První
čtení
Genesis
9:20 I začal Noe obdělávat půdu a vysadil vinici.
21 Napil
se pak vína, opil se a odkryl uprostřed svého stanu.
22 Chám,
otec Kenaanův, spatřil svého otce obnaženého a pověděl to
venku oběma svým bratřím.
23 Ale
Šém a Jefet vzali plášť, vložili si jej na ramena a jdouce
pozpátku přikryli nahotu svého otce. Tvář měli odvrácenou,
takže nahotu svého otce nespatřili.
Druhé
čtení
Ef 5,8-16
Efezským
5:8 I vy jste kdysi byli tmou, ale nyní vás Pán učinil
světlem.
9 Žijte
proto jako děti světla - ovocem světla je vždy dobrota,
spravedlnost a pravda;
10
zkoumejte, co se líbí Pánu.
11
Nepodílejte se na neužitečných skutcích tmy, naopak je
nazývejte pravým jménem.
12 O
tom, co oni dělají potají, je odporné i jen mluvit.
13 Když
se však ty věci správně pojmenují, je jasné, oč jde.
14 A
kde se rozjasní, tam je světlo. Proto je řečeno: Probuď se, kdo
spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.
15 Dávejte
si dobrý pozor na to, jak žijete, abyste si nepočínali jako
nemoudří, ale jako moudří;
16
nepromarněte tento čas, neboť nastaly dny zlé.
Kázání
List
apoštola Pavla je provokativní v tom, že jsme zároveň
ubezpečováni, že jsme (spolu s Efezskými) nastoupili cestu
dobrou a krásnou, že jsme vešli do světla.
A
na druhé straně apoštol připomíná, že balancujeme nad
propastí. V každé chvíli, kdy zapomeneme na Krista,
navracíme se do tmy starého způsobu života. Tak popisuje apoštol
lidi v Efezu. Jsou to normální smrtelníci jako my. Lidi
příliš ulepení od světa, v němž žijeme, v němž
dýcháme, v němž se pohybujeme.
Na
jedné straně slyšíme, že jsme na tom líp, než ti, kteří žijí
bez Krista. To některé z nás může vést k pýše.
Zároveň
si ale uvědomujeme, že jsme na tom příliš často jako ti, kdo
bez Krista žijí. A to některé z nás může vést k smutku,
že nikdy nedosáhneme ideálu následovníka Kristova.
Apoštol
– i když to tak na první pohled nevypadá – nás ale nechce
stresovat. Nechce způsobit, abychom byli jako následovníci
Kristovi v neustálém napětí, jestli jsme pro Krista dost
dobří. Apoštolu jde o něco jiného. Abychom si s vděčností
uvědomili, co jsme s vírou v Krista přijali a co jsme
odmítli.
Pavel
jakoby nám chtěl říct: kolikrát nám vlastně v životě dojde,
že jsme byli obdarováni záchranou? Kolikrát si uvědomíme,
z jakýchže temnot nás Kristus vysvobozuje a k jakému
světlu směřujeme?
Apoštol
je proto ve svém listu do Efezu konkrétní – někdy nám to až
vadí – jak vyjmenovává různé věci z běžného života,
které křesťany ohrožují.
Na
druhé straně jasně jmenuje plody víry v JK:
Byli
jste povoláni k tomu, aby vaše plody byly dobrota,
spravedlnost, pravda. Život věřícího člověka nese konkrétní
ovoce.
Zároveň
Pavel neopomene připomenout, že jsme jednou nohou v temnotách,
z nichž jsme vyšli, míchá se to v nás jako pšenice
s plevelem. Jsou chvíle a místa, kde náš život – tedy
ovoce našeho života – za nic nestojí.
Apoštolova
dvojitá řeč tedy na jedné straně motivuje a na druhé straně
ukazuje to, čemu se má člověk vyhnout.
Nesdílejte
skutky tmy – volá apoštol. Všechno to, co je z hlediska
Božího království neužitečné můžete s klidem opustit:
Nechte
vaše skutky projít světlem Kristova života a díla!
Z textu
se nedozvíme, na co konkrétně přesně Pavel narážel, co jsou ty
hanebnosti a nechutnosti, které v Efezu kritizuje.
Jestli
to bylo obžerství nebo sex, drogy, násilí? Nevíme, a možná
bychom rádi věděli a trochu se na tom lidském selhání popásli.
12 O
tom, co oni dělají potají, je odporné i jen mluvit.
Říká Pavel...
To je
zvláštní věta. Buď je Pavel tak pohoršen, že nechce o takových
nechutnostech vůbec mluvit.
Nebo má
Pavel za to, že mluvení o různých hanebnostech je špatné.
Zkusím se
přidržet té druhé varianty. O tom, co dělají, je odporné
mluvit, protože mluvení o tom není dobré. Je zkrátka odporné.
Čili zkusíme vyložit větu tak, že slovo odporné se váže
k mluvení – nikoli k těm věcem. A to nás zavede
k zajímavým úvahám.
Pavel má
na mysli specifické mluvení, které nevede k dobrému, ale
naopak rozpitvává to špatné za účelem roznesení a ublížení.
Nejsou to přímo pomluvy, spíš naši touhu probírat špatnosti
toho druhého z důvodu sebeospravedlnění. Z pocitu, že
se mi uleví, když zjistím, že druhý poklesl a já se mohu na
jeho účet stát lepším v očích druhého, nebo dokonce
v očích Boha.
Mluvit
o špatnosti, ale nic nedělat pro zlepšení situace je právě toto
jednání. Praotec Noe se strašlivě opil, snad z radosti, že
se dožil nové země. Snad ze stresu, co všechno musel prožít.
Zpil se doslova do němoty. A tu přišli jeho synové a viděli
tuhle hanbu. Viděli selhání.
Chám
to uviděl a místo, aby otce přikryl, tak o tom mluvil. Nepomohl
mu, díval se na něj a mluvil o tom. Nebyla to přímo pomluva,
protože to viděl, byla to pravda co viděl. Přesto Bible toto
jednání hodnotí jako velmi špatné. Chám těžil ze slabosti
druhého a snažil se ji využít ve svůj prospěch. Možná stejně
jako Abšalom z příběhu minulé neděle. Využil situace
k dosažení vlastní moci. Sice se na první pohled zdá, že
jedná spravedlivě – protože poukazuje na hanebnost, ale je to
čistý moralismus – chce jen odsoudit. A ospravedlnit sebe. To je
podstata moralismu.
Z Cháma
by měli radost redaktoři Blesku. Sáhněme si do svědomí, kdy
jsme sami zneužili situace ve svůj prospěch. Např. já mnohokrát.
Bratři
Cháma, Šem a Jáfet jednali jinak. Nepohoršili se, vzali oděv a
šli tak, aby na něj neviděli – přikryli ho. Nebyli moralisti,
jejich chování bychom mohli označit jako Kristovské.
Nepodíleli
se na jeho hanbě. Nedělalo jim radost podílet se na hanbě jejich
otce.
Pást
se na neštěstí druhých je člověku přirozené. Kdyby nebylo,
nemohl by vycházet např. Blesk.
Apoštol
Pavel nás vede k přístupu opačnému tomu bulvárnímu,
k přístupu, který je náročný, protože jde proti lidské
přirozenosti.
Konejte
jako moudří, jako ti, kteří místo, aby se pásli na cizí hanbě
pro svůj prospěch, hledají Kristovo světlo. Když se setkáte
s bídou ve světě, nerozšiřujte ji mluvením o ní, ale
pomáhejte. Nepromarňujte příležitost k hledání Božího
království. Každý čas a každou situaci můžete využít pro
dobrý skutek.
Dávejte
prostor světlu. Dostali jsme vyměřený čas. Apoštol nás snad
nechce strašit, že umřeme, spíš nás chce povzbudit. Podstatné
v životě jsou chvíle, kdy dáváme prostor hledání dobra,
pravdy a všeho toho, co ztělesnil Ježíš.
Podstatné
jsou v životě chvíle, kdy jeden druhému můžeme říci, že
ho máme rádi. Chvíle, kdy dáváme prostor odpuštění nebo
pochopení a solidaritě. Tyto okamžiky nebo situace jsou vzácné a
stávají se pak tím, na co vzpomínáme v dobách zkoušek.
Pavel
doslova říká: vykupujte čas. Ve chvíli, kdy jste se setkali
s Božím dílem, setkali jste se s možností žít život
ve světle Kristovy dobroty, spravedlnosti, pravdy. Váš čas je
drahý a je ho škoda vyplýtvat ho na neužitečných věcech.
Kdo
vpustí světlo Kristovo do svého života, prožije duchovní
vzkříšení, vstane z mrtvých a zazáří mu Kristus. Apoštol
naráží na přijetí víry každého z nás. To, že každý
den o víru zápasíme nám dává zakoušet stále nové obnovení
v moci Kristově.
Právě
tento způsob života nazývá Pavel moudrostí. I život víry má
tedy svou jasnou logiku. Kristovo světlo přináší důsledky do
našeho života a tyto důsledky vedou k určitému typu konání
a žití.
Dnes
si tento způsob života smíme s vděčností připomenout.
Připomenout
evangelium, které platí i v našich životech:
V
KRISTU jste se stali světlem - už nejste ani tmáři, ani otroci
temnoty, bloudění a tápání uprostřed zla - naopak:
-
byli jste probráni - vzkříšeni ke světlu.
Modlitba
Děkujeme
Pane za tvé světlo, za to, že nás vedeš a směruješ k typu
života podle tvého příkladu. Prosíme, abychom tě toužili
hledat každý den.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat