sobota 15. června 2019

Jednoduchá a složitá řešení


První čtení
2 Samuelova 15:2  Abšalóm za časného jitra stával při cestě u brány. Každého muže, který měl spor a přicházel ke králi k soudu, si Abšalóm zavolal a vyptával se: "Z kterého jsi města?" Když odpověděl: "Tvůj služebník je z toho a toho izraelského kmene",
3  Abšalóm mu řekl: "Pohleď, tvá záležitost je dobrá a správná, ale od krále nemůžeš čekat vyslyšení."
4  A Abšalóm dodával: "Kdybych já byl ustanoven v zemi soudcem, zjednal bych spravedlnost každému, kdo by ke mně se svým sporem a právní záležitostí přišel."
5  Když se pak někdo přiblížil, aby se mu poklonil, vztáhl ruku, uchopil ho a políbil.
6  Tímto způsobem se Abšalóm choval k celému Izraeli, který přicházel ke králi k soudu. Tak Abšalóm lstivě získával srdce izraelských mužů.




Druhé čtení
Efezským 5:6  Nenechte se od nikoho svést prázdnými slovy, aby vás nestihl Boží hněv jako ty, kdo ho neposlouchají.
7  Proto s nimi nemějte nic společného.
8  I vy jste kdysi byli tmou, ale nyní vás Pán učinil světlem.
9  Žijte proto jako děti světla - ovocem světla je vždy dobrota, spravedlnost a pravda;
10  zkoumejte, co se líbí Pánu.



Kázání


Minule jsme si připomněli, že cesta následovníků JK je často dost odlišná od úspěšných tohoto světa. Následovník Krista není úspěšný, když má na každém prstě jiného partnera a není ani úspěšný, když se věnuje jako hlavnímu životnímu cíli střádání majetku.
Pozastavili jsme se nad tím, že pro apoštola jsou tyto dvě věci na stejné rovině. Hrabivost, hledání úspěchu nebo střídání partnerek jsou podle Pavla projevem téhož životního postoje, tedy života v modloslužbě. Apoštol Efezanům zvěstuje, že JK nás osvobodil od lpění na úspěchu nebo ženách nebo majetku a vede nás k pravému díkučinění.
Nakonec modloslužba se podle Pavla spíš než ctěním jiných božstev – projevuje – určitým životním postojem. Zatemněným chápáním, odcizením od Boha, životní otupělostí. Jinými slovy: celkově špatným zaměřením. Špatně uspořádaným žebříčkem hodnot.
Pavel pokračuje v oddíle, který jsme dnes slyšeli, v popisu toho, jak má následovník Krista v tomto světě žít.


Apoštol říká, že prázdná slova přinášejí problémy. Prázdná slova, předvolební slogany slibující rychlé řešení, nicneříkající reklamní slogany, pomluvy, senzace.
Slova za účelem získání vlivu nikoli slova za účelem hledání pravdy. Slova za účelem získání moci - nikoli hledání Království Božího. To jsou slova, která přinášejí Boží hněv, jinými slovy – uvrhají nás do neštěstí.


Jakub v epištole popsal jazyk takto:
Jakubův 3:6  I jazyk je oheň. Je to svět zla mezi našimi údy, poskvrňuje celé tělo a ničí celý náš život, sám podpalován pekelným plamenem.
7  Všechny druhy zvířat i ptáků, plazů i mořských živočichů mohou být a jsou kroceny člověkem,
8  ale jazyk neumí zkrotit nikdo z lidí. Je to zlo, které si nedá pokoj, plné smrtonosného jedu.
9  Jím chválíme Pána a Otce, jím však také proklínáme lidi, kteří byli stvořeni k Boží podobě.


Slovo lidé využívají k překroucení událostí ve svém vlastním životě – aby se činili před druhými lepšími. Slovo ale také využívají k manipulaci dějin, k různým druhům lží. V různých historických dobách se vymazávaly informace o těch, kteří byli z různých důvodů nepohodlní.
Člověk pravdivý a spravedlivý nemá proti pomluvě nebo lži šanci. Jazyk je nebezpečná zbraň.


Slovo může být ale také dobré. Můžeme se pomoci slova sdílet, hledat pravdu, hledat porozumění s druhým člověkem.
Apoštol Pavel před zneužíváním slova varuje. My, následovníci Ježíše, nemáme sdílet řeči prázdné, falešné, lživé, marné.
Zneužití slova nám bible ukazuje na mnoha místech zejm. při procesu s Ježíšem, ale také ve SZ např. názorně na příkladu Davidova syna Abšaloma.
Abšalom začíná svou kariéru lákáním lidí na líbivé a neopodstatněné řeči, jaké známe i z dnešní doby z úst politiků. Když budu mít pravomoc, tak zjednám spravedlnost každému, když mi dáte hlas, tak ubráním zemi před vetřelci, když mi dáte hlas, tak zachráním zemi před korupcí. Atd.
Svoboda slova umožňuje manipulovat se slovy jako je spravedlnost, obrana, korupce, záruka.
V nejčastější a nejhlasitější podobě se s manipulací setkáváme v podobě populismu. Důsledky populismu jsou všeobecně známé, stejně jako důsledky přímé volby či referenda v rukou lidí neinformovaných a ovlivněných populistickými řečmi. Důsledkem je nestabilita, nárůst násilí, nespravedlnost, občanská válka nebo totalitní režim.
Přesně tak skončilo populistické tažení Abšalomovo. Rozvratem země, občanskou válkou, hlubokou tragédií.


Apoštol říká:
Nenechte se svést prázdnými slovy - a nestávejte se společníky těch, kdo takto se slovy kouzlí...
Vy, křesťané, nedejte na líbivé a prázdné řeči, vy služebníci pravdy a JKa jste vybavení svou vírou a tím, co jste poznali u Ježíše k tomu, abyste byli schopni odhalit ty, kteří zneužívají slov a vábí lidi na falešné sliby, populistická hesla, prázdné řeči.
Vy křesťané máte na to, abyste poznali, kdo vám lže a kdo mluví pravdu - kdo pravdu upřímně hledá.
Vy křesťané máte na to, abyste odhalili ty, kteří vám chtějí ukrást váš hlas, vaše svědomí – tak jako lstivý Davidův syn. Máte na to odhalit takové lidi a neposlechnout je.
Apoštolova slova jsou nadějná a optimistická až to zaráží.
Co je tedy výsledkem života ve víře? Nenechat se nachytat a neuposlechnout falešné politiky, falešné proroky, služebníky peněz a moci, služebníky vlastního ega.
Život v Kristu je skálou, pramenem poznání a silou k nesouhlasu s davem.
9  Žijte proto jako děti světla - ovocem světla je vždy dobrota, spravedlnost a pravda;
Apoštol mluví o hloubce zakotvení v díle Kristově.
Víra není tedy jen schopnost modlitby nebo uvěření, že je Bůh. Víra je konkrétní zápas uprostřed tohoto světa na základě toho, co jsem se dozvěděl od JK.
V tom spočívá víra. I evangelium přijímáme jako „pouhé“ slovo. Narozdíl ovšem od slova prázdného nebo lživého je to slovo, které má moc pozitivně měnit lidské srdce. K této víře jsme zváni.
Ukřižovaný Mesiáš působí v tomto světě jako pevné, spolehlivé, nadějné, věrné Slovo pro ty, kteří jsou všelijak slabí nebo utlačovaní.
Podle apoštola existuje tak ve světě zvláštní paradox. Uprostřed nestálosti, vratkosti slov a slibů – zůstává pevné a pravdivé dílo JK, na němž se smíme orientovat a podle nějž smíme poměřovat to, jak žijeme i to co vidíme kolem sebe.


Víra v Krista tedy přináší konkrétní plody uprostřed světa všelijakých prázdných řečí - populismů. Uprostřed tohoto světa existuje dílo Kristovo, které se vyznačuje určitými důrazy. Např. je to dobrota, spravedlnost, solidarita, pravda. Ježíšova slova nepřinášejí nic zlého nebo falešného. Nevedou k záhubě, nesvádějí, nepodvádějí.


My ta Ježíšova slova smíme nechat aktivizovat, přivádět ke slovu.
Ježíšova slova mohou v našich ústech uprostřed tohoto světa přinést zlou reakci. Např. když se jako věřící člověk zastanu pronásledovaného člověka nebo příslušníka menšiny uprostřed většiny, která menšinu nenávidí, pak můj čin přinese reakci. Sám apoštol Pavel byl za svá slova pronásledován, kamenován, vsazen do vězení.
Přesto tato slova nepřinášela zlo. Nesváděla ani nepodváděla. Pro slabé přinášela záchranu.


Hledání pravdy nebo zastání se pronásledovaného člověka nepřináší snadné a rychlé řešení, jak to slibují populisti. Věrnost Kristově dílu vede spíše k zdlouhavé mravenčí práci, která zdánlivě nepřináší rychlý efekt.
Náš svět je složitý, komplikovaně utvářený všelijak propletenými vztahy, které nejsou černobílé. Např.: když pomohu sociálně slabému člověku neznamená to, že tato pomoc bude jednorázová. Solidární působení v tomto světě mezi lidmi podle Ježíše je všechno jiné, než jednoduché či líbivé a rychlé řešení. Je to spíše přesný opak.


Je zajímavé připomenout si jak podle Bible pracuje pokušitel. Ten nabízí jednoduchá řešení – např. je-li hlad, má se nadělat z kamení chleba. Ježíš mu toto rychlé a líbivé řešení zkomplikoval.
A my si řekneme: škoda. Sáhneme-li si do svědomí, Satanovo řešení se nám líbí. Proto ve volbách mají stále mnoho hlasů ti, kteří nabízejí výrobu chleba z kamení. Lidská ochota naslouchat populistům je často důsledkem lenosti. Řešit problémy do hloubky a odpovědně - je totiž nepopulární a náročné.


Ježíš tedy naši touhu po snadných a populistických řešeních komplikuje, stejně jako komplikuje jednoduchá náboženská řešení. Která se zase uhnizďují ve společenstvích, které nazýváme sektami.
Dej se k nám, přijmi Krista, nic tě to nebude stát, ale zaručujeme ti, že se ti o sto procent zlepší život. Nemusíš proto nic udělat.
To říká sektář.
Zatají, že víra je zápas na celý život. A že při tom zápasu zažiju velmi pravděpodobně mnoho bouří a vichřic. A že mi víra v Krista nepřinese snadný úspěch. Atd.


Proto věřící, kteří volají po rychlých řešeních – jednají jako ti, kteří upadli zpět do temnot. Ti, kteří ve jménu Ježíše nenávidí druhé a nabádají ke zlu – upadli do temnot. Různé povyšování a náboženská pýcha ovládala efezské, proto jim apoštol připomínal, na jakých základech stojí křesťanská víra.


Apoštol v závěru dnešního oddílu říká: zkoumejte, co se líbí Pánu. Existuje naděje, že nalezneme správnou odpověď.


Jaký je závěr, jaké je evangelium?
Společenství věřících v mesiáše Ježíše, sbor, církev – my sami – máme na to, abychom nalézali zdroj pravdy, odvahy a síly proti svůdcům. Není to samozřejmé, setkávám se s názorem, že člověk je příliš slabý a že to nemá smysl, protože stejně nevíme, co se kde nahoře upeče.
Přesto si myslím – ve světle dnešní Pavlovy zvěsti: máme na to!
Máme na to rozpoznat Abšalomy užívající lživých metod, aby dosáhli svého. Máme na to vést boj proti falešným prorokům nebo líbivým řečníkům naší doby, protože stojíme na skále, kterou zbudoval JK.


Velmi pravděpodobně nebudeme za tento postoj chváleni a nebudeme se vyhřívat na světle mediálního úspěchu, spíš to bude naopak.
Tento postoj je ale postoj hluboce nadějný. Nejsme tu na zemi přece proto, abychom se vezli na falešných řečech a nadějích, ale abychom uprostřed tohoto světa spolunesli Kristovskou naději, pravdu, spravedlnost, dobrotu, solidaritu.


Modlitba
Hospodine, Děkujeme, že jsi nám na příkladu JK ukázal cestu nadějnou, pravdivou, spolehlivou... cestu, která nevede sice možná k úspěchu před lidmi, ale která vede k věčnosti. Prosíme, zachovej nás na této cestě.
Amen



Žádné komentáře:

Okomentovat