3 v ničem se
nedejte ovládat ctižádostí ani ješitností, nýbrž v pokoře pokládejte jeden
druhého za přednějšího než sebe;
4 každý ať má
na mysli to, co slouží druhým, ne jen jemu.
Milí přátelé, vážení
hosté, bratři a sestry v Kristu.
Dnes se můžeme ptát
– při příležitosti této slavnosti (na praporu jsou hned dva kostely)– k čemu je
křesťanství, co je jeho smyslem?
Co má být podstatou
křesťanství?
Sám jsem křesťanem
proto, že věřím, že v Bibli se skrývá víc, než jenom zneužitelné ideje vedoucí
k uchopení moci.
Věřím, že svědectví
lidí, kteří byli přemoženi Bohem, je živoucí a dovede člověka vytrhnout z
beznaděje a zoufalství. Věřím, že tato víra byla vždycky v křesťanství přítomná
a že pomáhala mnoha lidem najít nový smysl života. V Bibli je napsáno, že Ježíš
Nazaretský byl ukřižován ze zvůle mocných. Proto jej většina lidí tehdy
nepřijala – byl totiž mocnými označen za beznaboha, za prokletého Bohem.
Proto ho tehdejší
slušní lidé nepřijali. A přijali ho spíše podivné existence, lidi bez
budoucnosti, bez slibné kariéry, lidi všelijak utlačovaní.
Ježíš totiž přišel s
něčím, co dráždilo mocné a samolibé a na druhé straně: nadchlo chudé a
odvrhnuté, nemocné, opuštěné.
Přinesl v sobě lidem
Boha do jejich srdce. A tak najednou i ti, kteří si mysleli, že jsou zavržení,
dostali novou naději. To je základní zvěst nového Zákona. K této radostné
zvěsti nás Bible vede.
Co to znamená, když
někdo přinese Boha do srdce druhého člověka?
To v případě JK
znamenalo říct lidem, že je má Bůh rád. Nejenom říct slovy, ale také činy.
Zní to naprosto
banálně. Podobně jako v pohádce sůl nad zlato. Naprosto banální věc, ale když
se zamyslíme co to znamená, zjistíme, kolik překážek si mezi sebe klademe. Jak
je obtížné mít skutečně někoho rád. Jak je obtížné opravdu milovat – často i ty
nejbližší.
A protože to neumíme
k sobě, neumíme to ani k Bohu. A tak si z Boha děláme často karikaturu. Zlého,
despotického vládce.
J tyto představy
rozbíjel.
Apoštol Pavel se takto s Kristem setkal.
Apoštol Pavel se takto s Kristem setkal.
JK v něm zapálil
oheň radosti, vděčnosti a lásky. Proto jsou Pavlova slova dodnes tolik
inspirativní, proto je čteme při svatbách, proto je ale čteme i při pohřbech.
Věřím, že J ukázal
lidem, co to je láska, jako nikdo jiný.
A tak vím, že být
spolu v pokoji a jednotě, jejímž úběžníkem je ona láska k druhému, je velmi
těžké. Křesťané chápou lásku k druhému, vděčnost za druhého jako dar od Pána
Boha.
Je mnoho
pohodlnějších cest. Křičet na druhé líbivá hesla, házet na druhé kamení, urážet
se. To je lidská přirozenost.
Apoštol mluví o
jednotě.
Jednota pokoje,
jednota mysli - neznamená demagogii stejných úsměvů a stejných hesel. Jednota o
níž mluví Pavel znamená jednotu ochoty vycházet sobě navzájem vstříc. Pavel
myslí na lidi, kterým J otevřel srdce.
Takoví lidé jsou
ochotni oběti.
Náš svět není rájem
a tak je stále dost místa pro oběť. Apoštol Pavel věří, že JK stojí po boku
všem, kteří jej následují. To znamená, že jsou ochotni hledat milosrdenství,
dobro, a všechno, co slouží druhým. Protože v sobě našli vděčnost. Takové
jednání předpokládá oběť.
Co vlastně máme
obětovat?
Pavel na tomto místě
jmenuje ctižádost a ješitnost. Většinou za naší pohodlností jsou právě tyto
pohnutky. Když obětujeme tyto a podobné přirozenosti, otevře se místo pro
pokoru, moudrost, a vděčnost. A nakonec odpuštění.
Není to samozřejmé a
není to snadné. Kdyby bylo, nenapsal by Pavel jediný dopis.
Pavlova slova tak
mohou znít v každé době a v každé společnosti.
Při této slavnostní
příležitosti, když tu jsme spolu (a nehádáme se, ale chceme toužit po pokoji), máme
možnost volat k Pánu Bohu přímluvné modlitby. Ne jako výraz arogance, že nás
musí Bůh slyšet, když jsme křesťané, ale jako vyznání víry, že J-ova cesta byla
naplněním lidství a že Bůh se k této cestě přiznal.
Žádné komentáře:
Okomentovat