sobota 15. června 2019

Velký pátek - Matoušovy pašije



Když Ježíše opustili všichni jeho přátelé, zbyli kolem něj jen nepřátelé…
Je zvláštní, že právě z jejich úst, z úst nepřátel se dozvídáme o Ježíšovi mnoho podstatného. Nařkli ho např., že zbořil chrám. Nechtěl ho zbořit, chtěl ho jen očistit. Ježíš byl ale tak blízko Bohu, že staré měchy začaly praskat. Začíná být zřejmé, že chrám ztrácí ve chvíli Ježíšovy smrti svůj význam, protože ho ovládají ti, kteří jsou Bohu daleko.


Opona chrámu se roztrhla od shora až dolů. Zástěna, která měla oddělovat svatého Boha od člověka už najednou není potřeba.
Evangelista nám chce tímto obrazem sdělit, že už nás nemůže nic odloučit od lásky Boží. Ani příkazy nebo zákazy církevních funkcionářů, nebo prostě těch, kteří si uzurpují rozhodovat, komu je Bůh blíž, koho zatratil a koho posvětil.
Za oponou se konaly oběti. Aby se Bůh usmířil s člověkem a člověk s Bohem. Mt uvěřil a poznal, že toto už neplatí, Ježíš se stal obětí, která trhá opony a bourá zdi, přestřihává ploty.
Ježíšova oběť se děje – na místě, které je dokladem lidské neschopnosti dosáhnout spravedlnosti – děje se na popravišti.
Chrám tu nehraje už žádnou roli. Chybu těch, kteří odsoudili Ježíše, tragicky a symbolicky zanedlouho potvrdí dějiny, když je chrám zničen ve válce.
Ježíš je svými následovníky nazván knězem, který rozdal sám sebe. Bůh se přiznává právě k tomuto odvrženému a nespravedlivě odsouzenému a popravenému mimo chrám.
Napříště už nebude muset být žádný prostředník mezi Bohem a člověkem, krom vzkříšeného Krista.

Ježíš umíral mimo chrám. Na místě pro vrahy. Pro Bohem odsouzené a odvrhnuté. Smáli se mu, že není Boží syn, to by se přeci mohl sám zachránit. Kdyby byl.
Takhle na začátku evangelia pokoušel Ježíše ďábel. Takhle ho pokouší člověk. Jsi-li Syn Boží, ať jsou z těch kamenů chleby…A taky učedník Petr – jsi-li syn Boží, nejdi cestou utrpení.
Syn Boží ale nedostal darem nějaký skafandr, který by ho ochránil před mařením těla. Nebo před zlobou lidí.
Syn Boží neměl protekci. To lidi si představují, že to bez protekce v tomto světě nejde. V tom lidském možná nejde. Ale Ježíš na sobě ukázal, že Bůh žádnou výhodu pro své speciální následovníky neposkytuje. Cesta ke svobodě a ke spáse nevede přes protekci.
Ježíš neudělá z kamenů chleby, neuhne před Jeruzalémem a nesestoupí zázračně z kříže. Zemře skutečnou smrtí. Nesleduje vlastní zájem – ten sledovali funkcionáři chrámu i státu, prostě lidé, kteří předpokládají, že bez zajištění z vyšších míst to nejde. A taky viděno jejich očima - dojde na jejich slova – Ježíš nemá protekci, a tak končí na kříži.
Jiné prý zachránil, sám sebe zachránit neumí. Nehledá totiž vlastní prospěch.
Svět, do něhož Ježíš přišel, opravdu potřebuje záchranu. Ukázalo se, že lidé se sami sebe opravdu nemohou a nedovedou zachránit. Ježíš ukazoval na každém kroku nemoci tohoto světa. Díky Ježíšovi vidíme svět ve své chorobné nahotě.
A Ježíš v činech uzdravení ukazoval na Boží uzdravující moc pro všechny lidi. Nyní umírá a zachraňuje svět nekonečnou láskou Boží. Podle svědectví evangelií a svědků vzkříšeného - Ježíš i ve své největší bezmocnosti, ve svém vlastním umírání zachraňoval druhé. Matouš 20:28   Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."
Přišel mezi ty, kteří se nemohou sami zachránit, stal se jedním z nich a jako jeden z nich zemřel. Tím dovršil jejich záchranu.
Až doposledka neusiloval o výhody pro sebe sama. Až do poslední chvíle žil to co sám říkal.
Matouš 16:24  Tehdy řekl Ježíš svým učedníkům: "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne. 25  Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však ztratí svůj život pro mne, nalezne jej..
Plně se spolehl na Boha, nespolehl se na sebe. Zůstal na kříži až do konce. Vypil kalich hořkosti až do dna. Plně se spolehl na Boha. A Bůh neřekl ještě v této chvíli - Ježíšovy smrti poslední slovo…



Žádné komentáře:

Okomentovat