středa 28. prosince 2011

JEŽÍŠE JE TŘEBA CHRÁNIT PŘED SEBOU SAMÝM


2 Královská, 1,1-19;  Mk 3,20-35
 
Dnešní oddíl popisuje, že samotní příbuzní J-e jej chtěli sebrat a zavřít, protože usoudili, že jej potkalo nějaké neštěstí v podobě duševní nemoci.
Ježíše se asi zmocnil mesiášský komplex a tak začal blbnout davy.
Nejenom bylo divné to co dělal, ale dokonce to říkaly i autority. Prý přišli ze samotného Jeruzaléma, kde v chrámu sídlí Bůh, učenci a prověřené osobnosti - a ti J-ovo šílenství potvrdili. J jedná jako posedlý člověk. Dnešním jazykem - duševně nemocný. Měl by se léčit a nejprve se musí zavřít, aby nemohl svou nemocí nakazit druhé lidi.
Jeden ze způsobů - jak se zbavit protivníka. Prohlásíme jej za nebezpečného šílence.
A opravdu nebezpečný a šílený je. Vždyť přišel proto, aby zlikvidoval stávající pořádky, aby narušil rovnováhu, která je tak křehká a tak dlouho budovaná. Pokud bude nějaké povstání, tak za ně bude moci on.
Každý narušitel takové rovnováhy musí být potrestán.
Tuto logiku vnímají i nejbližší příbuzní J-e. Sami se jej chtějí chopit a umlčet.
Možná si říkají: ta ostuda, já se hanbou propadnu.
Anebo: je potřeba J-e chránit před sebou samým. Je třeba mu pomoci.
Začíná hrozit, že Ježíš by mohl být svými protivníky zatčen, odstraněn, či potají podříznut někde v Galilejských uličkách. A tak si snad řekli, že nejlepší bude, když ho vezmou, stáhnou z oběhu, alespoň do té chvíle, než se napětí zase uklidní a na všechno bude zapomenuto.

Mk byl jediný evangelista, který se o tom odvážil napsat. Ostatní evangelisté se bojí napsat tak pohoršlivá slova o J-ovi, že by snad mohl být duševně nemocný.
V té dnešní souvislosti je vůbec zajímavé vzpomenout si, jakýže vytvořila Ježíšův portrét úctyhodná křesťanská tradice?
Tradice udělala z Ježíše milého, kultivovaného muže, mírně zženštilého, křehkou postavu v bílém; něžně se dívá, sladce hovoří, jemně a zbožně vkládá na lidi ruce. Jenže to je romantické zkreslení. Hnisavé boláky, mokvající vředy, odpudivý pach potu a krve – tak nějak to muselo vypadat v tom domě v Kafarnaum, kam se nahrnuli lidé, putující celé dny za mužem Božím. (...) Byl to muž bolesti – muž bojovník: na život a na smrt se utkal s říší ďáblovou, rval se a zápasil (...) (Linden, str. 45)
Mk se však nebojí zanechat nám zprávu o možném rozkolu v J-ově nejbližším okolí, v jeho rodině.
Zápasil na všech frontách.
Pro lidi od Heroda a velekněží bylo výhodné dostat J-e do podezření.
Sami si asi nemysleli, že by byl blázen, ale šli už natvrdo po J-ovi, chtěli ho zabít.
To, že uzdravuje se dá těžko vyvrátit, nahlodat aspoň jde to, jakou mocí to činí.
Mohou vrhnout podezření na J-ův zdroj síly.
Mají dostatečnou odbornou kvalifikaci a tak mohou vyslovit vážné varování, vystaví J-ovi odborný posudek: "Je posedlý Belzebulem. Ve jménu knížete démonů vyhání démony."
Vzdělaní zákoníci si hned vzpomněli na příběh o Izraelském králi Achazjášovi, který se jednou, snad po únavné šlechtické veselici, propadl mříží ze střechy svého domu a od té doby trpěl následky tohoto pádu. Achazjáš byl král nedobrý – Hospodinu nevěrný. A proto se tenkrát o pomoc neobrátil k Bohu Izraele, ale k pelištějskému božstvu Baal-Zebúbovi čili Belzebulovi – k Pánu much, bohu podsvětí. Kdo jiný by mohl lépe vědět, zda zůstane král na živu či svým zraněním podlehne? Jeho nedůvěra v Hospodina měla pro něj tragický následek.
S touto vzpomínkou na Achazjáše Jeruzalémští zákoníci ihned vynesli ortel – Ježíš se jistě, podobně jako zlý Izraelský král, svěřil do péče Belzebula. Stal se prodlouženou rukou Pána much a právě jeho mocí vykonal všechny své divy.
Možná dokonce, že ty jeruzalémské zákoníky ani ve snu nenapadlo, že by zdrojem J-ovi moci mohl být Hospodin.
A opět je dobré si připomenout, že zákoníci byli věřící lidé, žádní zlí ateisti.
A právě tito zákoníci, pevně přesvědčení o čistotě a dokonalosti své víry a svých znalostí, se vlastně zachovali úplně stejně jako Izraelský král Achazjáš. Prorok Elijáš by jim mohl říct stejná slova, jako nedůvěřivému králi: „Což není Bůh v Izraeli, že hledáte zdroj Ježíšovy síly u Belzebula?“
Je ironií, že zrovna za tou nejohnivější pravověrností a konzervativností, za tím nejpevnějším náboženským přesvědčením, stojí ve skutečnosti nevěra. Nedůvěra v živého Boha a jeho moc.
Bohužel se právě tímto způsobem projevuje skutečný fanatismus. Ne horlivost, ale zbytnělé sobectví.

J ale není fanatik.
Možná proto se opět opakuje zvláštní J-ův přístup k takovému jednání.
Volá si je k sobě a vysvětluje. Nebrání se, nelituje se, nekřičí, nebije kolem sebe, ale vysvětluje v podobenství, proč přišel a dokazuje „pouhým rozumem, pouhou logikou“, že nemůže být posedlý.
I dnes známe spoustu různých výkladů, že J byl vlastně blázen. Existují knihy, kde se tvrdí, že byl vlastně schizofrenik.
Říkal přece o sobě, že on a Otec jedno jsou. Rozdával chléb a tvrdil, že je to jeho vlastní tělo – to přece vypadá jako z nějaké učebnice o schizofrenii.
Co my víme, co vlastně až do své dospělosti děla? Kde žil? Vždyť se možná v Egyptě učil umění mumifikace a v Indii vstřebal znalosti jogínů, pomocí kterých pak dokázal přečkat utrpení na kříži a předstírat smrt v hrobě. A ještě jiní zase vidí jasné vysvětlení Ježíšovy neobvyklosti prostě v tom, že to byl mimozemšťan. Co jiného by taky dnes mohlo člověka napadnout, když čte o Ježíšově vystoupení na nebesa…

Zdá se, jako by chtěl všechny ty fantazie o svém pomatení a o Belzebulské posedlosti, vyvrátit obnovením zdravého, logického uvažování:
Copak by kníže démonů vyháněl démony? Copak by Satan hatil své vlastní dílo a osvobozoval lidi z okovů? To je přece hloupost. Vždyť to by bojoval sám proti sobě.
Boží dílo je poznatelné podle svého ovoce. Tam, kde padají okovy, kde jsou nesvoboda, nemoc a smrt překonávány, tam nemusíme a ani nemůžeme pochybovat: zdrojem tohoto díla je Hospodin.
Boží moc, to je síla, která vede k plnosti života a k nápravě zlého. Někdy léčením, které potřebují nemocní, oporou a ochranou slabého a ohroženého, jindy zase naopak v tvrdém boji se zlem. V napomínání hříšníků a v boření falešných model. Pokaždé je ale cíl Boží moci stejný – udělat prostor, aby to dobré mohlo růst a aby nebylo dušeno vnějšími či vnitřními překážkami.
Přesto po trpělivém vysvětlování přichází velmi tvrdá slova.
Amen, pravím vám, že všechno bude lidem odpuštěno, hříchy i všechna možná rouhání. Kdo by se však rouhal proti Duchu svatému, nemá odpuštění na věky, ale je vinen věčným hříchem.“
Někteří vykladači si neví rady s touto J-ovou reakcí a snaží se jí otupit.
Říkají, že slova o rouhání proti Duchu svatému zní spíš jako odpověď prvních křesťanů, než slova samotného J-e. Někteří vykladači tak mají zato, že je sám J nevyřkl, jdou totiž proti duchu jeho myšlení.
Vypadá to totiž jako zlomyslné slovo na oplátku na stejně zlomyslné výpady. Jakoby měl J zapotřebí říci něco ve smyslu: tohle ti nikdy neodpustím, za tohle tě Pán Bůh potrestá.

Možná ale lze najít odpověď a zároveň vysvětlit, že nešlo o jakousi pomystychtivost nebo uraženost:
J chce říci: Všechny lidské chyby, všechny naše viny a hříchy, kterých se denně dopouštíme, to vše nám může být odpuštěno. Ale ve chvíli, kdy my sami, z vlastní vůle zavřeme životodárné
Síle Ducha svatého dveře a přetřeme tak Boha na černo, zčerná nám samým celý život, celý svět.
Je to spíše popis duchovního stavu (a ne výhružka), do něhož se člověk dostane, pokud jedná podobně jako J-ovi odpůrci z dnešního oddílu.
Ještě jeden zdánlivě pomstychtivý dodatek je uveden na konci dnešního čtení:
Vypadá to, jakoby se J nakonec pomstil matce a bratřím. Za to, že si možná i oni nejbližší mysleli, že je posedlý, se od nich nyní zcela odřízne.
Připadá nám, že po J-ově verdiktu se musela jeho matka sesypat. Víc už ji ponížit nemohl. Právě přišla o syna. Jakoby ta řeč byla namířena přímo proti ní, navíc je zvláštní, že otec se tu neobjevuje.
Kdo činí vůli Boží, to je můj bratr, má sestra i matka.
Člověk by mohl říci: J je náboženský fanatik, dokonce před druhými ponižuje vlastní milující matku.

Jak se s tím vyrovnat?
Mk nám chce ukázat, že v té chvíli se opravdu J-ova matka a bratři stali pro J-e cizinci. Jsou venku.
Tento verš jakoby mluvil z duše všem křesťanům, kteří se kvůli J-i odcizili vlastní rodině. I to se může stát, i to se dnes stává. I dnes jsou rodiny rozděleny - v nejhlubších věcech víry si někdy nerozumíme se svými rodiči, se svými partnery. Stejně tak to prožil kdysi praotec Abraham. I on musel opustit rodiče a vlastní rodinu, aby se vydal na cestu.
J má novou rodinu. Mk nám chce zvěstovat radostnou novinu, že tato nová rodina - založená na spřízněnosti Ducha - je silnější, než rodina pokrevní.
Kdokoli z lidí může vstoupit do této nové rodiny. Však to pozná i Marie.
Nepadne tu ani slovo o otci. Mk nám chce říci: nikdo z těch, kdo jsou spolu s ním není pro J-e „otec“. To místo totiž zůstává vyhrazeno pro Hospodina, Otce v nebesích. Lidé kolem J-e jsou jeho synové a dcery. Jedna velká rodina.

Žádné komentáře:

Okomentovat