Autor sochy – ing.
arch. Rudolf Žofka, ak. malíř Vilém Balej
Text:
Matouš 5:1
Když spatřil zástupy, vystoupil na horu; a když se posadil, přistoupili k
němu jeho učedníci.
2
Tu otevřel ústa a učil je:
3
"Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království nebeské.
4
Blaze těm, kdo pláčou, neboť oni budou potěšeni.
5
Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví.
6
Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou
nasyceni.
7
Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství.
8
Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uzří Boha.
9
Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.
10
Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je
království nebeské.
11
Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat a lživě mluvit proti vám
všecko zlé kvůli mně.
12
Radujte se a jásejte, protože máte hojnou odměnu v nebesích; stejně
pronásledovali i proroky, kteří byli před vámi.
Pořadatelé
mě oslovili (Tomáš Povolný), abych řekl pár slov k tomuto pomníku a závodu.
Možná je to pro někoho poněkud bizardní situace. Evangelický farář hovoří při
zahájení cyklistického závodu.
Přesto tu
jsou mezi námi některé spojnice.
Máme podobné
zkušenosti občanů, kteří občas narazí na zvůli mocných.
Zastupitelstvo
Prahy 11 odebralo před rokem sboru ČCE na Jižním městě azylový dům (který byl
součástí sborového domu), aby tam postavila mateřskou školu - protože dotyční
úředníci jsou prostě mocnější. K odebrání objektu došlo protiprávní cestou,
sbor ČCE se do dnes nedovolal nápravy.
To byl jeden
případ za všechny. Čerčanští cyklisté mají zase každý rok čím dál větší
problémy s organizováním tohoto závodu.
Cyklisté
chtějí upozornit vlastně na slabší menšinu.
Na lidi,
kteří chtějí jezdit po silnici na kole a jsou vytlačováni silnějšími. Dnes
křižují po silnicích čím dál větší osobní atomobily, možná, že zanedlouho
budeme potkávat obrněné transportéry.
Člověk na
kole – navíc třeba člověk na kole s malým dítětem – vypadá na silnici čím
dál víc nepatřičně.
Člověk na
vozíku, to už je příliš.
Čerčanští
cyklisté chtějí na tyto věci upozornit – nejen závodem, ale i touto sochou
akademického malíře Viléma Baleje.
Snad vám
nebude vadit, když do cíle přijíždějícího cyklistu vztáhnu na motivy
křesťanské. Pomník odkazuje na utrpení. Na oběť.
Oběť – to je
křesťansky řečeno - jakási daň za lásku. Nebo druhá strana lásky. Láskou myslím
život žitý naplno, v odpovědnosti vůči druhým lidem. Vůči sobě samému.
Vůči
životnímu naplnění, které třeba bylo mocnými zničeno - mám na mysli naše
sportovce, kteří museli vrátit medaile, nebo byly zavíráni do vězení.
Tento pomník
i tento závod chce připomínat životy všech, kteří byli nespravedlivě
pronásledovaní.
Proč mluvit
o proviněních, které se staly? Proč vykládat příběhy? Abychom z těchto příběhů
mohli žít. Abychom měli identitu, aby naše životy měly smysl.
Jistě,
k pomníku se může vázat příběh. A nemusí. Pomník nic nezaručí.
Čerčanští
cyklisté se rozhodli postavit pomník.
A doufají,
že tato socha – spojená se závodem Železný dědek, bude lidem připomínat nejen
historii tohoto závodu, ale navíc i příběhy těch, kteří nespravedlivě trpěli.
Vítězný
cyklista nese v sobě rysy člověka vydaného - rozpřažené ruce odhalují
zranitelné části těla.
Tato socha
by mohla být klidně interpretována zcela křesťansky:
JK –
vyhlásil blahoslavenství, která jsme před chvílí slyšeli: byl za tyto troufalé
řeči popraven. Narodil se totiž do světa, který ovládá zlo. Nespravedlivě
stíhaný se totiž nemá kam odvolat.
Dnes jsme
uchlácholení blahobytem, který nás kryje před světem venku. Proto jezdíme v čím
dál větších autech. Proto se obrňujeme, abychom nemuseli vystavit sami sebe
světu venku a také oběti. Proč roste tento strach a obavy z druhých lidí?
Žijeme i
dnes ve světě, kde zlo rozhodně nezmizelo.
Bohužel
demokratický režim nám automaticky dobro nezaručí.
Zlo se děje
ve chvíli, kdy jeden člověk ublíží druhému člověku, protože si myslí, že ze své
moci na to má právo. Zlo se děje, když na vás ze zadu zaútočí obrněné auto,
když vám nějaká osoba zakáže na 5 hodin uzavřít silnici, aby se třeba mohl
závodu zúčastnit tělesně postižený člověk.
To jsou všechno
různé formy zla, které tu je s námi stále přítomné (v jakémkoli režimu) a
proti kterému musí dobří lidé bojovat.
Jeden bonmot
zní: zlo se děje, když dobří lidé mlčí.
Kdyby třeba
Stalin nebo Hitler neměli armádu přisluhovačů, jejich zlé myšlenky by zůstaly
myšlenkami.
Jaký byl
svět, do kterého se narodil Ježíš Nazaretský? Byl jiný, než ten náš?
Kdysi
všichni lidé věřili v Pána Boha. Zkuste si představit, že by dnes celá
společnost věřila v Pána Boha. Co by se stalo? Byli bychom lepší?
Někteří z
nás by si to možná přáli.
Bible na to
má odpověď.
Bohužel
zklamu ty, kteří si myslí, že bychom všichni byli hodní.
Ne – stejná
zloba by se šířila světem, jenom by byla schovaná za náboženskými řečmi.
Přesně
v tomto světě žil Ježíš. Ježíše ukřižovali věřící lidé.
Představa,
že by celá země byla obrácená na jakoukoli víru a že by potom nastal ráj, je
stejná iluze jako představa, že demokracie automaticky zaručí spravedlnost.
Proto řekl J
jedno podobenství o milosrdném Samařanu. V něm ukazuje, že před Bohem obstojí
ten, který pomůže trpícímu a ne ten, který se modlí od rána do večera a projde
kolem trpícího jako by nic.
Obdobně: i
zvolený zastupitel je volen proto, aby vycházel vstříc potřebám lidí, kteří mu
dali hlas. A ne aby si užíval svěřené moci k vlastnímu obohacení.
J do tohoto
stavu věcí vyhlásil blahoslavenství, která jsme slyšeli na počátku.
Když JK
vyhlásil tato blahoslavenství – (kdy
vlastně ono slovo blaze – znamenalo něco jako: „blahopřeji“, "budeš
odměněn" - "tvůj život má smysl, je naplněn"), vyhlásil, že
pravý živý Bůh je s těmito lidmi. S trpícími pro spravedlnost, s tichými
atd.
Ne s těmi,
kteří zneužívají svěřené moci.
Když totiž
všichni věřili v Boha, celá společnost, tak mnozí mocní propadli iluzi
(stejně jako dnes), že jsou všemocní. A že je Bůh na jejich straně. Proto přeci
měli moc - ta byla důkazem Boží přízně.
Ale JK jim
do očí řekl, že Bůh na jejich straně není. Že živý, pravý Bůh je na straně
trpících, utlačovaných, těch, kdo působí pokoj a nežijí v nenávisti, těch,
kteří mají čisté srdce.
V tomto
smyslu bylo J-ovo vystoupení činem politickým, protože se dotklo těch, kteří
razili lež, že konají tzv. vůli lidu.
Ježíšovo
vystoupení tak bylo „navzdory“.
Zástupci
věřících - velekněží a zákoníci, kteří přece měli svou moc propůjčenou od Boha
a ne ze sebe tuto moc zneužili a J-e popravili.
Dobří lidé
tenkrát neudělali nic. Utekli.
Vypráví se
ale, že J-ovou smrtí to neskončilo.
Ježíš byl
vzkříšen navzdory. Navzdory přání velekněží a dalších mocných.
Vzkříšení
tak není na prvním místě víra v zázrak, ale víra, že pravý Bůh se přiznal
k zavrženému rebelovi, k člověku, který neměl žádnou faktickou moc.
Neměl armádu, neměl peníze, neměl stálý byt. Neměl tanky ani obrněná auta. Měl
jenom otevřené srdce.
Víra ve
vzkříšení tedy znamená do důsledku víru, že mocní tohoto věku nebudou mít
poslední slovo.
Že každý čin
z lásky má nekonečně větší hodnotu, než tisíce siláckých činů zneužité
moci.
A že každý
čin, který podpoří lidskost a solidaritu má smysl - i když se to v současných
podmínkách může jevit jako bláhovost.
Mezi
křesťany se říká, že když člověk koná dobro, pak mu za zády stojí sám Bůh.
Proto
prosíme o požehnání etc...
Děkujeme
ti Pane, že dáváš sílu k odvaze i trpělivosti,
děkujeme
ti Pane za to, že ještě i dnes se můžeme mít rádi,
že nemusíme
všechno přepočítávat na peníze, jak nám to vnucuje duch doby.
Děkujeme
ti za nadšení lidí, kteří zdarma pracovali na této akci.
Prosíme
tě o požehnání, buď se všemi, kteří připravují tento závod,
buď
s těmi, kteří se ho zúčastňují,
prosíme,
aby tato akce vedla k větší solidaritě mezi lidmi,
prosíme
Pane za ty, kteří nechápou k čemu je svěřená moc,
prosíme
za nespravedlivě stíhané lidi na celém světě,
v různě
hrůzných režimech.
Prosíme
za to, aby lidé neprahli po moci, ale aby toužili po pokoji a lásce jednoho k
druhému.
Žádné komentáře:
Okomentovat