středa 28. prosince 2011

12. září 2010 svátost křtu Barboře a Tereze Podroužkovým.

1. čtení 
Žalm 1
Druhé čtení
 1kor, 6, 12-20


Kázání (podle Tomáše Trusiny)
Apoštol promlouvá jako nesmírně svobodný člověk: Všechno mohu, všechno si mohu dovolit.
Nic nemá na to, aby mě nějak omezovalo můj život.
Křesťanský život, život ve víře, život přijatý od JK - to je život nesený a naplňovaný svobodou.
Apoštol chce říci, že křesťanství není náboženstvím povinnosti - ale náboženstvím svobody.
Ne náhodou Martin Luther jeden nazval ze svých nejvýznamnějších spisů O svobodě křesťanské.
Je fatálním nedorozuměním, že na tenhle základní tón víry církev ráda a pravidelně zapomíná - a že mnoho křesťanů neumí dopřávat svobody sobě ani druhým.
Křesťané všech konfesí umí sice vyhlašovat spoustu zákazů a příkazů, pravidel a nařízení - ale často neumí zvěstovat a žít a působit svobodně. A právě toto často působí na lidi mimo církve odpudivě. 
Apoštol píše křesťanům, kterým - narozdíl od nás - nečinilo potíže této svobody užívat plnými doušky - ba kteří se tou svobodou téměř zalkli.
Proto jízlivě podotýká:
[12] ,Všechno je mi dovoleno` ano, ale ne všechno prospívá. ,Všechno je mi dovoleno` ano, ale ničím se nedám zotročit.
Upnout se totiž na svobodu v tom smyslu, že si člověk jen kolem dokola opakuje všechno je mi dovoleno - může vést k tomu, že se darovaná svoboda obrátí v pravý opak - v otroctví
- v otročení těm věcem, kterých si chtěl člověk libovolně užívat - jichž si chtěl bez omezení a bez odpovědnosti dopřávat.
neplatí to jen o pití či jídle - ale o čemkoli.
Upnout se na to, CO je mi dovoleno, ČEHO všecho si mohu užívat - přivede nakonec člověka k tomu, že ztratí sebe sama - ztratí svoje kořeny,
- ztratí i dobrý životní cíl.
A ze svobodného se rázem stane ubohá troska, zotročená svými vášněmi.
Apoštol se v této souvislosti dotýká jednoho zneužití svobody, které bylo mezi korintskými křesťany zřejmě rozšířeno: totiž využívání služeb korintských prostitutek.
Korint jako přístavní město jistě takovýmito službami oplýval - a korintským křesťanům zřejmě vůbec nepřišlo divné těchto služeb hojně užívat.
Jak apoštol na celou záležitost reaguje?
- nerozčiluje se nad tím, co je to za hříšné město, nekřičí SODOMA, GOMORA
- ani nenavrhuje vyloučit dotyčné křesťany z církve nebo alespoň od stolu Páně
- místo toho si dá práci důkladně objasnit, čeho se to vlastně dopouštějí - a na kom svůj život učinili závislý.
Apoštol říká, že víra je nejen duchovní - ale i tělesná
[15] Nevíte, že vaše těla jsou údy Kristovými?, píše.
A když říká vaše těla, nemyslí tím jen žaludek či další orgány, ale všechno, co k tělesné, biologické a fyzické rovině našeho života patří:
- jídlo, milování - i jakoukoli podobu vztahu k druhým lidem - jak je ve své každodennosti prožíváme.
Každodenní práce, setkání, rozhovory, obstarávání živobytí, kontakty s druhými lidmi - tohle všechno není podřadná rovina života, se kterou víra nemá co dělat - naopak - toho všeho se víra dotýká.
I když nejsme v nedělním, ale v montérkách nebo v zástěře - i tehdy žijeme jako ti, jichž se týká Kristovo vykoupení.
I tehdy zůstáváme údy jeho těla.
A to není, povinnost - ale možnost:
- totiž, že křesťan smí zůstávat Kristův nejen tady, v neděli v kostele - ale všude, kam přijde.
Svoboda, kterou nám Kristus vydobyl, se týká i vztahů, do nichž pravidelně vstupujeme od pondělka do soboty.
I když se hrabu v hlíně nebo stojím u stroje - i když přemýšlím, co dobrého bude k obědu, když se veselím s přáteli, hodnotím politiku, řeším drobné starosti nebo čelím velkým průšvihům
- když se dohaduji se sousedy, nebo s manželkou - když mám starosti s dětmi - - při těch nejrozmanitějších situacích, které naplňují náš život -
- tehdy vždy smím jednat jako svobodný úd těla Kristova
- jako ten, kdo přijal, zakusil, uslyšel a uvěřil, že mu patří vykoupení, vysvobození - a s tím i naděje a nový pohled právě na ten každodenní život.
To je možná nejpodstatnější rys křesťanské svobody - že si ji smíme brát sebou všude, kam přijdeme -
- a především tam, kde by nám chtěly diktovat zaběhané zvyklosti, či naše vlastní sobectví nebo sebedůležitost.
Korintští neuměli víru protáhnout a dotáhnout až do těch každodenních situací..
- zvěst o Kristu, evangelium, pro ně byla jakási vysoká duchovní záležitost, která se nedotýká takových přízemních záležitostí, jako je práce, všední život - nebo návštěva domu s červenou lampičkou.
Proto apoštol vystoupil proti jejich soužití s místními vykřičenými děvkami.
Nám jeho protest připomíná: - chcete-li si zachovat svou křesťanskou svobodu - pamatujte na to komu patříte - a kdo vám ji vydobyl: pamatujte na JKrista.
- pamatujte na jeho odpouštění - až se vám bude chtít spolu s druhými někoho odsoudit
- pamatujte na jeho svobodu od majetku - až vás popadne touha handrkovat se o majetek
- pamatujte na jeho svobodu k pravdě - až se budete chtít spolu s jinými přetvařovat či lhát
- pamatujte na jeho velkorysost - až vás spolu s druhými popadne závist
- a také - pamatujte na jeho slovo o věrnosti manželské - až budou druzí manžele a manželky podrážet, shazovat či podvádět.
ANO, žijeme ve světě, kde se velice snadno prosazuje závistivost, lež, nevěra.
- žijeme ve světě, kde se právě všem těmto podobným špinavostem mnozí ochotně podřizují
- žijeme ve světě, kde svobodu lidé nejdřív zaměňují za bezhlavé uspokojování vlastních potřeb a choutek -
Ale to ještě neznamená, že bychom se tomu museli podřizovat, že by nám takové zvrácené poměry musely určovat polohu a podobu našeho vlastního života.
A už vůbec to neznamená, že bychom si měli stěžovat, zvedat prst a lacině nadávat.
My přece smíme jít tímto světem jako svobodné děti Boží.
Jako ti, jimž svobodu vydobyl Kristus
- jako nespoutaní svědkové Kristovy spravedlnosti a velkorysosti. Jako ti, kdo svou svobodou druhé neválcují ani nezraňují - ale naopak je ke zdroji svobody pozvou.
A byť je to třeba cesta menšiny - má zaslíbení a skutečný cíl.


Žádné komentáře:

Okomentovat