středa 28. prosince 2011

3. neděle po Trojici LIDI CHTĚJÍ SUPERHRDINU


První čtení
Iz 63,15-19 
Druhé čtení
1kor, 2,1-16 
 
Kázání
Co to je moudrost? Jak se projevuje? Kdo je moudrý?

Apoštol říká, že moudrost Boží je jenom pro dokonalé. Dokonalé ve víře.
Co tím myslí?
Apoštol moudrost spojuje s poznáním JK.
Svědectví o Kristu jako Mesiáši je přístupné jenom někomu. Kdo tuto zvěst přijme, je podle Pavla úplný člověk. Je dokonalý ve víře. Je to ten, kdo nahlédl Pánu Bohu do karet.
A toto se děje díky Duchu svatému...
Tento člověk ještě není dokonale moudrý, ale má předpoklady pro to, aby se v pravé moudrosti vyučoval. To je úzká cesta k plnému lidství podle Pavla.

Dokonalý podle Pavla není ten, kdo dosáhl vynikajícího výsledku, nebo ten, který se opentlil třeba akademickými tituly.
Dokonalý je ten, který byl tak zasažen Kristem. A tak se u něj zrodila víra. Tento člověk je na cestě k moudrosti.
Takový člověk má na mysli dobro druhých.
A tak se vlastně i jednoduše pozná to, jak daleko je který člověk na cestě víry – když už se někdo chce porovnávat.
Boží vůli rozumí ten, kdo slouží druhým – protože tak to dělal J.
Tady bychom mohli skončit...
Pavel však pokračuje.
I dokonalý člověk je stále na cestě...a zápasí o tuto dokonalost. Učí se.
Sám Pavel ví o své vlastní nedokonalosti. (Phil 3:12 Nemyslím, že bych již byl u cíle anebo již dosáhl dokonalosti; běžím však, abych se jí zmocnil, protože mne se zmocnil Kristus Ježíš.)
Dokonalý je tedy cíl a k dokonalosti nás tento cíl zve. A naši cestu tak posvěcuje.
Pavel ukazuje korintskému sboru (který touží po efektních cestách poznání), že pravá kristovská dokonalost je něco, co je pro svou prostotu vlastně málo lákavé, něco co není efektní.
Co je stále k dispozici. Co tu je pro každého člověka. A proto se člověku tato cesta nejeví vlastně ani vzácná...
Podobně tak je z hlediska tohoto světa „nudný“ mesiáš.
Člověk si totiž při pohledu na ukřižovaného řekne: Co to bylo za mesiáše, když nevyužil své moci? Nesestoupil z kříže? Neporazil všechny protivníky? To přece nemohl být mesiáš... To nebyl efektní Mesiáš (jakého by si asi člověk přál mít)
Jenže právě k onomu málo zajímavému člověku Ježíšovi se Bůh přiznal...
Vyznává Pavel...
Podle Pavla člověk, který by chtěl z J-e udělat nějakého superhrdinu, přemýšlí podle své přirozenosti.
Pavel nás ale zve k duchovní cestě.
Opakem přirozeného myšlení je duchovní způsob myšlení.
Protože člověk uvažuje podle své přirozenosti, je Boží moudrost tomuto světu skrytá.
Ne proto, že bychom na ni nedosáhli, ale proto, že nechceme, aby byla na světle. Svět-člověk touží po nějaké moudřejší moudrosti...
Apoštol mluví o vládcích. Moudrost je skrytá, protože tuto moudrost nikdo z vládců nepoznal... nikdo z mocných – dodává Pavel.
Kdyby ji mocní poznali, neukřižovali by JK.
Moudrý tedy není tedy podle Pavla ten, kdo něčeho dosáhne, ale ten, kdo nezneužije své postavení.
Člověk stále zneužívá svého postavení pána tvorstva. Vůči tvorstvu i vůči sobě, druhým lidem. Pavel poznal, že člověk nedovede sám nad sebou zvítězit. Pořád touží panovat nad druhými. Stát se takovým malým bohem.
A tak říká, že pravá moudrost není věcí tohoto světa, není plodem lidské síly (úsilí), není plodem lidských smyslů.
Ne člověk, to Bůh připravil tuto tajemnou moudrost těm, kteří ho milují.
(Galatským 5:6  V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.)
Zde jsme u jádra Pavlovi zvěsti. Pavel mluví o lásce.
Ti, kteří jednají z lásky, jsou nejdál. Z lásky, kterou nám daroval Bůh.
Bůh se nám takto vydává.
To je skutečné a nejhlubší poznání, které můžeme tady na zemi dosáhnout.
Pavel nám říká, že toto poznání není druhořadé nebo nějak odvozené, ale opravdové. Že takto Pána Boha opravdu známe z první ruky.
Ve chvíli, kdy nám dojde, že cesta kříže není šílenství, že za Kristovou obětí je láska - najednou se nám otevře srdce Boží.
Zvláštní je, že tato největší hlubinu nepopisuje Pavel jako mystérium... nemusíme konat žádné tajemné obřady, nemusíme jezdit do hor, do jeskyní, nemusíme se zavěšovat za kůži na háky, nemusíme skákat na gumě z výšky, nemusíme křepčit ve vytržení, nemusíme bydlet 20 let na sloupu, nemusíme se bičovat, nemusíme půl života dávat klystýr a pít destilovanou vodu...
Nemusíme, protože Bůh nám to největší poznání daroval jenom tak.
Tato skutečnost je stejně šokující a nepříjemná, jako skutečnost, že Mesiáš byl ukřižován jako prokletý.
Člověk by tak rád něco podnikl, někam vylezl, něčeho dosáhl, něco si uřízl, ... Něco udělal, za co by si ho ti druzí vážili. K tomu ho nutí přirozenost.
Všechno tohleto ale vede k pocitu záslužnictví a ospravedlnění. To přesně Pavel zažil sám na sobě.. Jako dobrý farizeus...
Člověk, který se řídí jenom míněním většiny nebo svými vlastními zájmy, neumí opravdové duchovní věci přijmout.
O tomtéž jinými slovy čteme v evangeliu:
V evangeliu čteme: Mt 16:25 Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však ztratí svůj život pro mne, nalezne jej.
Čteme-li tyto věty očima Pavlovýma, pak život (kral: duše) je to přirozené, co nám brání vidět srdce Boží, co nám brání vidět J-e.
Ztratit duši pro J-e znamená vzdát se přirozeného člověka. Ve prospěch bláznovství Božího království, ve prospěch milování Božího. Ve prospěch víry, že právě toto bláznovství je pravé srdce živého Boha.

Ztratit duši znamená stát se člověkem, který je obdařený duchem Božím. Takový člověk už nežije sám pro sebe, ale pro druhé, stejně jako JK. A proto nemůže být druhými posuzován. To říká Pavel v závěru dnešního oddílu. Protože lidé činy lásky nechápou, tak jako nechápali J-e.
Každý druhý považuje oběť za druhé jako čirý nesmysl.
Protože pro společnost je výhodné jenom to, co přinese hmatatelný, a spočítatelný užitek.
Pavlova závěrečná slova o jakýchsi duchovních lidech, které nebude nikdo posuzovat se nám příčí. A snadno odhalíme jejich zneužitelnost.
Pavel ale nemyslí, že by nějací „duchovní“ lidé vytvořili ideální kastu a tato kasta by rozhodovala o světě – jak si to představoval třeba Platón. Že budou moudří, kteří budou vládnout.
Ne, Pavel ví, že činy lásky jsou nepochopitelné pro toho, který sám nechce milovat. Vzpomeňme – pro Pavla je duchovní člověk ten, který jedná z lásky.
Proto nelze posuzovat člověka, který miluje, člověkem, který nemiluje.
Opravdové spravedlnosti dojde totiž jenom ten, kdo miluje, protože to je člověk, který dovede opravdu odpouštět.

Děkujeme ti Pane, že nám ukazuješ hlubiny Božího srdce,
že nás vedeš k Boží moudrosti,
děkujeme Pane, že nám zjevuješ svou oběť na kříži,
jako čin odpuštění a přijetí,
prosíme, abychom dovedli rozpoznat, co je v nás přirozené a učili se to moudře odmítat,
prosíme, aby v nás rostl duchovní člověk,
dávej nám k tomu sílu, skrze JK.
Amen


Žádné komentáře:

Okomentovat