středa 28. prosince 2011

druhá neděle po velikonocích Křest Jonáše Váši


První čtení
Jonáš 3,4-4,11
Druhé čtení
1K 1,1-3 
 
Kázání
Věty, které jsme slyšeli, jsem dříve velmi těžko přijímal. Myslel jsem si, žeto je jenom arogance apoštola Pavla. Vnímal jsem ta slova jako doklad arogance a drzosti křesťanů. Křesťané jsou povolaní z vůle Boží = ostatní jsou z vůle ďáblovy. Církev tvoří jenom světci, církev je svatá = jasný doklad toho, že církev vždycky vedla svaté války naprosto upřímně a beze studu. Divil jsem se, jak vůbec může být v jedné knize vedle sebe Ježíš a Pavel.
Je vůbec možné tyto dva proudy sjednotit?

J pohanům pomáhal, dokonce mnohokrát řekl, že nevěřící jsou živému Bohu blíže, než věřící. Třeba milosrdný Samařan. Nevěřící tedy ve smyslu: lidé jiné víry, než židovské.
J dokonce tu „jedinou pravou církev“ zrušil, protože se zpronevěřila živému Bohu. Učila totiž, že Bůh má blíž těm, kterým se vede dobře, nebo že je potřeba podporovat ty nejbohatší – totiž ty, kteří jsou na vrcholu moci. A svou svévoli nahradili za učení o Boží vyvolenosti a Boží vůli.
Aby všem těm provokacím nebylo konce, křesťané tvrdí, že Bůh vzkřísil J-e z mrtvých.
Provokace nejabsurdnější, vždyť ten, kdo byl přibit na dřevo byl podle zákona proklet Bohem, Bohem opuštěn. To hlásala židovská církev.
Pro věřící Židy byl tedy J poprávu Bohem zavržen.
Jenže se stalo něco zvláštního. Saul, pozdější Pavel, v této dobré zbožné víře (že J-ova smrt je dokladem prokletí) vyvražďoval ty Židy i pohany, kteří tvrdili opak. Že J-e se Bůh zastal a vzkřísil ho z mrtvých. A tu se Saul setkal s živým Kristem. Nejen, že ho Bůh nezabil za to, že, že pronásledoval jeho následovníky, ale vyzval ho, aby jej následoval.
Tato zkušenost zcela změnila Saulův život. Asi jako když se Jákob změnil v Izraele. Došlo k prozření, k osvícení.
Pavel se stal člověkem, který nazřel vlastní provinění. Uviděl, že vraždil lidi ze svého fanatického přesvědčení. Bylo to podobné zjištění, které dovedlo Jidáše k sebevraždě. Jenže Pavel směl poznat Boží milost a přijetí. Tento strašlivý otřes Pavel ve svých dopisech často připomíná.
Pavel se stal člověkem, který kulhá podobně jako Jákob, když se setkal s Bohem. Byl přesvědčen, že je živý jenom díky milosti Boží. Že jeho vlastní snaha po úspěchu ve víře je vlastně vedla do pekla, vedla k nenávisti.
Když Pavel promyslel, co se vlastně stalo, ani se nezhroutil, ani se nezabil,. Z tohoto šoku vyrostla víra plná vděčnosti, radosti. Nakonec - od apoštola Pavla se zachoval nejkrásnější hymnus na lásku, jaký v Bibli máme.
Pavel své setkání s Kristem chápal jako povolání k životu.
Možná, když se podíváme na Pavlova úvodní slova listu do Korintu z tohoto úhlu, ukáže se, že je nemusíme chápat jako doklad arogance a drzosti, ale jako doklad Boží milosti, kterou na sobě zažil Saul.
--------------
 Apoštol Pavel o sobě říká, že je povolaný z Boží vůle jako apoštol Krista Ježíše.
Povolán byl za apoštola, když se mu u Damašku zjevil JK. Byl to Bůh, kdo ho povolal. Tak to Saul- Pavel pochopil a uvěřil. Apoštolem byl proto, že svědčil od této chvíle o Ježíši jako o Mesiáši.
Své povolání apoštol popisoval jako Boží vůli. Protože on sám jako člověk chtěl dělat něco zcela jiného. Z tohoto zážitku vzniklo přesvědčení, že ten kdo svědčí o Ježíši jako mesiáši, je k tomu povolaný Bohem.
Z hlediska lidské logiky je tato víra nesmysl. Jak Pavel říká jinde: pohané nemohou J-e přijmout proto, že je nesmysl, aby se Bůh vtělil do člověka – plného pudů a vůbec nízkého tvora. Židé považují člověka přibitého na dřevo za prokletého od Boha. Proto nelze vlastní silou a vlastním rozumem dojít k tomu, že J je mesiáš. Za vírou, že J je mesiáš, musí stát Bůh.
Pavel se nestal apoštolem, protože by si to sám vybral, ale protože ho povolal Bůh.
Povolání Pavel nevztahoval jenom na sebe, ale na celou církev. Věřil, že církev totiž není spolkem z lidské vůle, ale je povolaným lidem. Pavel uvěřil, že tak jako jej povolal Bůh, povolal i další lidi. Církev je obec věřících lidí v Mesiáše. Věřících, kteří jej následují v pokoře a radosti, i vděčnosti, podobně jako Pavel.
Třeba církev v Korintě. Členové sboru v Korintě nazval Pavel: povolaní svatí. Pavel chtěl těmto lidem připomenout základní radost, na níž je založeno jejich bytí. Oni byli povoláni.
Povolaný svatý je totiž ten, kdo je povolán k následování J-ových činů lásky a sebevydání i služby.
Z dalšího textu toto pochopení svatosti vyplývá.
To, že Pavlova slova byla mnohokrát zneužita, není vinou apoštola Pavla. Nakonec i v evangeliu čteme, že ne každý, kdo J-ovi říká Pane Pane, vejde do Božího království. Domnívám se, že tato slova jsou v evangeliu napsána po zkušenosti s prvním nepochopením této svatosti a radosti z vyvolení.
Lidé se totiž začali velmi rychle v církvi rozdělovat na ty kdo mají pravdu a ty kdo jsou méněcenní.
Proto vlastně vznikl i tento Pavlův dopis. V té Korintské církvi (která byla povolána ke svatosti a ne k sváru) vznikly totiž spory z důvodu lidské závisti a předhánění. Pavel se tudíž Korinťanům snaží připomenout, co jejich povolání vlastně znamená.
Podle Pavla není ani církev něčím, co by si ustavili sami lidé ze sebe, od sebe, ale je to povolaný lid, pokračování a znovustvoření SZ lidu Božího. Tato nová církev povolaných svatých je naplnění všeho, co bylo lidu staré smlouvy naznačeno a zaslíbeno.

Tato církev se ustaví všude, kde lidé věří v tohoto Mesiáše. Kde v něj věří nejen slovy, ale i radostnou odpovědí na toto povolání, stejně jako Pavel. Viditelně se tato církev projevuje v místním sboru – třeba v Korintě, nebo Soběhrdech. Církev není omezená na jedno místo. Je prostě všude tam, kde lidé vzývají jméno JK. To je hlavní smysl církve.

Tito lidé nejsou svatí sami ze sebe, svou zásluhou, ale proto, že byli posvěceni v Kristu Ježíši. To znamená, že se jich Bůh v Kristu dotkl.
Třeba tak, že se po slyšení J-ova příběhu setkali s živým Bohem. Že to, co J dělal v nich vzbuzuje vnitřní pohnutí, revoluci, která vede člověka ke změně myšlení i konání.
Pavel myslí svatostí to, že Bůh se nás dotkl, a že nás pozval k víře.
Pavel svá úvodní slova zakončuje slovy: Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána JK.
Pavel věří, že plnost dobra a spasení pochází od Pána Boha, který je naším Otcem a který s námi jedná v Pánu JK.
Nemyslí Boha, který by nás volal do svaté války proti pohanům, nemyslí Boha, který zve k pokrytectví a ke lži.
Na začátku jsem řekl, že se nemohu s těmi slovy, která jsme slyšeli, srovnat. Protože jsem se na ně díval jako na výraz křesťanské arogance. Když se na ně podívám, jako na výraz Pavlovy vděčnosti za svůj život, mohu je přijmout.
Slovo samo o sobě není svaté. Tytéž věty mohou při špatném výkladu vést ke svaté válce a tytéž věty mohou vést k ujištění, že nás Bůh zve k lásce a vděčnosti, kterou zjevil JK. Protože J byl jeho obrazem na zemi. I my jsme k tomuto krásnému a plnému životu povoláni.
Věřím, že můžeme Pavla pochopit i jinak, než jako arogantního následovníka Boha jediného a pravého. Věřím, že ho můžeme pochopit jako člověka, který byl na samém dně a zažil milost, která jej doslova vytrhla ze smrti. Věřím, že jej můžeme číst jako člověka, který nám touží o této milosti říci.
Věřím, že křest, který dnes bude udělen Jonášovi, je také znamením této milosti.


Hospodine, Pane náš!
Tys naším počátkem i cílem. Stojíš za námi i nás k sobě zveš. O tebe se smíme opřít i k tobě smíme vyhlížet. Nenecháváš nás opuštěné, i když nás znáš lépe než my sami sebe. Tak se nám zdá neuvěřitelné, že se od nás neodvracíš, ale žes kvůli nám do našeho světa vstoupil v životě svého Syna. Za tvou naději pro náš život žes nasadil celý jeho život. Prosíme, dej se nám poznat ve své lásce k nám a ve svém milosrdenství místo v hněvu a odsouzení, které je pro nás představitelnější. Vždyť víme, že bez tvého odpuštění nemůžeme žít a přesto tak často se ani neodvažujeme o ně prosit. Ty sám se nám ozvi, promluv k nám, podepři nás, abychom tě slyšeli a měli sil tě poslouchat. V Duchu svatém vyhlížíme tebe samého, v něm nás obživ a náš život narovnej. Ty jsi naší nadějí, proto Tě prosíme, přijď mezi nás.
Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat