středa 28. prosince 2011

záživné RODOKMENY


BOŽÍ HOD VÁNOČNÍ - 2010
První čtení
Jz 2,1-16
Druhé čtení
 Mt 1,1-17 


Kázání
Ještě nedávno bych mohl říci: naše společnost se chová macešsky vůči svým předkům. Nudí nás všechny ty seznamy panovníků, rody, na nichž lpěli šlechtici, rody, které jsme se navíc možná museli někdy učit v dějepise.
Málokdo přece ví, čím byla jeho prababička.
Proč číst nějaké rodokmeny v Bibli?
Dnes to ale neřeknu, protože čím dál víc se setkávám s tím, že nám není jedno, odkud pocházíme.
Čím dál víc lidí studuje rodokmeny, jezdí po archivech a hledají jména.
Dnes sílí ve společnosti z různých důvodů pochopení pro seznamy jmen předků.
Všichni, kdo se zabývají minulostí vlastního rodu ví, že každé jméno skrývá příběh.
Vždyť díky našim předkům jsme také my.
Jaký příběh, jaká šifra je skryta v seznamu jmen rodokmenu JK, který nám předložil evangelista Mt?
J-ův rodokmen je totiž jiný, než všechny ostatní rodokmeny panovníků, či význačných osobností.

Dozvídáme se, že J měl podivné předky - není z čistých poměrů. V jeho rodokmenu je spousta nečistoty a dokonce cizoty.
Je to velmi zvláštní přístup. Víme např. že jeden král z rodu Herodů dal zničit všechny rodokmeny uchovávané v Jeruzalémském chrámu, protože se styděl za svůj nízký původ. To byl velmi logický a běžný postup. Panovník by byl přeci blázen, kdyby přiznal, že jeho předek byl např. midjánec - čili neizraelec - čili nečistý.
Ve středověku si panovníci své rodokmeny vytvářeli tak, aby vzbudili zdání neobyčejné starobylosti a jakési rasové čistoty. Většina z nich tak sahala původem k zakladatelům Říma. Tak to nakonec dělaly i národy. Dozvídáme se, že Angličané pocházejí např. z Trójanů. Olomouc založil Caesar. Kdyby se vám to zdálo přitažené za vlasy, jeďte se podívat do Olomouce, naleznete tam Caesarovu kašnu, která k tomuto slavnému založení odkazuje.
Jak je potom možné, že v J-ově rodokmenu čteme, že měl jednoho z předků prostitutku Rachab?
Nebo Batšebu, která s Davidem spáchala cizoložství?
Kdo z nás by se tím chlubil?
Proč nám to Mt vykládá? Proč musí zdůrazňovat, že JK měl za předky prostitutky a že byl vlastně nečistého původu?
Navíc ty ženy ani nebyly Izraelky.
Cožpak z tak nečistého původu může vzejít Mesiáš?
Máme to vůbec zapotřebí poslouchat?

Co chce těmi jmény Mt říci?
Chce říci, že J pochází z královské linie Izraele. Má ukázat, že jeho předek byl Král David a že jeho linie vede až k praotci Abrahamovi. Tomu, který se první setkal s Hospodinem, Bohem Izraele.
Má také ukázat spojitost J-e s dvanácti kmeny Izraele. Proto naráží na jména Abraháma, Izáka, Jákoba.
Rodokmen spoujuje J s celými dějinami Izraele a proto má jasně říci - J je vrchol dějin Izraele.
Nason, syn Aminadabův byl vůdcem Judy v době putování Izraele pouští.
Od krále Davida odkazuje výčet jmen na Izraelské krále.
J-ův rodokmen odkazuje na dějiny Izraele, ale i na dějiny víry v Hospodina. Dále pak dějinami králů připravuje legitimitu J jako mesiáše. Odkazuje také na babylónské zajetí.
Určitě Mt-ovi záleželo na faktu, že J přišel ve správný čas. To dokazuje ve svém rodokmenu trojdílné členění 14ti pokolení. J je syn Davidův a narodil se v příhodný čas dějin Izraele.

Proč ale zařadil Mt do rodokmenu 5 žen? Víme, že to bylo i dobově zařazení vyjímečné. V žádném jiném rodkomenu se ženy neobjevují.
Neopomene Batšebu.
David měl syna Šalomouna z Batšeby, ženy Uriášovy. Uriáše nechal David zabít kvůli Batšebě, do níž se zamiloval.
Šalomoun byl tedy počat v hříchu.
Rachab byla jerišská prostituka (Joz 2), jejíž život byl ušetřen, protože pomohla Jozuovým vyzvědačům.
Rút byla Moabka, která se připojila k Izraeli přes svého manžela.
Rachab, Rút, Batšeba - byly pohanky. Nebyly ani Izraelky.
Chce Mt ukázat, že J přišel jako Mesiáš pro všechny národy?
Snad.
Nakonec i Marie se dostala do tohoto rodokmenu přes svého manžela Josefa, i když její dítě - Ježíš - bylo synem po stránce právní, ale ne tělesné.

Odpověď na tuto zvláštnost rodokmenu JK hledáme těžko. Jedna z možných odpovědí je tato:
J měl tak mít blízko právě k celníkům a prostitutkám, protože sám měl takové lidi ve svém rodokmenu.
Přirozené by ale bylo se za takové předky spíše stydět. Jako skuteční Izraelští králové.
Většinou se potomci snaží být opakem svých předků. Logické by tedy bylo, že by se JK snažil sám dokazovat, že on s takovými lidmi nemá nic společného. Jenže dělal pravý opak.
Na to by mohl někdo říci, že J byl dokonalý a tak se právě za své předky nestyděl. Ano, byl dokonalý, ale určitě ne ve smyslu kultické čistoty, či šlechitcké čistoty, protože právě měl ve svém rodkomenu ty nečisté lidi.

Možná, že Mt chtěl říci ještě něco trochu jiného.
S J-em přišel zcela nový věk. Věk, kde neplatí kultická čistota, ani rasová čistota, ani původ - dělnický, sirotčí, šlechtický, a kdovíjaký...
Mesiáš nám připomíná svým příchodem, že nejde o to, jestli jsme z hlediska nějakého rituálu nebo zvyku čistí, ale jak se chováme ke druhým lidem.
Nevěstka Rachab se zachovala např. jako prorok.
Rachab byla prostituka, ale zachovala se jako hrdinka, dokázala rozpoznat v pravý čas, kde stát. Byla příkladem víry, stejně jako mnoho lidí v J-ových příbězích. Jako třeba milosrdný Samařan.
Mt nám zvláštním rodokmenem Meisáše předává víru, že naše minulost nás nemůže stáhnout, předurčit.
Mt nechtěl všem provokativně říci: podívejte, v J-ově rodokmenu jsou prostitutky a ještě neizraelky.
Mt nechtěl šokovat, chtěl jenom připomenul staré známe věci. Že totiž Bůh Izraele si povolává lidi nejrůznějšího původu.
Mt poznal, že lidé víry na to zapomínají.
Zapomínáme na to, že vanutí Ducha Božího nám může zpřítomnit i člověk, který nepochází z naší krve.
Milosrdenství není ohraničeno jenom na církve. Prochází napříč celým světem.

Jinými slovy: i když jsme vykonali mnoho zlého, neznamená to, že jsme na věky věků odsouzeni. NZ slavným příkladem je apoštol Pavel, který ublížil mnoha lidem, když pronásledoval křesťany.
SZ příkladem nečistého člověka, kterému nebyla nečistota překážkou ke konání velikých bohabojných věcí, byla nevěstka Rachab v Jerichu.
Boží milosrdenství může přijít i tam, kde by je nikdo nehledal. To je poselství příběhu narození spasitele.
Říkalo se tehdy mezi lidmi:
Z Betléma nemůže vzejít nic dobrého.
J se narodil jako nemanželské dítě!
Podívejte se na jeho předky!
Podívejte se jak skončil.
Mt ví o ale o J-ově slavném zmrtvýchvstání, ví, že právě k němu se Bůh Izraele přiznal. Proto s klidem dává do jeho rodokmenu i prostituky.
To je přeci obrovská jistota, že si dovoluje být evangelista tak drzý tváří v tvář všem pomluvám!

Vždyť pro mnoho lidí byl J člověk zavržený Bohem. A takovým je i rodokmen důkazem, že ho Bůh nejen opustil, ale že s ním nikdy nebyl.
Mt se ale nebojí. Mt ví, že pro mnoho lidí je právě takový nečistý rodokmen mj. důkazem, že J měl pravdu, když říkal, že Bůh nehledí na lidské odsuzování a kádrování.
Že měl pravdu Ježíš, když odpouštěl celníkům a prostitukám a jedl s nimi. Jedl s těmi, kteří nemají čistý původ.
A co my???
My se učíme spolu s J-em věřit, že Bůh tyto lidi neopustil, ale navštívil je zvláštní milostí.
A že dokonce, když my sami půjdeme v jeho stopách, nalezneme jej s nimi.
Nalezneme je všude tam, kde je neštěstí, kde jsou lidé přehlíženi, opovrhováni....

A tak my, kteří věříme, že J je Boží Syn, můžeme také věřit, že Bůh vstupuje i do našich zápasů a že vysvobozuje.
I my máme své rodokmeny, dokonce při svp stvrzujeme tuto víru znamením smlouvy nové. Stáváme se pokrevními bratry JK. Bereme tento rodokmen také na sebe, stává se i naším rodokmenem. A my se stáváme Božím lidem.
A děkujeme za to.
Bereme za svou historii Boží věrnosti na jedné straně, ale lidské nevěrnosti, neposlušnosti, hlouposti i špíny na straně druhé.
Mt chce říci, že za historii lidu Izraele se Bůh nestydí, že ji přijímá. J se za svůj podivný původ nestyděl. Nestydí se ani za náš vlastní původ a za všechno, co jsme v životě spáchali.
Záleží mu na nás, ať jsme v jakékoli situaci.
Proto se o vánocích připomíná, že nejdůležitější ze všeho je, jestli se lidi mají rádi. Proto si dávají dárky, aby si připoměli tu základní věc - že Bůh nás obdarovává, že nám dal život a dal nám také schopnost konat dobro.
Konat dobro napříč všemi překážkami jako je původ, čistota, nečistota, jednota, rozdílnost, minulost, budoucnost.

Prosíme, ať tvoje dobrota prozáří i dnešní čas,
prosíme, ať máme odvahu následovat tvého Syna JK ve všech jeho nepopulárních činech - jako bylo odpuštění, služba i utrpení. Prosíme, ať to všechno prozáří vnitřní radost, že jsi s námi a my s tebou - ať zůstáváme s tebou v jednotě.
Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat