středa 15. ledna 2014

Hrát roli Ježíše v tomto světě vede k utrpení

První čtení
Izajáš 66:1  Toto praví Hospodin: "Mým trůnem jsou nebesa a podnoží mých nohou země. Kdepak je ten dům, který mi chcete vybudovat? Kdepak je místo mého odpočinutí? 2  Všechny tyto věci učinila moje ruka. Tak vznikly všechny tyto věci, je výrok Hospodinův. Laskavě pohlédnu na toho, kdo je utištěný a na duchu ubitý, kdo se třese před mým slovem."


Druhé čtení
Skutky apoštolské 6, 8-15

Kázání
Tvář Boží je v cestě a jednání člověka Ježíše z Nazaretu těžko přijatelná. Člověk chce mocného a vítězícího Boha.
Člověk už se po zjevení Boží Tváře v Ježíši nemůže vymlouvat na to, že nevěděl. Nevěděl jsem, že Bůh nechce to a to. Stačí se podívat na tvář Ježíšovu a už vidíme, jaký způsob života je pro Hospodina naplněným. Nemohu ubližovat druhým a myslet si, že mě za to Bůh pochválí. Vždy se najde někdo, kdo mi může připomenout, že Ježíš se takhle nechoval.

Jaká je asi Boží sláva a vznešenost? – stejná jako ponížený a ukřižovaný Ježíš.
Jaká je Boží moc a síla? – stejná jako bezmocný a násilím zabitý Ježíš.
Jaká je Boží spravedlnost a jeho soud? – stejná jako odpouštějící a milosrdný Ježíš.

Příběh o Štěpánovi nám ukazuje, co může konkrétně v životě znamenat to Pavlovo:
„Oblecte se v Pána Ježíše Krista.“ (Ř 13,14)
Takový je Bůh a takový má být člověk. Můžeme vzít tuto roli na sebe a a můžeme ji dokonce hrát tak, aby nás pohltila, a my jsme mohli jako apoštol Pavel říct: „Nežiji už já, ale žije ve mně Kristus.“

Štěpán je v Jeruzalémě známý. Mezi těmi, kdo se scházejí každý den v chrámě má na starosti službu u stolů a všelijakou jinou práci, kterou zajišťuje, aby nikdo nestrádal.
Je mezi lidmi velmi oblíbený – to proto, že každý vidí, že opravdu žije z Boží milosti, opravdu spoléhá na Boha.
Štěpán má ale i spoustu nepřátel. Říká, že Ježíš je Kristus a tím hodně lidí provokuje. Takový výklad uráží víru mnohých, protože přece Bůh se nemůže zjevit v člověku, a ještě ke všemu člověku popravenému na kříži. Bůh přece nemůže mít tvář...
Tito lidé se přišli se Štěpánem hádat, byli přesvědčeni, že ho snadno usvědčí z omylu, vždyť určitě Štěpán není moc chytrý. Křesťané jsou přeci takoví naivní prosťáčci – rybáři a jim podobní. Možná hodní, ale hloupí.
Jenže se ukázalo, že Štěpán až tak hloupý není a že není snadné najít proti němu nějaké vhodné argumenty. Bůh navíc Štěpána posiloval Duchem moudrosti.
Vždyť ke zralé víře patří rozum a moudrost. Všechny tyhle disputace vedly ovšem k tomu, že Štěpánovi důvěřovalo stále víc lidí.
Když Štěpánovým nepřátelům a odpůrcům nevyšel jejich plán, rozhodli se bojovat jinak. Navedli několik mužů, aby pustili do světa lež: “Slyšeli jsme, jak Štěpán mluví o tom, že Bible už neplatí a Bohu se nemá ve všem věřit!”
A tak dojde k Štěpánovu zatčení. Stejně jako v případě Ježíše, Štěpána odsuzují lidé věřící, nikoli ateisté nebo muslimové.
Lidé stejné nebo velmi blízké víry si umí navzájem udělat ze života největší peklo.
Proces je třeba zmanipulovat a tak se hledají podplatitelní svědci. Ti se najdou. A svědčí: Tenhle člověk mluvil proti našemu krásnému chrámu!” “A říkal to znova a znova.” Říkal, že ten mrtvý Ježíš přijde a zboří chrám. A přestanou prý platit přikázání.
Místo aby se Štěpán složil, tak zůstal klidný a jeho tvář prý vypadala jako tvář anděla. Dokonce ta jeho tvář způsobovala, že se lidé začali přiklánět na jeho stranu. Vždyť musí být nevinný. Podívejte na ten pohled.
Štěpán začne vysvětlovat, co znamená víra v Hospodina a začne od Abrahama. Bůh se stará o svůj lid v různých dobách. I když ho lidé odmítají, on zůstává věrný. Štěpán dokazuje, že se Bůh stará o svůj lid pořád – i před chrámem, že ho nejde zavřít do chrámu. Vždyť Bůh stvořil i kameny, ze kterých chrám je, tak jak by mohl být zavřený v chrámu? A navíc – i kdyby se chrám proměnil v prach, tak Bůh zůstane svému lidu věrný.
Ale podívejte se na sebe, copak jste nezrušili Mojžíšův zákon, když jste přivedli křivé svědky? A vzpomeňte na proroky! Cožpak většina z nich nebyla pronásledována, když ukazovala správnou cestu k Bohu a kritizovala nevíru Izraele? A co Ježíš? Ten byl spravedlivý, nikomu neublížil – a přesto jste ho zabili, bez důvodu, tak jako chcete odsoudit teď mě!”

A tu najednou členové rady poznali, že se sami stávají obžalovanými. Co si to vlastně dovoluje?
Štěpán jim připomněl nedávnou historii odsouzení Ježíše Nazaretského, oni ji nechtěli slyšet. Štěpán jim připomněl jejich provinění a tím zpečetil svůj osud. Připomínat vládnoucí vrstvě nepříjemnou pravdu znamená vystavit se riziku smrti.
Ztrátě pohodlí a života na této zemi.
Ale znamená to také dát prostor Bohu.
Možná si Štěpán připomněl:
Lukáš 9:23  "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, nes každého dne svůj kříž a následuj mne. 24  Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však přijde o život pro mne, zachrání jej.
Této Kristovské víry se odvažují jen málokteří.
Proto si také o Štěpánovi čteme v samotné Bibli.
V naší době považujeme podobné činy za akty šílenství.
Víme o tom, že někteří vzdělaní současníci Jeronýma Pražského se divili, jak může tak vzdělaný člověk vymyslet takovou hloupost a jít kvůli své víře na popraviště. Ti současníci pocházeli z Itálie, kolébky humanismu. Čechy a území Německa bylo považováno za fanatický temný středověk. A lidi jdoucí na hranici kvůli svému přesvědčení byli považováni za důkaz této situace.

V dnešní době je docela rozšířen názor, že Jan Palach byl vlastně psychicky labilní a nemocný člověk, protože zdravý člověk má přece nejvyšší životní hodnotu ve svém životě sám život.
A my s tímto vysvětlením rádi souhlasíme, protože jinak by nás jeho čin usvědčoval, že náš žebříček hodnot není úplně Kristovský.
A nebyl nakonec Ježíš z Nazareta trošku šibnutý, když takhle chytrý a úžasný člověk se nechal popravit? Kdyby počkal, do Jeruzaléma šel jindy, kdyby míň provokoval, tak by mohl žít krásný život, mít rodinu a tím naplnit poslání Božího stvoření...
I vlastní rodina se snažila Ježíše stáhnout z veřejného působení.
Pro nás lidi je přece důležitější život fyzický zdravotní - než život věčný. Lpíme na něm a milujeme ho.

Neumíme přijmout, že pro Ježíše a jeho následovníky byla svoboda nebo pravda Božího slova cennější, než vlastní život.

Nedávno jsme narazili na to, jak Mojžíš s Aronem připomněli Faraonovi, že Bůh je jeden – nikoli Farao. Výsledkem byl ještě větší útlak Izraelského lidu. Lidé pak za to Mojžíše a Arona nenáviděli.
Štěpán také svým činem přivodil nejen smrt sobě, ale dokonce způsobil ještě větší pronásledování křesťanů než bylo do jeho procesu běžné.
Bible ho však za tento čin oslavuje.

Velekněží se na Štěpána nemohou dívat, nesnesou pohled na jeho tvář. Přesto, že je Štěpán blízko smrti, vidí najednou nebesa otevřená a Ježíše po pravici Boží.
Je ubezpečen, že zvolil dobře. Vždyť takto se Bůh zjevil i Ježíšovi. Kdysi dávno totiž Izaiáš vyslovil tuto prosbu.
Iz 63:19 My jsme tvoji odedávna. 20 Kéž bys protrhl nebesa a sestoupil dolů, hory by se před tvou tváří potácely.
Štěpán tak věděl, že stojí po boku Izaiášovi i Ježíšovi a že mu člověk nemůže nic udělat. Tedy může – může ho zavraždit stejně jako Ježíše. Ale Štěpán svůj fyzický zdravotní život nepovažuje za nejvyšší hodnotu ve svém životě. Poznal, že jsou na světě důležitější věci, než lpění na těle a na vlastním JÁ.

Velekněží křičí, že je to lež a vyvádí jej za město a rychle ho kamenují.
Štěpán se modlí. Modlí se k Ježíši, pro kterého trpí: “Pane Ježíši, přijmi mě k sobě!” Klesá na kolena, naposled ještě vykřikne velikým hlasem: “Pane, nepočítej jim tento hřích!”
Ano, Štěpán následuje svého Mistra Ježíše i zde – prosí za odpuštění pro ty, kdo mu berou život. Když to řekl, zemřel.
Lidé se pomalu vracejí ke svým kabátům. U plášťů stojí mladý muž. Jmenuje se Saul, a souhlasí s tím, že Štěpána ukamenovali. Kdyby nemusel hlídat ty šaty, taky by si rád kamenem hodil.
Bůh jednou Saula promění.

Štěpán si neřekl: obětoval jsem se Kristu a až sem to dospělo? Takto má skončit můj život?
Neřekl si: vsadil jsem svůj život na Krista a tak se mi Bůh odvděčuje? Jak to, že mu celý život sloužím a toto je cíl?

Místo toho spíš uvažoval tak, jak my nedokážeme:
Jaká je asi Boží sláva a vznešenost? – stejná jako ponížený a ukřižovaný Ježíš.
Jaká je Boží moc a síla? – stejná jako bezmocný a násilím zabitý Ježíš.
Jaká je Boží spravedlnost a jeho soud? – stejná jako odpouštějící a milosrdný Ježíš.

Modlitba: Pane Ježíši, děkujeme ti za tvého svědka Štěpána. On nám ukazuje, jak je dobré spoléhat na tebe a vždycky ti důvěřovat, i ve chvíli, kdy jsme v úzkých. Prosíme za všechny, kdo dnes trpí, protože tě znají. Prosíme také za ty, kdo mučí druhé. Proměň je tak, jak jsi to dokázal u Saula. Amen.


Žádné komentáře:

Okomentovat