První
čtení
2
Samuelova 15:2 Abšalóm za časného jitra stával při cestě
u brány. Každého muže, který měl spor a přicházel ke králi k
soudu, si Abšalóm zavolal a vyptával se: "Z kterého jsi
města?" Když odpověděl: "Tvůj služebník je z toho a
toho izraelského kmene",
3
Abšalóm mu řekl: "Pohleď, tvá záležitost je dobrá
a správná, ale od krále nemůžeš čekat vyslyšení."
4
A Abšalóm dodával: "Kdybych já byl ustanoven v zemi
soudcem, zjednal bych spravedlnost každému, kdo by ke mně se svým
sporem a právní záležitostí přišel."
5
Když se pak někdo přiblížil, aby se mu poklonil, vztáhl
ruku, uchopil ho a políbil.
6
Tímto způsobem se Abšalóm choval k celému Izraeli, který
přicházel ke králi k soudu. Tak Abšalóm lstivě získával srdce
izraelských mužů.
Druhé
čtení
Efezským
5:6 Nenechte se od nikoho svést prázdnými slovy, aby vás
nestihl Boží hněv jako ty, kdo ho neposlouchají.
7
Proto s nimi nemějte nic společného.
8
I vy jste kdysi byli tmou, ale nyní vás Pán učinil světlem.
9
Žijte proto jako děti světla - ovocem světla je vždy
dobrota, spravedlnost a pravda;
10
zkoumejte, co se líbí Pánu.
Kázání
Minule
jsme si připomněli, že cesta následovníků JK je často dost
odlišná od úspěšných tohoto světa. Následovník Krista není
úspěšný, když má na každém prstě jiného partnera a není
ani úspěšný, když se věnuje jako hlavnímu životnímu cíli
střádání majetku.
Pozastavili
jsme se nad tím, že pro apoštola jsou tyto dvě věci na stejné
rovině. Hrabivost, hledání úspěchu nebo střídání partnerek
jsou podle Pavla projevem téhož životního postoje, tedy života
v modloslužbě. Apoštol Efezanům zvěstuje, že JK nás
osvobodil od lpění na úspěchu nebo ženách nebo majetku a vede
nás k pravému díkučinění.
Nakonec
modloslužba se podle Pavla spíš než ctěním jiných božstev –
projevuje – určitým životním postojem. Zatemněným chápáním,
odcizením od Boha, životní otupělostí. Jinými slovy: celkově
špatným zaměřením. Špatně uspořádaným žebříčkem hodnot.
Pavel
pokračuje v oddíle, který jsme dnes slyšeli, v popisu
toho, jak má následovník Krista v tomto světě žít.
Apoštol
říká, že prázdná slova přinášejí problémy. Prázdná
slova, předvolební slogany slibující rychlé řešení,
nicneříkající reklamní slogany, pomluvy, senzace.
Slova
za účelem získání vlivu nikoli slova za účelem hledání
pravdy. Slova za účelem získání moci - nikoli hledání
Království Božího. To jsou slova, která přinášejí Boží
hněv, jinými slovy – uvrhají nás do neštěstí.
Jakub
v epištole popsal jazyk takto:
Jakubův
3:6 I
jazyk je oheň. Je to svět zla mezi našimi údy, poskvrňuje celé
tělo a ničí celý náš život, sám podpalován pekelným
plamenem.
7
Všechny druhy zvířat i ptáků, plazů i mořských
živočichů mohou být a jsou kroceny člověkem,
8
ale jazyk neumí zkrotit nikdo z lidí. Je to zlo, které si
nedá pokoj, plné smrtonosného jedu.
9
Jím chválíme Pána a Otce, jím však také proklínáme
lidi, kteří byli stvořeni k Boží podobě.
Slovo
lidé využívají k překroucení událostí ve svém vlastním
životě – aby se činili před druhými lepšími. Slovo ale také
využívají k manipulaci dějin, k různým druhům lží.
V různých historických dobách se vymazávaly informace o
těch, kteří byli z různých důvodů nepohodlní.
Člověk
pravdivý a spravedlivý nemá proti pomluvě nebo lži šanci. Jazyk
je nebezpečná zbraň.
Slovo
může být ale také dobré. Můžeme se pomoci slova sdílet,
hledat pravdu, hledat porozumění s druhým člověkem.
Apoštol
Pavel před zneužíváním slova varuje. My, následovníci Ježíše,
nemáme sdílet řeči prázdné, falešné, lživé, marné.
Zneužití
slova nám bible ukazuje na mnoha místech zejm. při procesu
s Ježíšem, ale také ve SZ např. názorně na příkladu
Davidova syna Abšaloma.
Abšalom
začíná svou kariéru lákáním lidí na líbivé a neopodstatněné
řeči, jaké známe i z dnešní doby z úst politiků.
Když budu mít pravomoc, tak zjednám spravedlnost každému, když
mi dáte hlas, tak ubráním zemi před vetřelci, když mi dáte
hlas, tak zachráním zemi před korupcí. Atd.
Svoboda
slova umožňuje manipulovat se slovy jako je spravedlnost, obrana,
korupce, záruka.
V nejčastější
a nejhlasitější podobě se s manipulací setkáváme v podobě
populismu. Důsledky populismu jsou všeobecně známé, stejně jako
důsledky přímé volby či referenda v rukou lidí
neinformovaných a ovlivněných populistickými řečmi. Důsledkem
je nestabilita, nárůst násilí, nespravedlnost, občanská válka
nebo totalitní režim.
Přesně
tak skončilo populistické tažení Abšalomovo. Rozvratem země,
občanskou válkou, hlubokou tragédií.
Apoštol
říká:
Nenechte
se svést prázdnými slovy - a nestávejte se společníky těch,
kdo takto se slovy kouzlí...
Vy,
křesťané, nedejte na líbivé a prázdné řeči, vy služebníci
pravdy a JKa jste vybavení svou vírou a tím, co jste poznali u
Ježíše k tomu, abyste byli schopni odhalit ty, kteří
zneužívají slov a vábí lidi na falešné sliby, populistická
hesla, prázdné řeči.
Vy
křesťané máte na to, abyste poznali, kdo vám lže a kdo mluví
pravdu - kdo pravdu upřímně hledá.
Vy
křesťané máte na to, abyste odhalili ty, kteří vám chtějí
ukrást váš hlas, vaše svědomí – tak jako lstivý Davidův
syn. Máte na to odhalit takové lidi a neposlechnout je.
Apoštolova
slova jsou nadějná a optimistická až to zaráží.
Co
je tedy výsledkem života ve víře? Nenechat se nachytat a
neuposlechnout falešné politiky, falešné proroky, služebníky
peněz a moci, služebníky vlastního ega.
Život
v Kristu je skálou, pramenem poznání a silou k nesouhlasu
s davem.
9
Žijte proto jako děti světla - ovocem světla je vždy
dobrota, spravedlnost a pravda;
Apoštol
mluví o hloubce zakotvení v díle Kristově.
Víra
není tedy jen schopnost modlitby nebo uvěření, že je Bůh. Víra
je konkrétní zápas uprostřed tohoto světa na základě toho, co
jsem se dozvěděl od JK.
V tom
spočívá víra. I evangelium přijímáme jako „pouhé“ slovo.
Narozdíl ovšem od slova prázdného nebo lživého je to slovo,
které má moc pozitivně měnit lidské srdce. K této víře
jsme zváni.
Ukřižovaný
Mesiáš působí v tomto světě jako pevné, spolehlivé,
nadějné, věrné Slovo pro ty, kteří jsou všelijak slabí nebo
utlačovaní.
Podle
apoštola existuje tak ve světě zvláštní paradox. Uprostřed
nestálosti, vratkosti slov a slibů – zůstává pevné a pravdivé
dílo JK, na němž se smíme orientovat a podle nějž smíme
poměřovat to, jak žijeme i to co vidíme kolem sebe.
Víra
v Krista tedy přináší konkrétní plody uprostřed světa
všelijakých prázdných řečí - populismů. Uprostřed tohoto
světa existuje dílo Kristovo, které se vyznačuje určitými
důrazy. Např. je to dobrota, spravedlnost, solidarita, pravda.
Ježíšova slova nepřinášejí nic zlého nebo falešného.
Nevedou k záhubě, nesvádějí, nepodvádějí.
My
ta Ježíšova slova smíme nechat aktivizovat, přivádět ke slovu.
Ježíšova
slova mohou v našich ústech uprostřed tohoto světa přinést
zlou reakci. Např. když se jako věřící člověk zastanu
pronásledovaného člověka nebo příslušníka menšiny uprostřed
většiny, která menšinu nenávidí, pak můj čin přinese reakci.
Sám apoštol Pavel byl za svá slova pronásledován, kamenován,
vsazen do vězení.
Přesto
tato slova nepřinášela zlo. Nesváděla ani nepodváděla. Pro
slabé přinášela záchranu.
Hledání
pravdy nebo zastání se pronásledovaného člověka nepřináší
snadné a rychlé řešení, jak to slibují populisti. Věrnost
Kristově dílu vede spíše k zdlouhavé mravenčí práci,
která zdánlivě nepřináší rychlý efekt.
Náš
svět je složitý, komplikovaně utvářený všelijak propletenými
vztahy, které nejsou černobílé. Např.: když pomohu sociálně
slabému člověku neznamená to, že tato pomoc bude jednorázová.
Solidární působení v tomto světě mezi lidmi podle Ježíše
je všechno jiné, než jednoduché či líbivé a rychlé řešení.
Je to spíše přesný opak.
Je
zajímavé připomenout si jak podle Bible pracuje pokušitel.
Ten nabízí jednoduchá řešení – např. je-li hlad, má se
nadělat z kamení chleba. Ježíš mu toto rychlé a líbivé
řešení zkomplikoval.
A
my si řekneme: škoda. Sáhneme-li si do svědomí, Satanovo řešení
se nám líbí. Proto ve volbách mají stále mnoho hlasů ti, kteří
nabízejí výrobu chleba z kamení. Lidská ochota naslouchat
populistům je často důsledkem lenosti. Řešit problémy do
hloubky a odpovědně - je totiž nepopulární a náročné.
Ježíš
tedy naši touhu po snadných a populistických řešeních
komplikuje, stejně jako komplikuje jednoduchá náboženská řešení.
Která se zase uhnizďují ve společenstvích, které nazýváme
sektami.
Dej
se k nám, přijmi Krista, nic tě to nebude stát, ale
zaručujeme ti, že se ti o sto procent zlepší život. Nemusíš
proto nic udělat.
To
říká sektář.
Zatají,
že víra je zápas na celý život. A že při tom zápasu zažiju
velmi pravděpodobně mnoho bouří a vichřic. A že mi víra
v Krista nepřinese snadný úspěch. Atd.
Proto
věřící, kteří volají po rychlých řešeních – jednají
jako ti, kteří upadli zpět do temnot. Ti, kteří ve jménu Ježíše
nenávidí druhé a nabádají ke zlu – upadli do temnot. Různé
povyšování a náboženská pýcha ovládala efezské, proto jim
apoštol připomínal, na jakých základech stojí křesťanská
víra.
Apoštol
v závěru dnešního oddílu říká: zkoumejte, co se líbí
Pánu. Existuje naděje, že nalezneme správnou odpověď.
Jaký
je závěr, jaké je evangelium?
Společenství
věřících v mesiáše Ježíše, sbor, církev – my sami –
máme na to, abychom nalézali zdroj pravdy, odvahy a síly proti
svůdcům. Není to samozřejmé, setkávám se s názorem, že
člověk je příliš slabý a že to nemá smysl, protože stejně
nevíme, co se kde nahoře upeče.
Přesto
si myslím – ve světle dnešní Pavlovy zvěsti: máme na to!
Máme
na to rozpoznat Abšalomy užívající lživých metod, aby dosáhli
svého. Máme na to vést boj proti falešným prorokům nebo líbivým
řečníkům naší doby, protože stojíme na skále, kterou
zbudoval JK.
Velmi
pravděpodobně nebudeme za tento postoj chváleni a nebudeme se
vyhřívat na světle mediálního úspěchu, spíš to bude naopak.
Tento
postoj je ale postoj hluboce nadějný. Nejsme tu na zemi přece
proto, abychom se vezli na falešných řečech a nadějích, ale
abychom uprostřed tohoto světa spolunesli Kristovskou naději,
pravdu, spravedlnost, dobrotu, solidaritu.
Modlitba
Hospodine,
Děkujeme, že jsi nám na příkladu JK ukázal cestu nadějnou,
pravdivou, spolehlivou... cestu, která nevede sice možná k úspěchu
před lidmi, ale která vede k věčnosti. Prosíme, zachovej
nás na této cestě.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat