První
čtení
Izajáš
57:15 Toto praví Vznešený a Vyvýšený, jehož přebývání
je věčné, jehož jméno je Svatý: "Přebývám ve
vyvýšennosti a svatosti, ale i s tím, jenž je zdeptaný a
poníženého ducha, abych oživil ducha ponížených, abych oživil
srdce zdeptaných.
Druhé
čtení
Ef
2, 11-22
Kázání
Minule
jsme otevřeli list apoštola Pavla do Efezu. Dozvěděli jsme se, že
již nemusíme žít životy druhých, nemusíme si nechat určovat,
co znamená být šťastný nebo nešťastný, koho poslouchat, komu
věřit. Nemusíme být chodící mrtvoly, ale díky vzkříšenému
Pánu jsme ujištěni, že Ježíšova cesta víry a lásky je cestou
života. Je cestou vysvobození z kruhu beznaděje a smrti. Apoštol
vyhlásil, že jsme spasení pouhou milostí a že jsme se s Kristem
znovu probudili k životu. Proč? Prostě proto, že Bůh je dobrý.
Spasení je dar, není z nás, nemůžeme se jím proto chlubit.
Proto se nemůžeme považovat za lepší.
Proto
se radujeme, když konáme dobro, víme, že je to z milosti Boží.
My,
kteří jsme ještě včera byli v moci zloby a smrti jsme byli
zachráněni Boží milostí. Evangelium záchrany nám otevřelo
zcela nový pohled na život. Právě v tomto čase (který je
vždycky náročný) smíme radostně vykročit, abychom šli
v dobrých skutcích, tak jak nám je Bůh připravil a
představil na životě a díle JK.
O
velikonocích jsme byli vysvobozeni k životu víry a důvěry v
oživující dílo JK. Apoštol pokračuje ve vysvětlování toho,
kde vlastně stojíme a co jsme zač.
Naše
vděčnost lidí, kteří se setkali s velikou milostí pochází z
uvědomění, že to tak být nemuselo.
Apoštolovi
záleží na tom, aby si křesťané v Efezu uvědomili, že původně
byli dosl. neobřezanci, pohanští psi. Bez Boha, bez Mesiáše.
Jinými slovy – žili vlastně bez naděje – v naprosté nicotě
a cizotě.
Samozřejmě
nás napadne, proč to ten apoštol musí takhle vytahovat? Proč ty
chudáky efezské křesťany takhle trápí? Jakoby těm chudákům
říkal: – podívej – čím byla tvoje babička/dědeček, měli
jste záchod v křoví za domem, přišli jste kdovíodkud, podezřelí
cizinci, nemáte si co vyskakovat.
Ano,
takhle je apoštol trápí. Z kontextu vyplývá, že je takhle trápí
proto, že se křesťané v Efezu začali před jinými věřícími
chlubit, že jsou vyvolenější a lepší než ostatní.
Jakoby
dělníci na vinici, kteří byli přijati už ráno začali těm co
byli přijati večer vyčítat, že dostali zaplaceno neoprávněně,
my jsme tu přece byli dřív než vy.
Apoštol
říká: ani náhodou. Byli jste cizinci, neobřezanci a bez naděje.
Nemáte si tedy co vyskakovat.
Apoštol
se zamýšlí nad životem bez Boha, který právě křesťané
z pohanů vedli. Je to život, který vede k zoufalství.
Připomíná
efezským křesťanům – a ta slova mohou platit i nám, protože
jsme také křesťani z pohanů – byli jste odloučeni od
obecenství Izraele, vyvoleného lidu Božího.
Apoštol
připomíná, že pohany s vyvoleným národem nespojuje nic
pokrevního. Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův - otec JK – není
v tomto smyslu Bohem našich otců, ať dojdeme ve svých rodokmenech
jak chceme hluboko do minulosti.
Na
JK – tedy Mesiáše – jsme neměli žádný nárok. A přece nyní
se k němu smíme hlásit, smíme v jeho jméno křtít, chodit k
jeho slovu, chodit k jeho stolu…
Jak
jsme k tomu tedy přišli?
Apoštol
říká, že jsme k tomu přišli pro krev Kristovu. Pro jeho oběť.
JK se obětoval a tím došlo k rozbourání plotů a zdí, které
nás dělily od Boha Izraele.
To
je ta milost, která nás zachránila / spasila. Přijímáme-li tedy
Kristovo dílo záchrany, smíme najednou patřit mezi ty, v jejichž
čele kráčí Abraham, Sára, Izák, Rebeka, Jákob, Mojžíš,
Izaiáš ad.
Díky
Kristově milosti smíme být součástí a pokračováním Izraele.
Co
to tedy pro nás znamená? Že nemusíme žít v tomto světě jako
lidi bez naděje, lidi ponecháni nicotě a zoufalství. Znamená to,
že smíme v tomto světě žít plně lidsky v radosti, v naději,
ve víře a lásce, kterou přijímáme v Kristu. Smíme mít také
vyhlídky k spravedlivé a milosrdné budoucnosti, která je v Božích
rukou.
Zaslíbená
událost, kterou měl přinést Mesiáš je tedy zapojení pohanů –
různých cizinců a přistěhovalců - do rodiny Izraele. Do cesty
Izraele. Tato událost znamená pokoj a smíření. Když Mesiáš
Kristus učinil toto smíření, vedlo to – k bourání plotů a
zdí mezi lidmi.
Jelikož
jsme si záchranu nezajistili sami, ale byla nám darována, nemůžeme
se jedni nad druhé povyšovat. Před Kristem jsme na tom všichni
stejně. A tak si křesťané nemohou hrát na to, že jsou jedni
lepší nebo výš než druzí. Proto křesťané vždy vystupují
aktivně všude tam, kde se lidé nenávidí kvůli barvě pleti nebo
státní příslušnosti nebo kvůli majetku nebo kvůli tisícům
dalších věcí. Kristus tahle všelijaká dělení jednou provždy
zboural. Křesťanství se díky této víře stalo univerzálním
náboženstvím pro všechny lidi.
Ježíšova
oběť tedy v určitém pohledu přinesla rozbití stávajících
hodnot, stávajících plotů a zdí.
Apoštol
popisuje, že na tom zbořeništi díky Kristu vyroste člověk,
který žije z jeho milosti. Tzn. člověk bez nenávisti k druhým.
Člověk, který následuje Krista, nikoli tento svět a tak se učí
třeba milovat své nepřátele.
Apoštol
říká, že ti omilostnění hříšníci jsme my. Jelikož věříme
Kristovu dílu, jsme vyváděni z milosti Boží z našich
všelijakých posedlostí, nenávistí, předsudků, předpojatostí
nebo různých falešných vášní.
V
Kristu a před Kristem tak není podstatné, jestli jsme bohatí nebo
chudí, slušní nebo neslušní, místní či cizinci, tradiční
nebo netradiční...
Najednou
smíme v jednotě Ducha stanout před Bohem.
Kristus
zboural všechno to, co nás rozděluje a otevřel – i nám lidem z
pohanů - cestu k Bohu Otci.
Apoštol
provokativně připomíná: toto všechno zaslíbení smíme přijmout
pouhou vírou. Nemusíme si ho zasloužit, nebo odpracovat.
My,
bývalí cizinci, kteří neměli z Božích zaslíbení nárok na
nic - máme tedy najednou díky Kristu nárok na všechno.
Z
nás – cizinců a přistěhovalců – se stala jedna rodině,
najednou máme domov. Patříme doslova k Boží rodině.
Mimochodem:
viditelným znamením tohoto stavu věcí – této záchrany - je
pro nás křest.
Vždy,
když nás tedy budou přepadat pocity, že jsme si něco zasloužili
nebo že jsme lepší než druzí nebo že se můžeme povyšovat nad
jiné, měli bychom si připomenout právě tato apoštolova slova.
Zajímavé
je, že apoštol tady neskončí. Neřekne – tak a teď už můžeme
po zbytek života jen rozjímat v nějakém zbožném rozvlažení,
že jsme dorazili z cizoty a nicoty domů, do nové rodiny.
Apoštol
používá metaforu stavby.
Stali
jsme se součástí nové rodiny – a tedy – stali jsme se
stavbou.
To
je zvláštní přirovnání. Jak můžeme být stavbou? To s námi
má být nějak zacházeno a stavěno?
Ano.
Nepatříme
už sami sobě, svým svévolnostem, své nenávisti vůči druhým
nebo vyvyšování nad druhými.
Stali
jsme se (podle apoštola) součástí rozestavěné stavby, která
nepochází z našeho já nebo z naší představy, nebo z naší
mysli. Stali jsme se rozestavěnou stavbou, jejímž základem jsou
apoštolové a proroci a samotným úhelným kamenem, který vše
drží a spojuje – je Kristus – tedy Mesiáš.
Tyto
základy byly položeny o velikonocích. A díky nim stojí i naše
společenství víry. Učíme se rozumět podle jakých plánů má
být naše společenství budováno. Učíme se také poznávat a
rozumět základu stavby – tedy Kristu. Je to – v tomto
životě - nekončící proces.
Proto
čteme Písmo, proto se učíme rozumět apoštolským a prorockým
kořenům. Všechno naše činění bychom měli porovnávat s Písmem
a stále se dotazovat, jestli směřujeme v našem úsilí tam, kam
chce Kristus.
Protože
tu stavbu, jejíž jsme součástí, neřídíme my, ale Kristus. Z
tohoto rozpoznání roste naše vnímavost pro to, co je v daný čas
potřebné.
Apoštol
vyjadřuje tento způsob našeho života dynamicky. Proces stavění
není ukončen, ale děje se. V
něm – v Kristu - jste společně budováni.
Tímto
způsobem se stáváme Božím příbytkem, tedy společenstvím,
které ví, komu patří. Společenstvím, na němž je také vidět,
komu patří.
Jsme
společně budováni v duchovní příbytek Boží.
Z ekumenického překladu nezazní tak zřetelně – co to v tomto
případě znamená duchovní:
Efezským
2:20 Vzdělaní
na základ apoštolský a prorocký, kdežto jest gruntovní úhelný
kámen sám Ježíš Kristus, 21 Na němžto všecko stavení
příslušně vzdělané roste v chrám svatý v Pánu; 22 Na
kterémžto i vy spolu vzděláváte se v příbytek Boží, v Duchu
svatém.
Nejde
tedy o jakoukoli duchovnost, ale konkrétně o Ducha svatého.
Ještě
jednou tedy – apoštol zaslibuje, že se stáváme příbytkem
Božím skrze oživující dění Ducha.
Toho
Ducha, který má moc proměňovat naše okoralá srdce v srdce plná
milosrdenství, solidarity a lásky, tak jak je plně zjevil JK.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že smíme tvořit ve společenství s Božím lidem
duchovní stavbu. Děkujeme, že naše budování směřuješ ke
Kristu a nikoli k pomíjivým pozemským statkům. Prosíme, abychom
v tomto světě vystupovali právě takto – jako chrám, jehož
základem jsou apoštolové a proroci a úhelným kamenem je JK.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat