První
čtení
Jr
26,1-3.7-9.11
Jeremjáš
26:1 Na začátku kralování Jójakíma, syna Jóšijášova,
krále judského, stalo se od Hospodina toto slovo:
2
"Toto praví Hospodin: Postav se na nádvoří Hospodinova
domu a mluv proti všem judským městům, která se přicházejí
klanět do Hospodinova domu, všechna slova, která jsem ti přikázal,
abys jim mluvil; neubereš ani slovíčko.
3
Snad uslyší a odvrátí se každý od své zlé cesty a já
budu litovat toho, že jsem s nimi chtěl zle naložit za jich zlé
skutky.
7
Kněží, proroci i všechen lid slyšeli Jeremjáše mluvit v
Hospodinově domě všechna tato slova.
8
Když Jeremjáš domluvil, co mu Hospodin přikázal mluvit ke
všemu lidu, kněží, proroci i všechen lid ho chytili a křičeli:
"Zemřeš!
9
Proč jsi v Hospodinově jménu prorokoval, že tento dům bude
jako Šílo a že toto město bude v troskách, bez obyvatele?"
Všechen lid se proti Jeremjášovi v Hospodinově domě srotil.
11
Kněží a proroci řekli velmožům a všemu lidu: "Tento
muž zasluhuje smrt za to, co o tomto městě prorokoval, jak jste na
vlastní uši slyšeli."
Druhé
čtení
Mt
16,13-26
Kázání
I
tento týden zůstaneme u velikonoc, nakonec velikonoce prozařují
do každé neděle v roce. Smysl velikonočních událostí je
vtělen i do toho dnešního příběhu, který jsme právě slyšeli.
Tématem
je pochybování nad smyslem velikonoc, jak jim rozuměl Ježíš.
Nenechme se mýlit tím, že se tento příběh odehrál ještě před
Ježíšovým zatčením. Příběh byl napsán až po velikonocích
a tak z něj můžeme čerpat ponaučení také pro naše
vlastní otázky i obavy ohledně pochopení smyslu velikonoc.
Pochybování
nad smyslem Ježíšovy cesty bylo přítomno od samého začátku.
Pokušitel
nabízel Ježíšovi všechno na světě za to, když obejde cestu
věrnosti Hospodinu.
Petr
později opakoval stejné pokušení – tedy zakazoval Ježíši jít
cestou kříže. Zakazoval jít cestou věrnosti svého svědomí,
pravdě – biblicky řečeno – úkolu, který jak věřil, dostal
od Pána Boha.
Na
kříži opět zazní stejné pokušení, když mu lidé radí, aby
sestoupil z kříže, když je Syn Boží.
První
otázku položil Ďábel, ostatní otázky – ovšem zcela stejného
významu už pokládají lidé sami. Jsou to totiž lidské otázky,
které mají ďábelské důsledky.
Jsou
to naše otázky, když se ptáme a divíme, proč Ježíš
nesestoupil z kříže, když přece mohl, kdyby byl chtěl.
Proč nepovolal armádu andělů a neskoncoval to s Římany či
se svými katy, kteří ho dovedli na kříž. Jak to Bůh mohl
dopustit?
Jsou
to otázky lidské, přirozené, vychází z lidských
zkušeností, jsou tedy na místě.
Ježíš
je odmítá. A my se máme učit – celý život učit – proč je
odmítá. Máme se učit, jak to myslel, když odpovídal Petrovi a
proč šel tou cestou, kterou šel.
Na
začátku evangelia ukazuje Ďábel Ježíšovi různé výhody, když
bude sloužit cestě moci. Nabízel, že mu dá všechna království
světa. Ježíš má ovládat vše. Ježíš tuto cestu všemocnosti
odmítá. Tato cesta ovšem vyhovuje představám o Mesiášovi,
který bude jednat jako zkušený politik a postupně dostane pod
svou vládu všechno. Ježíš nesplňuje tato očekávání – i
když se po staletí církev snažila Ježíše do této role
vmanipulovat. I dnes je řada lidí, která by ráda viděla Ježíše
jako jediného vládce světa. Pantokratora, z něhož jde
strach a který se musí poslouchat.
Ježíš
nepřistoupil na nápad ovládat vše. Místo toho pokušiteli
připomenul jeden konkrétní případ vysvobození. Proti nabídce
všeho staví odpověď vycházející z jedné konkrétní
zkušenosti. Odkázal tenkrát k vysvobozujícímu dílu
Hospodinově a jeho záměru s Izraelem.
Citoval
slovo, které tento jeden malý konkrétní nárůdek dostal na
poušti jako dar: Hospodinu,
Bohu svému, se budeš klanět, a jeho jediného uctívat.
Do
tohoto konkrétního děje Ježíš sám dobrovolně vstupuje,
přiznává se k němu a souhlasí s ním jako s jedinečnou
cestou záchrany. Odmítá touhu po ovládnutí celého světa, ale
s pokorou se řadí po bok svědků víry Hospodina. Např. po
bok Jeremiášovi.
Když
Ježíšova cesta začala nabírat jasný směr, zeptal se J svých
nejbližších, co si vlastně o něm myslí. Jestli pochopili jeho
cestu, kterou si vybral mezi nekonečně mnoha nabídkami tohoto
světa.
-
a tehdy z Petrových úst zaznělo "Ty jsi Mesiáš,
Syn Boha živého". Ty patříš - jako zvláštní,
jedinečná kapitola do řady povolaných a pověřených
- do řady svědků, ztělesňujících ten zvláštní,
jedinečný úkol poslání zpřítomňovat svobodu
a naději našeho Boha.
Syn Boha živého". Ty patříš - jako zvláštní,
jedinečná kapitola do řady povolaných a pověřených
- do řady svědků, ztělesňujících ten zvláštní,
jedinečný úkol poslání zpřítomňovat svobodu
a naději našeho Boha.
Ježíš
na to zareagoval zvláštním způsobem: nejdřív Petrovi
poblahopřál, zaradoval se spolu s ním
- z toho, že nalezl mesiáše.
- ale vzápětí na to přikázal: ještě o tom mlčte,
ještě se s tím radostným zjištěním nerozbíhejte do
světa!
- z toho, že nalezl mesiáše.
- ale vzápětí na to přikázal: ještě o tom mlčte,
ještě se s tím radostným zjištěním nerozbíhejte do
světa!
Proč?
Protože by to lidi pochopili tak jak to předestřel na začátku
ďábel. Jako cestu ovládnutí světa.
Učedníci
mají o tom pomlčet, protože Ježíšova cesta je cestou oběti.
Tato
cesta nebude mít mezi lidmi pochopení.
Od
začátku tedy existují dvě cesty.
Na
jedné straně pokušitel ukazuje všechna království světa a na
druhé straně ukazuje J svým učedníkům, že jediná smysluplná
cesta je cesta utrpení a oběti.
Pokušitel
mluví o všech královstvích světa, J mluví o jediném konkrétním
městě - Jeruzalémě.
Pokušitel
mluví o vládě a slávě, J mluví o službě svědomí a věrnosti.
Pokušitel
říká, že J musí být nejdřív světovládcem, J říká, že je
potřeba nejdřív nasadit sebe sama. Vítězství pak není na něm,
ale na Pánu Bohu. Hospodinu, Bohu Izraele.
A
tu se potvrdilo, že myšlení lidí se podobá spíš myšlení
pokušitelovu.
Co
na to Petr? Vzal
si ho stranou - a začal ho
kárat, tvrdě a nesmlouvavě napomínat (jak učitel
rozčilený žákovou zabedněností): buď toho
uchráněn, něco takového se ti nemůže stát.
Co jsi to za mesiáše, že se chceš vydat cestou
utrpení?!!
kárat, tvrdě a nesmlouvavě napomínat (jak učitel
rozčilený žákovou zabedněností): buď toho
uchráněn, něco takového se ti nemůže stát.
Co jsi to za mesiáše, že se chceš vydat cestou
utrpení?!!
Pěkne
se zařaď bok po boku dobyvatelům a vojevůdcům. Netahej nám sem
nesmysly jako je osamělá cesta spojená s utrpením. Co je to
za blbost?
Tady
je vidět, že ne každý kdo Ježíšovi říká Pane – to myslí
tak jak by to měl myslet podle Ježíšových činů.
Petr
nechtěl, aby J trpěl. Bál se o něj.
Ježíš
na to řekl:
Odstup
satane, jsi mi kamenem úrazu!
Ne že by Petrovi v té chvíli narostly rohy na hlavě
- ani z něj není cítit síra.
Petr jen promluvil, jak mu velí osvědčené zkušenosti
a nejlepší úmysly.
- promluvil jako ten, kdo nahlíží Ježíšovu cestu
pohledem lidských zkušeností s tím, co se vyplácí.
Ne že by Petrovi v té chvíli narostly rohy na hlavě
- ani z něj není cítit síra.
Petr jen promluvil, jak mu velí osvědčené zkušenosti
a nejlepší úmysly.
- promluvil jako ten, kdo nahlíží Ježíšovu cestu
pohledem lidských zkušeností s tím, co se vyplácí.
A
tohle Ježíš jednoznačně odmítá.
Ježíš
neříká: jdi do pekel, ale dosl. říká "Jdi
za mne" - tedy - zařaď se pěkně mezi ostatní
učedníky - nechtěj určovat cestu sám - ve směru
svých nápadů.
za mne" - tedy - zařaď se pěkně mezi ostatní
učedníky - nechtěj určovat cestu sám - ve směru
svých nápadů.
Jdi
za mne, vezmi na sebe ten skandál křížové
cesty - a s tímhle křížem mne následuj.
cesty - a s tímhle křížem mne následuj.
S novou
naléhavostí tedy postavil J svým učedníkům, jaká je tady na
zemi cesta spásy. Je to cesta, na níž riskujeme pohodlí i zášť
mocných, cesta na níž se můžeme potkat s posměchem,
pronásledováním. Třeba tak jak to známe z příběhů
apoštola Pavla. Rozhodnutí podstoupit cestu kříže patří k
nejhlubší podstatě Ježíšova poslání.
Právě
z tohoto způsobu života se máme od J učit a ne od vyznavačů
moci – které evangelista skryl pod podobu Ďábla.
Jsme
zváni vzít na sebe kříž Ježíšovy nepřijatelnosti - a
následovat ho právě v tomto Duchu.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že jsi nám ukázal jaká cesta se Bohu líbí a na jaké
cestě se potkáme s naplněným lidstvím i Božím vítězstvím.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat