboť věděl, že je to muž spravedlivý a
svatý, a chránil ho; když ho slyšel, byl celý nejistý, a přece
mu rád naslouchal.)
Apoštol
vlastně rozvádí Ježíšovo slovo o tom, že ne každý, kdo mu
říká Pane, tak vejde do BK. Věřit znamená vždycky znova a
znova vystavovat svoje pojetí života Ježíšově zvěsti a vždycky
znova a znova si nechat zbourat to, co jsme začali dělat špatně,
co jsme začali vidět špatně. Věřit znamená mít odvahu každý
den znovu JK hledat.
Tak
se dá vyhnout bezohlednosti a povýšenosti.
To
je apoštolova zkušenost, moudrost, kterou nám předkládá.
Jeho
slova nemusíme vnímat jako odsouzení našich životů, ale jako
příležitost zamyslet se, komu věříme a co nás to vlastně
potkalo v JK za životní šanci.
Apoštol
nemluví jako moralista, který druhé odsuzuje, ale s naléhavostí
člověka, který chce pro druhé to dobré.
Apoštol
končí velikou nadějí. Říká: 24
oblecte nové lidství, stvořené k Božímu obrazu ve
spravedlnosti a svatosti pravdy.
Apoštol věří, že při setkání s Kristem se stáváme
novým stvořením.
Tam,
kde dovolíme, aby nám Kristus přestavěl život od základů - tam
se dokonce otevíráme Božímu stvořitelskému činu. Apoštolské
svědectví tady bourá jednu zažitou – a přece hluboce mylnou -
představu:
-
totiž, že kdysi v minulosti, bylo Boží dílo krásné, bez vady,
rajsky dokonalé -
- a pak - jak šel čas - a nám přibývalo let – se už jen všecko kazilo, špinilo, a rozpadalo - a nám nezbývá než vzpomínat na zlaté dávné časy.
- a pak - jak šel čas - a nám přibývalo let – se už jen všecko kazilo, špinilo, a rozpadalo - a nám nezbývá než vzpomínat na zlaté dávné časy.
Apoštol
bourá představu, že někde uvnitř nás je nějaká jiskra Boha,
kterou stačí oprášit. Není. Apoštol
mluví o úplně novém stvoření. Apoštolova myšlenka nového
člověka není dokonce nová ani originální nebo cizí biblické
zvěsti. Už žalmista před staletími volal:
Žalmy
51:12 Stvoř mi,
Bože, čisté srdce.
Žalmista prosí o čisté srdce, o nového ducha, prosí o radost ze
spásy. 14 Dej,
ať se zas veselím z tvé spásy, podepři mě duchem oddanosti.
Člověk
je pokřiven a znetvořen špatnou volbou, nečistým srdcem,
zbloudilým duchem, svedenými city. Jediný Bůh může znovu slepit
člověka v nové stvoření.
Když
pustíme JK do našeho života, zažijeme toto nové slepení naší
bytosti, našeho srdce. V té chvíli se setkáme s láskou,
spravedlností, pravdou, zkrátka s plným lidstvím.
Bohu
díky!
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat